PDA

Vis full versjon : Ombygging til t5r, hva må gjøres?



850-se
30/09/11, 08:23
Hei,

Skal bygge om bilen/motor rommet mitt til t5r, er det noe mer jeg må gjøre for og f.eks få den godkjennt ? er det vansklig å få godkjennt den ombyggingen ?

vil liksom forsikre meg om at jeg faktisk kan bruke bilen etter den har fått ny motor...

takker på forhond for svar ;)

kirkis
30/09/11, 16:48
Biltilsynet godkjenner i utgangspunktet ombygning til det største motoralternativet bilen er levert orgialt med.
Du må også oppgradere bremser/understell til det som er standard på t5r. Godkjenningen skal i utgangspunktet ikke bli noe problem hvis du sender søknad til BT, og skaffer dokumentasjon fra volvo på at du har alle delene som er til t5r.

850-se
30/09/11, 17:45
Takk for svar, etter det jeg har skjønt så har ikke volvo papirer på ombygging av 850. hvilke papirer må jeg skaffe da ?

kirkis
30/09/11, 17:51
nei det har dom ikke.
Det skal holde hvis du får volvo til å lage skriv på at du har de samme delene på din bil som det er på t5r'en, og ei utskrift fra delelista med nr på delene til din bil og til t5r'en.
Er det jeg har skaffa til min hvertfall.

julen
30/09/11, 18:27
Takk for svar, etter det jeg har skjønt så har ikke volvo papirer på ombygging av 850. hvilke papirer må jeg skaffe da ?

som kirkis sier må du ha en atestering på motorbytte fra volvo merkeverksted.
virker som det varierer veldig fra sted til sted å persjon til persjon om dem ordner dette så det er lurt å snakke med volvo før du starter.
BT er ingen problem så lenge du har donorpapirer på delebil å du får volvo på gli. det er volvo som er problemet, sliter selv med å få atestasjon på min bil, nå har jeg først fått dem på gli før dem plutslig kikka meg på at donorbiln min var AWD å da kunne dem ikke sette typegokjenningsnr opp mot hverandre.
kjedlig dem skal være vanskelig...

kirkis
30/09/11, 20:44
Har ikke hatt noe problem med volvo når jeg møtte opp og prata med de på Bilia. Men til å begynne med drev jeg å sendte mail med Volvo Norge, og der var dom ikke veldig hjelpsomme.
Volvo lagde bare ett skriv for meg hvor det sto at understell og bremsedelene på donorbilen min (en 2,0T5) var identiske med de på bilen min (2,5 10v). De skrev også ut en del av delelista på t5'n og på min hvor biltilsynet kan se at delenumrene stemmer over ens.

850-se
01/10/11, 00:55
Ok, skal sende bilen til scstyling for å få byttet motor, da er det de som har den nye motoren å de sier at det ikke blir noe problem med godkjenning, har ikke fått noe svar enda på om dem fikser alt av papirer som må til så jeg krysser fingrene for at de får til godkjenning av dette siden det er de som bygger om å de sier det ikke blir noe problem.

Men må jeg sende inn søknad til BT først før jeg sender bilen inn til ombygging og fortelle om planen ?

Skal forresten inn en 2,3 l t5r i min. :-) B5234T om jeg husker rett:-)

Petter
01/10/11, 13:24
Kjøp min så slipper du styret med ombygging. Kommer her og på finn ila helgen. Evt kom til Halden å se på den. 65000 kr. 60000 uten 18".

kirkis
01/10/11, 13:51
Ok, skal sende bilen til scstyling for å få byttet motor, da er det de som har den nye motoren å de sier at det ikke blir noe problem med godkjenning, har ikke fått noe svar enda på om dem fikser alt av papirer som må til så jeg krysser fingrene for at de får til godkjenning av dette siden det er de som bygger om å de sier det ikke blir noe problem.

Men må jeg sende inn søknad til BT først før jeg sender bilen inn til ombygging og fortelle om planen ?

Skal forresten inn en 2,3 l t5r i min. :-) B5234T om jeg husker rett:-)

Er det de som bytter motoren ordner nok dem med alt av papirer. Mener også jeg har hørt om andre på forumet som har bytta motor der, og tror ikke dem har ordna noen papirer selv.
Mulig du må sende søknaden selv, men det er en enkel sak, det er bare å skrive om hva slags bil du har, og hva du har planer om å bytte og gjøre med den.

Aashome
01/10/11, 14:14
De på Scstyling fikser papirjobben for deg, hvis du vil det. Trur de skulle ha et 2 tusen kr eller noe sånt for papirjobben og visning på BT.

lyngen
01/10/11, 14:57
scstyling "jahn" har bygget om mange 850er. han vet hvordan dette gjøres :D

850-se
01/10/11, 15:55
Da har jeg fått svar fra scstyling, godkjenning blir ikke en hindring ;)



Det stemmer, det er null problem i forhold til godkjenning.

Ombyggingen inkluderer da motor og drivlinje samt all nødvendig elektronikk, ny BSR sportflow eksos fra kat., nyservet motor med ny reg.reim, strammehjul og vannpumpe, tennplugger, olje(Castrol SLX professional) og filter.
Motoren er da på 240 HK

ser ut til at det blir t5r under panseret nå =D gleder meg som en unge på julaften xP

kirkis
01/10/11, 16:01
Da er det ikke noe å lure på da:)
Kjør på :p

lyngen
01/10/11, 18:34
kjør på, å legg ut bilder :D slike prosjekt er rååtttt :D

850-se
01/10/11, 20:09
kjør på, å legg ut bilder :D slike prosjekt er rååtttt :D

skal jo som sakt levere inn bilen til ombygging så blir dessverre ikke noe særlig med bilder under prosessen, men, skal jo bytte lykter og litt annet stash så kan ta noe av det, og noen bilder av motorrommet før ombyggingen så det kan sammenlignes når den er ferdig :P

må vell se å få meldt meg inn som full blods medlem her og så jeg får laget en worklog og tilgang til alt annet her og =D

takk for all hjelp folkens, har hjulpet meg mye i prosessen hittil ;)

hgnubel
01/10/11, 21:13
må vell se å få meldt meg inn som full blods medlem her og så jeg får laget en worklog og tilgang til alt annet her og =D

Og ikke minst har VCCN medlemmer rabattavtale med SC Styling :)

kirkis
01/10/11, 22:43
kjør på, å legg ut bilder :D slike prosjekt er rååtttt :D

Er fort gjort å glemem bilder når man driver på er min erfaring:p Tror jeg huska å ta 3 bilder under hele motorbyttet på min xD
Men er arti å se på tråder som er bra dokumentert med bilder :)

850-se
07/10/11, 14:49
Og ikke minst har VCCN medlemmer rabattavtale med SC Styling :)

Da MÅ jeg melde meg inn :-D

850-se
23/10/11, 11:17
HEI!

Da har jeg tenkt alt for mye ang motor bytte, og jeg har funnet ut at jeg skal bytte den selv =) var en del penger og spare her ;) så nå skal jeg melde meg inn som fullt medlem og starte en worklog for dette =) gleder meg ! =D

lyngen
23/10/11, 11:28
HEI!

Da har jeg tenkt alt for mye ang motor bytte, og jeg har funnet ut at jeg skal bytte den selv =) var en del penger og spare her ;) så nå skal jeg melde meg inn som fullt medlem og starte en worklog for dette =) gleder meg ! =D

gleder meg :D

850-se
23/10/11, 12:11
noen som har en mal av søknaden som skal til BT? mener å ha sett det her inne men finner ikke tilbake til den nå som jeg trenger den -.-' typisk meg det der ^^

Håper noen har, for jeg har ikke peiling på hva som skal med i den søknaden ^^ krysser fingrene =D

Edit: Trenger ikke, har sendt søknad til BT nå =) oppdaterer dere når jeg får svar =)

Sollien
23/10/11, 17:35
noen som har en mal av søknaden som skal til BT? mener å ha sett det her inne men finner ikke tilbake til den nå som jeg trenger den -.-' typisk meg det der ^^

Håper noen har, for jeg har ikke peiling på hva som skal med i den søknaden ^^ krysser fingrene =D

Edit: Trenger ikke, har sendt søknad til BT nå =) oppdaterer dere når jeg får svar =)

legg ut en mal om du får den godkjent da ;) hadde vert greit å hatt noen sånne på "how to's" :D

hgnubel
23/10/11, 19:19
Litt av problemet er at du får ingen generell godkjennelse, og selv om et volvoverksted i en del av landet dokumenterer at det kun er motor som er annerledes mellom en 2.0 og en T-5, så må det være mellom to helt konkrete chassisnr. Det er ihvertfall det jeg har fått beskjed om. Så da må alle treffe på en like velvillig volvomekaniker/verksmester for å få det riktig med sin bil og donorbil.

Selve søknadsbrevet er ihvertfall 0 stress, bare å google formelt brev (for de som har glemt slikt fra skolen), skrive at du søker om motorbytte, og at bremser, dempere, fjærer og stabilisatorstag skal oppgraderes der det er "nødvendig i henhold til vedlagt dokumentasjon".

Men enig i at det burde bli en howto etterhvert... Mange som spør om dette.

mrstfu
23/10/11, 19:49
Liten semiavsporing:

Man må ved motorbytte bevise/dokumentere at man har oppgradert bremser, understell og lignende til henholdsvis identisk som på bilen man henter motor fra. Gitt at man skal montere en motor fra T5R, som da kom med stivere understell, er det noe i veien for at man dukker opp på første visning med et uoriginalt understell? Så lenge dette kan TÜV-godkjennes, er det vel ikke noe i veien med det?

Årsaken til at jeg spør, er at om jeg eksempelvis skulle fått tak i motor fra en T5R eller R, har jeg ikke veldig lyst til å gå til innkjøp av komplett originalt understell til T5R, om dette uansett skal byttes til feks coilovere av et annet fabrikat. Om man kunne slått to fluer i en smekk, for å bruke klisjeèn, hadde jo det vært krem.

Aashome
23/10/11, 21:30
Er vel kun bremsene og stabstagene som må byttes når det kommer til understellet?

mrstfu
23/10/11, 21:40
Regner med T5R kom med stivere dempere enn en standard 850?

Veit R hvertfall har noe stivere dempere.

Aashome
23/10/11, 21:49
Det må dokumenteres at Bremser, fjæring og stabilisatorstag er fra den originale bilen som motoren kommer fra. Samt at din bil tåler påkjenningene. For eksempel at de har samme karosseri delenummer. Motoren med omkringliggende systemer må være originalt ( også luftfilter, innspøytning, katalysator og eksosanlegg)

Quota i fra Slettmyr`s sin tråd og hans svar fra BT.

Men så lenge du har papirer på understellet som sitter på bilen nå og at de er dokumentert lovlige for R-motor, så ser ikke jeg noe problem i å ha på et annet understell i hvertfall.

hgnubel
23/10/11, 22:57
Hvis man har en noenlunde hel donorbil og ikke har skrudd den ihjel enda så kan vel BT gjerne gjøre som (jeg tror) de gjorde da Morgis fikk godkjent ombyggingen til AWD: Sjekke originalbilen, sette på noe slags plombering på delene som skal flyttes over, og så fjerne dette igjen når det er på plass der det skal være?

mrstfu
23/10/11, 23:04
Joda, men er det verdt transportkostnaden ved å frakte donor til BT, kontra slitet ved å sette sammen dokumentasjon?

Sollien
23/10/11, 23:09
Joda, men er det verdt transportkostnaden ved å frakte donor til BT, kontra slitet ved å sette sammen dokumentasjon?

Og hvem har da stående en donorbil som ikke er ihelskrudd :p

mrstfu
23/10/11, 23:11
Ikke minst:D

850-se
06/11/11, 17:15
litt dumt spm kanskje, men kan gearkasse fra 2,5 10v (m56 om jeg ikke tar feil) benyttes på en t5 motor ?

kirkis
06/11/11, 18:08
Tror dette i det store og hele er samme kasse. Tror T5 kassa heter M56h, men at eneste forskjellen er utvekslinga i revers.
Dette må bekreftes/avkreftes av noen andre, men hvis jeg ikke husker feil tror jeg det kan brukes om hverandre.

hgnubel
06/11/11, 21:26
Forskjellen på utvelkslingen på M56-kassene: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=789

850-se
07/11/11, 00:42
Noen som vet hva som må gjøres om det blir satt inn en b5204t motor istedet for en b5234t som planlagt? Krav til bremser osv?

Steelseries850
07/11/11, 00:51
Faren min har 855 SE 95 som han har fått godkjent av bt ! eller letter sakt jeg fikk det gjordt ! fikk klar signal at jeg fik bytte motor :) skal bli til vinteren ! nå er den turkise hjemme fra full lakkering :) venter på T5 motor :P ! jeg måtte bytte fjærbeina foran ! og større skive på denne !

ps R motor som det jeg har skjønt trenger du noe mere ! calipere ! skjønner ikke det helt ! også drivknutene :P jeg har en R og den 855 fars! man ser forsjellen på dem :)

kirkis
09/11/11, 19:13
Noen som vet hva som må gjøres om det blir satt inn en b5204t motor istedet for en b5234t som planlagt? Krav til bremser osv?

På en med b5252 er alt akkurat det samme som på en med b5204t. Jeg fikk dette bekrefta fra volvo med ei deleliste påbegge bilene.

850-se
10/11/11, 00:01
På en med b5252 er alt akkurat det samme som på en med b5204t. Jeg fikk dette bekrefta fra volvo med ei deleliste påbegge bilene.

Ok. Takk :-)

mrstfu
10/11/11, 13:32
På en med b5252 er alt akkurat det samme som på en med b5204t. Jeg fikk dette bekrefta fra volvo med ei deleliste påbegge bilene.

sånn for ordens skyld.... har du denne bekreftelsen liggende digitalt?

om den kan eksempelvis dukke opp på mailen min, er jo det jævla praktisk i forhold til eventuelt fremtidig motorbytte.:D

850-se
10/11/11, 13:37
sånn for ordens skyld.... har du denne bekreftelsen liggende digitalt?

om den kan eksempelvis dukke opp på mailen min, er jo det jævla praktisk i forhold til eventuelt fremtidig motorbytte.:D


Ja, å til mailen min om det hadde vært mulig ^^

kirkis
10/11/11, 18:49
Har den på gammeldags ark :p
Men skal se om jeg kan fikse det neste gang jeg er hjemme :)

mrstfu
10/11/11, 20:14
Har den på gammeldags ark :p
Men skal se om jeg kan fikse det neste gang jeg er hjemme :)

om du får skanna litt, får du takknemlige forumbrukere i mangfold, skulle jeg tru:D

kirkis
10/11/11, 20:32
Skal se hva jeg får ordna :)