PDA

Vis full versjon : et hjertesukk om moderne bilhold



vikry
30/09/11, 14:46
Etter et snaut år med moderne bil (xc70/06) og tilsvarende tid på vccn-forum gjør man seg en del tanker om dagens bilhold, og om Volvo i særdeleshet.

Er bilene blitt for kompliserte og for dyre å holde vedlike ?

Jeg mener svaret er et ubetinget ja. Etter noen personlige skrekkopplevelser , og etter å ha lest i dette forumet siden den nye bilen kom på tunet så har jeg forandret meg fra å være en ganske tillitsfull og selvtilfreds hobbymekaniker med årelang erfaring, til å bli en nervøs, usikker og lettskremt bil-hypokonder.

Jeg tenker på gullet (bilen) hele tiden og engster meg ved tanken på alt som kan og vil gå galt. Vissheten om at man kan gjøre fint lite selv, og frykten for høye verkstedsregninger tar balletak. For denne bilen er så smekkfull av systemer og av ledninger og servoer og følere og pumper og motorer og computerlignende elektronikk som et middels rutefly, og alt kommer til å gå i stykker før eller siden. Ut til alle bilens deler går det tykke bunter med ledninger som utgjør bilens nervesystem. Hvor mange år kan slike ledningsbunter ligge og gnisse før gammel og tørr plastisolasjon sprekker og slites ned, og bilen får multippel sklerose. Jeg ser for meg meterlange remser med feilkoder og en bil som står i sju steiner. Husker man ikke å flushe i rett tid så går girkassen til h… og oljevalget er høykritisk for å unngå motorhavari.

I dag leste jeg om han som ødela firehjuls-trekket fordi han glemte å slippe ned håndbrekket. Slikt skulle ikke gå an. Girkasser er gjengangere i forumet, enten slites de ut fordi man har kjørt for mye med henger(????), eller så har styringssystemet slått seg vrangt. Det er liksom ikke ende på alt som kan gå galt, og hver gang noe skjer så skal det koste skjorten på verksted. Jeg ble faktisk advart mot å kjøpe Volvo av kolleger. "Dyre reparasjoner, og de bilene står mer på verksted enn de er på gaten" var omkvedet. Jeg trodde ikke noe på det. Det hadde ikke krydd av Volvoer i trafikken om det var dårlige biler, sa jeg til meg selv.

Men nå begynner jeg å lure på om det skal koste mer enn det smaker å kjøre Volvo. Hvis det er slik at Volvo har laget en høyteknologisk bil full av avanserte løsninger, uten å bygge inn tilsvarende kvalitet, ja så har de laget ris til egen bak. Da vil den høye plasseringen på salgsbarometeret om noen år slå kraftig tilbake i form av like mange misfornøyde kunder, og det kan bli dramatisk for Volvo.

I mens tenker jeg på gamle dager og drømmer om bilene jeg vokste opp med. Rekke-seksere uten dill og dall. Fordeler og coil på den ene siden, forgasser og bensinpumpe på den andre siden. Så god plass at du nesten kunne krype oppi og sitte ved siden av motoren. En enkel verktøykasse rakk til de fleste jobber, og man trengte ikke å frykte motorstopp på høyfjellet hvis man hadde husket verktøykassen og lommelykt. I dag er mobildekning eneste redning når motoren dør. Så kan man spørre, hvorfor all denne avanserte og sårbare teknologien, trenger vi egentlig den?

Etter mitt syn koker det hele ned til at man har kokt (nettopp) suppe på den samme spikeren alt for lenge, og utviklet hyperavanserte styringssystemer for å dra maksimalt ut av foreldet teknologi, nemlig den gamle stempelmotoren som nå er om lag 150 år gammel. Dette blir nok ikke bedre før elektromotoren om noen år overtar det hele. Men før det skal vi få mange frustrerte bileiere ettersom dagens bilpark eldes. Enn så lenge drømmer jeg om gamle rekke-seksere.

Thomas242
30/09/11, 14:55
Bra skrevet. God lesning selv om noen avsnitt hadde vært trivelig.

Har ikke hatt nyere Volvo selv, men har venner, bekjente og kolleger som sliter med det samme. Girkasser og andre dyre ting ryker i hytt og gevær. Det er nok noen bilfabrikanter som er flinkere til å lage dårligere biler enn andre.


Selv kjører jeg 1965 modell Volvo Amazon til daglig nå og har ikke noe å utsette på hverken komfort, kjøreegenskaper og underholdningsverdi. Så spørsmålet om man virkelig trenger alle kilometerne med ledninger og fancy systemer i nye biler burde stå på dagsordenen til fabrikkene.

En annen ting er at alle hjelpesystemene fordummer det allerede alt for store mangfoldet av passive og dårlige sjåfører her i Norge.

Kan jo legge til at jeg kjører VAG til daglig og har aldri hatt større problemer enn en og annen pære som går etter ganske mange 100 000 km.

larsverm
30/09/11, 15:15
Mulig det er å dra det litt langt, men du har ganske sikkert et poeng. Noen vil i hvert fall kjenne seg igjen i din beskrivelse. Jeg oppfatter mine Volvoer som svært pålitelige, men så har jeg da heller ikke begynte på 2000-tallet ennå. Kanskje jeg lar det drøye enda litt til...

Kuleberg
30/09/11, 15:44
Mulig det er å dra det litt langt, men du har ganske sikkert et poeng. Noen vil i hvert fall kjenne seg igjen i din beskrivelse. Jeg oppfatter mine Volvoer som svært pålitelige, men så har jeg da heller ikke begynte på 2000-tallet ennå. Kanskje jeg lar det drøye enda litt til...

Forskjellen på gode gamle volvoer og andre biler, er at hvis noe ryker på volvoen, så kan man som oftest kjøre hjem å fikse det ;)

volvoRsport
30/09/11, 16:53
Volvo har nok ikke så mye mer feil enn andre nyere biler, det virker heller som om folk som kjøper Volvo har høyere forventninger til Volvo enn andre bilmerker.
Bl.a. så har også Mercedes sliti med automatgirkassene sine, DSG girkassene til VAG har hatt mye problemer osv.

larsverm
30/09/11, 22:58
Forskjellen på gode gamle volvoer og andre biler, er at hvis noe ryker på volvoen, så kan man som oftest kjøre hjem å fikse det ;)

Ja, stort sett. :) Men på ett punkt var det stopp: Jeg har faktisk med begge mine 240er blitt stående laaangt hjemmefra pga dynamo. Dette er vel ikke slikt man forventes å tenke på å forebygge i god tid på forhånd...

Øygard
03/10/11, 20:46
Ja, det blir jo berre verre og verre, det er nesten ingen ting det går an å gjera sjølv på ein moderne bil for ein som ikkje er utdanna bilmekanikar. Det er ikkje mykje meir enn å skifta dekk, bremseklossar og olje vanlege folk kan gjera med bilane sone no.
Det er ikkje berre på Volvo detta er eit problem, seinast sist veka såg eg ein dyktig mekanikar som brukte nesten to dagar på feilsøking på ein Avensis han ikkje fekk til å gå skikkeleg. Og bilprodusentane berre skryte av at dei har so og so avanserte system, men eg ser ikkje på det som nåke positivt, men negativt.
Men Volvo har i alle fall ein stor fordel: dei rustar lite, og det betyr mykje, syns eg. Og dermed har dei long levetid.

Kuleberg
03/10/11, 22:22
Tror nok at det kommer mye billig diagnoseutstyr framover som gjør det hele mye lettere. Og om 15 år til så er ungdommen sterkt imponert over oss eldre som feilsøkte på gamlemåten ;)

Langedal
03/10/11, 22:42
Det er ikke alltid kompliserte feil på bilene som skaper høye verkstedutgifter heller. Men mangel på kompetanse! Mekanikere som ikke kurses og sertifiseres på styresystemer og nye modeller. Mangelen på kunnskap må kundene betale for. Et annet resultat er jo også senskader og andre feil som oppstår som følger av tidligere dårlig/mangelfullt arbeid.

Bare for at man er guru på Volvo 200-serie betyr ikke man man kan skifte varmeapparat på en XC70II.

eab
06/10/11, 19:32
Akkurat den automatkasse-problemstillingen kjenner jeg meg igjen i. Jeg sitter konstant og hører/ser/kjenner hva kassen foretar seg og tror ofte at "nå er det noe som ikke stemmer helt". Klarer bare ikke å la den tanken ligge.

Jeg syns ikke problemet er at bilene blir mer og mer avanserte, det kan jeg godt leve med. Men at jeg selv ikke har mulighet til å legge inn/fjerne software, lese/slette feilkoder og slikt er det jeg har problemer med...

Var innom volvoforhandleren forleden for å høre om de kunne fjerne funksjonen som gjør at viskeren på bakruta går hver gang girspaken er innom R og viskerne foran står på. Og joda, det var ikke noe problem, sånn bortsett fra at det kosta over 500 kroner.

gaupe
10/10/11, 10:13
Eg er ikkje så bekymra over det meste av nyare ting som kjem på bilane, men det er som nemnt over, aspektet med lukka programvare, som er ein ting som eg ikkje er heilt komfortabel med. Automatkassene er jo sjølvsagt også ei evig bekymring, no har eg jo hatt ganske mange automatbilar, og har nok hatt veldig mange fleire innbilte problem enn reelle problem ;) Eg har vel vorte kalla bilhypokonder på Volvoverkstaden.

divad
10/10/11, 10:24
Bra skrevet. Som sagt tidligere her tror eg ikkje Volvo er noe værre enn andre bilfabrikanter, men Volvo er hvertfall ikke som før(overlegne på driftsikkerhet).

gaupe
10/10/11, 10:27
Bra skrevet. Som sagt tidligere her tror eg ikkje Volvo er noe værre enn andre bilfabrikanter, men Volvo er hvertfall ikke som før(overlegne på driftsikkerhet).

Om ein skal basere seg på eigne observasjonar, (kva anna har vi?), så er det ikkje Volvo som står forlatt i vegkantane på E6en. Det er ei overvekt av VAG kvar gang det er væromslag, ut over det er det nok ein del bilar som har fått svært moderat vedlikehald.

larsverm
10/10/11, 12:02
Nei, Volvo er sikkert ikke av de verste i dag heller hvis en skal dømme etter hva en måtte se av biler stående langs veien. :p Ellers er nok de mest driftssikre bilene de som ikke er stappfulle av banebrytende teknologi. Bortsett fra det som hadde å gjøre med sikkerhet, var de gamle Volvoene stort sett lite banebrytende teknologisk sett...

divad
10/10/11, 16:06
Om ein skal basere seg på eigne observasjonar, (kva anna har vi?), så er det ikkje Volvo som står forlatt i vegkantane på E6en. Det er ei overvekt av VAG kvar gang det er væromslag, ut over det er det nok ein del bilar som har fått svært moderat vedlikehald.

VAG er definitiv dem som oftest står i vegkanten eller på VIKING, så senest en audi i dag :p

Øygard
10/10/11, 17:19
VAG er definitiv dem som oftest står i vegkanten eller på VIKING, så senest en audi i dag :p

Eg har faktisk blitt overraska over kor ofte eg ser Toyota på bergingsbilen, men det er mest VAG, ja.

gaupe
11/10/11, 08:04
VAG er definitiv dem som oftest står i vegkanten eller på VIKING, så senest en audi i dag :p

VAG, men i forhold til antal bilar på vegane, er det nok dei ulike Range Rover modellane, i det minste Freelander som er, mistenker eg.

Thomas242
11/10/11, 09:59
Det er nok forskjellige meninger om dette. De som er basert på egen erfaring fremfor synsing er nok mest verdt.

Jeg kan jo dele min erfaring med vag. Har kjørt ca 300 000km med div audi og vw de siste årene og har ikke hatt andre problemer enn at ettermontert defa-dritt går i filler. Akkurat fått ny Amarokog den har så langt fungert fint de første 10 mil. Jeg må derimot fylle diesel innimellom. Det må ikke han i reklamen ;)

Vatnehol
14/10/11, 11:25
flott skrevet, satt på spissen kanskje? men det var vel du så måtte bytte topp i sverige til 70k ?
jeg har hatt fantastisk på mine snart 100 000km på min s60. elsker hele bilen, å ansiktet på bmw folkene når det er en volvo som kjører fra de er priceless! ingen tar det værre opp enn de :p

alle merker er det ett eller annet med, kompis med en a6 stasjonsvogn med diesel, gått bare sovidt over 120 000km, ryker like mye som ett atomanlegg bare med svart røyk. automat kassen vet aldri hva gir den vil ligge.
uansett ka merke man velge må man alltid ta vare på bilen, ellers så vil den tape seg fortere

andersg
16/10/11, 10:51
Ser ikke noe fordeler med ny bil kontra gammel/eldre/veteran enn lavere forbruk, bedre lydisolering og at det blir fortere varmt innvendig om vinteren.

Stålet
16/10/11, 11:21
Volvo 240 d6 har lavere forbruk bedre lydisolering og blir like fort varm som en ny v70 diesel og den starter når det er -40.

volvoRsport
16/10/11, 11:51
Ser ikke noe fordeler med ny bil kontra gammel/eldre/veteran enn lavere forbruk, bedre lydisolering og at det blir fortere varmt innvendig om vinteren.

Kollisjonssikkerheten har jo også forbedret seg markant, det i seg selv er jo grunn nok til å ha en nyere bruksbil hvis man har mulighet for det.

andersg
21/10/11, 04:28
... Og det. Har ikke kræsja så mye enda heldigvis, men den røde kjentes ikke "myk" ut når jeg lente den inntil den stolpa. :p