PDA

Vis full versjon : (Løst) Spørsmålet er frostvæske!



TekN
23/09/11, 08:49
Tiden er kommet for at jeg må fylle på mer væske, men problemet er at jeg aner ikke hva som er på fra før av. Derfor har jeg kjøpt ny frostvæske på Esso. Fargen i den nye væska er rød/rosa å på den gamle er den grønn. Som det står bak på flaska så må jeg tømme og skylle kjølesystemet før jeg heller på ny væska for at det ikke skal være noe rester av den gamle væska. Men hvordan gjør jeg det??? altså å tømme å skylle kjølesystemet! For meg høres det ut som mye arbeid..

C.Erstad
23/09/11, 08:55
Sku ut tappeskruen under radiatoren og stapp hageslange med vann oppi ekspansjonstanken! :)

Robert H.
23/09/11, 09:02
Det enkleste er vel å kjøpe en flaske med rett frostvæske??

TekN
23/09/11, 09:06
Okei! :) Så lenge skal jeg vanne hele systemet og hvor mye frostvæske og vann(ferdig blandet) skal jeg helle på etter at jeg har skylt kjølesystemet ?

C.Erstad
23/09/11, 10:06
okei! :) så lenge skal jeg vanne hele systemet og hvor mye frostvæske og vann(ferdig blandet) skal jeg helle på etter at jeg har skylt kjølesystemet ?

50/50

gleid
23/09/11, 10:08
Også anbefales det vel å bruke sterilt vann? Samme som man bruker til apparatet i kjellern ;)

TekN
23/09/11, 10:40
50/50

Det vet jeg, men hvor mye kjølevæske/vann skal den ha ?

TekN
23/09/11, 10:44
Også anbefales det vel å bruke sterilt vann? Samme som man bruker til apparatet i kjellern ;)

Vann fra springen funker fett :)

C.Erstad
23/09/11, 10:46
Det vet jeg, men hvor mye kjølevæske/vann skal den ha ?

Kylvätskevolym 7,2 liter
Kylvätskevolym (turbo) 7,0 liter

mrstfu
24/09/11, 10:56
Også anbefales det vel å bruke sterilt vann? Samme som man bruker til apparatet i kjellern ;)

Satt på spissen, så sier de (ekspertene altså:D) at man skal bruke destillert vann, da mineralene i springvann visstnok legger seg rundt omkring i kjølesystemet, ødelegger flyten osv.... However, jeg har kjørt rundt med springvann og kjøleveske så lenge jeg kan huske (med unntak av en stund, hvor jeg grunnet lekkasje måtte kjøpe ferdigblandet), og det har gått helt fint.

De nevnte eksperter er vel flinke til å snakke om ekstreme tilfeller. Klart, har du destillert vann i litervis for hånden, kan det ikke skade, men på en bruksbil kan jeg ikke se for meg at springvann er noe problem.

Folkvord
25/09/11, 16:07
du bør bruke grønn veske da vannpumpen skal ha litt smørning, er en spesiel olje for og si det enkelt i den som smører vannpumpen og den varer lengre;-)

Luigi
25/09/11, 16:10
og det er vel slik at destiliert vann ikke inneholder luft, og for at ting skal ruste må der være luft også?

850GLTsilver
26/09/11, 17:28
du bør bruke grønn veske da vannpumpen skal ha litt smørning, er en spesiel olje for og si det enkelt i den som smører vannpumpen og den varer lengre;-)


'Pokker og ;)
Motoren min har gått lekre 544850Km på rosa væske og en vannpumpe.
Går til hælvete snart da eller ?:eek::eek::eek::eek: :D:D:D:p:p:p:p

Folkvord
27/09/11, 01:17
nei har aldri sakt det;-) er sier bare at han bør gjøre det da det er smørning i den forstvesken, men for alt i verden kan ver den varer like lenge på alle andre typer forstveske;-) har selv en vannpumpe som er gått 420 000 uten den i det helle har noe antydning til slitasje eller noe, så virker som det er stabile vannpumper, men ikke kjøp noe uorginalt med plastik skovler, har kjøpt 2 biler som har hatt det og di sa at dem blei sjiftet på 240 000km servicen isamband med reg reim og slikt og dem har bare vart 40 000km så har skovlene forsvunnet så liger nok litt plastik skovler inni motoren enda;-)