PDA

Vis full versjon : Vibrasjon ved pådrag etter 60mm senking på en 97mod v70.



Ivar Hestø
18/03/10, 16:13
Har fått en vibrasjon ved litt kraftig pådrag etter at jeg senket bilen ned med 60mm. Lurer på hva i huleste dette kan være?? Vibrasjonen var ikke tilstede når jeg kjørte med orginalfjærene.


Har ikke fått vært på optisk kontroll enda, og merket at midtstillingen endret seg litt på rattet etter senk(kan det være at hjulstillingene motarbeider hverandre? ), og alle hjul er avbalansert.

Kan ikke forstå hva som skal være problemet. Hadde heller ikke problemet med 40mm senking heller så vidt jeg kan huske, men da hadde jeg optisk etter senkingen.

Interesert i å høre om andre folk har hatt samme problem med sine biler.


Mvh

Morgis
18/03/10, 17:22
Prøv en hjulstillingskontroll ja.
Ettersom hjulene kanskje er litt mer ujevne på innersiden av dekkene, og når bilen senkes uten å justeres, så vil den hvile og legge mer belastning på innerdelen av hjulene...

Ellers er det kanskje dårlige foringer/hjullagre

jonass
18/03/10, 17:25
Kan kanskje være drivknuter og? At de har annen vinkel nå og var slitt før du senket så de lugger litt.

Ivar Hestø
18/03/10, 17:59
Nja, drivknuter vil jeg utelukke. Monterte nye komplette drivakslinger for et år siden, og hadde samme vibrasjon også da. Men merket som sagt at rattet sto perfekt når jeg hadde orginalfjærene, men etter senk, ble rattet vridd en smule mot ventre. Foringer kan jeg egentli heller ikke se for meg, da bærebruene er bare litt over året gamle, og alle ledd i styringen er også fra samme tidspunkt.


Men men, får prøve å ringe til de lokale verkstedene, og se om jeg kan få tryglet til meg en optisk før jeg reiser på langtur imorgen :mad:

DanSteffen
18/03/10, 19:57
Har samme på min! Etter jeg senka med 40/40 fjærer. Så rister det litt i bilen ved pådrag.!

Å ratte mitt står en god del til høyre!

Hjulstillingskontroll er å annbefale værtfall! Dette gjorde jeg på gammle bilen etter samme problem, og etter det ble det værtfall mye bedre hos meg!

Samme med 850a å det. Vært på hjulstillingskontroll med den etter senk! Å den ble bra igjen..

Men så ble jeg pressa av veien å da ble hjulstillinga forann helt fucka igjen! Så ny hjulstillingskontroll snart på meg! Å sattse på det blir bra da:):)

Ivar Hestø
18/03/10, 20:54
Godt å høre flere har hatt problemet. Ble litt mere lettet, og var redd for at den fine stuken måtte ofres tilbake til de stygge orginalfjærene.

Nei må som sagt bare prøve å trygle litt hos verkstedene imorgen om å få tatt en optisk kontroll :D

GMV
19/03/10, 09:51
Kan også være motor/gearkasse feste(r) som begynner å bli dårlige, og at vibrasjonen forsterkes når du senker.

Ivar Hestø
19/03/10, 12:07
Var på optisk idag, og måtte samtidig skifte en bærebro på høyre side, som var utslitt, og vibrasjonene ble noe bedre.


Skal se på dette med motorfestene, da når det ble byttet motor, så ser det ut som de nye jeg hadde på gamlemotoren ikke ble med over. Sikter da til det på høyresiden. Har en følelse at det kommer fra høyresiden virker det som.

Ivar Hestø
20/03/10, 21:36
Etter 60 mil med denne vibrasjon, så virker det som det har gått seg til litt, og minsket litt med vibrasjonen. Meeen, en eller annen plass må den komme ifra, og begynner og mistenke muligens en drivknute. Pussige med dette, er jo at noen ganger kan vibrasjonen utebli helt, for så å komme igjen på neste pådrag. Mystisk. Forslag mottas med takk!

Morgis
21/03/10, 12:25
Sjekket hjullagrene?

Ivar Hestø
21/03/10, 15:06
Hadde bilen på kontroll om fredagen, pluss at jeg har tatt tak i hjulene å kjent selv, å har ikke kjent noe slakker. Skal ut straks å sette på et annet motorfeste på høyresiden, og se om jeg få lurt inni det øvre festet jeg har i poly. Hvis ikke det hjelper, så har jeg bestilt poly til gearkassefestet også. Sånn bare for å begynne et sted å eliminere.....


*Edit*

Da ser det ut som en kanskje har funnet problemet, og hvorfor det virker som som det har gått seg til litt.

Indre drivknute på høyre side hadde et hull i seg, og hadde kastet ut greasen sin. Så regner med når den ble senket, så fikk man annen vinkel på knuten, og hvis det var lite med grease inni, så ville den vel få en god del belastning når den ikke hadde smøring, og sliter vel stål mot stål der inne nå. Får man kjøpt disse nye, eller må man bytte hele akslingen?