PDA

Vis full versjon : Svakheter, og ting å sjekke ved kjøp av 740/940 (turbo?)



B1dik
29/09/11, 15:59
Hei.

Er ny på dette forumet, men regner med at disse spørsmålene er stilt 100 ganger tidligere. Men siden jeg ikke kjapt fant en kjøperguide eller noe slikt, så spør jeg likevell.

Vurderer å kjøpe meg 740 eller 940, er hovedsakelig stasjonsvogn jeg er ute etter. Hva er svakheter på disse bilene, og hvor holdbare er motorene, og hva er en vettug pris?

Var i utgangspunktet ute etter en helt ok bil for å ha i vinter som jeg kunne ha det morro med, og som tålte litt hjuling. Men ble igrunn mer gira på turboutgavene når jeg begynte å søke på nettet. Så hva tror folk om denne?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30806109

Godt mulig eier er registrert her inne. Er dette en vettug pris på denne bilen? Synes personlig den er gått litt langt.

PS!: Har kjørt BMW i over et år nå, så dette er sjangsen til å rekrutere en ny volvomann!


Mvh Bendik Øvsteng

skogy
29/09/11, 19:40
Kan få kjøpe min:) se worklogg i signatur:)

kermitt
29/09/11, 20:49
se etter rust! Typiske plasser er rundt batteri, rammevanger forran begge sider, hjulkasser bak, under bakruta på 740 sedan, kanaler og gulv. Fukt i gulv er også noe å kjenne etter, kan fort være at varmeapparat krana lekker. Videre så er det lurt å sjekke at foringer, dempere og fjører er i godstand. M47 girkasse på en turbobil er heller ikke helt det store å trakte etter. Det lukter lang vei at det er putta inn girkasse bare for å få solgt bilen.

Jobbe88
29/09/11, 21:03
940 turbo holder seg veldig godt i pris, så med mindre man finner noe rust,feilkoder(start bilen å se om det lyser noen feilmeldingslamper) eller defekte ting så tror jeg ikke man får presset prisen mye ned på denne. Til sammenligning så kjøpte en kompis av meg en 940 stv fra ca samme år til mellom 70 og 80tusen. Mange som ligger skyhøyt har jeg sett.

EDIT : 100 000 baum å bittelite sportsratt tyder på at det er en ungdomsbil,og det er jo en ganske stor fare for at den er hardt kjørt,men motorene er ikke så værst på holdbarhet. Men turboen bør du sjekke. Dette gjør du enkelt når du prøvekjører den. Kjør utfor en så lang bakke som du kan finne, trill på 5.gir eller hva det måtte være,men IKKE bruk gass.. når du kommer ned girer du ned å trykker på litt. Følg godt med bak deg og den blåryker!

Du kan også legge fingeren i bakpotta å dra den en runde rundt, der skal det ikke være noe svart klissklass av noe oljerester! kun sot.