Logg inn

Vis full versjon : [SOLGT]Kodja's 945 LT worklog! SELGES!

Sider : 1 [2] 3

Thomas S
12/05/10, 22:09
stussen på høyre side ska inn 2 cm. ellers går d ikke lenger inn dessverre :(

gullboks ligg på stolien å vente :D

sladding driv vi kun med på vintern. for tung å held på med om sommer. felgan veie jo et halvt TONN :eek: merker det godt på kjøreegenskapene at bredden suger bilen ned i bakken, men fytti så tung den blir å ratte :p sabla kul å kjøre nå :) bare få kjørt den et par uker å så slenge dekk å felg inn til avbalansering så det ikke vibrerer over 120kmt... ja jeg testa det på en "bane" i dag :p heheheheh

det er jo ikke rart med så mye gummi som du har,hehe:D

Kodja
12/05/10, 22:09
det er jo ikke rart med så mye gummi som du har,hehe:D

pøøøøh :p

han22i
12/05/10, 22:54
konge :D blei nåkka nice med 18"eran da :D

V90
12/05/10, 23:03
Hvorfor senket du ikke bilen før du dro på 4hjulskontroll? Var litt høy etter min smak...

Christian
12/05/10, 23:06
Hvorfor senket du ikke bilen før du dro på 4hjulskontroll? Var litt høy etter min smak...

Det er montert luftbelger fra lastebil for å kompansere for vekta.

A.Finstad
12/05/10, 23:11
det er montert ei hel bakstilling fra laste bil med fire belger og 10 tonns aksel skal jeg si deg :p

Kodja
13/05/10, 00:40
10" aksling pga det ville dreiemomentet på 135 hk :eek:

nei den er senka foran å heva bak ;) perfekt høyde :)

ChrML
13/05/10, 08:07
Justerte dem så mye negativ camber dem kunne på siste firehjulskontrollen? Så ut som du har en del mer negativ camber enn meg på det siste bildet der.

A.Finstad
13/05/10, 10:22
10 tommer og ti tonn er to litt forskjellige ting da kodja :p jeg mente ikke en aksling som blir satt på amerikanere og sånt, men en aksling med ti tonns lastkapasitet for å holde vekta av annlegget ditt :p

Lasse B
13/05/10, 10:24
Når jeg ser bilder av flotte 940er angrer jeg på att jeg solgte min, og kjøpte denne V70'en ;)

Bilen din ble kjempeflott med felgene.

Kodja
13/05/10, 11:37
10 tommer og ti tonn er to litt forskjellige ting da kodja :p jeg mente ikke en aksling som blir satt på amerikanere og sånt, men en aksling med ti tonns lastkapasitet for å holde vekta av annlegget ditt :p
sorry :p leste feil med en skjenk innabords i gårkveld :o

Når jeg ser bilder av flotte 940er angrer jeg på att jeg solgte min, og kjøpte denne V70'en ;)

Bilen din ble kjempeflott med felgene.
takker så mye! :) var fin den du hadde så skjønnte ikke at du solgte den jeg heller!!!

Justerte dem så mye negativ camber dem kunne på siste firehjulskontrollen? Så ut som du har en del mer negativ camber enn meg på det siste bildet der.
aner ikke. glemte å spørre. spiste ett måltid i går (kl 2300) så hadde hukommelse som en uklekka gullfisk...
skal ta å scanne inn måleskjemaet så du får se. skjønner ingenting av det nye skjemaet. bare masse tegninger :D

Kodja
13/05/10, 11:53
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/728.jpg
skjønner ingenting av dette :p så om noen kjapt kan forklare hva det betyr å hvordan da hjula står sånn i teorien ut fra det der...

The Sven
13/05/10, 12:11
Har du slitt mer på ytterkanten på ene sia enn andre?

Kodja
13/05/10, 12:43
nesj, kan vell ikke si det egentlig :) ser ganske likt slitt ut.

The Sven
13/05/10, 12:49
Ser ikke ut som spissinga di har vært helt på stell iallfall.

Kodja
13/05/10, 13:04
Ser ikke ut som spissinga di har vært helt på stell iallfall.

takk! da har jeg fått bekreftet min misstanke!!!
men hvordan ser den nye spissinga ut? normal?? (altså det siste "bildet"\skjemaet)

The Sven
13/05/10, 13:32
Ja den ser jo midt i blinken ut den i forhold til anbefalte verdier.

Kodja
13/05/10, 14:29
ok. good to know. skjønner ikke hvorfor de ikke kunne ha fiksa det med en gang... hvor fant\vet du anbefalte verdier forresten? :)

The Sven
13/05/10, 14:32
Spissinga di står midt i det grønne feltet, 0,12 grader på begge sidene og 0,24 totalt. Det som er utenfor de grønne felta er utenfor Volvo sine spesifikasjoner. Det gjelder f.eks camberen din som er mer negativ enn det biltilsynet antakelig ville godtatt da de vil ha grønne tall på alt.

EDIT: Men negativ camber gir ikke mer slitasje på ytterkant.

gaupe
13/05/10, 14:33
Spissinga di står midt i det grønne feltet, 0,12 grader på begge sidene og 0,24 totalt. Det som er utenfor de grønne felta er utenfor Volvo sine spesifikasjoner. Det gjelder f.eks camberen din som er mer negativ enn det biltilsynet antakelig ville godtatt da de vil ha grønne tall på alt.

Det varierar med kontrolløren, hadde nokre raude tal på mine papir, når eg godkjende. Dei veit at ein ikkje kan få alt perfekt.

The Sven
13/05/10, 14:37
Det visste ikke kontrolløren min, jeg fikk ikke godkjent med senkesett fordi camberen min var utenom verdiene (klart den blir det med senkesett når camberen ikke er justerbar).

Kodja
13/05/10, 14:48
kanskje jeg skal ta meg en tur bortom kverneland for å høre hva deres mekanikere mener om justeringa her bare for "moro" skyld...

men om biltilsynet ikke godkjenner en slik justering\måling... da er det jo litt waste av verkstedet å justere den til "rødt" vell... vil jo si at de ikke har justert det korrekt på et vis da? nok en gang....?!

Christian
13/05/10, 15:55
Det visste ikke kontrolløren min, jeg fikk ikke godkjent med senkesett fordi camberen min var utenom verdiene (klart den blir det med senkesett når camberen ikke er justerbar).

kanskje jeg skal ta meg en tur bortom kverneland for å høre hva deres mekanikere mener om justeringa her bare for "moro" skyld...

men om biltilsynet ikke godkjenner en slik justering\måling... da er det jo litt waste av verkstedet å justere den til "rødt" vell... vil jo si at de ikke har justert det korrekt på et vis da? nok en gang....?!

Les det Svennis skriver en gang til. ;)

Kodja
14/05/10, 23:31
han22i og jeg driver enda å vasker og rengjør bil :p Volvo-Power var innom med romskip 740n sin å vaska å... herlig med volvo treff midt på kvelden\natta gitt :D
samt lakkerer opp front addon leppa på S60n hans. midt på svarte natta...
rensa og impregnert skinnsetene. rensa interiøret totalt så godt det lar seg gjøre.
batteriene har stått på lading konstant i dag så forhåpentligvis holder det i morgen!
bilen er vaska. emblemene er rensa bort med citrus rens. polishen står å tørker nå før jeg skal dra den av... kl er nå halv 1... :eek:
har igjen å vaske vinduer innvendig :( faaaader lei... tenk i fjor var det mye finvær å bilen var ferdig totalpolert kl 8 eller noe på den her dagen! "god damn ismelting!!!" slutt å cruise så mye så ikke ozonlaget forpurres... Naaaaah :D cruising is the life!!!

Kodja
15/05/10, 15:11
var i seng kl halv 3 i natt.. betalte seg da det :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/861.jpg
3dje pris i 900 klassen.

94 utstilte volvo. veldig bra oppmøte i år! ny rekord :)
tror gamle titlestad sin "s90" var der også. er vell ikke mange med samme farge der ute tenker jeg :)

Christian
15/05/10, 15:15
Du hadde fått førsteplass hvis du hadde kjørt med volvo plast, og ikke starwars glassfiber. ;)

henrik940
15/05/10, 15:24
Er vel fare for det :p

Kodja
15/05/10, 15:30
hehe :p
er gooodt fornøyd med 3dje plass sånn som bilen er nå jeg ;)
steinsprut meg her og der. og customisert... så tar ikke sikte på 1ste plass før jeg har bygd om til "v90" :)

han22i
15/05/10, 18:29
hehe... lite trøtt i morrest når æ våkna ja xD
men blei jo grett nok, men må nok få nylakkert frontn :)
fikk jo gjort rimelig mye selv om det va ganske så mørkt hehe :D
å fikk jo vel rimelig ok betalt før det æ å ;D

han22i og jeg driver enda å vasker og rengjør bil :p Volvo-Power var innom med romskip 740n sin å vaska å... herlig med volvo treff midt på kvelden\natta gitt :D
samt lakkerer opp front addon leppa på S60n hans. midt på svarte natta...
rensa og impregnert skinnsetene. rensa interiøret totalt så godt det lar seg gjøre.
batteriene har stått på lading konstant i dag så forhåpentligvis holder det i morgen!
bilen er vaska. emblemene er rensa bort med citrus rens. polishen står å tørker nå før jeg skal dra den av... kl er nå halv 1... :eek:
har igjen å vaske vinduer innvendig :( faaaader lei... tenk i fjor var det mye finvær å bilen var ferdig totalpolert kl 8 eller noe på den her dagen! "god damn ismelting!!!" slutt å cruise så mye så ikke ozonlaget forpurres... Naaaaah :D cruising is the life!!!

Joakim-G_R
16/05/10, 15:36
Du som er så gla i treverk må vel ha detta rattet?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22230753

Kodja
16/05/10, 16:24
hade ikke vært dumt d nei :) men ikke når jeg har bil med airbag :)

ChrML
16/05/10, 16:26
hade ikke vært dumt d nei :) men ikke når jeg har bil med airbag :)
Bare å teipe fast airbaggen rundt ratteikene :).

Joakim-G_R
16/05/10, 16:30
Plugge ut den da, mest sannsynlig så fungerer ikke airbag'en uansett. :)

ChrML
16/05/10, 16:52
Plugge ut den da, mest sannsynlig så fungerer ikke airbag'en uansett. :)
Å? Det må du utdype.

Joakim-G_R
16/05/10, 16:53
Airbag'er har (visstnok) en forventet levetid på 10 år. Over det er de visst ikke garantert at fungerer.

ChrML
16/05/10, 16:55
Airbag'er har (visstnok) en forventet levetid på 10 år. Over det er de visst ikke garantert at fungerer.
Volvo har økt denne servicetiden til 15 år (eller var det 20 år?) sist jeg sjekket. De fant visst ut at det holdt lenger.

The Sven
16/05/10, 16:56
Med andre ord GOD sannsynlighet for at den virker også 2 år etter at det har gått 10 år om den garantert virker i 10 år.

volvoRsport
16/05/10, 16:59
Alle frontkolliderte 940'ene jeg har sett på huggern har airbag'en løst ut på. Seinest en 94 modell.

Joakim-G_R
16/05/10, 17:01
Ok, ordla meg litt feil da kanskje.

Var generelt jeg fikk opplyst, ikke kun Volvo.

Fint man får nye sportsratt med airbag også. :)

Kodja
16/05/10, 22:33
nå kjøpte jeg jo rattet jeg har nytt for 1 år siden uansett så :)
2farget skinnratt. kan ikke si meg missfornøyd med det så langt. selv om det kunne vært noen mm smalere på et vis.

volvoRsport
16/05/10, 22:35
selv om det kunne vært noen mm smalere på et vis.

Ovalt ratt? :p

Kodja
18/05/10, 15:30
nei smalere i diameter da sjøhh ;p

"låner" bildene fra Lillevik og et så langt fra Thomas S fra volvotreffet i helga. bra Noen er flinke til å ta bilder gitt...
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1016.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1017.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1018.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1015.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1019.jpg

Næssen
18/05/10, 17:57
Fint motorromm:)

Volvoholic
18/05/10, 20:58
RÅ bil du har Øystein! :) Har du funnet ut noe mer om de calipperne forresten? :P Tenkte meg ivei på det treffet, men ble ikke slik :/ angrer stort på det etter de bildene! :P

Kodja
18/05/10, 21:00
Næssen: takker! enkle småting som er gjort bare så :)

Volvoholic: takker! nei venter på å få bilen dit vi skal demontere :( ingen som skal over med hengerfeste å dra den vett... samt gidder ikke bruke 1000kr bare på bilhenger å dra den over med... men det blir vell etter hvert :)

sjefsbonden
18/05/10, 21:13
har igrunn aldri syns "plast" fangere hører hjemme på volvo, men må ÆRLIG innrømme at det gjør seg bra!:D nydelig bil;)

TurboHansen
18/05/10, 22:00
Som sagt før ja, meget fin bil du har Øystein, mye penere i virkeligheten enn på bilder ;)

Kodja
18/05/10, 23:20
takker dere to ;)
alltid trivelig å høre at Noen liker bilen og litt utenom det vanlige addon volvo'ene som ruller rundt ;p hehe :D

Joakim-G_R
19/05/10, 09:04
bra noen tør å gå egne veier. :) BTW, hadde ikke 960 skinnratt med treinnlegg? som "option"

gaupe
19/05/10, 09:39
bra noen tør å gå egne veier. :) BTW, hadde ikke 960 skinnratt med treinnlegg? som "option"

960 har eit anna ratt enn 940, så det passar ikkje.

VolvoJenta86
19/05/10, 10:37
Har veldig sansen for bilen din :) Gleder meg til å se den live en dag :D

Kodja
19/05/10, 11:50
man må tørre å gå egene veier her i verden ja. stereotyper er det nok av :)

make your volvo Yours eller noe i den duren er det ikke noe som heter det da?

bare å rop ut d... passerer jo hverandre på E6 "daglig" egentlig så :p

VolvoJenta86
19/05/10, 12:01
man må tørre å gå egene veier her i verden ja. stereotyper er det nok av :)

make your volvo Yours eller noe i den duren er det ikke noe som heter det da?

bare å rop ut d... passerer jo hverandre på E6 "daglig" egentlig så :p

Helt enig i at man ikke skal ha hva alle andre har ;) Må gjøre noe eget :) Mange som ikke liker frontfangeren min og, men jeg liker den og er vel det som teller ;) Skiller seg litt ut også :)

Ja er omtrent hver dag vi passerer, så burde vel være mulig å ta en pitstop en dag :D

Kodja
19/05/10, 14:36
hehe sant så sant! :)
alltid likt den fangern din jeg. så den første gang på en sort bil på treffet der for maaange år siden... men R vingen MÅ på snart nå daaaah... :p hehe

ellers kan jeg jo bare kjapt oppsummere planene for bilen bare for igjen å presisere hva som skal\planlagt å bli... så kan jo enda fler gå med hæla i taket ;) hehe

har et ekstra panser liggende... dette skal min kjære nabo\mr. sveiser få svinge apparatet litt på der det skal bli to nedsunkne luftinntak midt på foran med en fin profil på. under der i luftinntakene vil det mest sannsynligvis bli "luftriktare" inn mot et varmeskjold der 3" K&N filteret står slik at dette får pressa kald og frisk luft på seg, samt vann og slikt skal i den "luftriktaren" ledes ned i en slange rett ned så det ikke Renner ned på filteret og det der. akkurat dette er litt komplisert så må se hva som er mulig å få til rundt dette... + har sabla lyst på en 16V turbo :p har vi ikke alle det???

så skal jo bilen få x90 look fra og med bakdøra og foran med R look fangeren fra Långe Michael. tror ikke det blir den normale R looken, men sånn med litt mer utstikkende leppe slik vår alles kjære oddgeir med ambulansen har :) feit front som roper SE HER... samt vurderer å skifte til SE sideskjørt.

bakfanger skal bli en modifisert V90 fanger som kanskje senkes profilen på 5-10 cm... får se når jeg skaffer en så jeg vet hva vi kan gå ut fra... alternativt skal jeg da få felt inn diffuser fra Ford Focus RS om det passer i dimensjoner og twinpipe muligheten i hullene der sånn ca.

så har dere et lite clue hvordan dette kommer til å bli en gang i framtiden... og jada, alt dette koster mye penger så blir litt om senn... heldigvis kan det første rundt panser og sveisinga der løses når nabon har lyst og tid :p hehe + at alle kommer til å gå i fletta å rope romskipvolvo og suttre å bære seg over at det ikke er vanlig addon på den ;) gjør det jo bare enda mer moro!

noen som vet begrensninger rundt å modifisere panser? eneste jeg vet\kan komme på nå er jo at ting ikke skal stå OPPover og skape fare ved ev. påkjørsel av myke trafikanter... men da nedsunket luftinntak??

Evolve har jo også et fint luftinntak for s60 som hadde vært nice... da ett på hvert side ev. for både luftfilter og da dynamo som blir fort varm nedi motorrommet :)

han22i
19/05/10, 17:04
ekke så gøy å ha det alle andre har å syns e fint :p

VolvoJenta86
19/05/10, 18:40
Bra du liker fangeren min da Kodja ;) Ja r-vingen MÅÅÅÅ på snart ;) men det var de pengene til å få lakkert da ;) Gidder ikke ha på en sølvgrå r-vinge på en svart bil ;)

Kodja
20/05/10, 07:29
:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
FORBAAAAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIIINAAAAAAAAAAAAAAA IDIOOOOOOOOOOOOOOOOT AUDI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

skjønne FAEN itj at d ska gå ann å vær så toskat å kjør bil! kvinnfolk i svær dyr audi som fankern ijt klare å ta ei rundkjøring på lade hær normalt så æ må legg mæ ut mot kanten å truuuur du ijt d resultere i skade i kanten på ene bakfelgen da?!! HÆLVETES MÆRRRRRRR!!!!!! kom ska æ få audin t å BRENN fort som FAEN!!!!!

FORBAAAAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIIINAAAAAAAAAAAAAAA IDIOOOOOOOOOOOOOOOOT AUDI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

sjefsbonden
20/05/10, 07:41
det er jævli kjipt kodja:(

er det blitt sikkelig kast i den eller?

VolvoJenta86
20/05/10, 07:51
Auuu, surt :(
Håper den ikke ble altfor skada da? :S Typisk folk i "storbiler" :mad:

Kodja
20/05/10, 09:07
det er jævli kjipt kodja:(

er det blitt sikkelig kast i den eller?
neida, en halvcm kutt i den.

Auuu, surt :(
Håper den ikke ble altfor skada da? :S Typisk folk i "storbiler" :mad:

neida, men enhver liten skade irriterer meg GRØNN!!! i alle fall når det er sånne forbanna merrer i luxbiler som ikke kan å kjøre!! og når felgene ellers er strøkne... :mad: fått tak i merra så har jeg skulle banka hakk i felgen tilbake gitt!!

sjefsbonden
20/05/10, 09:20
men hu burde vel erstatte for skadene hvis hu ikke følgte trafikkreglene?;)

Kodja
20/05/10, 12:21
men hu burde vel erstatte for skadene hvis hu ikke følgte trafikkreglene?;)

åssen skal man få tak i hu der nå da? ;)
neida skaden er "bagatell" i slik sammenheng... men er man petimeter så er man petimeter :p

Janus
20/05/10, 12:27
Huff, bra felgen ikke fikk større skader da.

han22i
20/05/10, 15:26
den e kjip du!! :S

Agrostar
20/05/10, 15:26
Det er så typisk folk i stor bil! Liksomkaksar som ikkje kan å køyre bil, men dei ser at alle dei stora folka køyrer XC90, disco 3, hummer, landkruser osv og da må jo dei ha! Typisk for heile gjengen er at dei ikkje kan å legge seg ut uansett kor dei er!

Kodja
21/05/10, 07:50
og ikke minst at tyske biler ikke er utrustet med blinklys :p
trodde dette var standardutstyr på Alle biler jeg... men tyskbilsjåfører er de verste her i trondheim på og ikke bruke blinklys ved avkjøringer og sving\feltskifte...

TeamBørnOut
21/05/10, 08:52
hvorfor fulgte du ikke etter? :P

Kodja
21/05/10, 09:41
hvorfor fulgte du ikke etter? :P

travelt og for seint til jobb allerede... :p samt en konkurrent lå forran også som jeg Skulle forbi!

Kodja
21/05/10, 21:56
da har jeg og Volvo-Power vært i storlien og hentet palle med deler... derriblant Gullboks til FKn og enda en cruisecontroll så må vell få montert dette snart :)

samt et sett 960 dørhåndtak til salgs!!!

hentet også midtarmlenet til OAR :) så sender dette på tirsdag tenker jeg.

henrik940
21/05/10, 22:03
Håpa det var fangerne dine som hadde gått til h***** jeg nå..

larset
21/05/10, 22:08
og ikke minst at tyske biler ikke er utrustet med blinklys :p
trodde dette var standardutstyr på Alle biler jeg... men tyskbilsjåfører er de verste her i trondheim på og ikke bruke blinklys ved avkjøringer og sving\feltskifte...
Det er tydelig i hele landet at blinklys er ekstremt dyrt ekstrautstyr på tyskebiler :P

Kodja
21/05/10, 22:32
Det er tydelig i hele landet at blinklys er ekstremt dyrt ekstrautstyr på tyskebiler :P

hehe ja ikke sant?! :p
snedig med det altså men sånn har det alltid vært... noe må skje med folk som kjøper tyske biler. tror jeg i 99% av tilfellene bruker blinken, selv å unødvendige plasser...

The Sven
21/05/10, 23:21
Pics or it didnt happen ! ;)

ChrML
22/05/10, 11:44
Blir litt som dette tankeeksperimentet: Lager et tre lyd når det velter i skogen når absolutt ingen er i nærheten til å høre eller observere det?

"Bruker Kodja blinklys når ingen er i nærheten til å se det?"

Joakim-G_R
22/05/10, 12:36
Det blir jo veldig annerledes da. Jeg bruker (nesten) alltid blinklys om det er andre som får nytte av det. Om det ikke er noen rundt "gidder" jeg ikke bruke blinklys.

Og treet flytter luft uansett, så lyd blir det.

Christian
22/05/10, 13:16
På Kian er blinklys venstre forran ødelagt, så det blinker dritfort.
Blinker nesten aldri på grunn av det. Som om ikke det er flaut nok fra før å kjøre Kia :p

ChrML
22/05/10, 16:10
Det blir jo veldig annerledes da. Jeg bruker (nesten) alltid blinklys om det er andre som får nytte av det. Om det ikke er noen rundt "gidder" jeg ikke bruke blinklys.

Og treet flytter luft uansett, så lyd blir det.
Har du aldri hørt om et tankeksperiment? Poenget er: Hvordan kan du bevise at et tre lager lyd dersom ingen eller ingenting kan være til stede for å observere det?

Kodja
22/05/10, 17:32
Blir litt som dette tankeeksperimentet: Lager et tre lyd når det velter i skogen når absolutt ingen er i nærheten til å høre eller observere det?

"Bruker Kodja blinklys når ingen er i nærheten til å se det?"

den der var nesten litt moro! :) snedig tanke men Ja ;) gjør nok det "uansett" i 99% av tilfellene for min del da. er det en Vane så er det en Vane...
samme som når jeg går inn i en stor Sal eller stort Møterom det. tar meg selv i i å bukke inn i salen før jeg trør inn pga det er fast rutine i den kampsporten jeg driver med. vane er og blir vane.

The Sven
22/05/10, 18:13
Jeg og har blitt lat og bruker alltid blinklys, koster meg jo mindre energi (og tid og tankevirksomhet) å vippe på bryteren enn å tenke gjennom om det er noen som kan dra nytte av det irundt.

Joakim-G_R
22/05/10, 20:35
Har du aldri hørt om et tankeksperiment? Poenget er: Hvordan kan du bevise at et tre lager lyd dersom ingen eller ingenting kan være til stede for å observere det?

Forskjellen, er jo at lyden blir laget, men ingen hører den. Lyden er der uansett om noen hører den eller ikke. Fysikk er jo du god på? :)

ChrML
22/05/10, 20:43
Forskjellen, er jo at lyden blir laget, men ingen hører den. Lyden er der uansett om noen hører den eller ikke. Fysikk er jo du god på? :)
Selvfølgelig, det er teorien (og aller mest sannsynlig riktig), men poenget er jo å bevise det. Er på en måte et "metafor" for et vanlig problem innenfor fysikk og. Innenfor mer avansert fysikk så er det vanskelig å vite om det man måler faktisk er sånn, eller om det kun er sånn/ble sånn fordi man måler på det.

Det hetes at man ikke kan observere noe uten å påvirke det ;). Fex lys er elektromagnetiske bølger hvis man prøver å bevise at det er det, men det er partikler dersom man prøver å bevise det.

Et annet tankeksperiment er Schrødinger's katt (http://en.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dinger's_cat).

Joakim-G_R
22/05/10, 20:55
Du har for mye fritid, tror jeg? :)

Volvo-Power
23/05/10, 02:29
bra denne tråden IKKE består av 50% urelatert til Kodjas Worklog...

(Ironi for den som IKKE forsto dette)

Kodja
27/05/10, 11:47
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=5710

stereobygget baki vurderes solgt, med og uten subbene. har lyst å bygge nytt anlegg baki der med 4 stk RF P3 10" subber og ta litt av med form og fasong :p hehe

sjefsbonden
27/05/10, 14:42
litt japse look?:p

Kodja
27/05/10, 18:45
japselook hva? :p
nejs var å så på de P3 subbene og magneten\dekslet rundt magneten kommer til å bli sinnsykt fett snudd utvendig i kassa :D

så burde jeg strengt tatt hatt større forsterker. holder nesten ikke med 1757watt rms i 1ohm med 4 stk P3 subber... burde gå for den på 2500watt rms i 1 ohm... altså forsterker til 10 000kr :eek: tror jeg drøyer den LITT om jeg ikke får et bra bud på anlegget her + forsterkeren gitt...

sjefsbonden
27/05/10, 19:56
tenkte på sånt opplegg dem har i fast n fouris filmene:D plast deksler og masse noen lys:p

Torra
27/05/10, 19:59
er vel ikke uten grunn det blir kalt romferga ;D

Kodja
28/05/10, 07:13
det blir ikke plast deksler, men kanskje litt glassfiber ja. prøve å lage det litt fancy når man først skal bygge opp med 4 magneter snudd ut mot "publiken" kanskje vært gull å had ei tjukk plexiglass\lexanglass som man kan se Inn i kassa å. men alt dette blir ikke noe av før hele oppsattsen er solgt unna. handler ikke nytt før det :)

sjefsbonden
28/05/10, 09:52
det hørtes jo drit stilli ut:D

Kodja
28/05/10, 12:53
får jeg solgt og da kjøpt nytt så skal det nok overgå det jeg har ja ;) så om noen vet av noen som trenger, har lyst på så er det bare å rope ut.

Joakim-G_R
28/05/10, 15:48
Kjør på, detta høres bra ut. :)

Kodja
28/05/10, 18:02
will do... kjøper alt du da?! :p hehe

fare for at det KANSKJE blir x90 front i sommer å... må vurderes om jeg skal prioritere det med lakking og slikt... har litt lyst på å kose meg litt i sommer istede for sånn som i fjor der alt for på bil, gir og piss og null kos å tur...

Holten
10/06/10, 23:37
Bilen din fortjener seg en vask ;)

Kodja
10/06/10, 23:44
jadajada :p så du den når? i går kanskje? :p hehe

vaska bakluka i dag. men er jo hjemme 10 minutt i slengen på dagtid så rekker ikke å vaske bil vett... skal prøve å gjøre det i helga! sååå mye finere...!!! :D
mye mer moro å prøve å kappkjøre med sånn R sykkel fra flakk til ila vettu mot trondheim ;)

Holten
11/06/10, 00:02
Hehe, så den idag :) Sto uttafor jobben din!

Var med en kompis som kjører lastebil, så vi var på Bygger'n å leverte noen sponplater ;)

Kodja
11/06/10, 08:19
aaaah :)
joda den får seg en shinings og nye bremser bak i helga nå :)

Kodja
11/06/10, 12:33
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/739.jpg

fikk bursdagskake levert på døra på jobb i dag nå :eek: litt satt ut kan man si!! og dette fra ei som ikke har Noe what so ever interesse for bil generelt... hva skal man si??? :) :) :)

boman
11/06/10, 12:36
Ikke dårlig, da hadde ihvertfall jeg blitt glad!

TurboHansen
11/06/10, 12:38
Den der var jo bare nice da ;) Gratulerer med dagen :)

ChrML
11/06/10, 13:41
Gratulerer med dagen! :D Det var litt av en kake forn si :!

VolvoJenta86
11/06/10, 13:48
Gratulerer så mye med dagen :)

SirKim
11/06/10, 13:54
Grattis ja :D

kermitt
11/06/10, 14:47
det var da hyggelig overraskelse, gratulerer med dagen ;)
bare ett problem, så fine kaker får man ikke så lyst til å spise :p

Agrostar
11/06/10, 19:14
Gratulerar med dagen!

Næssen
11/06/10, 20:20
Grattis med dagen:D

Kodja
11/06/10, 21:33
takk takk alle sammen! :D

akkurat det som er problemet. har ikke lyst å spise den opp... :p har begynt å skjære ut kake Rundt bildet hehe men skal en runde innom familie å greier med kaka i morgen for å få den spist opp :)

crank
11/06/10, 21:35
Litt sein, men Gratulere :D

Kodja
11/06/10, 21:36
hehe :p takk takk! :D

The Sven
11/06/10, 21:40
Grattis! Fet kake, ble det "noko attåt" og?:D

volvoRsport
11/06/10, 21:43
Gratulerer med dagen! Tøff kake du hadde fått :)

Kodja
11/06/10, 21:53
takker :) ja kaka er kjempestilig :D aldri fått noe slikt før jeg!
en ekte gentleman røper aldri slikt vettu sven ;)

følger opp med sånne pappfat med tema fra filmen BILER og servietter fra samme film :p og det stemmer med det de på jobb sier, at istede for 27 så skulle de tro jeg var 17 til tider ;) og med denne oppdekkingen så tror jeg nesten jeg er 7 :p evig ung??
jaja nei nå tar jeg kveld så jeg får sovet litt før henting av polarisfelgene kl halv 9 i morgen tidlig :D

The Sven
11/06/10, 21:59
Skulle bare mangle at det ble noe på a når hu ordna slik kake til deg syns jeg, en ekte gentleman vet å belønne en sånn gest vettu....

Kodja
12/06/10, 09:14
hehe ble belønnet i hue å "rævva" for å si d sånn ;) haha den "kan" forstås litt flertydig :p

sitter på ferga nå på vei til å hente polarisene :D damn skal bli niiiice!!!!

Mr. Crepsley
12/06/10, 10:35
Såpass ja, hu var ikke kresen altså? :D

Volvo-Power
12/06/10, 15:59
hehe ble belønnet i hue å "rævva" for å si d sånn ;) haha den "kan" forstås litt flertydig :p

sitter på ferga nå på vei til å hente polarisene :D damn skal bli niiiice!!!!

huff da...

Kodja
12/06/10, 17:15
huff da...

pøh ;) du som ikke liker de bare ;)

Mr. C: her foregår det nok :p

Volvo-Power
12/06/10, 19:38
pøh ;) du som ikke liker de bare ;)

ikke rart, når de er oppbrukt og kjedelige...
så på 17" stålfelg idag.. tror jeg har neste prosjekt klart for å si det slik:)

tusselaid
12/06/10, 20:47
så på 17" stålfelg idag.. tror jeg har neste prosjekt klart for å si det slik:)

17 tommerne var kule, men senterhulet må modifiseres for det var for lite, eller navet må dreies til litt mindre:cool:
Her er det snakk om 17tomms reservehjuls felg fra 2009mod v70

volvoRsport
12/06/10, 21:27

Kan ikke si at de er oppbrukt når det er såpass få som har de. Eiker E1 derimot er både oppbrukte og stusselige.

Joakim-G_R
13/06/10, 13:05
Kan ikke si at de er oppbrukt når det er såpass få som har de. Eiker E1 derimot er både oppbrukte og stusselige.

Vel. Polaris og Eiker er jo så og si kliss like.

Det er bare kverrulerende flisespikkere som absolutt MÅ krangle på slå-kanten for lodd. Og en noe breiere kant. (Eiker-kanten er vel 95 mm, hvor stor er egentlig Polaris-kanten?

A.Finstad
13/06/10, 13:52
polaris er i hvert fall 7" breie og eiker er 7.5" breie etter det jeg har lest på eiker sine sider og i volvos kataloger så er nokk litt mindre kant på polarisene i forhold til eiker e1

boman
13/06/10, 21:11

Det er bare kverrulerende flisespikkere som absolutt MÅ krangle på slå-kanten for lodd. Og en noe breiere kant. (Eiker-kanten er vel 95 mm, hvor stor er egentlig Polaris-kanten?

Er i grunn enig. Jeg sliter med å se forskjell. Eikene til Eiker felgene er vel litt rundere i kanten, det er omtrent det jeg klarer å se forskjell når jeg ikke har 2 ved siden av hverandre.

ChrML
13/06/10, 21:17
Ser forskjellen med en gang, men kun fordi Eiker E1 har helt flat kant ytterst mot dekket der, mens Polaris har en litt rar/dobbelt kant mot dekket.

Volvo-Power
14/06/10, 16:32

+1.

ser selv forskjellen med en gang om bilen står i ro. men triller eller kjører den sakte er det værre..

eiker og polaris er kjedelige felger spør du meg, derfor jeg selger de setta jeg får med på biler jeg kjøper med en gang.. hater disse felgene.. kjører heller med rusta 14" stålfelg..

Kodja derimot er vell glad jeg ikke liker de. han fikk vell real pris på polarise av meg:)

Kodja
14/06/10, 18:06
hehe loving you Kevin :p hehe tar gjerne et sett til av felger du har jeg ;) men de liker du jo så alt for godt vettu... selv om de er drivstygge spørr du meg :p hehehehe

kan vell ikke si prisen var ravgæli nei :) må bare få de avballansert eller da hivd di i ei balanseringsmaskin for å se om de virkelig er runde som "forrige" eier, altså før deg, mente de var :) og ikke minst skaffe meg lik dim på alle 4...

Volvo-Power
14/06/10, 18:58
hehe loving you Kevin :p hehe tar gjerne et sett til av felger du har jeg ;) men de liker du jo så alt for godt vettu... selv om de er drivstygge spørr du meg :p hehehehe

kan vell ikke si prisen var ravgæli nei :) må bare få de avballansert eller da hivd di i ei balanseringsmaskin for å se om de virkelig er runde som "forrige" eier, altså før deg, mente de var :) og ikke minst skaffe meg lik dim på alle 4...

hehe, jaa.. de blir nokk i mitt eie enda ja.. du skulle vell hatt 4 nye dekk.
med det samme skulle egentlig kanskje alle felgene blitt presset om det ikke koster mange kronene.. mener en kompis gjorde dette for 250,- pr felg i tr.heim. dette da selvfølgelig et sett eiker..

men de blir vell bra om du har på nye dekk og balanserer.. har du ubalanse nå da?

ChrML
14/06/10, 22:33
eiker og polaris er kjedelige felger spør du meg, derfor jeg selger de setta jeg får med på biler jeg kjøper med en gang.. hater disse felgene.. kjører heller med rusta 14" stålfelg..

Haha, vel, det er ikke noe som er kjedeligere eller styggere enn 14-15" rustne stålfelger uten kapsler :p, så at Eiker/Polaris er kjedeligere enn det er vel litt overdrevent :p. De er pene felger, men ser de altfor mye.

gaupe
20/06/10, 08:18

Du gjer mange kupp i Syden du? Kjem heim at med mange Rollex? ;) Er jo så å si kliss like!

Karl
20/06/10, 10:53
En ny Polarisfelg koster vel omtrent det samme som 4 eikerfelger, det er en liten pekepinne på kvalitetsforskjell. Originale tilbehørsfelger blir aldri feil i mine øyne og Polaris er elegante og tidløse. Nå er jeg innhabil siden jeg selv har slike;)

Felger er mye en smakssak; Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe feks. Superstar Grandeur, om jeg ikke skulle begynne som hallik da:p

The Sven
20/06/10, 14:48
Jeg kunne tenkt meg et sett originale Polaris-felger selv fordi jeg er litt over gjennomsnittet glad i originalt tilbehør. Men ingen kan allikevel påstå at Polaris-felgene utklasser Eikerfelgene utseendemessig og gir bilen en annen look fordi. Skal en ha en fin originalbil og ikke er spesielt optatt av å skille seg ut med felger sitter derimot Polaris som et skudd, men takket være de supervanlige Eikerfelgene som er så og si like, er det vel ikke akkurat så mange (som ikke er inngrodde Volvoentusiaster slik som meg) som snur seg.

Joakim-G_R
20/06/10, 20:44
Du gjer mange kupp i Syden du? Kjem heim at med mange Rollex? ;) Er jo så å si kliss like!

Kverrulerende flisespikkere sa jeg.

Jeg bruker ikke penger på å støtte mafioso-restauranter i syden, holder meg i Norden jeg. :)

Men om du absolutt må, så er utseendet på en Rolex og en Rolleks kliss likt. Vi snakket IKKE om byggekvalitet.

Og det er ikke alltid pris er avgjørende for kvalitet.
Tror f.eks ikke at Superstar-felger (som nevnt over) tåler noe mer enn f.eks Compomotive.

Joakim-G_R
20/06/10, 20:46
Jeg kunne tenkt meg et sett originale Polaris-felger selv fordi jeg er litt over gjennomsnittet glad i originalt tilbehør. Men ingen kan allikevel påstå at Polaris-felgene utklasser Eikerfelgene utseendemessig og gir bilen en annen look fordi. Skal en ha en fin originalbil og ikke er spesielt optatt av å skille seg ut med felger sitter derimot Polaris som et skudd, men takket være de supervanlige Eikerfelgene som er så og si like, er det vel ikke akkurat så mange (som ikke er inngrodde Volvoentusiaster slik som meg) som snur seg.

Well said.

Må være kjent for å kjenne de igjen, ellers er polaris og eiker samme felgen.

Nå har jeg heller ikke påstått her at jeg IKKE kunne tenkt meg Polaris, 245'en hadde kledd det. :)

Kodja
21/06/10, 14:28
nå har jeg kommet dit at jeg har bilen her midt i vrangstrupen IGJEN!!!
må skifte frontruta pga eu kontroll strax. skal være godkjent innen utgangen av mnd :p tviler på det går...

holdt på i helga å skulle skifte noe så "enkelt" som håndbremsband og skiver+klosser i helga. etter at 744n var totalt demontert... brukte kanskje 1,5 time før ene bremsekaliptern bak var av. den hadde rusta så gæli fast. har jo ikke had håndbrekk sia jeg har kjøpt bilen og det var jo ikke så veldig rart... ikke noe band igjen nesten, samt hele skitens kaliptern er rusta sønder innvendig.
når vi etter mye sveising og styr på boltene som holdt den fast var gjort og kaliptern tatt av så var neste steg å presse inn stempla. ene gikk greit, det andre stod fast. tok rørtang og pressa... Null effekt. neivell... 5tonns presse neste for å prøve å skyve det stemplet inn... NULL effekt! pressa gav seg så det sang. stemplet står fast som 7 troll i soloppgang!!! forbanna møkk!!!

først 2000 på frontrute skifte. så 2500 på 2 nye originale kaliptere foran + bremseslanger bak og håndbremsvaier!
4500 FØR jeg har gjort ev. anmerkninger på eu kontrollen... så gjenstår det å se Hva de kan klare å rote fram da... gud bedre jeg er så lei den bilen her nå! prakk fra dag 1 omtreng. egentlig dag 3 eller hva det var og det kommer jeg til nå!

kompressionen er nemlig helt sikkert på jorde! under at den har holdt så lenge. den kokte jo over 3 dager eller noe etter jeg henta den pga ventilen inn mot torpedoen på varmeapparatet sprakk... etter det dreiv den å kjørte opp og ned på kjøleveska, så stabiliserte det seg. så brukte den litt og litt etter hvert før den begynte å bruke litt olje smått om senn... nå klarer fader meg ikke bilen å stå i 1gir i nedoverbakke uten at den sakte men sikkert ruller framover pga dårlig kompression. så da er det vell lite å gjøre annet enn å skaffe seg en ny motor å hive i!!! forbainna drittbil! kaste faenskapen lenger enn længst snart...!!! samme hvor mye en koster på så kommer det LITT til hver gang som feiler den!
garantert vært skrudd tilbake km stand på eller tatt jævlig dårlig vare på FØR jeg fikk den!!! for så dårlig stand på en bil skal det ikke være på 260 000 km!!! no fockings way! 740n jeg og brosjan har\hadde går\gikk 300-350000km og de feilte det omtrent ingenting! helvetesmaskin det her ass!!! så nå skal det bli leting etter en org. 16V turbomotor eller da en FK\FT i god stand som man kan slippe nedi uten mer mixmaxerier!!! gidder snart ikke bilen for 5 øre!

mye !!! men fy fader jeg måtte bare få ut irritiasjonen!
hadde noen kommet med 10 000 kr i helga så hadde bilen blitt solgt TVÆRT på sekundet med alt montert... så jævlig irritert var jeg!

Volvo-Power
21/06/10, 17:30
nå har jeg kommet dit at jeg har bilen her midt i vrangstrupen IGJEN!!!
må skifte frontruta pga eu kontroll strax. skal være godkjent innen utgangen av mnd :p tviler på det går...

holdt på i helga å skulle skifte noe så "enkelt" som håndbremsband og skiver+klosser i helga. etter at 744n var totalt demontert... brukte kanskje 1,5 time før ene bremsekaliptern bak var av. den hadde rusta så gæli fast. har jo ikke had håndbrekk sia jeg har kjøpt bilen og det var jo ikke så veldig rart... ikke noe band igjen nesten, samt hele skitens kaliptern er rusta sønder innvendig.
når vi etter mye sveising og styr på boltene som holdt den fast var gjort og kaliptern tatt av så var neste steg å presse inn stempla. ene gikk greit, det andre stod fast. tok rørtang og pressa... Null effekt. neivell... 5tonns presse neste for å prøve å skyve det stemplet inn... NULL effekt! pressa gav seg så det sang. stemplet står fast som 7 troll i soloppgang!!! forbanna møkk!!!

først 2000 på frontrute skifte. så 2500 på 2 nye originale kaliptere foran + bremseslanger bak og håndbremsvaier!
4500 FØR jeg har gjort ev. anmerkninger på eu kontrollen... så gjenstår det å se Hva de kan klare å rote fram da... gud bedre jeg er så lei den bilen her nå! prakk fra dag 1 omtreng. egentlig dag 3 eller hva det var og det kommer jeg til nå!

kompressionen er nemlig helt sikkert på jorde! under at den har holdt så lenge. den kokte jo over 3 dager eller noe etter jeg henta den pga ventilen inn mot torpedoen på varmeapparatet sprakk... etter det dreiv den å kjørte opp og ned på kjøleveska, så stabiliserte det seg. så brukte den litt og litt etter hvert før den begynte å bruke litt olje smått om senn... nå klarer fader meg ikke bilen å stå i 1gir i nedoverbakke uten at den sakte men sikkert ruller framover pga dårlig kompression. så da er det vell lite å gjøre annet enn å skaffe seg en ny motor å hive i!!! forbainna drittbil! kaste faenskapen lenger enn længst snart...!!! samme hvor mye en koster på så kommer det LITT til hver gang som feiler den!
garantert vært skrudd tilbake km stand på eller tatt jævlig dårlig vare på FØR jeg fikk den!!! for så dårlig stand på en bil skal det ikke være på 260 000 km!!! no fockings way! 740n jeg og brosjan har\hadde går\gikk 300-350000km og de feilte det omtrent ingenting! helvetesmaskin det her ass!!! så nå skal det bli leting etter en org. 16V turbomotor eller da en FK\FT i god stand som man kan slippe nedi uten mer mixmaxerier!!! gidder snart ikke bilen for 5 øre!

mye !!! men fy fader jeg måtte bare få ut irritiasjonen!
hadde noen kommet med 10 000 kr i helga så hadde bilen blitt solgt TVÆRT på sekundet med alt montert... så jævlig irritert var jeg!

hehe, ta det med ro lillegutt:) dette fikser vi sammen med Captain Henry Morgan i helga:)

Kodja
21/06/10, 18:12
ikke faen om vi får fiksa dårlig komp. i helga! ijt får vi fiksa tom konto heller!!! ailfail itj med captain henry morgan :p men ska bli jævlig bra helg lell!

A.Finstad
21/06/10, 18:33
kommer opp i morra å henter bilen for 10 lapper cash kontant!

Volvo-Power
21/06/10, 18:35
ikke faen om vi får fiksa dårlig komp. i helga! ijt får vi fiksa tom konto heller!!! ailfail itj med captain henry morgan :p men ska bli jævlig bra helg lell!

dårlig komp får vi fiksa lett vettu:) bare å høvle av toppen litt det:)
henry vill hjelpe oss med det meste skal du se;)

Christian
21/06/10, 18:40

Eh, ja :p

Kodja
21/06/10, 19:07
kommer opp i morra å henter bilen for 10 lapper cash kontant!

Solgt tvært!!!

Kodja
21/06/10, 19:09

har 531 topp i bua. men hjelpe lite om det e stempelringa eller nå NEDI blokka som e kass... på nå vis no... toppen kan en kast så langt man kjæm men blokka bli d værre med...
bcb skulla jo ha 15000kr for ei grei motor uten tilbehøret :p men my swedish friend ska finn 16V org turbomotor om det blir noe til salgs :p

TurboHansen
21/06/10, 19:20
Er jo ikke verre en at du tar opp motorn og overhaler. Kosejobb det da :)

Kodja
21/06/10, 19:28
nesj. kan det ikke :p
men kanskje drittbilen her kunne vært forsøksprosjekt før jeg kanskje bygger opp 16v selv da? driter en lang i bilen her akkurat nå! bare få den igjennom eu så kan jeg la den stå å rottne til jeg gidder å gjøre noe!!

koster mye å overhale med alt du trenger da? du har jo gjort det nettopp selv har du ikke? :)

ChrML
21/06/10, 19:35
har 531 topp i bua. men hjelpe lite om det e stempelringa eller nå NEDI blokka som e kass... på nå vis no... toppen kan en kast så langt man kjæm men blokka bli d værre med...
bcb skulla jo ha 15000kr for ei grei motor uten tilbehøret :p men my swedish friend ska finn 16V org turbomotor om det blir noe til salgs :p
For et par tusen svenske så har du en komplett blokk fra Sverige....

Kodja
21/06/10, 19:36
kanskje det ja. får høre hva han mr kilroy kanskje finner nå :)

Volvo-Power
21/06/10, 19:42
sett 16vn rett i 940n, så selger du fk, og kjøper b204ft:)

gokjenner denne, å setter i b234ft som er nybygget:)

Kodja
21/06/10, 19:43
det som e plana ja. altså få tak i en b204ft og godkjenn å så sett i 2,3 16V turbo ;) men det er lenge til... må først finne den førstnevnte her..............

Stian708
21/06/10, 20:47
står en bra FK i verkstedet hos oss. overhalt for ikke så lenge siden å.

Kodja
22/06/10, 08:55
km og slikt og pris da?

gaupe
22/06/10, 08:59
Berre å handle det, er ikkje så langt unna deg heller:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22628058

Evt orginal:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22981905

Stian708
22/06/10, 10:47
km og slikt og pris da?

97mod fk. gått ca 200tusn. kan selges med 16T. ring Morten på 45209615

OHKorpan.
22/06/10, 15:06
Ta det med ro gutt! Riv av toppen, mål sylindrene og plan toppen,slipe ventiler-shimsing så er den gulle god igjen;)
Til helgen skal dere på Too far gone plattdans i vanvikan så da blir det ikke helse igjen til å skru volvo:D

Volvo-Power
22/06/10, 15:31
Ta det med ro gutt! Riv av toppen, mål sylindrene og plan toppen,slipe ventiler-shimsing så er den gulle god igjen;)
Til helgen skal dere på Too far gone plattdans i vanvikan så da blir det ikke helse igjen til å skru volvo:D

Liker dette! (Y)

Kodja
22/06/10, 17:57
Odd Helge: kordan dag e d da? :p blakk pga bremseskiten no...

OHKorpan.
22/06/10, 20:54

Fredag fra kl 8 til lørdagmorgen og utover....

Volvo-Power
22/06/10, 21:15

Har en God venn med nav Captain Morgan.. han har til og med 2 tvillingbrødre! ta med Cola og lime, så spanderer jeg om du hjelper til og løfte opp gearkassa i gullvogna:)

Kodja
24/06/10, 07:41
da har bilen fått skifta frontruta med egenandelen. så da var feriepengene godt på vei brukt opp... siste rest forsvinner vell med bremsedelene i dag eller i morgen tenker jeg.

spurte også kverneland bil om de skifta listene samtidig som ruta. joda det fikk de gjort vettu. så da "sparte jeg meg" noen kr på å skifte de senere. de nye er betraktelig bedre enn de gamle gitt! men fremdeles... hater bilen! :p

volvobrage
24/06/10, 11:10
da har bilen fått skifta frontruta med egenandelen. så da var feriepengene godt på vei brukt opp... siste rest forsvinner vell med bremsedelene i dag eller i morgen tenker jeg.

spurte også kverneland bil om de skifta listene samtidig som ruta. joda det fikk de gjort vettu. så da "sparte jeg meg" noen kr på å skifte de senere. de nye er betraktelig bedre enn de gamle gitt! men fremdeles... hater bilen! :p

selg den viss du hater den:P så slepp du bruke pengar på den

Kodja
24/06/10, 14:16
kanskje det :p neh må vente til den er eu godkjent... får jo ingenting for bil som ikke er eu ok... noen bud da? :p hehe

Volvo-Power
24/06/10, 15:39
kanskje det :p neh må vente til den er eu godkjent... får jo ingenting for bil som ikke er eu ok... noen bud da? :p hehe

kan by deg 2,50 og en hubba bubba.. eller sp kan du få bytte likt i en 14" stålfelg jeg kan greve fram fra baksiden av verkstedet!

The Sven
24/06/10, 15:40
kan by deg 2,50 og en hubba bubba.. eller sp kan du få bytte likt i en 14" stålfelg jeg kan greve fram fra baksiden av verkstedet!

Han bør jo få igjen vrakpanten da, men det er kanskje hentepris du snakker om her?

ChrML
24/06/10, 15:40
Må ikke gi opp bilen så lett da :p. Når du først har fikset så den går igjennom EU så er det jo ikke store greiene igjen å fikse.

Volvo-Power
24/06/10, 16:01
Han bør jo få igjen vrakpanten da, men det er kanskje hentepris du snakker om her?

hentepris? er du gal mann?! han må levere på døra ja.. tror huggeriene ville ha nektet å ta imot noe slikt.. er ikke vrakpant å få for utenomjordiske fremkomstmidler vell?

Joakim-G_R
24/06/10, 16:15
Syns vel kanskje vi ikke skal gjøre narr på forumet. Vi har forksjellig smak, og godt er det.

kermitt
24/06/10, 16:17
humor og ironi er det heller ikke alle som har....

Kodja
24/06/10, 16:29
-MhgnMX73Pw
pass dere før jeg sender denne høyt ut døra :p

rMdC45S79uQ&NR=1

er ikke vært inn på eu kontroll enda jeg har bare knappe 5 dager igjen :eek: så vet ikke hva annet de kan klare å finne å kicke på!

Volvo-Power
24/06/10, 16:34
[QUOTE=Kodja;94724]-MhgnMX73Pw
pass dere før jeg sender denne høyt ut døra :p

mener du ikke ut høyredøra? er vell din standarde passasjer dette? heheh:)
tror kodja skjønner dette er humor:)

med det samme VET han og hva jeg virkelig mener:)

Kodja
24/06/10, 17:02
humor å humor? pass deg nå! sender bikkja opp rassen på deg i helga!!! :p

Volvo-Power
24/06/10, 17:36
humor å humor? pass deg nå! sender bikkja opp rassen på deg i helga!!! :p

hah! husk jeg har 4 nylig gokjennte våpensøknader! så vi får se hvem som holder ut lengst av meg å hunden din!

Joakim-G_R
24/06/10, 19:48
humor og ironi er det heller ikke alle som har....

Syns bare det er en typisk gjenganger litt for ofte på forumet. At enkelte blir hengt ut. :)

ChrML
24/06/10, 21:30
Syns bare det er en typisk gjenganger litt for ofte på forumet. At enkelte blir hengt ut. :)
Enig, synes noen av kommentarene over var litt for drøye.

Men angående uthengig så har det vært en god del underholding i tråden om en viss vart 740 GL med FK motor! :D

kermitt
24/06/10, 21:36
syns egentlig ikke noen over her var noe spesielt drøye bare litt typisk trøndersk tullprat :p men ja, det er ofte noen som blir hengt ut, ikke noe mer glad i det jeg en deg. det er bare svette volvo folk her inne uansett, hvorfor la det gå inn på seg?

Kodja
24/06/10, 21:44
noen dager tar man ikke spøker like greit :) men det er jo gjengs så om alle tenker på det så kan man kanskje vite litt hvor man bør sette grensa si på ting man skriver til andre :)

jeg tar generelt det meste med et smil for min egen del. tar meg ikke selv så høyttidelig, men noen ganger kan man godt spare seg ting ja! :) så moralen bør vell være å la vær å skrive ting man kaaaanskje tror kan bli tatt feil.

Volvo-Power: hjelper ikke med SØKNADER vettu :p

jadajada du har ei rifle og pumphagle... men jeg klarer å blåse ut 25skudd raskere fra halvautomat rugern min enn du klarer å pumpe hagla ;)
doh... mine gjør bare vondt... shit! *stikker å gjemmer seg bak de stygge G-vognene på gårdsplassen* :p

Joakim-G_R
24/06/10, 22:36
jadajada du har ei rifle og pumphagle... men jeg klarer å blåse ut 25skudd raskere fra halvautomat rugern min enn du klarer å pumpe hagla ;)
doh... mine gjør bare vondt... shit! *stikker å gjemmer seg bak de stygge G-vognene på gårdsplassen* :p

Har noe som skyter 25 i sekundet jeg.... :D

Kodja
24/06/10, 23:46
paintball? :p
har ruger 10\22 halvauto med bananmagasin, tofot, kikkert og lyddemper :p prøver å få tak i archangel kitet til den men er jo håpløst her til lands!!! :(

Kalsn
25/06/10, 00:13
paintball? :p
har ruger 10\22 halvauto med bananmagasin, tofot, kikkert og lyddemper :p prøver å få tak i archangel kitet til den men er jo håpløst her til lands!!! :(
sporer vist helt av her nå, tidenes offtopic-tråd straks:D

Kodja
25/06/10, 08:16
:mad:
forbainna IGJEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hva nå? joda ble rygga på av en JÆVLA LASTEBIL IDIOOOOOOT som ikke vet at man skal se hva som står og venter bak seg før man rygger!!! svingte inn innkjørsla på jobb like bak en lastebil på lade her jeg jobber. og tror du ikke JÆVELN rygger i og treffer fangern i overkant med bjelken bak! skrapa og fæl i høyre hjørne nå! så forbainnnnnnnnnnnnnnnna lei den jææææævla bilen hær no!

*ja men æ kjøre lastbil med varsel lampa på. å d hær e anleggsområde det sjø...*

eh JA d fikses på veien uttafor jobb\lade hær men d har det vært gjort i 1 år no. å det dær e faen mæ ei offentlig innkjøring uten videre diskusjon!

så for dere som hater fangern: DRIT I Å KOMMENTERE, jeg vet dere liker dere nå, så SPAR dere! :mad:

jævla bra start på en fredag med bare stress i vente i helga å!

ja bilde skal komme!

Mr. Crepsley
25/06/10, 08:20
Han har vel skylden uansett?

Eller hadde han gult roterende?

Joakim-G_R
25/06/10, 09:45
Han har vel skylden uansett?

Eller hadde han gult roterende?

Det har da vitterligen ingenting å si. Rygger man på noe har man skyld, man skal uansett gjøre seg klar over hva som er bak seg.

Kodja
25/06/10, 11:21
hadde visstnok gult roterende som jeg ikke klarte å se der jeg stoppa bak han under innkjøring der. men som joakim sier, vil jeg tro der et Helt uvesentlig da der er i en innkjørsel og at han RYGGER! kunne vært et barn bak der: *nei e ikke min skyld at æ kjørt over ongen, æ had rotteranes lys på taket æ* skal man si det kanskje da? :eek:

han kom inn nå nettopp og sa at jeg kunne dra og få takst og så skulle han fikse det med oppgjør uten å blande inn forsikringsselskapet. "hadde folk som kunne lakkere og slikt" så det blir vell å dra en tur innom Kverneland bil igjen og få takstmann der til å vurdere litt og så ev. ta ut cashen fra han som rygga på og så ev etter hvor mye det blir kanskje oppgradere utseendet litt om man er heldig at taksten blir stor :p

henrik940
25/06/10, 11:41
Oppgradere utseende litt?

Sånn som addon foran, bak og skjørter?

Kodja
25/06/10, 11:49
x90 front i såfall

Mr. Crepsley
25/06/10, 12:28
Vet ikke hvorfor jeg trodde gult roterende skulle ha noe å si for å være ærlig, måtte være for tili på mårran :P

940pearl
25/06/10, 12:40
x90 front i såfall

Hehe, måte på hvor mye du får igjen for en fanger:p

Kodja
25/06/10, 12:59
njasj får se hva det kommer seg på :) er jo bare å legge i det som gjenstår. x90 fronter går jo ofte for 5000 i sverige også så. +\-
og det koster jo litt med lakkering på en så stor fanger :)
men vil ikke prate noe mer om hva pengene ev. brukes til om det blir ordna slik, det får jeg avgjøre der og da. må først få takstert bilen... eller eu godkjent den først :p hehe
fader kanskje jeg skal kjøpe meg ny blokk istede for front og fikse og lakke opp selv? :p får jeg motor som fungerer som det skal... jaja her lekes det med tankene...

Volvo-Power
25/06/10, 14:41
Hehe, måte på hvor mye du får igjen for en fanger:p

jeg fikk takts på 14500.- på panser, så en fanger bør kunne være noe i samme duren.

henrik940
25/06/10, 14:46
Åssen panser var detta a??

Joakim-G_R
25/06/10, 14:51
sikkert nytt orginalpanser, lakk og arbeidstimer.

Kodja
25/06/10, 15:12
Kevin: nå var jo panseret ditt slik med spesial klarlakk som utjevner seg selv ved riper vell!? :) tviler STERKT på at det blir noe i den duren men det finner vi fort ut...

Volvo-Power
25/06/10, 15:17
Kevin: nå var jo panseret ditt slik med spesial klarlakk som utjevner seg selv ved riper vell!? :) tviler STERKT på at det blir noe i den duren men det finner vi fort ut...
nja, utrolig hvor fort det blir priser skjønner du.

sikkert nytt orginalpanser, lakk og arbeidstimer.
riktig

The Sven
25/06/10, 20:30
Har ikke helt hellet med deg for tia du stakkar!:S Ga han deg noen grunn til hvorfor han ikke ville blande inn forsikringsselskapet?? Vil igrunn anbefale deg å bruke normal skademelding og kjøre det via forsikringsselskapene så er du sikker på at det blir ordnet.

ChrML
25/06/10, 20:32
Skademelding skriver man uansett hva det er. Så har man hvertfall skrevet det og fått signatur. Har man ikke skrevet noe så kan jo han plutselig nekte på alt uten at det er noen beviser på det.

Kodja
25/06/10, 20:58
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2301.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2302.jpg
der er skaden. jævlig heldig at han til slutt hørte tuta og kaaanskje merka at noe bumpa borti! for det er ikke langt til lyktespylerlista og lykteglasset og da har det fort blitt litt dyrere om man bruker originaldeler der gitt!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2303.jpg
traff med kanten av den bjelken der. så var egentlig litt flaks at det ikke var høyere\lavere plassert bjelke, for da hadde det enten gått ut over lykter og panser eller hele fangern foran...

The Sven\ChrMl: har skademelingsskjema som er signert så den er "grei" om han finner på å ikke gjøre opp kontant for skaden når jeg får takstert den. prøver å få gjort det tidlig i neste uke så jeg vet hva jeg har å gjøre\kan gjøre... begynner å bli NOK små\STORE problemer med vogna her nå. tar liksom aldri slutt. er en utbedret kommer liksom 2 små eller store ting til! skal ikke være slik på en 98 modell som har gådd ca 260 000km

henrik940
25/06/10, 21:04
Haha, var det alt? Nais :p

THolandsli
25/06/10, 21:06
Tipper den skaden blir maks 3000-4000kr pga de kommer til å lakke kun den øverste delen av fangeren.

Kodja
25/06/10, 21:07
jepp. det jeg og regna med egentlig :)

Henrik940: du håpa vell på totalkass fanger du tenker jeg ;) nånei du, du fikk nok ikke den gleden! men den skaden der er mer enn nok til å bli jævlig irritert av!

henrik940
25/06/10, 21:09
jepp. det jeg og regna med egentlig :)

Henrik940: du håpa vell på totalkass fanger du tenker jeg ;) nånei du, du fikk nok ikke den gleden! men den skaden der er mer enn nok til å bli jævlig irritert av!

Gjorde nok det ja :p

Kodja
25/06/10, 21:11
trøst deg med at om det blir 4000+ om en er "heldig" så blir det investert i x90 front :p så deh begynner å ønske meg litt mer "spiss" front gitt...

THolandsli
25/06/10, 21:15
Vil anbefale deg å kjøpe en hel 960 fra Sverige om du skal bygge om. Drar ivei noe sinnsykt med penger om du må kjøpe diverse smådeler nytt, som man gjerne må når man handler noe svensk.

Kodja
25/06/10, 21:17
spørs nok om det er mest lønnsomt ja! :)
har en liten deal med volvo-power at når\om vi treffer på en 965 med sorte seter så handler vi :p hehe men det skal man vell lete lenge etter gitt...

Kenneth D
25/06/10, 21:31
Kjedelig med skaden. Var vitne til et liggnende sak på city lade i forrige uke. Det sto en bmw ved handelvogn skuret i første etasjen så var det en outlander to som rygget og han i bmw,tuttet og tutten med outlanderen fortsatte å rygge tilslutt rygga den inn i førersiden på bmw`n så speilet tok seg en tur: Jeg fatter ikke hvorfor bmw`n bare sto der og han i outlanderen ikke så i speilene sine. Jeg mener at bmw`n sto slik at han må ha sett den i førerspeilet:p

Kodja
25/06/10, 21:34
enkelte kikker bare ikke virker det som...

OHKorpan.
26/06/10, 12:28
Har 960 front jeg vettu;) 4000kr komplett og muligens ferdig omsveist skjermer:cool:

Kodja
26/06/10, 14:50
kan få nabon til å sveise om så du skal få slippe å bruke fritida på det hehe :p
skal få tatt meg en tur å kikka neste gang jeg er på fosen med god tid :)

Kodja
28/06/10, 08:43
skaden ble takstert til 9900,- :eek: :D hehe skal ringe fyren snart nå og se om han vil betale eller tar det på forsikringa...
egenandelen er ganske høy på lastebil\firmabil er den ikke??

Volvo_S90R
28/06/10, 10:32
er ikkje egandel på ansvars biten av forsikringa som regel...

Joakim-G_R
28/06/10, 10:42
Spørs om han ikke fnyser av deg og legger på røret.. :p
Skrev du skademelding?

Kodja
28/06/10, 11:53
har selvfølgelig skademelding som er signert ja :)
skal ringe han litt senere i dag nå! :)

Joakim-G_R
28/06/10, 22:44
Hvordan gikk det?

Kodja
29/06/10, 07:08
ikke fått svar i går. skal prøve å ringe han igjen i dag, ev. også arbeidsgiver. får jeg ingen repsons ringer jeg inn til forsikringsselskapet :)

Kodja
29/06/10, 08:56
så sjåførn uttafor jobben nå å gikk bort til han å spurte... sa jeg ville ha svar i løpet av dagen
*ja men æ har no nånn som kan fikse d dær æ..., kor va du å tok taksten forresten?*

"på kverneland bil's karrosseriavdeling selvfølgelig... å Nei det her fikses sånn som jeg sier det, eller via forsikringen, jeg vil ikke ha noe med dine kontakter for å fikse dette"

så får no så nå da åssen han finner det for godt å ordne opp.

Joakim-G_R
29/06/10, 09:06
Skriv under og send inn. Piece of eplekake.
Hater sånne folk. Var en som rygga på meg for et par år siden i Spydeberg og skulle ordne opp og var SÅ lei seg, sa jeg skulle ha penger for et halvt sett med nye baklamper (asså, nye lamper med hvite blink, betalt for venstre lampe) og det var helt i orden. Helt til han skulle gjøre opp, da hadde'n sikkert prata med mor si og blitt enig om at hu syntes det hørtes urimelig ut..

Og det beste argumentet? "Du har jo en gammal bil da, må ikke forvente å få nye deler da.."

Angra litt på da at jeg hadde vært så kompis, og driti i skademelding..
Nå endte jo hele saken med en tusenlapp i hånda, så jeg fikk det jo som jeg ville til slutt. :)

Kodja
29/06/10, 10:07
sender nok inn saken til forsikringa ja om det ikke blir ordna! :)

Kodja
29/06/10, 16:59
da ser det ut som det blir liten utbetaling og må heller bare melde inn skaden til forsikringa! :( så får jeg ikke bygd om fronten "gratis" dessverre...

ringte på han i dag når jeg slutta på jobb, fikk da tydeligvis sjefen på tlf. og han prøvde å forklare at jeg måtte jo sende han faktura på taksten fra verkstedet...
men jeg som privatperson kan jo ikke sende en takst på Faktura... og ikke ville han betale 9900 INK MVA heller... "æ får jo itj igjen momsen æ på d dær om d ijt kjæm faktura" det driiiiiter jeg en lang en i sa jeg. enten betaler du det taksten kom på, eller så tar jeg det via forsikrings selskapet mitt\vårt! dere har sikkert en sabla fin egenandel på forsikringa på en firmabil\lastebil :p (50 000,- kom det igjennom røret :p hehe)
så du har valget... enten cashe ut taksten så jeg får fiksa det selv eller forsikringa fikser det som er. steike dere skulle hørt alt han prøvde å forklare hvordan det var og ikke var med sånnt... men fremdeles helt stein døu i hodet... ENTEN ELLER sa jeg! enten cash eller MYE cash til forsikringsselskapet :p

får ringe forsikringa i morgen og ordne dette nå da. kjedelig at de ikke kunne fikse det med en gang og være ferdig med det... blir det behandlingstid og greier for å få det ferdig istede... jeje

Vetle
29/06/10, 18:05
var jo ikke store skaden... synd ikke det påkjørings hinderet på den lastebilen var lavere haha neida bare spøkte ;)

mene har du sitti i en lastebil hadde du å skjønt at det er vrient å høre ting bak lastebilen feks som en tute :) meeen burde nok kanskje sett deg ikke vet jeg ;)

Men blir jo ikke store jobben flekker jo bare ut den fangeren ;)

A.Finstad
29/06/10, 18:32
du som har så god dialog med din lokale volvo forhandler må da få til noe selv om du skal ta det gjennom forsikringa og ser jo du har blitt tilbudt en X90 front til 4000 så da kan det ikke være noe stort problem i hvertfall :p

flobben
29/06/10, 19:33
da ser det ut som det blir liten utbetaling og må heller bare melde inn skaden til forsikringa! :( så får jeg ikke bygd om fronten "gratis" dessverre...

ringte på han i dag når jeg slutta på jobb, fikk da tydeligvis sjefen på tlf. og han prøvde å forklare at jeg måtte jo sende han faktura på taksten fra verkstedet...
men jeg som privatperson kan jo ikke sende en takst på Faktura... og ikke ville han betale 9900 INK MVA heller... "æ får jo itj igjen momsen æ på d dær om d ijt kjæm faktura" det driiiiiter jeg en lang en i sa jeg. enten betaler du det taksten kom på, eller så tar jeg det via forsikrings selskapet mitt\vårt! dere har sikkert en sabla fin egenandel på forsikringa på en firmabil\lastebil :p (50 000,- kom det igjennom røret :p hehe)
så du har valget... enten cashe ut taksten så jeg får fiksa det selv eller forsikringa fikser det som er. steike dere skulle hørt alt han prøvde å forklare hvordan det var og ikke var med sånnt... men fremdeles helt stein døu i hodet... ENTEN ELLER sa jeg! enten cash eller MYE cash til forsikringsselskapet :p

får ringe forsikringa i morgen og ordne dette nå da. kjedelig at de ikke kunne fikse det med en gang og være ferdig med det... blir det behandlingstid og greier for å få det ferdig istede... jeje
problemet ditt her er at du har blitt påkjørt av et firma og ikke privatperson. Et firma kan ikke bare betale ut penger sånn uten videre. Da får de revisor på nakken.

Beste måten for deg å håndtere dette på er å ta det igjennom forsikringselskapet. Da får firmaet muligheten til å betale de, uten å måtte bruke forsikring. Kjipt, men sånn er det, ellers så ville det vært veldig enkelt å betale mennesker for svart arbeide.

A.Finstad
29/06/10, 19:47
hadde sjefen i det firmaet vært litt oppegående så hadde han gitt han 10 lapper rett i hånda å glemt hele driten! ste faren min har drivd lastebil firma LENGE og det er flere ganger han og sjoføra hans bare har kjørt på(dette er for å komme opp bakker på vinteren først og fremst) og gitt faen i om dem treffer en bil eller ikke og bare lagt igjen lapper i ruta med nr til firmaet for å gi dem erstatning så det kan da ikke være så sinsykt vanskelig og gi ut penger!? for å si det sånn så har ste faren min hatt noen biler oppgjennom tia på grunn av dette av enkle årsaker at han har kjøpt bilen eller betalt for skadene hvis dem var under den og den summen(det blir jo litt skader når man drar en laste bil sidlengs opp en bratt bakke i oslo med biler på begge sider!) så i det firmaet der er det en konflikt mellom sjefen og den persjonen som gjorde dette om hvem som skal betale det enkelt og greit, for det er ikke alltid en sjef er villig til å betale for skader ansatte drar på andres eiendeler!

The Sven
29/06/10, 20:05
Du må få Kverneland til å sende firmaet en faktura for jobben de gjør på bilen din, det er vel det han mente. Han har jo ikke noe å tjene på at du skal tjene penger på dette, så hvorfor skulle han bryte loven og betale deg kontant? Greit at en egenandel kan være 50 000, men inntil dette betaler du da vel ikke for mer enn du gjør skade for, selv om du tar det via forsikring? Dessuten trodde jeg ikke det var noen egenandel på ansvarsdelen (som gjelder andre skadelidende enn forsikringstaker).

han22i
01/07/10, 23:06
ufint det der da :S

Kodja
08/07/10, 21:35
ofint ja Han22i!
men nå er nå skaden sendt inn via forsikringsselskapet i alle fall så får vi se hvordan det der går.

har da fått gjort diverse kritiske ting før jeg burde vært på eu kontroll for 9 dager siden :p

Volvo-Power hjalp meg å skifta følgende:
originale bremseskiver bak begge sider.
originale bremeskaliptere bak begge sider.
originale bremseklosser bak begge sider.
originale håndbremsesko bak begge sider.
original hovedhåndbremsvire.
lufta bremsene skikkelig, det gjorde skikkelig susen på bremsetrykket!
herligheten kosta ca 4000 til sammen ;)

og så har jo frontruta blitt skifta med spiller nye lister som nevnt tidligere så totalt 6000 ca er blitt brukt før jeg drar på eu kontroll og håper på det best til uka nå :rolleyes: håper virkelig det ikke blir mere ting jeg må gjøre for å få den igjennom. skal få vaska den skikkelig før jeg drar i vei. kontrollørene er vell glade i rene vellpleide ting for et bedre førstegangsinntrykk før kontrollen som alle andre tenker jeg.
tok lite bilder men det var faktisk to forskjellige coatinger på bremseskivenavene og bremsekalipterne :p så det var litt kjipt men men fungerer til det de skal! stoppe bilen!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/677.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/678.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/679.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/680.jpg
:p :p :p mye bilder av ingenting som vanlig fra meg?!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/681.jpg
tok også å vaska over setene i bilen med dette produktet jeg fant når jeg rydda i bua. setene var rimelig skittne etter skruinga på onsdag med støv og skitt og lort. dette fiksa den biffen! :) slike vipes rett og slett. gnikker og gnur skiten bort og setter vist inn setene med et fint middel etterpå for å gi litt overflate beskyttelse. så da er bilen reiseklar til Frøya og Mausen\Havfiskefestivalen jeg skal på uttpå Mausund der.

A.Finstad
08/07/10, 21:47
håper du vaska skivene før du satte dem på? for dem er innsatt med en slags olje for at dem ikke skal ruste når dem ligger på lagring! så hvis du ikke vasker må du skifte klosser igjen om en månde :p

Kodja
08/07/10, 21:48
det er gjort ja :)

Børge Vikebø
08/07/10, 21:52
håper du vaska skivene før du satte dem på? for dem er innsatt med en slags olje for at dem ikke skal ruste når dem ligger på lagring! så hvis du ikke vasker må du skifte klosser igjen om en månde :p

pfff, slites bort ganske kjapt... og har aldri sett at klosser har måtte byttes pga dette..:cool:

På en annen side, så er det jo å anbefale for at bremseeffekten skal være tilstede fra første trykk på pedalen...:D

A.Finstad
08/07/10, 21:55
bremsene mine gikk i oppløsning på grunn av at dem ikke tålte olja(biltema klosser og skiver på en vinterbil som ikke var verdt møkka den var) derfor jeg advarte kodja mot dette :p

ChrML
08/07/10, 21:56
Vasket ikke skivene mine når jeg bytta bremser første gang for 2 år sia eller. Kjører med samme klossene enda :). Original Volvo.

A.Finstad
08/07/10, 22:20
kan hende det var fordi jeg hadde biltema på en bil som ikke skulle overleve vinteren også da:p men sprang de to forran og var litt kjett å kjøre med bare bremser bak på en vinter bil som blir hærja godt med:p

TeamBørnOut
09/07/10, 06:27
pfff, slites bort ganske kjapt... og har aldri sett at klosser har måtte byttes pga dette..:cool:

På en annen side, så er det jo å anbefale for at bremseeffekten skal være tilstede fra første trykk på pedalen...:D

hahaha kan tenke meg du har bra bremser på bilen din :D:D:D

hender det at det rister litt i rattet når bremsene blir varme eller? :D

håper ingen gjør som vikebø! det er egentlig uforsvarlig å gjøre!

TeamBørnOut
09/07/10, 06:29
Det har ikke noe med at det er biltema klosser. Man får dritt i klossene + at olja brenner seg inn i skiva å man opplever risting i rattet og dårlig effekt. Det er mulig at folk på 80år ikke merker dette. Å når man har de samme klossene i 2år så bruker man ikke bilen mye / hardt og da merkes det sikkert ikke :) men fortsatt er bremsene mye dårligere en hva de er orginalt. sier seg selv :)

Volvo-Power
09/07/10, 16:18

hvar tror du om meg? selvfølgelig ble dette gjort! :D

A.Finstad
09/07/10, 18:16
veit aldri med deretrøndera:p(er en selv :p)

Kodja
10/07/10, 17:01
nå tror jeg motorn nærmer seg døden gitt :eek:

kjørte til Frøya i går, og når jeg kom et stykke så jeg at oljetryket ikke lå Over 3 bar på vanlig kjøring. det lå under... sånn mellom 2-3 bar. på tomgang datt det ned til 1-0,5bar :eek: selv om det er godt over middels nivå på oljestikka. tidligere nå har motorn falt ned på litt over eller akkurat 1 bar oljetrykk når jeg har stått på tomgang. og 3+bar på vanlig kjøring...

noen ide om det kan skyldes noe spesielt eller er det oljepumpa som begynner å ta kveld\motor som tar kvelden snart tro...

tenkte å ta oljeskift uansett nå til uka kanskje etter eu kontrollen...

SirKim
11/07/10, 00:32
har det sånn på min også. Lå på sånn 1,5 bar ved tomgang. Nå etter jeg skifta turbo ligger deg på nesten bare 0,5 bar på tomgang når den er varm når jeg har gassa litt

CID
11/07/10, 02:41
Det har ikke noe med at det er biltema klosser. Man får dritt i klossene + at olja brenner seg inn i skiva å man opplever risting i rattet og dårlig effekt. Det er mulig at folk på 80år ikke merker dette. Å når man har de samme klossene i 2år så bruker man ikke bilen mye / hardt og da merkes det sikkert ikke :) men fortsatt er bremsene mye dårligere en hva de er orginalt. sier seg selv :)

Her er det nok mange forskjellige opplevelser. På min forrige bil vasket jeg ikke skivene når jeg byttet, det er nå 3 år og ca 75.000 km siden og der fungerer det rimelig greit den dag idag, er riktignok snart på tide å bytte klosser igjen.
Samtidig er jeg enig at man burde vaske nye skiver, selv om jeg aldri har opplevd at bremseeffekten blir dårligere.

boman
11/07/10, 02:48
På gamlebilen min kjøpte jeg nye klosser og skiver (Original). Jeg vaska de ikke, men kan ikke si jeg merka at det var noe feil heller. Hva er egentlig poenget med å vaske skivene?

Christian
11/07/10, 02:59
Skivene er satt inn med et lager/transportfett, slik at dem ikke skal ruste.
Dette skal egentlig vaskes av ved montering

Volvo360tic
11/07/10, 03:38
var akkurat på dyrøya å så på bilen din:D strøøkent. men fant faen ikke noen eiger av bilen:P når reiser du til trondhjem igjenn da? sku ha komt innom her å sett på vraka som står her utafor hehe...

Kodja
11/07/10, 12:41
var akkurat på dyrøya å så på bilen din:D strøøkent. men fant faen ikke noen eiger av bilen:P når reiser du til trondhjem igjenn da? sku ha komt innom her å sett på vraka som står her utafor hehe...

hehe :D er på tur tilbake snart nå! bare få grilla å styra litt først :p
tror det blir litt seint å farte noe ekstra i kveld, er vell i trondheim i 11 tida tror vi. har meg med to stk å som ikke er spesielt bilinteresserte :p hehe
men det kommer en annen gang for å si det sånn! trives i havgapet jeg ;)

Volvo360tic
11/07/10, 21:12
hehe :D er på tur tilbake snart nå! bare få grilla å styra litt først :p
tror det blir litt seint å farte noe ekstra i kveld, er vell i trondheim i 11 tida tror vi. har meg med to stk å som ikke er spesielt bilinteresserte :p hehe
men det kommer en annen gang for å si det sånn! trives i havgapet jeg ;)

hehe skjønner.

ChrML
11/07/10, 21:13
nå tror jeg motorn nærmer seg døden gitt :eek:

kjørte til Frøya i går, og når jeg kom et stykke så jeg at oljetryket ikke lå Over 3 bar på vanlig kjøring. det lå under... sånn mellom 2-3 bar. på tomgang datt det ned til 1-0,5bar :eek: selv om det er godt over middels nivå på oljestikka. tidligere nå har motorn falt ned på litt over eller akkurat 1 bar oljetrykk når jeg har stått på tomgang. og 3+bar på vanlig kjøring...

noen ide om det kan skyldes noe spesielt eller er det oljepumpa som begynner å ta kveld\motor som tar kvelden snart tro...

tenkte å ta oljeskift uansett nå til uka kanskje etter eu kontrollen...
Min ligger også på ca 2.5 bar ved normal kjøring og 1 bar på tomgang når motoren er varm. Ca 3.5 bar ved normal kjøring på kald motor.

Husk at oljetrykket avhenger ikke bare av motoren, men også etter viskositeten du bruker på olja.

Kodja
12/07/10, 08:56
snedig at det skal bli under 3 bar sånn nå og ikke de siste 3-4mnd da... menmen oljeskift nært forestående.

skal i vei å legge om til hydra felgene nå, vaske bilen og dra på liiiitt forsinka eukontroll i morgen tenker jeg. håper for ... skyld at jeg slipper å gjøre noe mer enn jeg har gjort nå: bremser bak og frontrute. alt av foringer og bremser foran ble jo skifta i fjor så den er jo grei. det jeg frykter mest er fjærene og eksos\avgass pga godt mulig dårlig motor nå... skal i vei å få tak i meg orange blinklyspærer også så det er i henhold :p

Kodja
12/07/10, 13:21
fack... er jo ingen verksteder som har kapasitet til å få tatt en eu kontroll nå... dårlig timing :p hehe får bare vente LITT til da og se om det blir ledig noen plass igjen forhåpentligvis FØR skilta blir tatt i august om noen stopper meg :eek:

Kodja
14/07/10, 11:08
fikk da tidligst time for eu kontroll neste uke nå.

fikk også et brev fra Vesta i posten (forsikringsselskapet altså) der det står at motparten har fått det fulle ansvaret for skaden. og jeg kunne dra innom og få skaden retta på verkstedet, eller kontantoppgjør om jeg ønsket det.
ringte så inn til Vesta for å sjekke hvor mye kontantoppgjøret ville komme seg på og fikk da høre at skademeldingen\taksten jeg sendte med er til vurdering hos deres avdeling. og om den ble godkjent, noe jeg håper i og med at det er tatt av et seriøst karrosseriverksted type Kverneland Bil Skadeavdeling, så virket det som jeg skulle få utbetalt hele taksten, som da er på 9000,- ca. det hadde jo vært det aller beste for min del ;) hadde brukt sånn 100 kr på sparkel til fangern og lakka over skaden selv så det ser greit ut inntil videre, og så sett meg om etter å sette på x90 front om jeg får bilen gjennom eu nå uten noe videre om og men... eller da bruker alle pengene på 242n å sånne småtterier der. mye rart som bør gjøres med den å. veldig spent på eu kontrollen på den også snart nå. der kommer det helt sikkert til å kreve litt arbeidsinnsatts og mye moro deler :) spørs bare hvor mye deler. har en misstanke om nye fjærer og dempere (= clubsport+lesjø) litt før jeg egentlig planlegger det, samt det er helt sikkert en del foringer som må byttes (= poly). og da igjen burde jeg sandblåst og lakka opp igjen fjærbein og deler der igjen samt da kanskje ipd stag også for å få det komplett...
bikkja ble forresten også omplassert i helga så der kom det inn 5000,- også. kjipt på et vis, savner den allerede men sånn er det når man uansett ikke har tid til å ta seg av den. fikk da had det mye moro med den i alle fall :)

The Sven
14/07/10, 14:58
5000? Du skulle sagt ifra :O

Kodja
14/07/10, 15:42
lå jo ut annonse på forumet her en stund :)
dessuten var ikke det OKEI for meg nei! den avgjørelsen ble tatt av xn over mitt hodet mens jeg var på festivalfylla i helga! jeg hadde satt 7-8000 som pris, men var visstnok noe som klikka i hodet på ho... reinrasa cairn terrier på 2 år snart, med fuuuuult av liv, smart få vett og null sykdom. billigsalg vil jeg påstå ja så ikke spes happy med den. menmen nå er den saken ut av verden å ingenting som ligger igjen og gnager ;) tror ikke jeg kommer til å skaffe meg hund igjen fordi den bikkja var det noe spess med :)

Kodja
22/07/10, 08:43
da har jeg ENDELIG vært på eukontroll med bilen! og det gikk faktisk ikke så værst. heldigvis! :)
avgassen ble målt til 0,2... og kravet er innenfor 0,5. greit det vell med motor som går pissdårlig og med 3"dp+3"sportkat+2,5"->| eksos. fungerer nå i alle fall som det skal da! :)
de kicka på at jeg ikke hadde justert håndbrekkviren stramt nok, det er jo fort gjort å stramme litt til :) samt ene blinklyset på siden var hvit og ikke gult... skifta jo til gult på alle tidligere i uka jo :p
tåkleys bak ikke i funksjon, I KNOW :D derfor jeg kjører med 4 kjørelys og ikke 2!
den store foringa øverst over aksel på ene momentstaget\reaksjonsstaget må byttes. koster ca 400kr på volvo, så det er vell en kjapp affere å få skifta antar jeg. så da var det bare å hive seg på de småtinga her og få det skifta, samt sette på 18" å twinpipe når foringa er skifta å dra å vise bilen og bruke den med god sammvittighet i 2 år til :D jeeei!
neste kontroll er på tirsdag, da drar jeg i vei med 242n, det blir vell en heller annen historie for seg selv med tanke på foringer og slikt vil jeg tro :p hehehehe

Kodja
22/07/10, 12:24
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1957.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1958.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1959.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1960.jpg
litt slitte foringer.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1961.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1962.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1963.jpg
litt grøftkanten auto :p planger under dekka for å støtte opp og en ekstra jekk for å justere diffklumpen for å få av siste staget under der. sabla praktisk!
det er 18mm skrue på foringsskruen på akslingen og 18+21 på de øvre på momentstaga :)

Volvo-Power
22/07/10, 13:08
skal se etter når jeg kommer hjem.

men under DER har jeg F**N ikke tord å ligge;S

Volvo-Power
22/07/10, 13:09
har du ikke justert håndbrekk foresten?

Kodja
22/07/10, 13:13
ikke noe problem der nei :) står støtt som fy. rugga godt på bilen for å sjekk det først ja :eek: men trangt da...

sjekk om du har momentstag liggende med gode foringer ja. selv om jeg har bestilt nye på volvo så går det vell greit å få avbestilt\returnert\solgt det videre antar jeg :)

har justert men ikke stramma så my som de ønsket på verkstedet. så tar bare av midtkonsollen og strammer litt til :) så blir det alldeles toppers!