PDA

Vis full versjon : hvordan få fram denne turbolyden?- video



v0lv0 Aksar
25/09/11, 09:18
http://www.youtube.com/watch?v=VCf2_VWoK4w&NR=1

hallo, syns det er ekstremt fin turbo lyd i denne bilen!:) kva må gjerast for å få denne lyden?

beklager om denne ikkje høyrer til "avansert trimming". :)

Agrostar
25/09/11, 09:20
Trur det berre er til å kutte ut dumpventil.

Lynvinge
25/09/11, 09:23
Uten dump vil det bli slik lyd ja. Anbefales ikke

Martin.S
25/09/11, 09:28
Mener du lade lyden eller chatter lyden når han slipper opp gassen, ved ordet "turbolyd".

v0lv0 Aksar
25/09/11, 12:13
eg meiner det når du slepper gasssen. men har ikkje han dump da? hør etter seinere i filmen når an kjører. då han har turtallsperra så er det "tshhhh" lyd, er ikkje dette dump lyd?. ligger et prosjekt om dette bilen på nette skal sjå om eg finn den. mener eg såg en dump der da:)

takker for svar:)

http://i24.tinypic.com/vy4iso.jpg

der er eit bilde der du ser dumpventilen.

prosjekttråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=8687&postdays=0&postorder=asc&highlight=express&start=0&sid=685cef27e1bccc3118c2d2ce4bfde4d5

volvoRsport
25/09/11, 12:56
Sitter en dumpventil der ja, den ser man også på filmen.

henrik940
25/09/11, 13:10
Dumpen som ikke slipper ut nok sikkert. Han burde jo ikke kjørt en 34mm der :p


Søtt:
(sikkert pga plass han måtte gjøre det sånn, men så jo litt jalla ut :p )
http://imageshack.us/photo/my-images/210/bilde022xe1.jpg/

Jan turbo
25/09/11, 14:38
Har hatt samme tendenser i min 740 T, Der er det sånn att dumpventilen er litt stram da får
man litt tilbakeslag til turboen. Tøff lyd men døden for turboen. Har nå kvelda 2 stk Turbonetics på denne måten.

turb00le
26/09/11, 05:31
Kjørte sånn i 3/4 år med skaplig trykk på en 13c, funka det. Har også kjørt med dump som åpner litt seint uten at det har vært noe prob.
En annen ting som skjer er at en fort får samme symptomene som med åpen dump og lmm på org plassering. Bilen stopper og smeller litt i ny og ne.

turb00le
26/09/11, 05:31
Bør legges til at du aldri i verden får den lyden fra filmen med en 13c eller annen liten skrotturbo.

v0lv0 Aksar
26/09/11, 08:16
kva turbo vil du anbefale for å få slik lyd?:)

Jan turbo
26/09/11, 09:58
Må da sies at jeg kjører datasprut og turbonetics E50.1,4 i trykk. +en del andre ombygginger som må til.

oppeez
26/09/11, 12:04
Bør legges til at du aldri i verden får den lyden fra filmen med en 13c eller annen liten skrotturbo.

Merkelig... Hvordan kunne jeg ha det i min bil da, MED 13c ? :p

Men ja, har du sånn lyd, så betyr det egentlig dauen for turbo-stakkarn...

henrik940
26/09/11, 14:41
Kjøre uten dunp på 13c og du får tilbakeslag i flere timer. lyden er spinkel og latterlig.

oppeez
26/09/11, 20:58
Kjøre uten dunp på 13c og du får tilbakeslag i flere timer. lyden er spinkel og latterlig.

That's right.. Forkorter livet til turboen littegrann også, kan man si.

T.T
27/09/11, 12:07
Har sitti og hørt på noen snute lastebiler som kommer forbi her, di har en helt syk lyd, of det kan ikke sammenlignes med "surge" engang. Men hører jeg rett når den kommer i fra eksosrøra? Er det det som er WG chatter?

Ola Moen
27/09/11, 14:12
Har sitti og hørt på noen snute lastebiler som kommer forbi her, di har en helt syk lyd, of det kan ikke sammenlignes med "surge" engang. Men hører jeg rett når den kommer i fra eksosrøra? Er det det som er WG chatter?
Motorbrems ;)
Spjeld på eksosrør rett bak turbo, som holder eksosen tilbake.

gardern
27/09/11, 14:33
en kompis kjører fk med 0,8 i trøkk på org turbo uten dump å med dumplokk han får sånn lyd ;)

T.T
27/09/11, 15:13
Motorbrems ;)
Spjeld på eksosrør rett bak turbo, som holder eksosen tilbake.


Det er mye mulig:-)
Men for meg virker det rart da dette er ut av ett kryss og med tung last virker det dumt og motorbremse? :-)

Ola Moen
27/09/11, 15:52
Aha:) Da er det nok stempelslagene du hører ;) Moderne lastebilmotorer går på mellom 1000- 1700rpm bare:) og om de har bygd om eksosanlegget, så høres det veldig godt.
Det høres best på Scania og Mercedes med V8'ern. En dieselmotor har hverken spjeld eller dump, så det blir ikke mottrykk på sugesida så man får samme lyd som når man slipper opp pedalen på en bensinmotor.

T.T
27/09/11, 18:28
Aha:) Da er det nok stempelslagene du hører ;) Moderne lastebilmotorer går på mellom 1000- 1700rpm bare:) og om de har bygd om eksosanlegget, så høres det veldig godt.
Det høres best på Scania og Mercedes med V8'ern. En dieselmotor har hverken spjeld eller dump, så det blir ikke mottrykk på sugesida så man får samme lyd som når man slipper opp pedalen på en bensinmotor.


Okei:-) tøfft er det hvertfall.
Vil man høre slaga på en bilmotor med strakrør? Eller må det væra diesel og stor motor?
"ser for meg at du himler med øya nå :-P. "

Agrostar
27/09/11, 18:43
Aha:) Da er det nok stempelslagene du hører ;) Moderne lastebilmotorer går på mellom 1000- 1700rpm bare:) og om de har bygd om eksosanlegget, så høres det veldig godt.
Det høres best på Scania og Mercedes med V8'ern. En dieselmotor har hverken spjeld eller dump, så det blir ikke mottrykk på sugesida så man får samme lyd som når man slipper opp pedalen på en bensinmotor.

CLcncCmtdjw
Det er så vakkert :)

T.T
27/09/11, 21:52
Er sånn som den filmen, bare mye kraftigere og satt par til på rad :-D

Ola Moen
27/09/11, 22:47
Okei:-) tøfft er det hvertfall.
Vil man høre slaga på en bilmotor med strakrør? Eller må det væra diesel og stor motor?
"ser for meg at du himler med øya nå :-P. "
Stort Volum, masse dreiemoment, og lavt turtall er vell stikkordet:) Hehe:)
Neida, jeg himler ikke med øya :) Du vil ikke høre det på samme måte på en liten bilmotor, men en amerikansk Cummins-diesel v8'er som blir belastet tungt lavt i registeret, vil kunne gi tilsvarende lyd, men ikke så grovt som i en 14 liters Scania V8 turbodiesel med 6" rør, og en "liten" lyddemper:)
Jeg har kjørt mye gromme lastebiler, men den deiligste lyden jeg har hørt, var i en 71' Scania 110 Super snutebil dobbelcab, med en oppjustert 500Hk V8 fra en Scania 143. Den var målt til 676HK/ 2870Nm.
Ett polert 6" Strakrør opp på hver side bak hytta. motivlakkert og full pynt:)

Det dundra godt i den, tunnellvegger og i fjellet da vi klatra fra Aluminiumsverket i Øvre Årdal og opp på Tyinfjell:) i tunnellene så man at det sto stikkflammer opp fra strakrøra:) Hehe:)

Agrostar
28/09/11, 05:46
Årdal sa du? Halvtime fra her eg er no det :p Er nokon karar fra heimbygda mi som har ein scania snutebil. Når dei girar så høyrer du turboen bles fritt på LANG avstand, den er nydeleg lyd i.

Ola Moen
28/09/11, 08:14
Godlyd i grove motorer ja:) Sa Årdal ja. Har mange mange turer over tyinfjell, Filefjell, Hemsedal og Hol-Aurland:) kjørte Oslo-Florø 3 ganger uka ei stund. Oslo-Bergen. Da brukte jeg den fjellovergangen som passet best der og da, ettersom hvordan vær og trafikk var.
Jeg kunne ikke stoppe mer enn nødvendig på de rutene der, ettersom det gikk på klokkeslett i hver enda.
Avreise fra Alnabru kl 22.45, og måtte være fremme i Bergen seinest 05.45.
Florø hadde deadline til kl. 06.30, men da var det levering i Sogndal underveis også.
Det var rotterace det :p med max hastighet på 90 km/t. og 45 min pålagt hvilepause, så var det ikke mye som skulle forsinke en underveis. Var ofte spennende på vinteren om en rakk siste ferja fra Fodnes til Mannheller.

kennet
02/10/11, 09:01
http://www.youtube.com/user/Furusethmotorsport?blend=1&ob=5#p/a/f/0/1WmoT-hU1sA sånn lyd som er på filmen her du vil ha? de turboa er jævelig dyre for dem skal tåle uten dumt å slik sånn nåen lunde men sjølsakt så ryk det jo etter hvert som alt anna

solan
03/10/11, 23:14
Selv prøver jeg og få bort denne lyden fra en helt orginal motor med 13c, på 940n var det dumplokk, og ingen dump. Satte så på en orginal resirkuleringsventil og lyden ble borte. Nappet av slangen til wg for og "teste" litt (tynet ikke). Slangen til resirken hoppet av og smeltet på enden da den kom borti turbon, kappet enden og satte den på igjen.. Men i H#!..! Lyden kom kke bort denne gangen?? Tar gjerne imot tips :)

Ola Moen
04/10/11, 01:58
Du kan kjøre to resirk ventiler, eller én stor en:) Å kjøre med dump, er jo bare slitsomt:)

solan
04/10/11, 10:33
Riktig, holder lenge med filterlyden som blir ved åpent filter. :) Men det som er så rart er at den lyden d var snakk om ble borte den første gangen helt til slangen hoppet av.

solan
05/10/11, 15:35
Må være ett lite hull på slangen jeg har oversett, byttet vakumslange idag og problemet var løst :D

Ola Moen
06/10/11, 02:59
:D ;)