PDA

Vis full versjon : Turbomotor,må man ha alle trykkrør montert?



Jobbe88
29/09/11, 18:53
Jeg har lyst til å la turboen blåse ut eventuelt smuss fra intercooleren(som har stått delvis ute å i garasje i hele vinter),så derfor har jeg tatt trykkrøret som skal gå fra intercooler til innsug, å montert enden som skal til intercolleren på ett luft filter, og turboen går til intercooleren som igjen blåser rett ut i friluft.

Jeg har lmm og tomgangsregulatoren montert på røret som er koblet på innsuget,så jeg mener at motoren egentlig skal gå fint på tomgang,men den jager som bare det. Fikk ikke tid til å feilsøke å har ikke anledning til å undersøke før til neste helg,så derfor vil jeg utelukke/bekrefte om dette kommer av at det ikke er "lukket system"..

Altså, fra innsug : tomgangsregulator - LMM - luftfilter.
Fra turbo-IC- ut i friluft.

Noen som har svaret?

Volvo Andreas
29/09/11, 19:19
I gi og med at det er et trykksystem, regner jeg med at det kanskje må være lukket.Men om jeg har forstått det rett, har du ikke kobla trykkrøret fra innsuget til intercooleren men til et filter? Så har du kobla det på normal måte på andre siden, bortsett fra at det ikke er noe filter på turboen?

Isåfall vil vel det vel ikke være noe funskjon med å koble turboen til intercooleren i det hele tatt i gi og med at det ikke er noe trykkluft der fra før..
Er ikke super erfaren med turbo motor enda, men holder på å lære.
Men siden det er et trykksystem, kan jeg tenke meg til at dette kanskje blir galt nettopp pga. at det er koblet slik det er ? =S

Blir vel feil med luftmengde måleren også visst den er på innsugs siden? =)

Ola Moen
29/09/11, 19:24
Det skal fungere sånn som du beskriver det. du må nok gi flat pedal of å få no fart på snurra, slikt at den blåser ut mest mulig. :)



Blir vel feil med luftmengde måleren også visst den er på innsugs siden? =)

At det blir feil om den sitter sånn??
http://i645.photobucket.com/albums/uu179/V20Turbo/245/DSC02110.jpg

Jobbe88
29/09/11, 19:37
Det skal fungere sånn som du beskriver det. du må nok gi flat pedal of å få no fart på snurra, slikt at den blåser ut mest mulig. :)



At det blir feil om den sitter sånn??
http://forum.vccn.no/

TUSEN takk for svar mister :)

Å gi flat fjøl er ikke aktuelt,er gått i tilsammen 30 sekunder denne motoren :) Jeg tar ut IC å prøver å rengjøre den på annen måte så monterer jeg alle rør å krysser fingrene for at motoren sviver fint på tomgang :)

Jeg vet at hjernen trenger en tid for å "justere seg inn" å det er vell det den ikke klarer da jeg blåser turbotrykket ut i friluft ok ikke inn i motor.

Jobbe88
29/09/11, 19:41
I gi og med at det er et trykksystem, regner jeg med at det kanskje må være lukket.Men om jeg har forstått det rett, har du ikke kobla trykkrøret fra innsuget til intercooleren men til et filter? Så har du kobla det på normal måte på andre siden, bortsett fra at det ikke er noe filter på turboen?

Isåfall vil vel det vel ikke være noe funskjon med å koble turboen til intercooleren i det hele tatt i gi og med at det ikke er noe trykkluft der fra før..
Er ikke super erfaren med turbo motor enda, men holder på å lære.
Men siden det er et trykksystem, kan jeg tenke meg til at dette kanskje blir galt nettopp pga. at det er koblet slik det er ? =S

Blir vel feil med luftmengde måleren også visst den er på innsugs siden? =)


Du har ikke forstått spørsmålet mitt,så skal prøve å forklare på en enklere måte :)

Turbo og intercooler er koblet sammen,MEN ikke videre inn til motor. Dette fordi jeg er redd det er noe drit å smuss inne i cooleren.

Innsuget har ett trykkrør med alt det som sitter på trykkrøret på en vanlig volvo 940 med sugemotor. Og i teorien skal det gå an å starte motoren da.

Baktanken med dette var rett og slett å renske intercooleren på enklest mulig metode,nemlig å blåse turbotrykket igjennom den å rett ut i friluft.

Og det med LMM på trykksiden,min erfaring er at det fungerer MYE bedre enn å ha den på sugesiden :)

Ola Moen
29/09/11, 19:45
Det skal ikke ha noe å si om den blåser det lille turbotrykket den klarer å produsere ut i friluft, fordi luften inn i motor blir registrert igjennom LMM. Den skal gå som normalt uten trykkrør tilkoblet, om lmm er montert som på dette bilde. Den vil gå som en slapp sugemotor, og tomgang skal fungere akkurat som normalt. har du en Lambda som fungerer skikkelig da?

Du har rett i at det fungerer bedre med LMM på trykksiden, fordi det blir registrert riktig lufttemp :)

Jobbe88
29/09/11, 19:57
Det skal ikke ha noe å si om den blåser det lille turbotrykket den klarer å produsere ut i friluft, fordi luften inn i motor blir registrert igjennom LMM. Den skal gå som normalt uten trykkrør tilkoblet, om lmm er montert som på dette bilde. Den vil gå som en slapp sugemotor, og tomgang skal fungere akkurat som normalt. har du en Lambda som fungerer skikkelig da?

Du har rett i at det fungerer bedre med LMM på trykksiden, fordi det blir registrert riktig lufttemp :)

Er samme lamda som jeg har brukt før,burde funke. Men jeg husker at den forrige motoren min var akkurat lik på første oppstart,så satt jeg inn en 2.5" lmm å den fungerte perfekt. Så bytta jeg til 3" igjen (samme som nå) å den fungerte pluttselig med den å :P Tror at hjernen går i ett slagt "autotune-program" nå å at den må få finstille seg litt,å det klarer den ikke når den ikke får gå mer enn 5sek i gangen. Ruser seg til 3-4tusen rpm,noe jeg liker dårlig på en motor som aldri har gått rundt omtrent.

men vi får se neste helg :)

Ola Moen
29/09/11, 20:03
start med orginalt oppsett;) Det pleier å funke :)

Jobbe88
29/09/11, 20:15
start med orginalt oppsett;) Det pleier å funke :)

Du har ett godt poeng :)

Ola Moen
29/09/11, 20:17
Det er ikke sikkert:) Hehe:) Lykke til:) cooler'n kan du riste på. hører du ikke noe skrangling inni der, eller ser no papir eller tøyfiller, så går det helst bra:)

Jobbe88
29/09/11, 20:55
Det er ikke sikkert:) Hehe:) Lykke til:) cooler'n kan du riste på. hører du ikke noe skrangling inni der, eller ser no papir eller tøyfiller, så går det helst bra:)

Får håpe det :)

Nei det er noe smuss å sand i cooleren, fra slepingen. Henger ganske lavt vettu,å jeg bor jo på bygda :) Renner gjennom vann og blåsser med trykkluft og tørker den godt i noen døgn. Setter på org lmm,dyser å btr så skal nok bilen funke helt knall :D

Volvo Andreas
03/10/11, 18:52
Forstod det nå... Enig med V20T =)