PDA

Vis full versjon : Annen girkasse som passer 2.5 20v motor? fra bakhjulstrekker!



bjerk1
29/09/11, 20:44
Heisann,

jeg har en 2.5 20v motor fra en volvo 850 i en HELT annen bil enn en volvo 850. men dette spiller ingen rolle.

Denne girkasse er ikke helt bra til mitt bruk, og jeg kunne tenkt meg å hatt en bakhjulstrekk girkasse isteden (har satt motoren andre veien enn den egentlig står grunnet den står i en 4x4 bil)

Jeg skal montere en fordelingkasse bak girkassen igjen, så jeg må ha en bakhjulstrekker kasse. helst automat!!!

Er det noen andre automat kasser fra volvo med bakhjulstrekk (eller andre merker) som passer på denne motoren? Evt om det finnes ett adapter som gjør at jeg kan plassere en kasse fra annen bil på denne motoren? er det noen som har gjort dette før? finnes det noen alternativer? adapter, eller bolt on, spiller ingen rolle. Dere som kjenner volvo bedre enn meg vet sikkert dette bedre enn meg :)

Takker virkelig for hjelp.

Espen Hveding Nordgård
29/09/11, 21:43
Automatkasse fra 960 passer rett på. husker ikke betegnelsen på denne, men alle kasser fra rettstilt hvitblokk skal passe.

bjerk1
29/09/11, 21:52
Automatkasse fra 960 passer rett på. husker ikke betegnelsen på denne, men alle kasser fra rettstilt hvitblokk skal passe.

har gjort litt søk selv også med hjelp av noen kamerater. har funnet ut at også AW70 og 71 passer rett på.

den kassa fra 960 har el nett noe som ikke passer meg så veldig bra grunnet ønsker så lite el nett som mulig på denne bilen.

stemmer dette at aw70 og 71 passer? hva med converteren? passer denne rett over også?

Espen Hveding Nordgård
29/09/11, 22:14
Må jo ha startkransen, converteren og kassa fra en 960. Ledningsnettet tror jeg dere bare må leve med når det skal være automat. Litt usikker på hvordan akkurat det der virker.

Kan jo gå for M90 (manuell) for hvitblokk da, og da slipper du en eneste ledning! :)

bjerk1
29/09/11, 22:20
Må jo ha startkransen, converteren og kassa fra en 960. Ledningsnettet tror jeg dere bare må leve med når det skal være automat. Litt usikker på hvordan akkurat det der virker.

Kan jo gå for M90 (manuell) for hvitblokk da, og da slipper du en eneste ledning! :)

ja, men aw70 og 71 passer jo også ifølge en jeg snakket med.... hmmm + at en kamerat av med har en aw 70 liggende. hadde jo vært genialt.

Espen Hveding Nordgård
29/09/11, 22:22
Sålenge de er til hvitblokk passer de, men det er noe ledningsmikk med de autokassene...

bjerk1
29/09/11, 22:39
Sålenge de er til hvitblokk passer de, men det er noe ledningsmikk med de autokassene...

jo, det er et par ledninger, men ikke så mye som 960 kassa. vet ikke hva du mener med hvitblokk da men...?

Espen Hveding Nordgård
29/09/11, 22:50
Hvitblokk er motorene som kom i 960, 850, V70 osv. 960 har 6 sylindre, 850, V70 osv har 5, men motorene er såpass like at girkassene passer over. Derfor må du ha ei kasse fra en 960, siden det er den eneste av disse som har rettstilt motor ;)

Du kan bruke alle girkassene, både auto og manuell, som 960 ble levert med.

bjerk1
08/10/11, 00:40
Hvitblokk er motorene som kom i 960, 850, V70 osv. 960 har 6 sylindre, 850, V70 osv har 5, men motorene er såpass like at girkassene passer over. Derfor må du ha ei kasse fra en 960, siden det er den eneste av disse som har rettstilt motor ;)

Du kan bruke alle girkassene, både auto og manuell, som 960 ble levert med.

okey... så aw70/71 passer ikke likevel da med andre ord? denne kassa står på veldig mange volvo som 240, 74,745, 940 osv osv...
ble veldig forvirra her nå... snakk så en IKKE volvo fanatiker skjønner :P hehe

er også åpen for adaptere å slike ting til andre kasser bakhjulstrekk kasser.

Folkvord
08/10/11, 01:43
bmw kasse?

bjerk1
11/10/11, 17:03
bmw kasse?

hvilken bmw kasse??? passer denne bolt on? hvilken bil stammer det fra? jeg er åpen for ALLE kasser som passer ;)

Sebbe
11/10/11, 18:05
kun kasser fra 960 med rekkeseks passer rett på, skal ikke være vanskelig å få tak i, da de fleste 960 kom med automat.

Christian
11/10/11, 18:54
AW70 og 71 passer ikke da de er til rødblokk.

Folkvord
11/10/11, 21:59
hvilken bmw kasse??? passer denne bolt on? hvilken bil stammer det fra? jeg er åpen for ALLE kasser som passer ;)

hmm er litt usikker her men rett meg om feil noen, men menner det er en bmw kasse som skal passe så og si bolt one, eller så er det en geatrage kasse som er det, litt usikker her.

men mangen bruker bmw m3 kasse som di sveiser om, får kjøpt adapterplate til det og.

men mener og huske en snakket om zf kasse fra en 525tds men trur den og var omsveiset

bjerk1
11/10/11, 22:50
jeg har skjønt at det finnes adapterplater :p men hvem lager disse? hvor selger de dem? ett tlf nummer eller en mail eller en nettside? trenger litt mere info her, hehe.

synd aw70 ikke passer :( da kan det hende det blir fra en 960... er det samme ledningsnett? er kun en stor plugg på 850 kassa så jeg idag når jeg skrudde av. passer denne, hadde det vært fint.

Christian
11/10/11, 22:52
På 960 går det ett stikk til hjernen, men går noen ledninger på kryss og tvers av motorstyringa og girkassestyringa. Girkassa må også ha speedosignal for å funke.