PDA

Vis full versjon : B230ET i volvo 240, starter ikke.



~GM~
26/09/11, 21:58
Har bytta til en B230et i 240en min.

Motoren er ifra en 1986 740 turbo.

Når motor var satt inn og alt elektrisk var koblet opp så startet den lett, men den gjikk bare i 5-10 sec så stoppet den. virket som om den gjikk på bensina fra kaldstart dysa.

Brukte da denne guiden:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=9201

målte å sjekket alt etter guiden, eneste feilen jeg fant var at Tempgivern til kjølevannet viste litt feil motstand.

Nå starter den ikke. bensinpumper går, gnist på alle plugger, hjerner får strøm når startern går.

har koblet opp uten motronic relet og CIS boksen. Har dette noe å si ?

Noen som har mistanke om hva som er galt ?


Brukte Dette koblings skjemaet...
http://img177.imageshack.us/img177/143/740893.gif

850GLTsilver
27/09/11, 17:37
Får injektorene strøm uten Motronicreleet da?
(Er det den 464 det eller?)

Eller har du bare koblet rett forbi?
Du får sjekke motstanden i injektorene i allefall. Samt formotstandene.
Skal vel være lavohm injektorer her.

~GM~
28/09/11, 22:09
Får injektorene strøm uten Motronicreleet da?
(Er det den 464 det eller?)

Eller har du bare koblet rett forbi?
Du får sjekke motstanden i injektorene i allefall. Samt formotstandene.
Skal vel være lavohm injektorer her.


464 har noe med radioforstyrrelser etter som jeg har fårstådd det, men har ikke det tilkoblet...

135 er motronic releet som jeg har koblet utenom. har lagt opp egen strøm til begge "hjernene". bensinpumper tok jeg strøm fra sikringer som var fra før av på bilen(var egne til bensinpumper).


har du noe verdier på hva dyser og formotstandene skal vise? evt, hvordan kan man sjekke om dyser funker som det skal?

motoren fungerte som den skulle før motorbytte, så rart om senosorer/givere osv skal slutte å fungere. :confused:

sorry vist det blir litt mye rot, første motorbytte mitt :D

850GLTsilver
28/09/11, 22:36
Se der ja.

Men det er nok en god ide å ha de begge innkoblet slik skjema viser, da 135 egentlig er det som styrer bensinpumpen og gir strøm til elektronikken. (Se pinne 35 på 216)
Utgang 30 på 216 styrer dette motronicreleet (Bensinpumpedelen), og tenningslåsen den andre delen av motronicreleet(som gir spenning til 216)

376 er disse formotstandene. Tror det finnes en tabell under tips og triks som forteller hva verdien skal være på de forskjellige dyser og formotstander.

Bør ikke avvike alt for mye det du har koblet opp mot det skjemaet du har der.

~GM~
19/10/11, 23:43
takk for svar :)

Motronic relet MÅ kobles opp for at det ska fungere. Readioforstyrrelses boksen og CIS controllern kan man la være å koble opp, men er litt ujevn tomgang når motoren er kald da. formotstaderne skal være 6,8 ohm per stk.

bare sånn vist noen andre plages med det samme.

kansje man sku laget en "how to" finnes svært lite på nett om hvordan man ska bytte over til b230et i 240 :)

PVT
21/10/11, 15:03
godt å se at tråden kan brukes
men som sagt må du ha bensin releet det gir strøm til både pumper, hjerne og dyser og skal kontroleres av hjernen.
også viktig at dysene blir jorda gjennom hjernen

men du har fått ting i orden nå da eller?