PDA

Vis full versjon : Noen spørsmål om 300-oppsett



Popp
05/10/11, 15:21
Dette er oppsettet jeg har planer om:

LMM: 3" med slutt-nr -012
Dyser: Accel 150144, 461cc/min
Bredbåndslambda: Bosch LSU 4.9
Turbo: 19T
Chip: thelostartof chip
Kam: Ipdusa turbo performance kam
Bensinpumpe: TrePerformance TRE-341, 255L/T (Samme sak som Walbro, bare stillegående)
Eksos: KL Racing 3" helsats med racekat
Intercooler: KL Racing Alucooler


-Er det noe mer jeg burde tenke på?
-Vil Bosch LSU 4.9 kunne sende signal til ECUen også?
-Trenger jeg å chippe gullhjernen med thelostartof-chip også? Ser det er litt forskjellige meninger om akkurat det.
-Bør jeg bytte alle trykkrøra til 3" også? Eller holder de orginale selv om jeg har 3" LMM? Her også har jeg sett at det er litt forskjellige meninger.
-Klarer LH2.4 og kompensere for at dysene mine er ca 2% større enn -558 dysene? Har tenkt å kjøre orginal BTR, derfor disse dysene.

Trygve_johnsen
05/10/11, 15:26
med TLAO chipper klarer di lett å kompansere for 2%. trur du kan ha enda større dyser på.

Popp
05/10/11, 15:31
med TLAO chipper klarer di lett å kompansere for 2%. trur du kan ha enda større dyser på.

Hørtes bra ut, får vurdere større dyser når man finner ut om hvor i verden AFR ligger ;)

Trygve_johnsen
05/10/11, 15:39
ifølge folk på turbobricks.com kan man har "latterlige" store dyser. chippene er veldig flinke til å juster ætter. skal være jevnt åver litt feit blanding. men bedre enn for mager.
han som selger dem (thelostartof) sier han har over 300hjulhester med de chippene.

Kent o
05/10/11, 19:30
Ville gått for en annen turbo, 19t lager masse baktrykk

Popp
05/10/11, 19:35
Ville gått for en annen turbo, 19t lager masse baktrykk

Nå har det seg sånn at jeg faktisk har en 19T liggende som jeg fikk meget billig, så det passer nok best akkurat nå, og den passer nok til mitt bruk.
Det står heller ingen spørsmål om jeg burde gå for denne tuboen eller ikke, er mere intresert i svar på om f.eks. lambdasonden passer eller ikke, og slike spørsmål jeg faktisk lurer på..

Kent o
05/10/11, 19:39
Nå har det seg sånn at jeg faktisk har en 19T liggende som jeg fikk meget billig, så det passer nok best akkurat nå, og den passer nok til mitt bruk.
Det står heller ingen spørsmål om jeg burde gå for denne tuboen eller ikke, er mere intresert i svar på om f.eks. lambdasonden passer eller ikke, og slike spørsmål jeg faktisk lurer på..

Delte mine erfaringer me denne turbo'n da både jeg å 2 venner har kjørt havari på "300" oppsett med denne turboen.... Aldri hørt om noe bredbåndslambda som gir signal til ecu, bare med afr måler

Popp
05/10/11, 19:45
Delte mine erfaringer me denne turbo'n da både jeg å 2 venner har kjørt havari på "300" oppsett med denne turboen.... Aldri hørt om noe bredbåndslambda som gir signal til ecu, bare med afr måler

Man trenger jo strengt tatt ikke kjøre 2.4 bar bare for at det er kult heller da... Har kjørt bra med trykk på 13C lenge uten noe videre havari av den grunn, kam-bytte kan ha noe å si selvfølgelig, men ett havari er jo intet annet enn en mulighet/unnskyldning for å bygge seg noe skikkelig hårete :D


De fleste bredbåndslambdaer jeg har lest om, iallefall de fra Bosch har både 0-5V og 0-1V utgangsspenninger, det vil si at du kan sette 0-1V ledningene der den orginale smalbandslambdaen er, ettersom at 0-1V spenningen er smalbandsdelen av lambdaen.
Det store spørsmålet er om LSU4.9 passer sammen med ECU'en i LH2.4 systemet, sånn motstandsmessig, da det har litt å si for varmeelementet i lambdasonden.

Jonas Soldal
05/10/11, 19:52
Fann litt på ChrMl sin tråd.
http://forum.vccn.no/showpost.php?p=85263&postcount=878
http://forum.vccn.no/showpost.php?p=80212&postcount=833

16Vturbo
31/01/12, 18:56
Hei. 300hk oppsett er brukt så mang 100gang at det er ikke så dyrt å få til det lengre. selv har jeg litt over 300. Og delene jeg har er
3"LMM -012
19T turbo.
walbro pumpe for 500hk.
Linær 1-1.2 BTR ( Grunntrykk på 3.8 bar)
Grønne R-dyser fra S60R
530 topp med VX3 kam
Stor alu-cooler
Viking spesial chip
Gullboks med tenningschip.
H-råder
Kjører på 1.4 bar på turbon. 19T turbon er veldig slitesterk og solid turbo. Har faktisk kjørt på 2.6 bar ei stund grunnet defekt slange på wastegate, Var av med den nå for jeg holderpå å bygge en 16V, turboen var helt iorden, INGEN slakker noen veier.

Dette er da et billig oppsett, og drift sikkert.

Mvh

JonasS
02/02/12, 15:43
Jeg ser at det ikke spørres om turbo i denne tråden, men tillater meg alikevel å vise til Kalsens prosjekttråd der han monterte en HX35 og opplevde noe spessielt. Les nedover side 2 her de som vil.

http://forum.vccn.no/showthread.php?6422-Kalsn-s-940-TURBO-prosjekt-T5-prosjekt-Handlet-motor-Getrag-kasse-og-H-r%C3%A5der!/page2&highlight=holset+hx35

Kalsn
03/02/12, 18:45
Jeg ser at det ikke spørres om turbo i denne tråden, men tillater meg alikevel å vise til Kalsens prosjekttråd der han monterte en HX35 og opplevde noe spessielt. Les nedover side 2 her de som vil.

http://forum.vccn.no/showthread.php?6422-Kalsn-s-940-TURBO-prosjekt-T5-prosjekt-Handlet-motor-Getrag-kasse-og-H-r%C3%A5der!/page2&highlight=holset+hx35
Tenker du på hvor tjapt den spoolte? Ble enda bedre kombinert med Ajden røret:)

JonasS
05/02/12, 15:28
Hehe, tenkte i hovedsak på at du opplevde voldsom effektøkning, samtidig som du nesten halverte ladetrykket.

Som "Tore-topplokk" i Trondheim sa til en kompis med cossie: Folk kommer hit med toppen, jeg tar ut en slik iseske med spon, de monterer, og bilen går enda bedre enn da de kom hit, allerede på halverert ladetrykk..:)

At motoren får puste er alfa omega! Så kommer jo alt det andre, god turbo, frisk motor, god\rett kam osv..

Daruu
05/02/12, 16:05
Har selv tenkt på disse dysene.
Noen som har prøvd disse og sammenlignet de med 558 / 968 feks?
"ACCEL Performance fuel injectors provide precise control of fuel delivery and atomization for increased power, improved throttle response, and better fuel economy." - Er det noe forskjell på disse dysenes design som tilsier at de er bedre/dårligere enn nevnte 558 / 968 dyser?

(Føler det er relevant til tråden, er ikke meningen å "kapre" den)

Popp
05/02/12, 19:49
Har selv tenkt på disse dysene.
Noen som har prøvd disse og sammenlignet de med 558 / 968 feks?
"ACCEL Performance fuel injectors provide precise control of fuel delivery and atomization for increased power, improved throttle response, and better fuel economy." - Er det noe forskjell på disse dysenes design som tilsier at de er bedre/dårligere enn nevnte 558 / 968 dyser?

(Føler det er relevant til tråden, er ikke meningen å "kapre" den)

Forskjellen er vel at Accel-dysene har moderne sprutemønster etter hva jeg leste i en annen tråd her, hver dyse har 4 små stråler..

Njål Nilssen
06/02/12, 02:17
Litt feilpost dette spørsmålet ditt men, det burdte vert under "motor/gir kategorien", men: Selv i en bredbåndslambda er "bredbåndet" eller selve nernstcell signalet 0-1V (somregel). Det 0-5V signalet er et skalert signal til bruk for indikatoren, ETTERMARKEDS motorstyringer som er beregnet for bredbåndslambda med innebygd kontroller (feks VEMS) bruker 0-1V signalet direkte. Vanlig smalband er vel rundt 0,1V og gir mest indikasjon om for lite/for mye... har ikke oppløsning nok til å si noe nøyaktig om blandigsforholdet... I denne PDF'en finner du det faktiske Voltsignalet som blir produsert v/hvilken lambda verdi. LSU4.9 sensoren din vil gi:

Lambda 0,75 (AFR 10,8) : ca. 0,2V (MEGET feit)
Lambda 1,00 (AFR 14,5) : ca. 1,5V (fint til cruise)
Lambda 1,43 (AFR 20,7) : ca. 2,2V (men da er du ute å kjøre, om den går i det heletatt :p)

Her er hele dokumentet:
http://www.bosch-motorsport.de/en-US/literature/en-US/LambdaSensorLSU_DataSheet_enUS_T6821310475.pdf

Ergo kjører du Bredåndsignalet inn på L.H 2,4 så vi lden tro du har AFR på 200 eller noe i den duren...

Dog de fleste lambakontrollere har oftest en emulert smalbandsutgang for bruk sammens med gamle st. motorstyringer. Slik at du kan bruke bredbånden som sensor, ha indikasjon OG at oem ecu forstår det signalet den får, uten 2 sensorer...

Nyere biler type et stykke over år 2000 har bredbåndslambda originalt...