PDA

Vis full versjon : Stille ned turbotrykket?



DanSteffen
17/03/10, 19:21
Lurer på om det er vanskelig å stille ned turbo trykket på en Volvo 850 2.0LT?

Å om det er en smal sak å legge opp en boostcontroller som gjør det enklere?

__
Mvh

jonass
17/03/10, 19:25
Hvorfor skal du stille ned? Banker det til deg?
Du kan ikke stille ned mer enn grunntrykket til wastegate aktuatoren.
Men du har jo elektrisk regulert trykk, så du kan koble bort boostcontrollern som står der nå, men får vel gjerne feilkode da.

DanSteffen
17/03/10, 19:53
Hvorfor skal du stille ned? Banker det til deg?
Du kan ikke stille ned mer enn grunntrykket til wastegate aktuatoren.
Men du har jo elektrisk regulert trykk, så du kan koble bort boostcontrollern som står der nå, men får vel gjerne feilkode da.

Banker nei.. Motor'n sviver pent den.. Ikke noe anntydniger til banking eller noe!

Bare redd den ikke tåler 1bar i lengden:confused:

940pearl
17/03/10, 19:57
1 bar er ikke noe problem:)

jonass
17/03/10, 19:57
Hvorfor lader den 1bar? Er det pga chip så er det nok greit, men gjør den det av seg selv pga en feil noe sted så trenger det ikke og være bra. Lade trykk er ikke farlig, kun hvis du ikke har rett forbrenning/tenningsbank. Eller at den går alt for fett pga nødmodus. Slik at oljen blir full av bensin.

Men dette er mine tanker og kunskaper.

940pearl
17/03/10, 20:01
Låner tråden din litt.

Jonas du nevner bensin i olja. Har vært på hovedservice med V70ien nå nettopp, og dem byttet olje å sa det stinket bensin av den. Dem sa det var sikkert pga små kjøring til og fra jobb osv.

T5en er chipet og ladetrykk rundt 1 bar. Kan det være den får feil blanding?

jonass
17/03/10, 20:22
Er sikkert pga, småkjøring ja. Bruker den mye bensin?
Hvordan ser pluggene ut? Kan være dårlige tenningsdeler.
Eller evt åpen dump eller dumplokk

Kjell V70
17/03/10, 20:27
Hvordan i all verden får man bensin i olja? Forbrenningskammeret skal jo være tett, da må det jo være noen stempelringer/ventiltetninger som er på vei åt skogen? Det skal jo ikke være teknisk mulig å kjøre bensin i olja, på en frisk motor.

Når den går for fett, vil den vel bare drukne? Stille ned turbotrykket gjør du veldig enkelt, ved å justere staget oppå turboen, så staget blir slappere...

jonass
17/03/10, 20:31
Nei man justere ikke ned trykket ved og slakke staget på en turbo så lenge det er elektrisk justert lade trykk som ikke tillater trykk til aktuator før oppnådd trykk er der, han vil bare få treigere spool, pga wg åpner pga mottrykket i eksosen.

bensin i olja får man om motoren ikke klarer og brenne all bensinen, litt lekkasje ned i veivhus er det alltid. Leak down kalles det.

DanSteffen
17/03/10, 21:26
Hvorfor lader den 1bar? Er det pga chip så er det nok greit, men gjør den det av seg selv pga en feil noe sted så trenger det ikke og være bra. Lade trykk er ikke farlig, kun hvis du ikke har rett forbrenning/tenningsbank. Eller at den går alt for fett pga nødmodus. Slik at oljen blir full av bensin.

Men dette er mine tanker og kunskaper.
Aner ikke! Det har den gjort siden jeg kjøpte den!
Den er ikke Chipet eller noe!
Det virker heller ikke som det er noe feil, noen plass. Det er ikke anntydniger til tenningsbank eller noe som hellst.
Bruker ikke mye olje! Har også blitt fortalt at disse motorene vil ha litt olje.
Bensinforbruket er vel på rundt liter'n på blanda kjøring!

jonass
17/03/10, 21:30
Ta først og undersøk hva orginalt trykk er, kan det være trykkmålern din som viser feil, ofte gjør de det, autometer som jeg har viser litt feil. 0.1bar tror jeg det var.
Hørtes ikke høyt ut forbruket ditt heller.

DanSteffen
17/03/10, 22:01
orginalt trykk på lavtrykksturboen var 0,6bar sa han på volvo som hadde peiling på 850/v70 osv!

Min lader tett opp i 1bar på skikkelig gasspådrag på 1, 2, 3, gir!

jonass
17/03/10, 22:06
Kan være magnetventilen som er litt rar kanskje, men ville først utelukka målern jeg da.

DanSteffen
17/03/10, 22:32
Kan være magnetventilen som er litt rar kanskje, men ville først utelukka målern jeg da.

Har en BSR måler! Skal ikke de være ganske bra egetnlig?
Kan vel ikke ha noe å si at jeg har satt på dumplokk. Den var slik før jeg satte på det også! hm

The Sven
17/03/10, 23:06
En Volvomekaniker stilte opp trykket på 850 2,0LT-en til en kamerat til 1,2-1,3 bar for tja 7-8 år siden uten å chippe bilen og den har det aldri vært noe problem med av den grunn. Han har bilen enda. Vet ikke hvorfor men det skulle visst ikke være noe problem å skru opp trykket ganske drastisk på LT-ene uten å chippe de.

940pearl
17/03/10, 23:48
Er sikkert pga, småkjøring ja. Bruker den mye bensin?
Hvordan ser pluggene ut? Kan være dårlige tenningsdeler.
Eller evt åpen dump eller dumplokk

Bruker 1,2-4 på bykjøring med pådrag av og til. 0,7-0,9 på langkjøring.

Pluggene var gåen her om dagen så dem ble byttet på service i går.
Komptestet 100% tett.

Robert H.
18/03/10, 09:06
Bruker 1,2-4 på bykjøring med pådrag av og til. 0,7-0,9 på langkjøring.

Pluggene var gåen her om dagen så dem ble byttet på service i går.
Komptestet 100% tett.

Hvordan ble det testet at den var 100% tett??

DanSteffen
18/03/10, 19:22
En Volvomekaniker stilte opp trykket på 850 2,0LT-en til en kamerat til 1,2-1,3 bar for tja 7-8 år siden uten å chippe bilen og den har det aldri vært noe problem med av den grunn. Han har bilen enda. Vet ikke hvorfor men det skulle visst ikke være noe problem å skru opp trykket ganske drastisk på LT-ene uten å chippe de.

Akkurat ja! Hm. Om det har gått bra så burde det å gå bra med min!..
Er bare fordi at det virker som om bilen min kutter at jeg vil prøve og stille ned trykket. Når jeg har fullt gasspådrag så er det som bilen kutter. Den smeller og fjusker. Går ikke opptimalt i det hele tatt! Ekkelt ved f.eks forbi kjøringer osv. At den begynner slik på siden av bilen, Mister motorkraften vettu:(

940pearl
19/03/10, 15:54
Hvordan ble det testet at den var 100% tett??

Mente kompen var 100% rett.

Shaiko
19/03/10, 17:06
Hvordan i all verden får man bensin i olja? Forbrenningskammeret skal jo være tett, da må det jo være noen stempelringer/ventiltetninger som er på vei åt skogen? Det skal jo ikke være teknisk mulig å kjøre bensin i olja, på en frisk motor.

Når den går for fett, vil den vel bare drukne? Stille ned turbotrykket gjør du veldig enkelt, ved å justere staget oppå turboen, så staget blir slappere...


Når du starter motoren din i på morran når motoren er kald så trekker du mye bensin ned i olja, forbrenningskammeret er ikke 100% tett, det er det ikke om du har nye stempelringer og hona sylindre engang. alltid noe bensin som går te olja

Robert H.
19/03/10, 18:48
Mente kompen var 100% rett.

:D Det blir noe heeelt annet!!

jonass
19/03/10, 19:45
Om kompen er rett så kan man fortsatt ha mye leakdown, men begrenses til en hvis grad da såklart. Leak down er det alltid

Kjell V70
19/03/10, 20:10
Når du starter motoren din i på morran når motoren er kald så trekker du mye bensin ned i olja, forbrenningskammeret er ikke 100% tett, det er det ikke om du har nye stempelringer og hona sylindre engang. alltid noe bensin som går te olja

Lærer noe nytt hver dag... :)

Men ved å bruke huet litt så skjønner jeg jo at metall utvider seg ved varme... :)

magne850
06/04/10, 01:21
Hvis den kutter når trykket er på topp, er vel det elektronikken som gjør fordi trykket passerer grensa elektronikken har satt. Slik er min også etter turbobytte.
Du kan jo skru litt og litt på wastgate slik at den åpner tidligere og se om det hjelper.
Du bør også sjekke at alle slanger osv er uten lekkasjer, og at luftfilter ikke er tett.