PDA

Vis full versjon : Komp. forhold har ikke peilig vil ha litt hjelp?



gnilrE
01/10/11, 11:11
Er B230FK STD. stempel dim. Helt nye stempler som er dreid ned 2mm. H-råder også. Har noen noe formel som kan sjekke hva Trykk jeg kan kjøre på? er porta topp også. Så jeg ikke blåser alt!

Takker på forhånd :)

ArneR
01/10/11, 16:13
Hvor er stemplene dreid ned, hele kronen eller skåla?

Leste noe om squishspalte her i en annen tråd, den bør forstørres om du skal lade hinsides mye..

Ellers tror jeg ikke det er noe problem å lade en del, men det avhenger av hvilken eksosbrems du har.. :p

Batland
01/10/11, 16:56
Er B230FK STD. stempel dim. Helt nye stempler som er dreid ned 2mm. H-råder også. Har noen noe formel som kan sjekke hva Trykk jeg kan kjøre på? er porta topp også. Så jeg ikke blåser alt!

Takker på forhånd :)
La oss si at når stempelet ditt står i ØD nå, så ser det akkurat likt ut som før, men "toppen" snur 2,0 mm tidligere enn før ok.
I tilfellet er komp.forholdet redusert tilsvarende som fra 8,7:1 til 7,5:1 og dette tillater at du sannsynligvis kan gi på alt det som turboen din kan lade uten at eksostemp. blir skadelig høy. ;)

Tipper at du kjører fra "alle" andre som trimmer på tilsvarende budsjett. :D
Anbefaler at du begynner med en mild og fin kam som A eller V. Husk oppgraderte og hardere ventilfjærer.

gnilrE
01/10/11, 19:03
La oss si at når stempelet ditt står i ØD nå, så ser det akkurat likt ut som før, men "toppen" snur 2,0 mm tidligere enn før ok.
I tilfellet er komp.forholdet redusert tilsvarende som fra 8,7:1 til 7,5:1 og dette tillater at du sannsynligvis kan gi på alt det som turboen din kan lade uten at eksostemp. blir skadelig høy. ;)

Tipper at du kjører fra "alle" andre som trimmer på tilsvarende budsjett. :D
Anbefaler at du begynner med en mild og fin kam som A eller V. Husk oppgraderte og hardere ventilfjærer.

Det høres Ålreit ut, tenkte og lade litt så dette kan bli morro :D Kjører med Vx3 nå men blir vell byttet ut, og doble ventilfjærer er kjøpt inn.. Håper dette blir bra! :)

Batland
01/10/11, 23:23
Det høres Ålreit ut, tenkte og lade litt så dette kan bli morro :D Kjører med Vx3 nå men blir vell byttet ut, og doble ventilfjærer er kjøpt inn.. Håper dette blir bra! :)
Det tror jeg også forutsatt at clutchen tåler all effekten. :D
Doble fjærer er gode greier og du skal ikke stresse med å bytte kam i første anledning. Anbefaler at du bruker Vx kammen din innledningsvis og til du har testet og fått justert ladetrykke så høyt som du ønsker. Deretter kan vi komme tilbake til ett kamvalg som evt. retter opp i det som du ikke er fornøyd med.

JonasS
02/10/11, 00:40
.. Og før du kjører på med ladetrykk fra en 13c (det ser ut til at du har det slik jeg ser det) så skal du skru av denne og hive den faenivold!

Skru den av, så ser du at det er rett og slett ikke passasje for exhausten gjennom denne.. "For mye" turbotrykk resulterer i høyere eksplosjonstrykk, som igjen resulterer i høyere baktrykk(når dette skal ut gjennom den lille passasjen i turboen) som resulterer i det som 100-vis av volvoeiere\tunere de siste 15 år har opplevd! - Uegnede inspeksjonsluker i blokka og knekte råder osv..

gnilrE
02/10/11, 07:16
.. Og før du kjører på med ladetrykk fra en 13c (det ser ut til at du har det slik jeg ser det) så skal du skru av denne og hive den faenivold!

Skru den av, så ser du at det er rett og slett ikke passasje for exhausten gjennom denne.. "For mye" turbotrykk resulterer i høyere eksplosjonstrykk, som igjen resulterer i høyere baktrykk(når dette skal ut gjennom den lille passasjen i turboen) som resulterer i det som 100-vis av volvoeiere\tunere de siste 15 år har opplevd! - Uegnede inspeksjonsluker i blokka og knekte råder osv..

13C er tatt av for lengst, den røyk jo bare jeg kjørte 0,9 den.. dritt turbo :) Kjører turbo fra wetterhus som funker helt greit.

gnilrE
02/10/11, 07:27
Det tror jeg også forutsatt at clutchen tåler all effekten. :D
Doble fjærer er gode greier og du skal ikke stresse med å bytte kam i første anledning. Anbefaler at du bruker Vx kammen din innledningsvis og til du har testet og fått justert ladetrykke så høyt som du ønsker. Deretter kan vi komme tilbake til ett kamvalg som evt. retter opp i det som du ikke er fornøyd med.

Kjører med clutch fra T5 eller ett eller annet og forsterket trykkplate kjøpt i sverige av en jeg kjøpte girkasse av, lammelen sa han kom fra T5 sto Sachs Racing på den men fant aldri ut hva den kom fra, og trykk plata er TP-763 Så håper det holder. Girkassa er det sveisa 3gir på også :) Men denne motoren tenkte jeg og bygge ordentlig, alle deler ligger klar men jeg vil ha måletråd?! liker ikke og kaste det sammen, noen som vet hvor jeg kan få kjøpt det lenger? :)

Batland
02/10/11, 11:19
Kjører med clutch fra T5 eller ett eller annet og forsterket trykkplate kjøpt i sverige av en jeg kjøpte girkasse av, lammelen sa han kom fra T5 sto Sachs Racing på den men fant aldri ut hva den kom fra, og trykk plata er TP-763 Så håper det holder. Girkassa er det sveisa 3gir på også :) Men denne motoren tenkte jeg og bygge ordentlig, alle deler ligger klar men jeg vil ha måletråd?! liker ikke og kaste det sammen, noen som vet hvor jeg kan få kjøpt det lenger? :)
Det høres bra ut så vi får bare vente å se om den holder kreftene fra en motor som i praksis nærmer seg 6900 ccm. :D:eek:
Vet ikke hva du skal gjøre med dyser og innsugsmanifold, men anbefaler at du VURDERER å bruke den meget gode E-manifolden og så sette EFI dysene i toppen, slik som K-jet dysene står på E-motorene.

kapli
18/10/11, 20:14
La oss si at når stempelet ditt står i ØD nå, så ser det akkurat likt ut som før, men "toppen" snur 2,0 mm tidligere enn før ok.
I tilfellet er komp.forholdet redusert tilsvarende som fra 8,7:1 til 7,5:1 og dette tillater at du sannsynligvis kan gi på alt det som turboen din kan lade uten at eksostemp. blir skadelig høy. ;)

Tipper at du kjører fra "alle" andre som trimmer på tilsvarende budsjett. :D
Anbefaler at du begynner med en mild og fin kam som A eller V. Husk oppgraderte og hardere ventilfjærer.

Åssen er det å kjøre med 7.5;1 i komp? Fordeler, ulemper?
Var en kar i sverige som kunne anbefalte rundt der. Snakk om et effekt uttak på 300hk ca.

Batland
18/10/11, 20:53
Åssen er det å kjøre med 7.5;1 i komp? Fordeler, ulemper?
Var en kar i sverige som kunne anbefalte rundt der. Snakk om et effekt uttak på 300hk ca.
Det er særdeles viktig at man ikke ser på én og én ting helt isolert, og heller streber etter å se helheten - selv og dette både er vanskelig og krevende.

Saab og Audi kjørte 7,0:1 og Volvo m.fle kjørte 7,5:1 før de kjørte datatenning. Disse motorene fungerte godt.
B21ET med 7,5:1 har for eksempel høyere effekt enn B21E (med 9,3:1 i komp) fra 1500 o/min.

Når det gjelder dagens lite turbovennlige bensin så ser jeg i grunnen ingen ulemper med lavkomp. på milde motoroppsett. Problemene kommer nå man kombinerer med 531 topp og K-kam. Da blir alt bare dritt.

Helt isolert sett er eneste ulempen med lavere kompresjonsforhold høyere forbruk på rolig kjøring, men i praksis, med ett gitt effekttall som mål, så endrer dette seg.

Jeg er av den oppfatning at hvis man bygger på en B21ET motor så kan man lett klare 300 ÆRLIGE hk som i praksis er minst like økonomisk i daglig bruk som andre alternativer som gir en tilsvarende rask og effektiv bil.

For å fremheve fordelene med lavkomp. veldig tydelig så er det greit å påpeke ulempene med høykomp i stedet. Høykomp.-turbo-vanligbensin er en kombinasjon som er dyrere og mindre driftsikkert enn lavkompalternativet hvis makseffekten man har bygget for faktisk brukes regelmessing. ;)
Hvis den ikke brukes er jo vitsen vekke.....