PDA

Vis full versjon : Turbo/fordeler



smokemaker
25/09/11, 15:28
Ønsker å kjøpe fordeler med vakumklokke med dobble uttak :) Noen som har ?

:)

smokemaker
26/09/11, 15:27
Ingen ? : )

Ola Moen
01/10/11, 20:52
Disse sitter ofte på B19A motorene.

smokemaker
01/10/11, 21:35
Må man helst bruke hele fordeleren, eller kan man bare bytte over klokka?

Ola Moen
01/10/11, 21:40
Hva skal du egentlig med den klokka?

smokemaker
01/10/11, 21:45
Skal kjøre vanlig tenning på motor, helt til turbo trykk kommer, og kjører anna tenningskurve.. spruten styrer ikke tenniga dessverre. :)

Ola Moen
01/10/11, 21:52
Du kan vel bruke std fordeler til B21ET til det ?

smokemaker
01/10/11, 21:58
Det er vel det at man bruker et uttak for vakum, og et for trykk. helt ærlig så kan jeg ikke forestille meg at det sku være så feil å bare bruke en vanlig en med et uttak, men det er vel det at skal du ha riktig tenning på topp, så blir tenninga veldig feil på lavt turtall, derfor er det kjekt med to uttak.

Ola Moen
01/10/11, 22:29
Du får prøve:) Men jeg ville ikke valgt den løsningen :)

smokemaker
02/10/11, 00:05
Jeg tar imot forslag med opne armer :) Har stor vakumklokke nå, det er jo en start.

Ola Moen
02/10/11, 00:13
Det er ikke bare vakumklokka som er avgjørende for tenninga. Sentrifugalvektene er også med på å gi riktig tenningskurve:) Så det er kombinasjon av vekter og vakumklokke som må stemme:) Du kan bruke komplett fordeler til B21ET, da den har vekter og klokke som er beregnet til det bruket:) Den har i Boschnr. på siden, sluttnr 027, og fordeler til B21FT har sluttnr 024

I ei slik vakumklokke som på disse, så går både vakum og trykk i samme uttaket da du ikke får vakum og trykk i systemet samtidig, annet enn akkurat i det man har ladetrykk, og slipper gasspedalen. Da vil det være vakum i innsugsmanifold, og trykk før spjeldet.

På de motorene med to uttak, så ble det gjort for å redusere avgasser. det ble brukt en slange på hver side av gass-spjeldet, slik at det ble både opptrekk og nedtrekk av tenning, alt avhengig av hviken side det er mest vakum :)