PDA

Vis full versjon : løs del i lambdasone



komaake
02/10/11, 18:38
Hei. Har hatt litt problemer med lambdasone på min 240 GLE 89mod.

begynte først med at jeg kjøpte bilen, da lyste lambda lyset og jeg konkluderte med at lambdasonen (fra biltema) ga feil signal. Kjøpte ny fra BCB bildeler, satt den i, og bilen fungerte smertefritt i ca 1uke. så kom lyset tilbake. Fikk feilkode 2-1-2. tok ut ledningene til varmeelementet, og ohmet di. skal være 13-15ohm når motoren er varm. Jeg fikk ikke mer en 8ohm. så jeg skrudde utigjen lambdasonen ristet forsiktig på den, og hører at det er en løsdel inni den. skal det være sånn? eller må jeg bytte igjen? hva gjør at lambdaen har blitt sånn?

Takk for svar!

Jan turbo
02/10/11, 21:02
Kan den ha fått ett slag el no belastning f.eks. Er vel keramikk så tåler ikke så mye sånt.
Har vært borte i sånt tidligere.

Vegardb92
03/10/11, 01:42
(fra biltema)

Der er feilen, aldri kjøp biltema lamdasonde. Kjøp bosch, koster mer såklart. men den holder ivertfall 10 år til :)

komaake
03/10/11, 06:15
Der er feilen, aldri kjøp biltema lamdasonde. Kjøp bosch, koster mer såklart. men den holder ivertfall 10 år til :)


det som var rart var jo at jeg kjøpte ny fra BCB men den holdt bare en uke.

Vegardb92
03/10/11, 15:13
åja faen, leste litt feil... hva slags fra bcb du kjøpte da? Er egentlig ikke noe annet enn bosch som funker. Regner med sonden sitter på katalysatoren? isåfall, du har vel ikke dunka nedi elns så kan gjøre at den har tatt skade eller noe? Står jo på et veldig utsatt sted.

Sjekk den biltema sonden om det er en løs del inni den og. Men hva er det egentlig som feiler bilen når sonden streiker? Fjusking på tomgang?

Larsgunnar
03/10/11, 19:03
Men hva er det egentlig som feiler bilen når sonden streiker? Fjusking på tomgang?
Stemmer det. Får enten for mager blanding eller for rik blanding.

Jan turbo
03/10/11, 21:50
Det er som regel ikke sonden som er feilen,men det er den som merker at det er feil i systemet. Problemet ligger nok muligens i ett annet komponent.

komaake
04/10/11, 08:54
noen idee på hva som kan være feil da?

Jan turbo
04/10/11, 15:11
Sjekke bensintrykk f.eks,det skjer av og til at regulatoren slår seg vrang. Bensintrykket blir for lavt og dermed mager gange. Evt sjekke etter falsk luft.

komaake
04/10/11, 16:24
falsk luft har jeg skjekket etter, (prøvd med startgass i motoren) andre ideer? bilen brukte 1.5l på mila sist eg sjekka, så bensintrykket må vel væra iorden eller?