PDA

Vis full versjon : Trygge jekkepunkter



gleid
26/09/11, 07:30
Kan ikke se at det har vært noen tråd om dette før. Jeg lurer nemlig sånn på hva som er gode jekkepunkter på 240'en. Egentlig så lurer jeg på gode jekkepunkter på biler med selvbærenes karosseri sånn generelt. Det der har alltid vært et mysterium for meg.

Når jeg skal bruke garasjejekk eller bukk synes jeg det er litt iffy å bruke org jekkepunktene, de stikker jo ganske mye ut og blir som bilen står litt på "tå". Er det sånn å forstå at man kan sette jekkeputene på alle de "forsterkningene" under bilen? De som ser ut som isveisa ramme? Her stopper min karosserikunnskap fort opp altså....:confused:

Har også hørt at man kan jekke opp via bakaksel, men så leste jeg en artikkel om BMW og da måtte man IKKE bruke akslingen da den kunne bli bøyd opp i bilen. Traversen under gikasse er vel også en mulighet?

Fint om noen hadde noen råd og gjerne illustrasjoner! :)

ArneR
26/09/11, 15:55
Ser ikke problemet med å jekke på klokka på bakakslingen på biler med stiv aksling, det har jeg gjort på volvoer, dodger osv.. Går fint.

Ellers tar jeg ikke fem øre for å sette garasjejekken på de originale jekkfestene, de er solide som fy. Mer solide enn de "forsterkningene" som går tvert ut av "ramma" ihvertfall, de har en tendens til å bli litt tynnere med åra i saltet, så de blir veldig fort skjeve/innbulket.

Ellers er det en god regel å ligge unna falsene under dørstokkene, selv med saksejekker som er beregnet for denne plasseringen, tror volvoene våre er litt tyngre enn de bilene som skal jekkes der originalt. :p

EDIT: Skal du opp med hele fronten kan du også jekke på traversen, bare sørg for at du sentrerer jekken bra så bilen ikke går skjevt opp, kan skli av da.

Dan Bay-Johansen
26/09/11, 17:36
Jeg jekker på jekkpunktene om jeg bruker garasjejekk, evt som nevnt over klokka på bakakselen eller traversen foran. Og som ArneR over sier, har aldri hatt problemer selv eller hørt om andre som har fått problemer ved å jekke på klokka.

Bruker jeg bukk ala 2 søyler løfter jeg alltid på kanalskjøtene, så sant ikke noe annet "passer bedre". Om kanalene er i ok stand tar de ikke noe skade av det (så sant man bruker gummiputer), det er hvertfall min erfaring. Er karossen plaget av kjeks så gjelder selvfølgelig andre "regler" ;)

VolvoR-Sport
26/09/11, 18:06
disse bruker jeg:
- jekkfester
- bakaksel
- travers

hengerfeste går også bra.

jekker lastebiler på klokka og jeg, aldri hatt problem med det :)
bare pass på at du ikke belaster skeivt på noen måte..

kermitt
26/09/11, 18:17
stivaksel biler kan du jekke på omtrent alt som bærer vekta av bilen når den står på bakken. Bare du følger med når du jekker opp så kan du sette jekken mange plasser. Kan lønne seg med en planke bit i mellom. Lastebiler jekker jeg nesten alltid på klokka når de skal opp bak. tåler mye dristig jekking disse bilene serru :p

gleid
26/09/11, 19:30
Takk til alle for kjempegode råd! Dette stemmer mye med hva jeg sjøl har trodd, men vært litt usikker på. På amazonen min er jekkepunktene noen firkanta "øyer". Det er disse jeg har vært mest skeptiske til å jekke i, men som det blir sagt, er vel det mest solide på hele kjerra :p

runejakobsen
27/09/11, 00:19
jekke punktene er det beste. burk helst dem, de er beregna for å holde vekta på bilen. men om du skal sånn sånn jeg måtte, sette bilen på bukker så kan man ikke jekke i jekkepunktene, for dær skal bukkene så så jeg jekka bare i diffen bak funka som faen. husker ikke hva jeg gjorde forran, men å jekke i diffen funker. men veit ikke om jeg ville latt den så jekka i diffen over lengere tid. men har man mulighet til å bruke jekkepunktene så bruk som til det dem er til ;)

gleid
27/09/11, 08:56
Sant nok! Takk igjen for oppklarende info her folkens :)

Dan Bay-Johansen
27/09/11, 16:01
Om man setter bukkene under demperinnfestning på bakaksel så vil jo det utgjøre en mindre belastning en om den står på hjul skulle jeg mene...

Og jeg mener fortsatt at kanalskjøt også kan benyttes for både jekk og bukk så sant de er i god stand.

Så lenge man bruker litt skjønn og ikke er helt "tothebackstones" så vil det jo helst gå greit ;)

gleid
27/09/11, 16:47
Kanalskjøtene, tenker du da på der de "bjelkene" går inn i kanalen?

TurboNoob
27/09/11, 20:10
Det er vel der ytre kanalplate møter indre kanal.plate. Altså den falsen som stikker ned hele veien mellom fram- og bakhjul.

kermitt
27/09/11, 20:26
Skulle vært pliktig å kastrert folk som jekker på kanalskjøten....

Øygard
27/09/11, 20:54
Nei, på dei gamle 240ane er det jo der den originale jekken løftar. (veit ikkje korleis det er på dei nyare). So då er det vel meininga at det skal tåla at me jekkar dar.

kermitt
27/09/11, 20:58
Godt mulig det, men det finnes likevell langt bedre egna plasser. Men om du ønsker å knøvle kanalen på bilen din værsågo, jeg skal ikke hindre deg.

Dan Bay-Johansen
27/09/11, 21:36
Godt mulig det, men det finnes likevell langt bedre egna plasser. Men om du ønsker å knøvle kanalen på bilen din værsågo, jeg skal ikke hindre deg.

Greit du ytrer din mening, men som jeg sa; "etter min erfaring..." :cool: Og bare så det er nevnt så kan man av og til tenke litt over hva man skriver...

Sier ikke at du MÅ gjøre det, men jeg gjør det - er kanskje ikke første plassen jeg jekker, men det hender. Og jeg har ikke hatt noen følger av det.

Flateland
28/09/11, 04:05
Pallegaffel! :D

gleid
28/09/11, 06:39
Godt mulig det, men det finnes likevell langt bedre egna plasser. Men om du ønsker å knøvle kanalen på bilen din værsågo, jeg skal ikke hindre deg.

Hvor pleier du å jekke da? Jeg var av den oppfatning at de forsterkningene under bilen var ok? Altså ikke sjølve kanalen.