PDA

Vis full versjon : "Vasking" av motoren



^ingar^
18/03/10, 21:10
Hei.
Hva anbefaler Dere av middel til å vaske rent motordeler? Er toppen og blokka det er snakk om. Motoren er demontert og er i smådeler nå. Har kjørt de gjennom en delevasker men hjalp ikke så mye. Er igjen masse smuss og dritt i kriker og kroker.

Planen er å lakke opp igjen blokka. Er det bare å fyre løs med sandblåser-apparat med en gang? Rett på møkka og smusset?

Toppen da? Er det sunt å bruke sandblåsing på den? Har prøvd litt bremserens, men sitter igjen nedi groper og svinger som jeg ikke får rent...

takker for tips! (er nybegynner så Dere får ikke le altfor mye av meg da) hehe..

Ingar.

Øyvind G
18/03/10, 21:29
avfetting og steamer (høytrykkspyler med varmt vann) funker veldig bra. ville prøv det.

^ingar^
18/03/10, 21:54
Hørtes ut som en god ide! Takker for tips!
Er det noen spesiell type avfetting en bør bruke?

jonass
18/03/10, 22:06
Ellers er tannbørste en vinner da. Med tilhørende løsemidell, være seg bensin diesel, eller avfetting

Holten
18/03/10, 22:18
Var vel en som brukte ovnsrens og tømte på den! Ble veldig bra :)

Dan Bay-Johansen
18/03/10, 22:40
Var vel en som brukte ovnsrens og tømte på den! Ble veldig bra :)

MrMuscle skal visst være bra :D

rogern
18/03/10, 22:46
hvis du sandblåser blir det jo veldig bra. men da må du være svært nøye med å vaske reint etterpå. det er en utfordring.
hvis du har tilgang til kompressor ville jeg prøvd en luftdreven rettsliper(får med vinkel også)
på denne kan du montere eks forskjellige stålbørster(disse må ha 6mm tapp da det er 6mm "tilkobling" på slipern)
får ganske små børster som kommer til de fleste steder.
har brukt dette endel selv og det tar ganske så bra.

har du ikke tilgang til kompressor får man stålbørste til og sette på vinkelsliper også, men denne blir litt stor for de minste krikene.

biltema har produktene jeg har nevnt.

har du i tillegg en god slant med tynner så er det bare og begyne og skrubbe.
tynner er sterkt. løser opp det meste.

^ingar^
18/03/10, 23:03
Tusen takk for mange gode svar! Skal se om jeg får den ren til slutt jeg ;) Er overhaling av motor på gang. Og har bestemt meg for å shine opp motor-rommet samtidig. Mye artigere når alt er rent og pent. Ikke minst artigere å skru på også!!

Vetle
22/03/10, 18:51
Var vel en som brukte ovnsrens og tømte på den! Ble veldig bra :)

vet ikke om det er meg du tenkte på jeg? hehe jeg brukte Mr muskel ovnrens på motoren min i værtfall skreiv det i prosjekt tråden min :) Sprayet det på å lot det virke 5 minutter så helte jeg en bøtte med varmt vann over bare og da var det så å si strøkent :) tok en runde til for sikkerhets skyld å da var den blank å fin! ;)

jonass
22/03/10, 21:04
Bør vel kanskje skylle godt etter en runde med ovnsvask, har for meg at det var det jeg brukte når jeg fjernet eloksering på alu

^ingar^
22/03/10, 22:18
Har investert i ei sprayflaske med det nå :) ikke testet den enda, men står hvertfall på boksen at en skal vise en GOD del respekt ja. Etsende etc... så håper den klarer å fjerne litt oljeklin/oppsamlet drit inni kriker og kroker...

Vetle
23/03/10, 08:51
er bare å ikke få det i øynene så gåre nok bra ;) fikk det på henda å hakke sett no te no enda hehe

^ingar^
24/03/10, 08:39
Sausa inn hele motorblokka med det i går.. blei ganske så rent... sitter igjen mye drit i kanter etc... men skal sandblåse den... så da regner jeg med det løsner av den grunn??

Toppen også blei ganske blank og fin etter den fikk juling av mr.muscle....

ChrML
24/03/10, 13:20
Hvis du ribber innmaten så er syredupping en vinner. Ren for skitt og maling både inne og ute. Etser ikke på metallet. Strip-all heter vidundermiddelet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/2015.jpg

henrik940
24/03/10, 13:22
Sausa inn hele motorblokka med det i går.. blei ganske så rent... sitter igjen mye drit i kanter etc... men skal sandblåse den... så da regner jeg med det løsner av den grunn??

Toppen også blei ganske blank og fin etter den fikk juling av mr.muscle....

Hvor kjøpte du det?

boman
24/03/10, 18:13
Hvor kjøpte du det?
Mr. Muscle får man vel kjøpt i vanlig dagligvarebutikker?

940pearl
24/03/10, 18:19
Mr. Muscle får man vel kjøpt i vanlig dagligvarebutikker?

Jepp!:)