PDA

Vis full versjon : Veivhusventilasjon 940 LT



apex_s2k
27/09/11, 10:47
I helga kjøpte jeg en Volvo 940 LT med 282.000km på telleren.
Her mistenker jeg at det er litt tett veivhusventilasjon. Oljepåfyllingslokket hopper litt i hullet om jeg skrur det opp når motor går.

Hvordan sjekker/fikser man dette? Og er det kronglete/dyrt å fikse?
Må man av med innsuget for å komme til?

gull pilen
27/09/11, 11:01
I helga kjøpte jeg en Volvo 940 LT med 282.000km på telleren.
Her mistenker jeg at det er litt tett veivhusventilasjon. Oljepåfyllingslokket hopper litt i hullet om jeg skrur det opp når motor går.

Hvordan sjekker/fikser man dette? Og er det kronglete/dyrt å fikse?
Må man av med innsuget for å komme til?

trenger ikke ta av innsuget for å bytte olje fellen(boksen under innsuget)
selger ny på volvo for etpar 100lapper.. billig forsikring å bytte den...

apex_s2k
27/09/11, 11:32
Vet ikke i tilfelle om noe guide eller noe til dette? Har aldri skrudd på disse motorene...

gl740turbo
27/09/11, 12:18
Er 2stk 13mm bolter som holder den fast. Har du forsatt egr styringen under der er den festet i den ene bolten og kan fort lage litt kvalme når oljefellen skal løsnes og løftes av ;) Men er fortgjort egentlig :)

Ta en 13 fastnøkkel og strekk hånden under innsuget så er du alt godt på vei ;)

gull pilen
27/09/11, 12:42
Er 2stk 13mm bolter som holder den fast. Har du forsatt egr styringen under der er den festet i den ene bolten og kan fort lage litt kvalme når oljefellen skal løsnes og løftes av ;) Men er fortgjort egentlig :)

Ta en 13 fastnøkkel og strekk hånden under innsuget så er du alt godt på vei ;)

eventuelt skralle og lang forlenger...

apex_s2k
27/09/11, 13:00
Er 2stk 13mm bolter som holder den fast. Har du forsatt egr styringen under der er den festet i den ene bolten og kan fort lage litt kvalme når oljefellen skal løsnes og løftes av ;) Men er fortgjort egentlig :)

Ta en 13 fastnøkkel og strekk hånden under innsuget så er du alt godt på vei ;)

Hva slags kvalme, mener du? At det er litt mer knotete å få det fra hverandre/sammen?
Bilen er original, så jeg tipper at EGR er der fortsatt. Hva gjør EGR? Og hva er fordelene med å ta det bort?

gull pilen
27/09/11, 13:13
Hva slags kvalme, mener du? At det er litt mer knotete å få det fra hverandre/sammen?
Bilen er original, så jeg tipper at EGR er der fortsatt. Hva gjør EGR? Og hva er fordelene med å ta det bort?

egr er eksos gjenvinning... der står en vakum klokke med noen rør litt teit plasert rett ved olje fellen så blir endel trangere med egr enn uten.. er mulig du får feilkode om du fjerner den...

apex_s2k
27/09/11, 13:32
Akkurat. Men ikke noe utover at det er trangere, altså. Da skal det vel la seg ordne. Da blir det en tur på bilia etterpå for kjøp av det som trengs for å fikse veivhusventilasjonen.

Jobbe88
27/09/11, 14:27
Har ikke hørt noen som har fått feilkode av å fjerne egr. Jeg fikk ikke det.

gull pilen
27/09/11, 14:45
Har ikke hørt noen som har fått feilkode av å fjerne egr. Jeg fikk ikke det.

har vært borti ett tilfelle av feilkode...
må forresten huske å kjøpe tetningsringen som ligger under olje fellen og ny, mener å huske at den ikke følger med olje fellen....

flarssen
28/09/11, 09:01
Har aldri byttet denne selv, men mener å ha sett et tips om at man må passe på å ikke dra med seg en slange, som ligger under og går helt ned i bunnpanna, da den kan være problematisk å få på plass igjen?

gull pilen
28/09/11, 09:29
Har aldri byttet denne selv, men mener å ha sett et tips om at man må passe på å ikke dra med seg en slange, som ligger under og går helt ned i bunnpanna, da den kan være problematisk å få på plass igjen?

det er sant... har byttet etpar av disse og aldrig vært med på at den slangen blir med opp... den pleier å gro fast mot blokken... men for all del et nyttig tips til en som skal gjøre dette for første gang;)

Jan turbo
28/09/11, 12:38
Den slangen dere nevner sitter vel klemt fast av en brakett inne i blokka også så det bør ikke være noe problem.

gl740turbo
28/09/11, 23:16
Den slangen dere nevner sitter vel klemt fast av en brakett inne i blokka også så det bør ikke være noe problem.

Litt sant det du sier der, men det feste er vell egentlig bare en slags støtte for at røre skal ligge i ro uten å flytte på seg under vibrasjon. Men som oftes virker den som ett feste da "kloen" kan være litt stram til tider.

The Sven
22/10/11, 22:28
Da har vi bytta veivhusventilasjonsboksen på bilen til apex uten bedring. Noen som har noen lure tips om hva vi skal sjekke? Det er fortsatt unormalt mye trykk i veivhuset. Ellers virker motor helt frisk.

gl740turbo
23/10/11, 02:55
Har dere staket opp det drenrøret som går ned i bunnpannen?

Godt mulig det er gjennomslag på noen eller 1 av sylindrene. Ta komp test av alle sammen å se at kompen er riktig ;)

The Sven
23/10/11, 21:23
Har dere staket opp det drenrøret som går ned i bunnpannen?

Godt mulig det er gjennomslag på noen eller 1 av sylindrene. Ta komp test av alle sammen å se at kompen er riktig ;)

Nei det gjorde vi ikke, får prøve det :)

Zeeker
07/03/12, 21:05
Hej
Hvordan gikk dette? Fant dere ut hva som var feil?

Trygve_johnsen
09/03/12, 18:27
er ikke så farlig med litt trykk i veivhuset ;)
er normalt på godt innkjørte moterer. men er et tegn på at det ikke hadde skadet med overhalling. honing å nye stempelringer kan gjøre susen.

The Sven
09/03/12, 18:55
Tror bilen brukes som den er, den bruker visst ikke noe spesielt med olje uansett. Ny pakning på påfyllingslokket hjalp mye på svettinga på dekselet ialfall.

Zeeker
10/03/12, 02:27
motoren min er "nybygd" gått 2 sesonger nå (hehe) og puster passe godt i veivhuset.
Den måler mellom 10 & 11 bar på komptesteren så den kan fint puste selv om det er tett. Men helt klart kjekt å bytte ringer hvis det er lite komp :)

Hvordan går det med bilparken ellers Geir?
Er nesten så jeg skulle tatt meg en tur å glodd litt :)

The Sven
10/03/12, 11:30
motoren min er "nybygd" gått 2 sesonger nå (hehe) og puster passe godt i veivhuset.
Den måler mellom 10 & 11 bar på komptesteren så den kan fint puste selv om det er tett. Men helt klart kjekt å bytte ringer hvis det er lite komp :)

Hvordan går det med bilparken ellers Geir?
Er nesten så jeg skulle tatt meg en tur å glodd litt :)

Har du vakum på veivhusventilasjonen? Hvis ikke, kan det kanskje hjelpe en del?

apex_s2k
12/03/12, 20:25
Hej
Hvordan gikk dette? Fant dere ut hva som var feil?

Er fortsatt litt trykk. Men jeg skal se nærmere på det når jeg skal bytte olje. Da skal jeg røske av ventilasjonen igjen og stake opp slangen inni motoren, tenkte jeg. Så får vi se om det hjelper.


motoren min er "nybygd" gått 2 sesonger nå (hehe) og puster passe godt i veivhuset.
Den måler mellom 10 & 11 bar på komptesteren så den kan fint puste selv om det er tett. Men helt klart kjekt å bytte ringer hvis det er lite komp :)

Hvordan går det med bilparken ellers Geir?
Er nesten så jeg skulle tatt meg en tur å glodd litt :)

Bare å ta en tur det, vet du. Har ikke skjedd noe i vinter, egentlig. Satse på at jeg får gjort litt nå fremover. Sniffer på nytt understell til R´en. Men vet ikke helt hva jeg skal gå for. Er litt sigen bak nå, så...

Zeeker
12/03/12, 20:35
Er fortsatt litt trykk. Men jeg skal se nærmere på det når jeg skal bytte olje. Da skal jeg røske av ventilasjonen igjen og stake opp slangen inni motoren, tenkte jeg. Så får vi se om det hjelper.



Bare å ta en tur det, vet du. Har ikke skjedd noe i vinter, egentlig. Satse på at jeg får gjort litt nå fremover. Sniffer på nytt understell til R´en. Men vet ikke helt hva jeg skal gå for. Er litt sigen bak nå, så...

Det blir nok brukbart :)
Jeg må nok vente til det har blitt godt vær ute og at du har tatt frem R'en :D
Hvor holder du til nå btw? Det kan vi sikkert ta på PM å.. hehe

The Sven
12/03/12, 20:38
Det blir nok brukbart :)
Jeg må nok vente til det har blitt godt vær ute og at du har tatt frem R'en :D
Hvor holder du til nå btw? Det kan vi sikkert ta på PM å.. hehe

Geir treffer du i Kirkebakken eller på Statoil CC ;)

Zeeker
12/03/12, 20:41
Hehehe.. inne på 1 Dinar da eller?
Er du herfra The Sven ?

The Sven
12/03/12, 20:55
Hehehe.. inne på 1 Dinar da eller?
Er du herfra The Sven ?

Jepp, midlertidig Telemarking pga studier :)