PDA

Vis full versjon : Tennplugger og erfaringer.



Volvo_960_1995
18/03/10, 23:31
Hei.

Ser at mange leter etter gullboks og re-mapper tennings kurver o.s.v

Men svært få tenker på selve pluggen som skal virkelig gjøre jobben.

Har i alle år testet forskjellige tennplugger og funnet ut at Bosch Super Plus er noe som har gjort jobben på alle Volvo`ene jeg har hatt i min tid.

Motorer B21A-B21E-B23E-B230E-B230FS og nå i B6254FS.

Men, hvilke erfaringer har dere, hvilke plugger og eventuelt hvilke "forsterkninger" kunne dere gitt som råd på en In-Line 6`er ?.

Der er jo coilene på hver eneste plugg. Med lav volt spenning frem.

Kom over denne :

http://www.pulstar.com/

Og her er en såkalt "nøytral" side som tester plugger :

http://www.sparkplugs.com/sparkplug411.asp?kw=SRT%2D4+Dyno+Results&mfid=0

Men savner litt mer "power" i tennplugg siden....

Takk for innspill. :)

PS: Håper denne er i rett Forumsdel.

jonass
18/03/10, 23:35
Tempraturen på pluggen har også mye og si.
Har i hovedsak med selvrensinga og gjøre, for varm plugg vil gjerne sotes ned og da gi dårligere gnist.
For kald plugg kan lyge om at motoren går magert, eller har tenningsbank ved "lesing" av pluggen.

Ellers har jeg ingen erfaringer ang hvilken plugg du bør bruke

roarrr
21/03/10, 22:53
Har kjørt Volvo siden 70 tallet, og har erfart at Volvo liker best NGK, byttet nettopp på 940-96 modell BPR 6ES

jonass
21/03/10, 23:03
Mener og huske det ble anbefalt en annen plugg til 300hk oppsett?
Hvilken temp var det?

boman
21/03/10, 23:05
Har kjørt Volvo siden 70 tallet, og har erfart at Volvo liker best NGK, byttet nettopp på 940-96 modell BPR 6ES

Samme her, bytta fra gamle og slitne Volvo plugger til NGK her om dagen (var vel BPR6ES det også).

roarrr
22/03/10, 21:45
Mener og huske det ble anbefalt en annen plugg til 300hk oppsett?
Hvilken temp var det?

Noen kjører på BPR7ES når motorene er hissigere. Tåler nok mer varme.

jonass
22/03/10, 21:47
Tror jeg skal handle slike i morgen, kjører med bosch plugger nå, og tror kanskje det er de som er skyld i problemene mine med tomgangen.

roarrr
23/03/10, 20:17
Kjøp NGK Jonass, de fungerer utrolig bra på Volvo motorene, har enda ikke opplevd problem med disse, og jeg har brukt de mye....

visløff
23/03/10, 21:19
er det noen andre som har opplevd at den porselens isolatoren knekker på helt nye volvo plugger. det har jeg og syns det var veldig rart. satser heller på NGK.

ChrML
23/03/10, 21:33
Noen kjører på BPR7ES når motorene er hissigere. Tåler nok mer varme.
7-er tennplugg (som er litt kaldere enn 6-er tennplugg) tåler ikke mer varme, men den leder vekk mer varme og er kaldere. For varm tennplugg gjør at tuppen blir en "hotspot" i forbrenningskammeret og kan forårsake tenningsbank pga selvantenning.

For kald tennplugg kan forårsake at det havner drit på isolatoren som gjør at gnisten kan bli for svak eller borte. Tennpluggen skal være så varm at dette ikke skjer på tomgang og så kald at tenningsbank ikke skjer pga pluggen under full load.

Dette vil vanligvis bety 6-er plugg, men 7-er plugg hvis motoren presses hardt med høyere effekt enn originalt.

jonass
23/03/10, 21:43
Blir 7er plugger på meg da tenker jeg. Tynes det det tynes kan:D

Volvo_960_1995
24/03/10, 07:30
Takk for alle innspill :)

Men er det ingen som "forsterker" den "svake" gnisten med ett eller annet ?.

Før i "tiden" hadde en Bosch Blå Coil som ga en høyere spenning på Tennpluggen.

Hvilke alternativer er det å hente for de av oss med 6`er ?. Selvsagt for de med en 4`er og, men...

Det er jo 12 Volt (Lav volt) som går frem til hver og en Coil på de motorene (B6254FS), så jeg har kikket litt rundt på nett, men fant så mye rart at jeg velger å spørre dere om råd.

Takker for flere innspill. :)

turb00le
24/03/10, 12:08
7'er plugger er krute.
Når jeg kjørte moped så forska jeg mye på plugger. NGK var det eneste som gikk perfekt rett ut av esken uten noe justering. Så av gammal god vane kjører jeg kun NGK konsekvent.

jonass
24/03/10, 14:08
Ble så jeg kjøpte bpr6es idag, ble faktisk bede, føler motoren er roligere nå.
Så aldri mer bosch plugger på meg heller. Brukte bare ngk både på moped og snøscooter og har bare gode erfaringer med ngk.

TeamBørnOut
26/03/10, 17:05
Husk at de forskjellige produsentene har forskjellige verdier på varmen. lavere tall = varmere hos noen og omvendt hos andre igjen. Bosch med "4" tennere har fungert best på 6ern min. Men på den bilen merker man ikke mye forskjell på slike endringer... Er ikke som på turbomotor..

Johannes
28/03/10, 08:56
Jeg har også kjørt på NGK plugger på bilene jeg har hatt,synes de har holdt seg best.

The Sven
28/03/10, 10:36
Hvilket fabrikat er de originale Volvo-pluggene?

rogern
28/03/10, 13:13
virker som det nesten er en "smakssak" hva folk bruker.
kg-trimning skriver i sin katalog at de bruker kun ngk plugger på sine volvomotorer. de driver mest med sugemotorer da.

TeamBørnOut
28/03/10, 14:57
Hvilket fabrikat er de originale Volvo-pluggene?


Det er litt oppogned...

TeamBørnOut
28/03/10, 14:58
virker som det nesten er en "smakssak" hva folk bruker.
kg-trimning skriver i sin katalog at de bruker kun ngk plugger på sine volvomotorer. de driver mest med sugemotorer da.


Det er fordi NGK plugger er billig i forhold til tennplugger til industribruk etc :)
Det er greit med en tennpluggg til 1000kr på en 1cylindra motor. men fort dyrt med flere cylindre :D (husker seff ikke navnet på produsenten i farten men kan finne det)

Swissman
29/03/10, 06:28
Hvilket fabrikat er de originale Volvo-pluggene?

Fra gammelt av vet jeg at det er Bosch som produserte plugger for Volvo.
Helt likt design, bare stripene er blå i stedenfor grønn. Men det kan jo ha endret seg i løpet av tiden.
Selv kjører jeg Beru med fire elektroder - så plugger er ikke noe jeg tenker på. :)

Volvo_960_1995
01/04/10, 17:58
Takker alle for svar :)

Men er det ingen / ingenting som forsterker Coilen ?

Ser at MDS har noe til B200++ serien av motorer, men ingen til 6`eren...

Har dere funnet noe ?

Takk.

Wahl
02/04/10, 00:58
Har en ting å si, styr unne biltemas tenningsdeler!

TeamBørnOut
02/04/10, 05:45
skal man ha sterkere gnist på 960n så må du kjøpe nyere coiler. "vag" coiler er jo ofte nevnt. billige. Vet ikke hvilken utgave man skal velge når man skal ha de på 6ern. men summitracing har sikkert noe fint de også. nyere LS coiler er vell også ganske kjent

Volvo_960_1995
02/04/10, 14:07
skal man ha sterkere gnist på 960n så må du kjøpe nyere coiler. "vag" coiler er jo ofte nevnt. billige. Vet ikke hvilken utgave man skal velge når man skal ha de på 6ern. men summitracing har sikkert noe fint de også. nyere LS coiler er vell også ganske kjent

Takk for svar.

Kanskje du har noen linker ?

Takk igjen.

Sebbe
02/04/10, 15:16
noen som tør å anbefale plugger jeg kan bruke? turbolada rødblokk, cirka 9,5:1 i kompressjon og E85, har kjørt med BPR6ES på bensin til nå og det har funka veldig greit. men jeg har sett noen steder at folk anbefaler varmere plugger til etanol, og jeg mener også å huske at noen har anbefalt kaldere plugger...

TeamBørnOut
02/04/10, 15:20
Takk for svar.

Kanskje du har noen linker ?

Takk igjen.

www.summitracing.com Men om det bare er å plugge de i å kjøre vet jeg ikke. du får legge ut under trimmingsdelen å høre. sånne ting vet jeg svært lite om desverre...

Volvo_960_1995
06/04/10, 23:38
www.summitracing.com Men om det bare er å plugge de i å kjøre vet jeg ikke. du får legge ut under trimmingsdelen å høre. sånne ting vet jeg svært lite om desverre...

Takk, skal sjekke der etterhvert :)

Modalen
07/04/10, 01:19
noen som tør å anbefale plugger jeg kan bruke? turbolada rødblokk, cirka 9,5:1 i kompressjon og E85, har kjørt med BPR6ES på bensin til nå og det har funka veldig greit. men jeg har sett noen steder at folk anbefaler varmere plugger til etanol, og jeg mener også å huske at noen har anbefalt kaldere plugger...

Jeg har kjørt 9,5:1 på E85 en stund nå, og Denso W22EPRU (tilsv. BPR7ES) er absolutt ikke for kaldt, hvis man skal tolke fargeskillet på elektroda rett.

Merket ingen forskjell i kaldstartsegenskaper i vinter på W22 og W20, (BPR7ES, BPR6ES).

Modalen
07/04/10, 01:22
Husk at de forskjellige produsentene har forskjellige verdier på varmen. lavere tall = varmere hos noen og omvendt hos andre igjen. Bosch med "4" tennere har fungert best på 6ern min. Men på den bilen merker man ikke mye forskjell på slike endringer... Er ikke som på turbomotor..

Denso og NGK har i alle fall skalaen samme vei (høyere verdi, kaldere), mens Bosch er omvendt.