PDA

Vis full versjon : Hei, lurer på om dette er et bra kjøp! takker for svar!



Vetluss
28/09/11, 16:07
Hei som, du ser i Headeren har jeg lyst på volvo, dette blir førstegangs bil og det blir en volvo uansett. det er snakk om en Volvo 940 2.3 SE 1991. så lurer på om det er en bra bil? ulemper/bra ting.

Evnt om jeg kan sette på turbo og evnt chip?

legger ved en link av annonse: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30651445

Takker svært for svar. :D

mister-klæbu
28/09/11, 16:20
hvis du vil absolutt ha turbo er det vell bedre og finne en som har det org? :-) slipper godkjenning og alt d der og alt ligger klart i motorrommet :-)

Vetluss
28/09/11, 16:52
Sant det. Bør vel ha det godkjent og?

mister-klæbu
28/09/11, 17:00
e jo godkjent med turbo så da e d nå greit da! :-)

Vetluss
28/09/11, 17:15
mener du at denne er godkjent med turbo? :P

evnt vis den ikke er godkjent med turbo. kan jeg sette i turbo og ikke godkjenne den med turbo?

mister-klæbu
28/09/11, 17:23
hehe, nei den i annonsen er IKKE godkjent med turbo, men om du har bestemt deg at du SKAL ha turbo i den, sparer du både penger og stress og godkjenningstull ved og kjøpe en 940 turbo, altså en som har det fra fabrikk :-)

Vetluss
28/09/11, 17:30
okei :D

Martin.S
28/09/11, 17:32
Absolutt et bra kjøpt. Kjempe gode biler. Minuset men en så gammel 940 er at de stort sett har lite utstyr. Det er noe som selvfølgelig kan ettermonteres med tiden.

Som førstegangsbil ville jeg bare hatt den som det var motormessig, og heller kjøpt meg en med turbomotor når tiden var inne for å bytte ut denne. I stede for å begynne med godkjenning. Det er bil nok for en med ferskt førerkort uansett.

Alt i alt så det ut som en meget brukbar bil.

JørnM_940
28/09/11, 17:55
Begynte med så og si samme bil jeg, og angrer ikke på det. Dette er jo også en SE, så litt utstyr har den faktisk. Airbag, ABS og El-vinduer har den, det har jeg ikke på min GL. ABS er et stort pluss på disse bilene på vinters tid.. Jeg tror dette er et bra kjøp, og om du vil sette nedi turbomotor senere, så er det rimelig enkelt. Du trenger heller ikke noe spesiell godkjenning, skal bare være å dra på BT og få de til å skrive motoren inni vognkort (gjelder B230FK fra 940LT). Dette fordi motorene har nesten samme effekt.

Vetluss
28/09/11, 18:34
Tusen takk for gode svar!! :D sant det du sier at jeg kan evt kjøpe meg en turbo motor, lappen kommer i mai neste år :)

lyngen
28/09/11, 18:49
jeg lurer på hvor du ska ha forsikringen din hen?
hvis du ska ha turbo bil og forsikringen på deg selv, du starter med 20%bonus.
med en turbo bil så blir det nesten dobbel pris iforhold til sugemotor.
var bare en ting du må tenke på ;-D

Vetluss
28/09/11, 18:59
ja forsikring blir nok litt dyr vis jeg skal ha den på meg selv, vurderer og ha den på far min.. men da kommer jeg jo senere i gang med og samle bonus %

lyngen
28/09/11, 19:00
jeg kjørte firmabil skadefritt i 3 år, da fikk jeg 50% bonus :P

Vetluss
28/09/11, 19:12
Hørtes greit ut det! :D

Jobbe88
28/09/11, 20:25
Kjøpte en 91mod 940 da jeg var 18, hatt den i 5 år. Minuset er at den er jævlig lat, men som du sier,monter turbo. Samme ledningsnett i disse som de me turbo.

volvoRsport
28/09/11, 20:32
med en turbo bil så blir det nesten dobbel pris iforhold til sugemotor.

En LT havner stort sett i kategori med GL/SE hos de fleste forsikringsselskap.

Vetluss
28/09/11, 21:53
Kjøpte en 91mod 940 da jeg var 18, hatt den i 5 år. Minuset er at den er jævlig lat, men som du sier,monter turbo. Samme ledningsnett i disse som de me turbo.


Er det noe vits og montere turbo, uten og godkjenne den?

Espen Hveding Nordgård
28/09/11, 22:00
Ja, den vil jo gå veldig mye bedre da :p Som en turbobil.

Bakdelen kommer ikke før det skjer noe, ulykke eller lignende. I verstefall dreper du noen, får regress og må leve med et liv på samvittigheta og gjeld langt over øra...

Vetluss
29/09/11, 07:41
hehe :P okei. får se hva de blir til..

Vetluss
29/09/11, 13:51
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/trimchip/volvo-9/volvo-940-ltt.html

Hadde den passet i bilen jeg postet i første inlegg?

Espen Hveding Nordgård
29/09/11, 14:09
Nei, ettersom det ikke er en turbobil...

Jobbe88
29/09/11, 14:25
du trenger følgende :


intercooler
turbo
turbohjerne
dyser

og dette må IKKE koste deg all verden :)

Vetluss
29/09/11, 16:48
okei :)

vet du ca pris på intercooler, turbo,turbohjerne og dyser? helt "ok" oppsett?

Jobbe88
29/09/11, 18:23
okei :)

vet du ca pris på intercooler, turbo,turbohjerne og dyser? helt "ok" oppsett?

kommer an på om du vil ha tilnermet orginalt eller om du vil ha litt ekstra.

Org brukt cooler hadde jeg solgt for 500kr
hjerne 500-1000kr
dyser 500

turbo kjøper du på ebay til 3-4 tusen.

Så for ett kurrant oppsett.

Passende dyser : 1500-2500 (kalles 558)
Aluminiums cooler : koster ca 3000 tror jeg
Hjerne : Samme pris + chip ( 1200kr og oppover)
3" LMM : 800kr
samme turbo som over.

Totalt ca 10 000kr og her har du grei oppskrift på artig motor. Men på sistnevnte bør du huske på at motoren i den gamle 940'en der ikke kommer til å leve evig for å si det sånn.. Ei heller clutch og gir.

Men konklusjonen min er at det strengt tatt er tull å kjøpe seg en strøken 940 turbo om man vil trimme den å gjøre om alt mulig på den,da er det bedre at noen som vil ha en org turbobil kjøper den å en som meg ( eller deg) kjøper en med sugis å bygger opp noe litt grommere enn en org turbobil. De orginale turbobilene koster jo flesk i forhold. Så om du skal spare på dette (bil som hobby er å blir ett pengesluk uansett men kan jo begrense litt) så ville jeg anbefalt å gå samme veg som meg.

Og hvis du bor en plass der det er litt risky å kjøre en bil uten godkjent motor,så leter du opp ORGINALE 940 turbodeler her på forumet,klasker på det,selger det og oppgraderer til det jeg nevnte over her,eller noe grommere om du vil ha det. Kommer jo an på hvor mye effekt du vil ha,å det husker jeg ærlig talt ikke hva var lenger :P

Vetluss
29/09/11, 22:53
Takk for utfyllende svar, får se hva jeg finner på med bilen.. :)

Tror jeg skal kjøpe den i morgen :)

Kommer tilbake med noe vis jeg kjøper den for trenger litt hjelp med noe EL greier. -.-

Jobbe88
30/09/11, 15:57
Takk for utfyllende svar, får se hva jeg finner på med bilen.. :)

Tror jeg skal kjøpe den i morgen :)

Kommer tilbake med noe vis jeg kjøper den for trenger litt hjelp med noe EL greier. -.-

"el greiene" på disse er ganske simpelt, så det ordner seg nok :)

Vetluss
30/09/11, 21:08
så bra! :)

Har nå "kjøpt" den skal hente den på søndag (H)

det som er et av EL problemene er at når eg switche lys bryteren til venstre den som styrer dasbord lys og det vis du skjønner? tror det er 3 hakk på bryteren, når den står mot høyre da slår lyset seg helt av på speedo panelet, gjerne det bare er en ledning som ikke sitter godt nok i. har ikke fått sjekket dette i og med at jeg ikke har hentet den enda. vis du ikke skjønner hva jeg mente kan jeg nok forklare det bedre når jeg får den hjem :)