PDA

Vis full versjon : Mulig problem med indre drivknute/drivledd??



kevhans
28/09/11, 19:04
Har fått en merkelig subbelyd fra venstre side på min xc70 , 2006 modell. Jeg har fått jekka opp bilen og når jeg snurrer på venstre hjulet så hører jeg en svak subbelyd. Under kjøring blir denne lyden forsterket i form av konstant subbelyd.
Når jeg jekka opp bilen og snurra hjulet rundt, kunne det høres ut som det kom fra der drivakselen går inn ved motoren.

Kan dette være en indre drivknute /aksel som er på vei til å havarere?
Noen som eventuelt veit om det er store jobben å bytte dette selv, og eventuelt hvor man får tak i deler rimeligst?

aarnes
29/09/11, 07:29
eller hjullager...

kevhans
29/09/11, 08:30
Jeg har nettop jekka opp bilen , og lagt meg under bilen for å høre etter hvor ulyden kommer ifra.
For meg kan det virke som om det er en kule eller noe som ligger og ruller inni midt under bilen, ved differensialen? Lyden kan ikke høres når hjulene ruller bakover, kun forover.
Jeg kjente også på venstre drivaksel, der hvor den går inn i differensialen? at den kjennes litt løs ut, som om et lager er gåent.

Noen som har noen formening om problemet, hva som kan ha løsnet og ligger og lager denne ulyden?
Kansje noen har noen splitt tegninger på hele denne saken, differenisalen?


Takknemlig for svar :)

vikry
29/09/11, 12:47
Dårlig med rep.håndbøker på disse bilene, men du burde kanskje skaffe deg en Vadis-dvd. Den får du på nettet for noen få hundrelapper. Selv om den stopper på 2005 så er 2006 mye det samme. Da får du i alle fall en del bilder og skisser med reparasjonsveiledning, og kan se hvordan ting ser ut.
Ikke så lett å få tak på ulyden du beskriver, men susing og romling kommer oftest fra slitte lager. Ulyd kan være vanskelig å lokalisere, og før jeg begynte å skru på diffen ville jeg ha sjekket hjullagrene som er utsatte på disse bilene. Drivakselknuter kan også gi fra seg rare lyder når de blir slitte og går tørre for grease.
Så vidt jeg kan se er girkasse og diff. i ett hus , og det virker ikke enkelt å skru ned for en hobbymekaniker. Hvis du er helt sikker på at lyden kommer fra diffen så ville jeg tatt strake vegen til verksted med bilen, med mindre du er bilmekaniker selv. Og dersom du tror noe kan ligge løst inne i diff.huset ville jeg i tillegg ha bestilt Falk-transport til verksted og ikke ha kjørt en meter med bilen.

gaupe
29/09/11, 12:56
Spørs om du ikkje har det som blir kalla "axle ping". Har det på s80en, ved sving til venstre, så høyres det som snora på flaggstanga som slår i vinden frå høgre side. Ved høgresving, så høyres det ut som noko subbing/tikking frå venstre side.

Fixen brukar å vere veldig enkelt, å bytte navboltane til den som vart levert på XC90, som var ei gummidemping på.

http://www.ipdusa.com/products/6251/30714142-axle-bolt-anti-ping

kevhans
29/09/11, 16:54
Jeg var en tur innom det lokale volvoverkstedet i dag, for å høre litt med fagfolka om dem hadde noen ideer på hva det kunne være. En av mekanikerne babla noe om en hylse som kansje var gåen. Noen som kunne fortalt meg litt mer utfyllende om denne hylsa???