PDA

Vis full versjon : V50 - Enkelte har problemer med å starte den



AndersT2
02/10/11, 19:47
Dette er ett underlig spørsmål. Har akuratt kjøpt en V50 D2 2011 modell (ja har ett par andre poster også :) ).

Og jeg lurer på om det er noe galt med nøkkelomvridningen på den. Det underlige er at jeg aldri har hatt problemer. Mens min far aldri greier å starte den, og en kompis fikk det til første gangen, men ikke etter på.

Så prøver jeg så funker det med en gang. Min far har en V70 2009.

Hver gang de vrir om nøkkelen så starter ikke motoren, selv om jeg sier at de skal gjøre akuratt som meg. Holde clutchen inne, og vri om nøkkel.

Selgeren nevnte ett eller annet om clutchen når jeg overtok bilen.

Er det en spesiel starts prosedyre på disse modellene?

Braathen142
02/10/11, 20:36
Biler med knapp for og starte må man holde inn clutchen(bremsen automat).
Har det selv på Swiften.
Men skal vel ikke være sånn når man har nøkkel til og vri?
Men uansett så lenge den starter vis du holder inn clutchen så har det jo ikke noe og si da :p

locked
02/10/11, 20:59
Sett i fra et motorteknisk synspunkt så bør ein ikkje holde inne clutchen når ein skal starte motoren. Pga. oljetrykket manglar i thrustlageret på veivakselen.

boman
02/10/11, 21:03
Sett i fra et motorteknisk synspunkt så bør ein ikkje holde inne clutchen når ein skal starte motoren. Pga. oljetrykket manglar i thrustlageret på veivakselen.

Seriøst? Da må jeg begynne å sette bilen i fri før jeg starter .. :eek:

locked
02/10/11, 21:07
Seriøst? Da må jeg begynne å sette bilen i fri før jeg starter .. :eek:
Ja, thrustlageret tar opp krefter i lengderetninga på veivaksel. Og utløysningsmomentet, spesielt på sterke dieselmotorar er ganske kraftig og det går då rett i thrustlageret som ikkje har oljetrykkfilmen med en gang.

Det er jo ikkje snakk om havari i dag, men etter mangen nok forsøk så vil det nok merkast.

AndersT2
03/10/11, 21:17
Testet, og bilen starter ikke hvis man ikke har klutsjen inne virket det som

Stig-Arne
04/10/11, 18:39
Ja, thrustlageret tar opp krefter i lengderetninga på veivaksel. Og utløysningsmomentet, spesielt på sterke dieselmotorar er ganske kraftig og det går då rett i thrustlageret som ikkje har oljetrykkfilmen med en gang.

Det er jo ikkje snakk om havari i dag, men etter mangen nok forsøk så vil det nok merkast.

Det er ett ikke problem på dagens biler.
Dagens biler til volvo må man jo uansett trå inn klutsjen for å kunne starte. Så om dette hadde vært ett problem overhode så hadde det vel neppe fungert sånn.

Nick V70N
04/10/11, 20:14
Problemet nevnt over er vel egentlig ikke noe problem, men knyttet til "start/stopp" teknologien?
Motoren skal jo stoppe når bilen står i fri, og starte når man trår på clutchen.

Før konklusjonen blir satt må jeg spørre deg AndersT2, har denne bilen automatisk start/stopp?

Ivar Hestø
01/08/12, 14:58
Har du automat, så skal bremsen holdes inne under oppstart, regner med på manuell så er det clutchen som skal holdes inn. Selv om du har nøkkel.

gull pilen
01/08/12, 16:16
Mine v50er trenger man ikke trykke inn klutsjen for å få startet...

locked
01/08/12, 17:42
Her er det viktig å merke seg at det kan vere forskjellige prosedyrar alt etter markedskode på bilen. Ein tysk bil er nok vansklegare å få start på enn ein norsk bil vil eg tru.

gull pilen
01/08/12, 20:48
Her er det viktig å merke seg at det kan vere forskjellige prosedyrar alt etter markedskode på bilen. Ein tysk bil er nok vansklegare å få start på enn ein norsk bil vil eg tru.

Det kan forklare noe for begge mine er solgt ny i norge

AndreLuddvik
01/08/12, 21:21
Det kan forklare noe for begge mine er solgt ny i norge

Jeg må også kose med clutch pedalen for å starte. Svensk 2008modell uten DrivE.