PDA

Vis full versjon : Tikking på 850 93-mod.



carl-k
04/10/11, 11:44
hei.
sliter medventil tikking på min 850, dette er en 2.5l
det var semi syntetic olje på den når jeg kjøpte den.
det tikket litt innimellom så bestemte meg for å prøve mineralolje,
men da ble det enda værre. tikker hele tiden nesten.
spesielt ved kalt motor.

hvilen olje anbefaler dere i mitt tilfelle?

mvh carl

hgnubel
04/10/11, 12:08
Disse motorene skal ha helsyntetisk olje, men jeg vet ikke hvor bra det kan bli når den først har hatt mineralolje.

Jeg har hørt folk jeg antar har god peiling si veldig mye stygt om hva mineralolje gjør på disse motorene, så det ville jeg fått ut så fort som mulig.

Erlend
04/10/11, 12:30
Tapp rett av, bytt filter og fyll på med 10w40 castrol delsyntetisk. Da kan det hende at tikkinga forsvinner:) ville helst anbefalt 5w40 c3 olja, men det blir nok litt tynt nå som du har hatt på mineral.

Disse motorene er som hgnubel sier lagd for helsyntetisk olje :)

carl-k
04/10/11, 12:38
har bare hadd mineralen på noen dager.
fikk lekasje på motoren av mineralen og :(

helsyntetisk eller delsyntetisk?

R-M-I
04/10/11, 12:44
Jeg kjører helsyntetisk selv... 5-40 castrol magnatec på min 850..

Brukte en smule olje før(Statoil\Biltema-olje).. Bruker MYE mindre nå etter overgang til magnatech'en. Ikke noe tikking å snakke om heller :)

carl-k
04/10/11, 12:50
Disse motorene skal ha helsyntetisk olje, men jeg vet ikke hvor bra det kan bli når den først har hatt mineralolje.

Jeg har hørt folk jeg antar har god peiling si veldig mye stygt om hva mineralolje gjør på disse motorene, så det ville jeg fått ut så fort som mulig.

hvor kjøper du denne oljen?
har de den på mekonomen kansje.

R-M-I
04/10/11, 12:55
Jupp...Mekonomen kjører kampanjer fra tid til annen da det faktisk er noelunne skapelig pris på oljen :P Vanligvis koster vel denne 200kr literen eller noe sånt...

carl-k
04/10/11, 13:02
okey :) får stikke innom å se hva de har før de stenger idag.

ola normann
04/10/11, 13:14
Det hender Torshov har grei pris på den oljen også.

carl-k
04/10/11, 13:38
fins det noe man kan tilsette i oljen for å få bedre gange på motoren.
noe form for rens?

R-M-I
04/10/11, 13:52
Ikke begynn med masse tilsetninger og skit :P Bare humbug det aller meste av tilsetninger..

mrstfu
04/10/11, 13:58
Om du skal ha noe annet enn olje på motoren, ta noe som du renser motor med mellom oljeskift. Ikkenoe pakningsfornyer rett I olja, problemet med det er at selv om en kar kan si det funker kjempebra, kjører han garantert ikke med samme type olje under samme forhold som deg, og det har hendt, dog sjeldent, at pakningsfornyeren koagulerer med olja, så den blir grisetjukk og treig gjennom systemet.

pakningsfornyer er det I de fleste oljer allikevel, I en eller annen grad. Forskjellen der er at den pakningsfornyeren er utviklet til å funke med akkurat den olja.

yearbogen
04/10/11, 17:31
Disse motorene skal ha helsyntetisk olje, men jeg vet ikke hvor bra det kan bli når den først har hatt mineralolje.

Jeg har hørt folk jeg antar har god peiling si veldig mye stygt om hva mineralolje gjør på disse motorene, så det ville jeg fått ut så fort som mulig.
Låner tråden litt...
Hva fører bruk av mineralolje til?
Har brukt mineralolje på min 850 siden anskaffelsen for i overkant av 2 år siden, ca 50 000km. Den bruker litt olje, men det gjorde den også når jeg kjøpte den, og det er vel noe jeg kan forvente nå etter at bilen har gått vel 310 000. Edit: Antar at det før mitt eie også ble brukt mineralolje på denne.

"Forsvarer" ikke bruken av mineraloje her, bare lurer på hva dette gjør med motoren kontra syntetisk. Har vurdert overgang til delsyntetisk, men ikke tatt steget siden motoren bruker olje og jeg er redd forbruket stiger ved tynnere olje.
Setter pris om noen kan gi en enkel innføring for en amatør. Har sett dette vært nevnt i tråder tidligere, ofte med diverse meninger og fakta.

Erlend
04/10/11, 18:21
jeg kan prøve å forklare det lille jeg kan om dette :)
disse hvitblokkene (b5xxx) er konstruert for helsyntetisk olje, dette fordi alle kanaler osv. er lagd med såpass høy nøyaktighet og fordi disse motorene er mere effektive enn la oss si en eldre b230 motor. en syntetisk olje har mye bedre kaldstart egenskaper fordi den er tynnere når den kald.
jeg har brukt mineral olje på 240n jeg har stående og etter en vinter med det stoppa jeg med en gang :P du hørte at det ikke var noe smøring der da det var kaldt, skikkelig klakking og tikking, men når den ble varm roa den seg, for da blir den også tynnere igjen :)

mineraloljen er grovere kan du si, og flyter treigere rundt i systemet( men den smører også veldig godt) grunnen til at mange bytter over til dette er nettopp pga. høy kilometerstand og gjerne tikking, for da er kanalene og alt annet i motoren såpass slitt at det må litt tykkere olje enn den tidligere har kjørt på. dette kommer jo veldig ann på hvordan motoren har blitt holdt.
motoren min sveiv dårlig, blårøyk og brukte MASSE olje, jeg rensa den og tilsatte noen tilsettningsstoffer, bytta olje til castrol magnatech 5w40 og har tatt en ny motorflush nå i sommer, nå har jeg helt "normalt" oljeforbruk og motoren tikker ikke en gang. selv ikke da vi hadde over -25 grader i vinter.
jeg kan sitte her å skrive mye, men det tar tid:P og det har jeg dårligt av idag :P
motoren min har trilla over 317k km btw. og er en 2,5l 10v 144hk.

til slutt:nå som du har kjørt på mineral så ville jeg ikke gått noe tynnere enn 10w40, altså delsyntetisk. jeg ville også anbefalt en god motorflush(omega , qmi o.l ) før olje bytte. hvis ikke vil du få en del tikking, da det sikkert ligger igjen grums i ventilsetene fra mineralolja, som tar tid å vaske bort med den tynnere delsyntetiske olja.

rett meg gjerne hvis det er helt på jordet :P det er bare sånn jeg har blitt forklart det, og ja, jeg veit det er dårlig forklart :P

ta gjerne mer på pm :)

mrstfu
04/10/11, 19:24
Synes det var veldig godt forklart, jeg. Lærer noe hver dag:-)

Erlend
04/10/11, 19:31
Synes det var veldig godt forklart, jeg. Lærer noe hver dag:-)

men så er jo du The stig, du har jo en voldsom fordel fremfor oss dødelige :D

yearbogen
04/10/11, 19:39
Takk for et godt og utfyllende svar Erlend:) Har tenkt en del på å gå over til delsyntetisk, men har som sagt hatt dette på vent grunnet forbruk og lekasjer. Men forstår det slik som at jeg ikke har stort annet å tape enn selve oljen på å kjøre en rens og prøve delsyntetisk til vinters?
Har tettet lekasje mot girkassen, men har fortsatt en liten en på registersiden. Hvordan oppfører slike lekasjer seg, f. eks men 10w40mineral kontra 10w40delsynt? Er de ved lik temperatur like tykke, eller er delsyntetisk tynnere?

Erlend
04/10/11, 19:44
10w40 mineral er tjukkere når den er kald enn delsyntetisk, men vanligvis så kan du se det på tallet før W`en på olja :) altså 5w40 er tynnere i kaldstart(bedre) enn 10w40 :)
men nå er jeg litt usikker, får du 10w40 mineral olje? kan ikke huske å ha sett det :P
begynner motoren og bruke mere olje og lekke etter at du har gått over til delsyntetisk ( noe den ikke burde gjøre, men hvis det skjer) så bytter du bare tilbake til mineral olje :)

men som sagt, kjøp en god motorrens når du skal skifte olja, så du får vaska skikkelig :)
og du kan gjerne tilsette en tilsetning de selger på mekonomen, den heter 909-e tror jeg, tror dette burde gjøre underverker på delsyntetisk olje ;) og kjøp gjerne castrol sin 10w40. dette er god olje! :) lykke til

yearbogen
04/10/11, 20:12
10w40 mineral er tjukkere når den er kald enn delsyntetisk, men vanligvis så kan du se det på tallet før W`en på olja :) altså 5w40 er tynnere i kaldstart(bedre) enn 10w40 :)
men nå er jeg litt usikker, får du 10w40 mineral olje? kan ikke huske å ha sett det :P
begynner motoren og bruke mere olje og lekke etter at du har gått over til delsyntetisk ( noe den ikke burde gjøre, men hvis det skjer) så bytter du bare tilbake til mineral olje :)

men som sagt, kjøp en god motorrens når du skal skifte olja, så du får vaska skikkelig :)
og du kan gjerne tilsette en tilsetning de selger på mekonomen, den heter 909-e tror jeg, tror dette burde gjøre underverker på delsyntetisk olje ;) og kjøp gjerne castrol sin 10w40. dette er god olje! :) lykke til

Tror aldri jeg har brukt annet enn 10w40 mineralolje. kan ha en sammenheng med at vi ofte handler olje på felleskjøpet, men tror dette er en ganske vanlig tykkelse:P
Takk igjen for gode svar, ligger an for delsyntetsisk ved neste oljeskift:)

mrstfu
04/10/11, 20:16
10w40 er en veldig vanlig mineraltykkelse ja, akkurat som delsynt er ofte 5w30. Jeg byttet til en valvolineolje for en stund siden, med pakningfornyer i, etter det har den ikke brukt merkbart med olje. Viktig at pakningsfornyeren er tilpasset olja, kan som sagt gå rett I dass;-)

Erlend
04/10/11, 20:26
åja, okey :P jeg som ikke har fulgt så mye med da :P vi har bare 10w40 som delsyn. og alt under er helsyntetisk. castrol sin 5w40 c3 er helsyn. :)

helt riktig det mrstfu, men så lenge du kjøper de litt dyrere typene så pleier de å reagere bra :)
er ikke bare kvaliteten på olja som sier hva prisen blir, det er alle tilsetningsstoffene de har oppi å :)

Marius Skau
04/10/11, 22:14
Trur jeg må ta oljeskift etter litt lesing her ja :P

Kjører felleskjøpet olje på absolutt alt her i heimen :P

Volvonikko
05/10/11, 00:20
Olje skift med nytt filter og god kvalitetsolje hadde gjort susen :)
Hadde samme uløkka selv :S Men den sluttet helt å tikke når den fikk no grom olje på :)

Folkvord
05/10/11, 13:16
sies at visst du har litt tikking så kan du helle på litt atf olje pga det renser opp systemet;-) men må ikke kjøres med lenge så er anbefalt og flushe etterpå:P