PDA

Vis full versjon : Nybygd turbomaskin nekter å starte..



Jobbe88
24/09/11, 20:20
Gjelder 4syl. 8v med lh2.4

Lyden når jeg kjører motor på tenninga høres veldig snodig ut. Hører ikke at kompresjonen kommer ut :s bygde jo motoren selv (ikke første motoren jeg har bygd) så jeg vet at kammen og svinghjulet står riktig.

Jeg har gnist ut fra coil, men har ikke sjekket plugger og ledninger,men rart om de skulle bli defekte av å ligge på ei hylle i 1år,for det er samme topp osv som på forrige motor.

Imorgen skal jeg starte med å se om det er gnist på pluggene og om bensinen kommer fram,samt se over sikringer.

Noen som har vært borti noe lignende?

Daruu
24/09/11, 20:27
Er det ikke antydning til tenning i det hele tatt?

Christian
24/09/11, 20:43
Hvordan kjennes kompresjonen ut for hånd? Dobbeltsjekka regreima?

Jobbe88
24/09/11, 21:04
Den er ikke etter det i det hele tatt. Når jeg drar rundt motoren for hånd (skralle på veiva) kjennes det normalt ut. Har sjekket regreim og pluggkabelrekkefølge om og om igjen. Veldig merkelig.. Skal legge ut video av lyden av motoren imorgen , for den er rar :p

Når jeg monterte bunndel målte jeg lagerklaring og stempelring gap og alt stemmer.

Daruu
24/09/11, 21:14
Hvis du har montert kammen 180 grader feil så får du slike symptomer, men da skal den ihvertfall tenne innimellom

Jobbe88
24/09/11, 21:50
Jeg prøvde å snu 180 grader, uten noe forskjell overhode.

Nå skal jeg sove på det og løsningen skal komme iløpet i en drøm iløpet av natta! :p sikkert en feil som er så enkel og dum at jeg har oversett den.

andersg
25/09/11, 01:10
Startsperre? :p

Christian
25/09/11, 02:51
Startsperre endrer ikke gange på motor akkurat :p
Og bilen er alldels for gammal..

Jobbe88
25/09/11, 08:14
Og startspærra kommer ikke pluttselig etter jeg har brukt hjernen i
mange år, men bra folk tipser da! :)

Jobbe88
25/09/11, 10:41
Var en tullefeil gitt. Reimhjule på veiva har mest sannsynlig ikke vært skrudd fast hardt nok, så veiva har gått la oss si 1/4 runde lenger enn reimhjulet. Fikk stilt det inn og nå er motoren etter det iallefall. Skyter litt men starter ikke. Skal bytte btr nå for min nye lekker litt.

Jobbe88
25/09/11, 17:23
Starter ennda ikke... Men kommer film nå ihvertfall.

Men for og utelukke tull som rekkefølge på pluggledninger, de er nummerert på fordeleren , og rekkefølgen ifølge haynes er 1-3-4-2 der syl 1 er nermest fronten.

Da skal ledningene fra fordeleren 1 på syl. 1 , 2 på syl. 3 , 3 på syl. 4 og 4 på syl. 2, stemmer vel det?

Ellers så skyter den (i mine ører) feil vei.. Så dette er vel egentlig en enkel feil,justering av kam antaglivis?

Kjapt spørsmål til, er det sånn at det skal være en kile som låser reimhjulet på veiva?

EDIT : Film av faenskapen..

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1952.jpg (http://s145.photobucket.com/albums/r213/Jobbe88/?action=view&current=IMG_0365.mp4)

HarryVolvo
25/09/11, 19:00
Trur du har satt pluggledningene feil.. Syl 1 er den som er nærmest termostaten dersom du har blokkfordeler, syl 3 den som er nærmest innsug/topp..

sitrus
25/09/11, 19:42
Er du helt sikker på at svinghjulet står riktig? Hadde samme feil med den første motoren jeg bygde til 740en min. Da stod svinghjulet 90 grader feil.
Stanget imot slik som din gjør nå, etter jeg snudde svinghjulet startet den med en gang.

Jobbe88
25/09/11, 19:43
Fordeler i bakkant av toppen her. Å det står jo tallene på fordelerlokket. Men fint om noen kunne sjekka det. Likt på alle 7 og 9 serie mener jeg.

Jobbe88
25/09/11, 19:50
Det oppholdet på 2 hull skal stå mot starteren, og det gjør det så kan ikke være det heller :/ men er ikke helt 100% på de pluggledningene, så om noen gidder å sjekke på sin hadde det vært helt konge!

Wagge Racing
25/09/11, 21:10
kansje svinghjul føleren din er deff!?

Jobbe88
25/09/11, 21:17
kansje svinghjul føleren din er deff!?

Har tenkt tanken, men da burde det vel komme opp på diagnosetest? Å får vel ikke livstegn i motoren heller, den skyter jo litt både den ene og andre vegen :p

Wagge Racing
25/09/11, 21:21
Starter ennda ikke... Men kommer film nå ihvertfall.

Men for og utelukke tull som rekkefølge på pluggledninger, de er nummerert på fordeleren , og rekkefølgen ifølge haynes er 1-3-4-2 der syl 1 er nermest fronten.

Da skal ledningene fra fordeleren 1 på syl. 1 , 2 på syl. 3 , 3 på syl. 4 og 4 på syl. 2, stemmer vel det?

Ellers så skyter den (i mine ører) feil vei.. Så dette er vel egentlig en enkel feil,justering av kam antaglivis?

Kjapt spørsmål til, er det sånn at det skal være en kile som låser reimhjulet på veiva?

EDIT : Film av faenskapen..

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1952.jpg (http://s145.photobucket.com/albums/r213/Jobbe88/?action=view&current=IMG_0365.mp4)

du har satt det i riktig reke følge :-) bare at skrevet det feil syl 4 er nærmest bakant av motoren (mot fordeler lokket)

sitrus
25/09/11, 21:36
Var en tullefeil gitt. Reimhjule på veiva har mest sannsynlig ikke vært skrudd fast hardt nok, så veiva har gått la oss si 1/4 runde lenger enn reimhjulet. Fikk stilt det inn og nå er motoren etter det iallefall.

Er du 100% sikker på at svinghjulet står riktig?
Jeg ville sjekket innstilling på svinghjul hvis reimhjulet har vridd seg eller stått feil.

Bilde av pluggledniger
http://i358.photobucket.com/albums/oo28/sitrusbilder/Bilde052.jpg

HarryVolvo
25/09/11, 21:59
Ja, kan jo være svinghjulet som sagt, siden du sa at reimhjulet på veiva hadde vridd seg, kunne du ha trodd at veiva var i ØD, og satt svinghjulet på plass deretter... Bare en tanke..

Forresten, jeg sjekker ALLTID med skrujern i plugghull nr 1 om stemplet er på topp. :)

Jobbe88
26/09/11, 05:19
Ja, kan jo være svinghjulet som sagt, siden du sa at reimhjulet på veiva hadde vridd seg, kunne du ha trodd at veiva var i ØD, og satt svinghjulet på plass deretter... Bare en tanke..

Forresten, jeg sjekker ALLTID med skrujern i plugghull nr 1 om stemplet er på topp. :)

Jeg monterte svinghjulet sikkert 3 uker før toppen :p så vet at motor var i øvre dødpunkt. Men går jo an å sjekke det og når man først holder på.

Jobbe88
26/09/11, 14:31
Reiser hjem å prøver ikveld. Får ikke sove før jeg har fått starta bilen så ikveld må det bli liv!

Jobbe88
26/09/11, 19:24
Var pluggledningene gitt :p startet med engang nå,å stoppa nesten like fort?...

Jager 2-3ganger før den stopper,får prøve en annen tomgangsregulator,får ikke feilkoder men. Rare greier.

Anders Dybvadsskog
27/09/11, 19:54
Bare ser på videoen at du ikke har noen trykkrør på. er de satt på nå? for da går den ikke på tomgang

Jobbe88
27/09/11, 23:00
Har trykkrør som går fra innsug og rett til ett luftfilter ( lmm osv imellom såklart) tenkte å koble på rør fra turbo til ic, men ikke videre fordi jeg vil blåse gjennom ic'n litt først,men skjønner jo nå at det ikke går :p

Tusen takk for svar! :)

gl740turbo
27/09/11, 23:07
Jeg hadde mye samme problemet der motoren slo tilbake under forsøk på start og etter mye justeringer gikk det over til bare masse smelling sånn at politi plutselig dukket opp utenfor garasjen med våpen :P

Fant etter mange timer søking at det kun var feil tenningsmodul som var problemet selvom det var den som stod oppgitt som riktig i forhold til sprutet.

Kan den være defekt? Forsøkt andre tenningsmoduler med annet nummer?

Jobbe88
28/09/11, 14:23
Jeg hadde mye samme problemet der motoren slo tilbake under forsøk på start og etter mye justeringer gikk det over til bare masse smelling sånn at politi plutselig dukket opp utenfor garasjen med våpen :P

Fant etter mange timer søking at det kun var feil tenningsmodul som var problemet selvom det var den som stod oppgitt som riktig i forhold til sprutet.

Kan den være defekt? Forsøkt andre tenningsmoduler med annet nummer?

Har fått start :) og har brukt samme hjerner på en lik motor før :)

Jobbe88
28/09/11, 14:25
Lurer egentlig litt på hvorfor jeg må ha søke trykkrør montert for at bilen skal gå skikkelig når jeg har satt inn ett rør med lmm, og det styret der. Noen som vil forklare? :)