PDA

Vis full versjon : Demontering av starter - S60



Volvotore
29/09/11, 17:35
Hei.

Jeg har en S60 2002 mod. med 2.0 liter turbo og nå har starteren begynt å fuske. Jeg tenkte jeg skulle få demontert denne selv og se litt på den.

Alternativet er å bytte den inn i en overhalt en, overhale den selv eller å få et firma til å overhale denne for meg.

Uansett vil jeg altså få demontert denne selv. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan enklest fjerne startmotoren?

Jeg har sett på å komme til fra undersiden. Det er et deksel under hele motoren, men selve starteren ligger fremst og over en stålbjelke. Så jeg får ikke fri tilgang selv om jeg fjerner motordekselet under.

Om jeg forsøker å komme til fra oversiden, så er det et luftrør i veien. Bør dette demonteres?

Noen tips?

khovde
29/09/11, 18:21
Hei.

Se instruksjonene jeg fikk fra Volvo da jeg spurte om prosedyren for min v70 2004 modell med 2,0t: (Har ikke testet det selv)

Ser jo ikke så galt ut fra beskrivelsen.

Kristian


-Disconnect the battery negative lead. See Battery, replacing .
Caution! When removing and installing the battery leads. See Note when disconnecting/connecting the battery lead .
-Remove the intake manifold between the front cover plate and the air cleaner (ACL) housing
-Applies to turbocharged engines: Remove the hose between the charge air cooler (CAC) and the electronic throttle module.
-Disconnect the connector and the positive battery lead from the starter motor
-Remove the 2 M10 screws securing the starter motor to the gearbox
-Remove the starter motor.


Removing the solenoid
-Slacken off the nut. Remove the cable
-Remove the solenoid screws
-Lift the solenoid. Unhook the solenoid and the spring and hook.

Installation

Installing the solenoid
Remove:
-the solenoid
-the screws
-the cable.


Installing the starter motor
Install:
-the starter motor. Tighten to
-x2. M10 in the gearbox
-the battery positive lead and the nut
-the flat pin contactor.
Only turbocharged (TC) engines: Install the hose between the charge air cooler (CAC) and the electronic throttle module.
Install:
-the fresh air intake hose
-the battery negative lead. Also read Note when disconnecting/connecting the battery lead .

Volvotore
29/09/11, 19:55
Takk! Skal sjekke dette :)

aarnes
30/09/11, 09:25
Ellers kan denne hjelpe deg:

http://raggaren.se/div/startmotor.pdf