PDA

Vis full versjon : Hvilken sperre anbefaler dere?



white_volvo
29/09/11, 00:15
Hei. Skal kjøpe meg en Volvo 940 turbo 97 modell som er uten sperre. Hvilken sperre skal jeg kjøpe? Vil ha en som passer rett i klokken uten de store modifikasjonene.

Dieselsmoke
29/09/11, 16:16
www.bakaxel.se

Velg og vrak :)

gull pilen
30/09/11, 13:37
eneste som passer dønn i er vel lamell sperren eller locker

Lars'ern
30/09/11, 18:19
Aussie :D

gull pilen
01/10/11, 09:18
Aussie :D

det er en locker;)

Bolten91
01/10/11, 12:19
hiver meg på spørsmålet, hvilken sperre er best hvis man skal ha det på en turbobil med 250 hester ca, og skal ha komfortabel kjøring til vanlig, men ha det gøy å spinne litt ringer osv på streetmeets? personlig innbiller jeg meg at danadiffen er best.. har lamellsperre på GL'en, og den er jeg kjempefornøyd med, men har hør ett og annet om hvor mye de tåler når man bruker litt krefter på de....

Jonas Soldal
01/10/11, 16:47
Truetrack er vel den beste på daglig kjøring ettersom jeg har forstått :) men er vel litt arbeid å montere :)

Dieselsmoke
01/10/11, 18:47
jeg hadde lamelldiff på min 760 V8. Der holdt det ikke lenge. Men er jo litt moment da seff.

Bolten91
01/10/11, 19:47
er truetrack bra til sladding og?:) Hva ligger de på i pris, og hvordan monteres de?:p

Jobbe88
01/10/11, 19:57
er truetrack bra til sladding og?:) Hva ligger de på i pris, og hvordan monteres de?:p

Egner seg meget bra til herjing. Monteres ved å ta ut den gamle å sette inn den nye ;)

Bytt lager og shims den opp mens du er igang. Jeg for min del bytta kun lager, brukte gammel shims'a. Folk sier det ikke går med gjorde tydligvis det,men JEG anbefaler det ikke :)

Bolten91
01/10/11, 20:03
hvor får jeg kjøpt en bra Truetrack sperre?:)

Jobbe88
01/10/11, 20:04
hvor får jeg kjøpt en bra Truetrack sperre?:)

www.google.com

Jeg kjøpte min på summit racing, holder til i statene,men finnes sikkert maaaange som selger dem :)

Bolten91
01/10/11, 20:20
okei;) takk:)

Lars'ern
01/10/11, 23:24
det er en locker;)

Jepp, jeg vet. Men det finnes flere typer lockere. Og Aussie er den beste av auto-lockerene. Har hatt den selv bak på Hilux'n, nå har jeg Lockright (også en autolocker), er ikke så fornøyd med den.


hvor får jeg kjøpt en bra Truetrack sperre?:)

En Detroit TrueTrack ER INGEN SPERRE!! Det er en diffbrems!! En vesentlig forskjell.


For å gjøre dette litt vanskeligere for deg :D

Det er i utgangspunktet noen forskjellige carriere du kan ha. En carrier er den delen av diffen som kronhjulet er skruvd fast på.

Åpen carrier: Den vanlige, med solhjul og planetdrev. Ingen brems eller sperre funksjon, 0%.
LSD, Limited Slip Differential: Finnes i mange forskjellige utgaver, men oftest en lammeldiffbrems, men finnes også noen med skruver, f.eks Eaton sin Detroit TrueTrack. De er sin egen carrier. Dette er den andre typen diff som det pleier å bli levert på biler fra fabrikk. Veldig forskjell i virkningsgrad, men de fleste ligger med mellom 20 og 40% bremsevirkning.
Autolocker: Dette er en 100% sperre som slår inn og ut av seg selv, her inngår Aussielocker, Lockright og slyngesperra. En vesentlig forskjell på de, er at Aussielocker og Lockright monteres inn i en org åpen carrier. Slyngediffen er en egen carrier. Aussielocker og Lockright kobler heller ikke ut ved en bestemt hastighet. Har du nok muskler og bra nok bil ellers, så kan du dra hjulspinn på begge hjulene i 150km/t....
Manuel locker: E-locker og ARB, finnes flere også. De er sin egen carrier. Dette er ei 100% sperre som du styrer manuelt fra inne i bilen. ARB er luftstyrt.

Auto og manuell locker er sjelden montert org i bil. Men noen modeller har det oftere enn andre.

Skal du herje, så hadde jeg valgt Aussie, uten tvil. Men en diffbrems er vel bedre hvis du skal kjøre fort på bane. For da vil ikke det indre hjulet gå og steppe som det vil gjøre med ei sperre som er inne, når du kjører i en skarp sving.

Da ble du sikkert ikke noe klokere tenker jeg :p :p

Jobbe88
02/10/11, 00:20
Synes truetrac "sperrer" mer enn nok jeg. Testa med ett hjul på snø og ett på asfalt,begge spant :) ville ikke hatt noe som låser mer jeg,for truetrac kan være litt kjedelig også hvis man f.eks prøver å ta fart til en bakke og det er en sving (slakk eller skarp har ikkeno si) der, så må man kjøre mykje saktere i svingen enn med en helt åpen diff. Å truetrac slipper ikke på noen av hjulene som f.eks org lamell diffbremsen gjør. Så p.g.a vinteren hadde jeg godt for en truetrac, skal man kun leke er det jo bare å kline til med locker :)

gull pilen
02/10/11, 00:26
Jepp, jeg vet. Men det finnes flere typer lockere. Og Aussie er den beste av auto-lockerene. Har hatt den selv bak på Hilux'n, nå har jeg Lockright (også en autolocker), er ikke så fornøyd med den.



En Detroit TrueTrack ER INGEN SPERRE!! Det er en diffbrems!! En vesentlig forskjell.


For å gjøre dette litt vanskeligere for deg :D

Det er i utgangspunktet noen forskjellige carriere du kan ha. En carrier er den delen av diffen som kronhjulet er skruvd fast på.

Åpen carrier: Den vanlige, med solhjul og planetdrev. Ingen brems eller sperre funksjon, 0%.
LSD, Limited Slip Differential: Finnes i mange forskjellige utgaver, men oftest en lammeldiffbrems, men finnes også noen med skruver, f.eks Eaton sin Detroit TrueTrack. De er sin egen carrier. Dette er den andre typen diff som det pleier å bli levert på biler fra fabrikk. Veldig forskjell i virkningsgrad, men de fleste ligger med mellom 20 og 40% bremsevirkning.
Autolocker: Dette er en 100% sperre som slår inn og ut av seg selv, her inngår Aussielocker, Lockright og slyngesperra. En vesentlig forskjell på de, er at Aussielocker og Lockright monteres inn i en org åpen carrier. Slyngediffen er en egen carrier. Aussielocker og Lockright kobler heller ikke ut ved en bestemt hastighet. Har du nok muskler og bra nok bil ellers, så kan du dra hjulspinn på begge hjulene i 150km/t....
Manuel locker: E-locker og ARB, finnes flere også. De er sin egen carrier. Dette er ei 100% sperre som du styrer manuelt fra inne i bilen. ARB er luftstyrt.

Auto og manuell locker er sjelden montert org i bil. Men noen modeller har det oftere enn andre.

Skal du herje, så hadde jeg valgt Aussie, uten tvil. Men en diffbrems er vel bedre hvis du skal kjøre fort på bane. For da vil ikke det indre hjulet gå og steppe som det vil gjøre med ei sperre som er inne, når du kjører i en skarp sving.

Da ble du sikkert ikke noe klokere tenker jeg :p :p

true track er en torque sensing diff(skrue sperre)

TurboDevil
02/10/11, 04:16
Og TrueTrack sperrer også i 150km/t+ :)

Jeg ville anbefalt Truetrack eller Thorsendiff.

Lars'ern
02/10/11, 21:17
Og det finner du skrevet hvor?? Jeg vet om en annen som også hevder det, men i følge produsent, så er det en diffbrems. Så jeg velger å tro på de, samt egne erfaringer. Jeg har hatt to selv også, samt div sperrer, så er ikke helt grønn på dette.

Fra deres egen hjemmeside:

Detroit Truetrac Differentials
The Detroit Truetrac was the first helical gear differential ever introduced into the automotive aftermarket as an Eaton brand. It remains the leading helical gear-type limited slip differential in the industry. Detroit Truetrac's proven helical gear design eliminates the need for wearable parts, resulting in maintenance free traction recognized not only for its toughness, but its smooth and quiet operation as well.

Proven design, low cost and effective performance all make the Detroit Truetrac limited slip differential the ideal choice for a wide variety of vehicle applications. No maintenance - Just Traction.

•Smooth operation
•Performs open until needed
•Fully automatic limited slip

http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServices/ProductsbyCategory/Automotive/AutomotiveAftermarket/Differentials/PCT_221471#tabs-1

Lars'ern
02/10/11, 21:21
Synes truetrac "sperrer" mer enn nok jeg. Testa med ett hjul på snø og ett på asfalt,begge spant :) ville ikke hatt noe som låser mer jeg,for truetrac kan være litt kjedelig også hvis man f.eks prøver å ta fart til en bakke og det er en sving (slakk eller skarp har ikkeno si) der, så må man kjøre mykje saktere i svingen enn med en helt åpen diff. Å truetrac slipper ikke på noen av hjulene som f.eks org lamell diffbremsen gjør. Så p.g.a vinteren hadde jeg godt for en truetrac, skal man kun leke er det jo bare å kline til med locker :)

Kjørestil er alt når det gjelder å kjøre med autolocker på vei. Jeg personlig synes det er bedre å kjøre med autolocker på vei enn med diffbrems. Men det må læres å kjøre med autolocker, en litt annen kjørestil i skarpe svinger og rundkjøringer. Også er det en fordel med lang bil.

gull pilen
03/10/11, 08:31
i mine øyne er en limited slip diff en diff brems med lamell pakke i, noe truetracken ikke er... det er en skrue diff som er torque sensing...;)

Frydenberg
03/10/11, 18:59
Det jeg har fått anbefalt er denne klumpen ;)

http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/?rtype=10

Bolten91
03/10/11, 19:36
Det jeg har fått anbefalt er denne klumpen ;)

http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/?rtype=10

vet du om den er god å kjøre med ved vanlig kjøring? Er en del rundkjøringer hos meg... og vet du om den tåler mye juling? er denne bolt-on i 740/940 bakaksel?:)

Lars'ern
03/10/11, 23:05
i mine øyne er en limited slip diff en diff brems med lamell pakke i, noe truetracken ikke er... det er en skrue diff som er torque sensing...;)

Da får du endre litt mening, hehe :D :D Er ikke bare Esab som er sperre vet du ;)

Forresten, jeg glemte en type sperre litt lengre opp, Spool. Det er en carrier som er fast, blir omtrent som ei ESAB-sperre. Bare mye mere solid, pga at den er laget i et stykke metall. Men er akkurat som å kjøre med ESAB eller med en locker innkoblet hele tiden.