PDA

Vis full versjon : hvor mye tåler stemplene



romlingen
29/09/11, 22:07
hei jeg lurte på hvor mye orginale turbo stemplene tåler vilken effekt jeg kan bruke dem til?

christoffera
29/09/11, 22:58
Hvilken motor? B21ET?

Daruu
29/09/11, 22:59
Det er vel andre ting som kvelder før stempla...

volvo242
29/09/11, 23:04
tja, som daruu sier, tror det meste kvelder før stemplene.. men ved høye effetkuttak, så skal det fint lite tenningsbank til før de legger inn årene!

Men tror nok de fleste volvo turbostemplene fint takler 4-500hk.. under normale forhold såklart..

romlingen
30/09/11, 09:34
det er volvo b230et stempler

Batland
30/09/11, 09:40
hei jeg lurte på hvor mye orginale turbo stemplene tåler vilken effekt jeg kan bruke dem til?
Hvis du klarer å unngå høy eksostemp og tenningsbank (les: LAVKOMP!) så tåler de fleste stempler i praksis utrolig mye.

Tilbake i 2005 tok en ivrig kjommi en vanlig A-motor, dreide stemplene og portet ut forbreningskamrene i toppen så mye at kompen ble 7,2:1. Han satt på 2 stk forgasserer og en 450 hk turbo. Ladetrykket var alltid 1,6 til 2,2 bar og motoren går den dag i dag til tross for hard bruk inkl. vill herjing på Gatebil.
Det er alltid høye temperaturer og tenningsbank som dreper stemplene og derfor trenger alle høykompgutta superstempler.
Turbo og Høykomp. = høybudsjett og høy kompetanse.
Turbo og Lavkomp. = Godt pålitelig resultat for folk flest i praksis.

R.G
30/09/11, 10:50
Hvis du klarer å unngå høy eksostemp og tenningsbank (les: LAVKOMP!) så tåler de fleste stempler i praksis utrolig mye.

Tilbake i 2005 tok en ivrig kjommi en vanlig A-motor, dreide stemplene og portet ut forbreningskamrene i toppen så mye at kompen ble 7,2:1. Han satt på 2 stk forgasserer og en 450 hk turbo. Ladetrykket var alltid 1,6 til 2,2 bar og motoren går den dag i dag til tross for hard bruk inkl. vill herjing på Gatebil.
Det er alltid høye temperaturer og tenningsbank som dreper stemplene og derfor trenger alle høykompgutta superstempler.
Turbo og Høykomp. = høybudsjett og høy kompetanse.
Turbo og Lavkomp. = Godt pålitelig resultat for folk flest i praksis.

han kan ikke kjøre på orginal rådene fra A motor. da ville di vært banan for lenge sida uavhengig kompen

Dan Bay-Johansen
30/09/11, 11:35
han kan ikke kjøre på orginal rådene fra A motor. da ville di vært banan for lenge sida uavhengig kompen

Kunne det kanskje vært en B23A ? Smidde råder der vel ?

R.G
30/09/11, 11:50
Kunne det kanskje vært en B23A ? Smidde råder der vel ?

ja kan jo være det

Batland
30/09/11, 17:45
han kan ikke kjøre på orginal rådene fra A motor. da ville di vært banan for lenge sida uavhengig kompen
Det som skjer når man kjører lavkomp. turbomotor er at det maksimale og skadelige peak sylindertrykket reduseres, men med oppjustert ladetrykk så øker det særdeles betydningsfulle midlere trykket, altså gjennomsnittstrykket.
I forhold til ett gitt effektuttak er derfor lavkomp. turbomotorer svært milde og snille med de mekaniske delene i hele motoren. Dette er derfor gunstig når budsjettet er moderat. ;)
Rådene ble byttet til 13,5 mm fra en nyere motor ja.