PDA

Vis full versjon : hvordan er en 2/7/9-serie på vinteren.



meduza18
22/09/11, 21:00
Noen spm:
hvordan er deres 2/7/9 serie.?
har dere gjort noe for å utbedre bilen på vinteren?
Vissa "ja" er det billigt, dyrt, enkelt eller vanskeligt?

hørte fra en man når eg va liten, og han sa:
"det finst ikkje dårligt vinter bil, bare dårlige vinter dekk"


Har selv en volvo 245, har aldrig hatt den på vinter enda, men lurer på hvordan den er?, pendler fra haugesund-lavik/oppedal, og på veien er det en del stigninger og bakker.
Må eg heller ta bussen i vinter?.

nyborg
22/09/11, 21:03
Noen spm:
hvordan er deres 2/7/9 serie.?
har dere gjort noe for å utbedre bilen på vinteren?
Vissa "ja" er det billigt, dyrt, enkelt eller vanskeligt?

hørte fra en man når eg va liten, og han sa:
"det finst ikkje dårligt vinter bil, bare dårlige vinter dekk"


Har selv en volvo 245, har aldrig hatt den på vinter enda, men lurer på hvordan den er?, pendler fra haugesund-lavik/oppedal, og på veien er det en del stigninger og bakker.
Må eg heller ta bussen i vinter?.

Dem er gøy på vinteren :p
Har du brae dekk så er det ganske greie biler :)

Daruu
22/09/11, 21:05
Sperre er også ganske vitalt å ha.Kjørte med fast på flatmark i fjor med åpen aksling...

Sebbe
22/09/11, 21:27
sperre, gode piggdekk og kansje en sandsekk baki så kommer du deg veldig godt fram, også er det veldig morro :p

Refinement!
22/09/11, 21:28
Gode dekk, diffbrems og litt vekt baki så er ikke fremkommelighet noe problem

meduza18
22/09/11, 21:29
har ingen sperre aksel, desverre, men skal prøve sandsekker baki til vintern,
om ikkje det går så får man jo ta kjettinger.

Øyvind G
22/09/11, 21:30
Som sagt sperre og gode dekk gjør mye. Har aldri sett behovet for sandsekker, men det gir jo bedre grep det også.

Jeg kommer meg hvertfall helt fint fram med min 940 med 1041 aksel.

Sperre gjør utrulig mye. Det er jo tross alt framkomlighet på glatt føre den er laget for. Kalles i mange tilfeller for "Anti-spin"

Øyvind G
22/09/11, 21:32
har ingen sperre aksel, desverre, men skal prøve sandsekker baki til vintern,
om ikkje det går så får man jo ta kjettinger.

Prøv først med litt skikkelige dekk.
Har du dårlige dekk og sandekker baki, så hjelper det på grep når du skal komme deg fram, men det er viktig at du får bremset også.

larsverm
22/09/11, 22:16
Selv har jeg hverken sperre eller sandsekker. Kjør med vett og gode dekk, så er det store sjanser for at det går helt greit.

divad
22/09/11, 22:53
Jeg hadde litt problemer med å ta meg frem i vinter... løsninga var å hive et par bønder i baksetet som pusha hver gang jeg sto fast(ofte på flatmark :O)

Bård
23/09/11, 00:07
Førstebilen var 740 med slite piggfrie michelin-dekker. Hadde en sandsekk i hver hjulbrønn og var vel bare en 2-3 ganger ikke kom opp bakken hjemme på første forsøk. Beste bilen har hatt på vinterføre, men med litt brå rattutslag så kommer ræva fort selv ganske lav fart.

Øygard
23/09/11, 07:11
Litt meir tyngda på bakhjula hjelper veldig mykje, dekk er heilt avgjerande. I tillegg pleier eg ha eit sett med knipetak med meg, det er ei effektiv nødløysing. Viss du kjører med vet so går det nok veldig bra.

gull pilen
23/09/11, 07:39
sørge for at håndbrekket er i god stand så du kan gi bakhjulene lik motstand om du står fast å spinner på 1 hjul...
gammelt tjuvtriks som er blitt flittig brukt sålenge jeg har kjørt volvo:p

Øygard
23/09/11, 08:32
sørge for at håndbrekket er i god stand så du kan gi bakhjulene lik motstand om du står fast å spinner på 1 hjul...
gammelt tjuvtriks som er blitt flittig brukt sålenge jeg har kjørt volvo:p

Genialt:)

Oddwar
23/09/11, 12:23
min erfaring er at disse bilene er veldig gode og greie om vinteren, men kan være litt vanskelig å komme opp bratte, glatte bakker.. særlig gjelder dette 740.. har ikke lakt noe ekstra tyngde bak i bagasjerommet, utenom en subb som står der.

meduza18
23/09/11, 19:44
sørge for at håndbrekket er i god stand så du kan gi bakhjulene lik motstand om du står fast å spinner på 1 hjul...
gammelt tjuvtriks som er blitt flittig brukt sålenge jeg har kjørt volvo:p

Må prøvast ut:)

JørnM_940
23/09/11, 19:56
Hakka 7 piggdekk, sperreaksling og litt balast så har du en bra vinterbil. Monterte sperreaksling og gode piggdekk på 940n, ble som dag og natt i forhold til før.

Børge Vikebø
25/09/11, 18:22
Veien du kjører er ikke direkte plaga med snø, værste partiet er over Romarheimsdalen. Men siden det er E39, vil du ikke bli særlig plaga med snødekt vei... Gode dekk er det du trenger, resten kommer med erfaringa.

jacobsen
25/09/11, 18:34
sørge for at håndbrekket er i god stand så du kan gi bakhjulene lik motstand om du står fast å spinner på 1 hjul...
gammelt tjuvtriks som er blitt flittig brukt sålenge jeg har kjørt volvo:p

Dette trikset lærte jeg av fadern, og har hatt utrolig god nytte av det flere ganger!! :) rett og slett genialt. men tar brekket litt skjevt så er det desverre ingen vits å prøve det.

Øygard
27/09/11, 20:47
Veien du kjører er ikke direkte plaga med snø, værste partiet er over Romarheimsdalen. Men siden det er E39, vil du ikke bli særlig plaga med snødekt vei... Gode dekk er det du trenger, resten kommer med erfaringa.

Det er jo sant ja, det er ingen store fjellovergongar der, so det skal ikkje vera nåke problem dar.

kjellt
28/09/11, 06:11
Syntes 940`n var bedre på vintern en Audi quattron.......................
HAHAHAHA :D

Neida, men er ikke akkurat kjempe biler da! :P
Ved mindre man gjør som TBO å bygger om til multilink, fordi han dro opp en SUV 4x4 fra grøfta i vinter han med multilink og sommerdekk....

volvo242
28/09/11, 11:35
Syntes 940`n var bedre på vintern en Audi quattron.......................
HAHAHAHA :D

Neida, men er ikke akkurat kjempe biler da! :P
Ved mindre man gjør som TBO å bygger om til multilink, fordi han dro opp en SUV 4x4 fra grøfta i vinter han med multilink og sommerdekk....

haha, han dær har trua på mulitlink altså! :D

JørnM_940
28/09/11, 14:22
Syntes 940`n var bedre på vintern en Audi quattron.......................
HAHAHAHA :D

Neida, men er ikke akkurat kjempe biler da! :P
Ved mindre man gjør som TBO å bygger om til multilink, fordi han dro opp en SUV 4x4 fra grøfta i vinter han med multilink og sommerdekk....

Gått fra 940 med stivaksling til 4x4 Suv nå denne historien nå:p Men arti uansett.

Cpt Tuttle
02/10/11, 17:44
Min åsikt är att 100 och 200-serien är betydligt bättre än vad 700- och 900-serien (samt Amazon) är, när det gäller att ta sig fram, tack vare mer fördelaktig viktfördelning.

Faktiskt inte oävna alls för att vara 2wd-bilar, min 164 med Kléber Kapnor 4 på var kanske den bästa vinterbilen jag haft. Dessutom är det bättre värme i 1/200-serien...

Men visst, bra däck är ett måste, men det är det ju på alla 2wd-bilar egentligen, och ska man se krasst på det, även med 4wd, för när du skall bromsa vill du ha allt grepp du kan få. Spara inte pengar på att köpa kinesiska plastdäck, det kommer du ångra.

Det här med barlast är jag skeptisk till. Visst är det bra för framkomligheten, men det leder även till att när bakänden väl släpper kommer den komma yvigare och vara svårare att parera. Mindre kul i en nödsituation kanske. Dessutom går det ju alltid extra bränsle m.m. till att forsla runt skrot man inte behöver - många bäckar små...

240racing
02/10/11, 18:24
Jeg har bare kjøpt inn et nytt batteri, og da var min bil problemfri hele vinteren^^
og helt nye vinterdekk gjorde det lett og komme seg frem rundt om:)

eab
02/10/11, 20:34
Dette trikset lærte jeg av fadern, og har hatt utrolig god nytte av det flere ganger!! :) rett og slett genialt. men tar brekket litt skjevt så er det desverre ingen vits å prøve det.

Hvis man ser på hvordan brekket på 7 og 9 serien er laget så er det ytterst sjeldent man klarer å få lik bremseeffekt på begge bakhjul samtidig. Når man drar i brekket så strammes først klaven på venstre bakhjul før den i det hele tatt begynner å stramme høyre side...

Men ellers er det utrolig hva diffbrems og gode dekk gjør. Eneste problemet jeg har er at bilen er for lett i ræva for å komme opp bratte bakker hvis man ikke har nok fart i bunnen. Men med truetrac'en så krabber bilen stort sett opp det meste av bakker. Det ser ikke alltid like grasiøst ut, da bilen gjerne graver seg sidelengs med bakhjula før den begynner å klatre opp bakken, fortsatt sidelengs :rolleyes:

gull pilen
03/10/11, 10:38
Hvis man ser på hvordan brekket på 7 og 9 serien er laget så er det ytterst sjeldent man klarer å få lik bremseeffekt på begge bakhjul samtidig. Når man drar i brekket så strammes først klaven på venstre bakhjul før den i det hele tatt begynner å stramme høyre side...

Men ellers er det utrolig hva diffbrems og gode dekk gjør. Eneste problemet jeg har er at bilen er for lett i ræva for å komme opp bratte bakker hvis man ikke har nok fart i bunnen. Men med truetrac'en så krabber bilen stort sett opp det meste av bakker. Det ser ikke alltid like grasiøst ut, da bilen gjerne graver seg sidelengs med bakhjula før den begynner å klatre opp bakken, fortsatt sidelengs :rolleyes:

må kjøpe holder til vaiern på biltema(justerbar plasering) og meca selger justering til bremseskoene(250kr begge sider) da har man bra håndbrekk som tar jevnt;)

Stålet
05/10/11, 11:23
945 er søppel på vinterføre. 245 med skikkelig smale dekk, mjuk og lav i fua er vel det beste som finns på vintern.

gull pilen
05/10/11, 14:44
945 er søppel på vinterføre. 245 med skikkelig smale dekk, mjuk og lav i fua er vel det beste som finns på vintern.

så man kan ikke sette smale dekk på 940 og den blir tilsvarende bra på glatten??
har kjørt 940-945 4vintre på rad uten noe problem, aldrig stått fast... så dårlig kan de vel ikke være da?

Eviltoy
24/12/11, 14:58
jeg har en volvo 740 og jeg har bare kostet på bilen nye piggdekk jeg :) og her er det mye opp og ned bakker :P men som sagt, det viktigste er att du har styring og brems :)

Og IKKE gjør som di fleste gjør feil: Ikke gi MERE gass i en oppåverbakke om du begynner og spinne fast, da hever du bare høyrefoten bittelitt og får lavere turtall, så går det nåkk fint for deg også i vinter skal du se :)

Øyvind G
24/12/11, 15:12
945 er søppel på vinterføre. 245 med skikkelig smale dekk, mjuk og lav i fua er vel det beste som finns på vintern.

Hva er grunnen til at du mener dette? Kan du utdype deg litt mer?

Tinnsoldaten
20/01/12, 20:47
Hverken 200 eller 700 er helt det store på vinterføre, men etter min erfaring tar 200 seg mye bedre fram. Dog er 700 veldig underholdende, glad i å vifte med rompa og ekstremt bra sving, så man kan kjøre usannsynlig bredt.
Beste RWD bilen jeg har hatt på vinterføre, er utvilsomt BMW E34. Tok seg godt fram, og veldig forutsigbar når det slapp. Er nok mye pga. at de har 50/50 vektfordeling.