PDA

Vis full versjon : Bilen HOSTER ved ca 1500 o/min SELGES 5000,-



Roffy
26/09/11, 05:25
Ved lite pådrag og rundt 1500 o/min så "hoster" bilen min og lamda-lyset blinker, og ved nedbremsing i kryss så stopper den ofte, noen tips ?

bilen er 1993 2,5 20V automat

har gjort dette (uten at det har hjulpet nevneverdig) :

nye plugger/fordelerlokk/rotor (kabler er nesten nye)
bytta coil
ny lmm
ny lamda
rengjort tomgangsmotor
bytta throttle sensor
ny innsugspakning og spjeldhuspakning
rengjort spjeldhus
bytta div vacuum slanger som lakk litt

Roffy
06/10/11, 10:19
opppp

850GLTsilver
07/10/11, 17:32
Er den "lat" ellers også?

hammerpaal
07/10/11, 20:11
Bensinfilter?

850GLTsilver
07/10/11, 20:54
Er vel mere trolig at cat er tett.

Steelseries850
07/10/11, 21:16
apoteket kan sikkert gi den drops :) ! Kansje du burde ta en test på den :) diagnose :D

Roffy
08/10/11, 18:35
ikke lat, skifta besinfilter for 5000km siden, innmaten i cat'en er fjerna, det er OBD I så diagnosen leses av hjemme, ingen feilkoder...

leverte det inn på Hunsbedt Bil i Kvinesdal, for se om de finner noe feil...

Roffy
04/11/11, 17:48
de fant ingen feil.... jippi, så gøy var det... så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre... kan jo sette fyr på den og kjøpe meg en avensis

Reppemarkus
04/11/11, 18:44
kan jo sette fyr på den og kjøpe meg en avensis

Dette er vel ikke en løsning til noe bedre..?:D

Morgis
04/11/11, 18:58
sjekk tennpluggene

850GLTsilver
04/11/11, 23:13
Hunsbedt, som i rally-Hunsbedt?
Nåvel, de finner ingen feil?

Da hadde jeg satsa på en ny tomgangsmotor i første omgang.
Er ikke alltid rens av den holder.
Kan til og med være dårlig kontakt i ECUen på utgangen for tomgangsmotoren.
Bortsett fra plugger, så er det nesten eneste som står igjen på standardlista.

Og skulle dette med påtenning av vidunderet ende opp som din siste utvei, så har jeg et alternativ til det å foreslå.:D

Roffy
05/11/11, 19:02
har bytta plugger, hjalp ikke

ca pris på tomgangsmotor mon tro ?

ECUen ? er det hjernen til motoren ? sitter tre stk ved siden av hverandre, hvilken er til motoren ?

v70dude
05/11/11, 20:26
ECU'en er hjernen til motoren ja :) hvilken det er er jeg litt usikker på gitt

Sollien
05/11/11, 21:52
Skyt meg om jeg tar feil, men det er vell den i midten? Ser det vell uansett på merkinga:)

v70dude
06/11/11, 10:03
inni boksen min tror jeg det bare er en hjerne :P hvis jeg ikke tar helt feil

850GLTsilver
06/11/11, 12:54
inni boksen min tror jeg det bare er en hjerne :P hvis jeg ikke tar helt feil

Er tre i denne bilen.

Nærmest motoren finner vi tenningsmodulen.
Dernest innsprøytingen
Og ytterst sitter TCU = Styringen for automatkassa.

Roffy
10/11/11, 16:36
HVA GIR DU MEG !!! tok ut og inn igjen hjernen, så ble alt i sinn sjønneste orden.... håper det varer..... ;-) nå må jeg bestille EU-kontroll (7mnd over tiden...)

850GLTsilver
10/11/11, 20:14
HVA GIR DU MEG !!! tok ut og inn igjen hjernen, så ble alt i sinn sjønneste orden.... håper det varer..... ;-) nå må jeg bestille EU-kontroll (7mnd over tiden...)


Tenning?

Innsprøytning?

Uansett så anbefaler jeg at du renser pinnene på hjernene med en eller annen form for oxy-clean, for deretter å smøre de inn i polfett

Vil hindre oksydasjo på kontaktene i å fortsette å utvikle seg.

Flott at det løste seg i alle fall.

Roffy
10/11/11, 22:36
vel vel.. funka en liten stund... så var det tilbake til goe gamle dritten... prøvde å gjøre ren alle pinnene, og tok hjernen inn og ut 50 ganger, men hjalp ikke, så prøvde jeg en annen hjenre men den oppførte seg helt likt desverre....

får provosert frem feilen ved å gi bitte litt gass, og når jeg gjør det med handa direkte på motoren så jager den opp og ned, opp og ned, og når den går "ned" så tikker ikke dysene, så det virker som den kutter strømmen til dysene.... begynner å bli litt hodebry dette her...

850GLTsilver
10/11/11, 22:43
vel vel.. funka en liten stund... så var det tilbake til goe gamle dritten... prøvde å gjøre ren alle pinnene, og tok hjernen inn og ut 50 ganger, men hjalp ikke, så prøvde jeg en annen hjenre men den oppførte seg helt likt desverre....

får provosert frem feilen ved å gi bitte litt gass, og når jeg gjør det med handa direkte på motoren så jager den opp og ned, opp og ned, og når den går "ned" så tikker ikke dysene, så det virker som den kutter strømmen til dysene.... begynner å bli litt hodebry dette her...

Da får du i såfall se på releet som er innunder den plastplata der fremme.
Det som er nærmest batteriet.
Dette releet "gror" igjen som følge av gnistdannelse i det su slår av spenningen.
Når vi snakker likestrøm så vil det alltid fraktes litt materiale mot den kontakta som går til innsprøytingshjernen. Følgelig så mangler det materiale i den som kommer fra sikringen.

Nåvel, ta ut releet, åpne det (Er forseglet, men det gjør ikkeno) og så tar du og løsner den lille fjæra bak på ankeret der. Nå kan du ta frem en nålefl, flat, og file forsiktig ned den sukkertoppen som er på den ene relekontakta.
På den andre, så filer du også ned så kontaktflaten er flat og fin igjen.

Sett på ankeret og fjæra på plass igjen, monter sammen releet.
Vil du forsegle det så bruk nær sagt hvilken som helst eddikkfri silikon til det.
Plugg inn kontakta og start opp.

Funker det så blir jeg egentlig litt imponert, men det har jeg bare godt av :D

Roffy
12/11/11, 15:57
er det til bensinpumpa ? har vært oppi det før og pussa, kanskje jeg skulle hatt et nytt et..

850GLTsilver
12/11/11, 17:32
er det til bensinpumpa ? har vært oppi det før og pussa, kanskje jeg skulle hatt et nytt et..

Niks.
Leverer strøm til både innsprøytingshjernen og til injektorene.
Hvis du alt har pussa på dette, så bør det vel sjekkes om kontaktflatene er frie for sot og avleiringer ja.

Nilsebu
12/11/11, 19:06
Sjekket TPS`en ? Throttle position sensor. Jeg hadde et lignende problem når denne var gåen. Bilen fusket og stoppet i kryss.

Denne sitter montert på høyre side av gassspjeldet.

Roffy
13/11/11, 18:45
har prøvd å bytte TPS, satte på en jeg vet funka fint, ingen forsjell.. men føler det kan ha noe med dette signalet alikevell.. kanskje en ledning med dårlig kontakt, men da skulle det vel kommet en feilmelding ?

tror jeg bestiller nytt relè og tomgangsmotor... og kanskje ny TPS... ?

Roffy
30/11/11, 19:34
gidder ikke mer, selges 5000,-

Roffy
11/12/11, 19:25
noen som vil kjøpe denne bilen av meg ??

E_S
11/12/11, 19:39
Ville vel kranglet litt på den feilsøkingsregningen. For å sette det på spissen - du bestiller en tjeneste (finne og evt. utbedre feil) på bilen, de prøver, men klarer ikke å levere den avtalte tjenesten, og da er det rett og rimelig å ikke betale normalpris for det arbeidet, siden de ikke klarte å finne ut noe som helst. Det må være omtrent bare bilverksteder som kan prøve å gjøre en jobb, ikke få det til og allikevel få full betaling for det.. :P

Roffy
13/12/11, 21:29
hørte om en som hadde fått halvert regninga i samme tilfellet på samme verksted, så for ringe imorgen å høre....

lilleulv
13/12/11, 22:31
Hei. hadde tilsvarende trøbbel på min gammel, der var det bensinpumpe rele å pumpe som ikke hang meg, så snart den fikk turtall å trykk (turbo) så gikk den som normalt, men den klarte ikke å funke på lavt, hører du pumpa går? du kan jo prøve å direkte kjøre den, da vill den ikke regulere seg, men bare gi på,, det var i hvertfall det som skulle til på min, hvist ikke så kan eg jo kjøpe den av deg :)