PDA

Vis full versjon : 145 1974 fjærer Og bremsefeil lampa lyser



Hallgeir
17/03/10, 18:54
Trenger nye fjærer bak på min 145 Da jeg skjønner det er ett stort skille på 73-74 så lurer jeg på hva jeg skal ha. Samme som eldre 145 eller tidlig 240?

Skal ikke ha senkefjærer

mamolv
17/03/10, 19:04
Trenger nye fjærer bak på min 145 Da jeg skjønner det er ett stort skille på 73-74 så lurer jeg på hva jeg skal ha. Samme som eldre 145 eller tidlig 240?

Skal ikke ha senkefjærer

ja, samme fjærer som på 240.

Hallgeir
17/03/10, 21:32
Takk for svar :) Da skal det bli mulig å ha med seg vertøykassa uten att demperne bånner

mamolv
17/03/10, 21:38
Takk for svar :) Da skal det bli mulig å ha med seg vertøykassa uten att demperne bånner

enten er fjærene dine dårlige, eller så har du med for mye verktøy da...som meg..hehe..liker å ha med endel verktøy når jeg kjører bil.får som regel ikke noe problemer da, i motsetning til når man ikke har med noe..

Hallgeir
17/03/10, 22:16
Eller att man er snekker ;)
Legger inn 2 sommerhjul så er den passe senka bak :p

Men nå er jeg ferdig med å kjøre rundt med masse verktøy i denne omgangen. Bilen ble kjøpt inn da toppakningen til konebilen røyk. Måtte ha en femseter mens jeg fiksa lagunan. Men har på følelsen at volvoen kommer til å bli her en god stund til. Min første volvo også :)


Finnes det noe oversikt noe sted om hva som passer til hvilken modell fra hvilken modell osv (alt fra dører til girkasser)?

Hallgeir
19/03/10, 16:36
Da ble det ny fjører. Blei passe høy og bedre å kjøre :) Det ble vanlige bakfjører til 245 (som går som forsterka til 242/44) Fra biltema.

Skulle ønske det var like lett å bytte fjører på alle biler :) Ser dog ut som det er mer jobb framma. Fikk satt på ny eksos i samme slengen så nå er det litt mer levelig lydnivå inni bilen. Det gamle lakk på ca 300 plasser. Fått en nytt problem også. Bremsefeil lapmpa lyser nesten heletiden. Den slukker i humper og i høyresvinger. Er det noen som veit hvilke sensorer som får den til å lyse? Finner ingen på verken hjul eller bremseveske.

ArneR
19/03/10, 18:15
Er vel nede på bremsefordelingsblokka ved rammevangen, om det er noe likt 240..

DieselDriver
19/03/10, 18:24
Da ble det ny fjører. Blei passe høy og bedre å kjøre :) Det ble vanlige bakfjører til 245 (som går som forsterka til 242/44) Fra biltema.

Skulle ønske det var like lett å bytte fjører på alle biler :) Ser dog ut som det er mer jobb framma. Fikk satt på ny eksos i samme slengen så nå er det litt mer levelig lydnivå inni bilen. Det gamle lakk på ca 300 plasser. Fått en nytt problem også. Bremsefeil lapmpa lyser nesten heletiden. Den slukker i humper og i høyresvinger. Er det noen som veit hvilke sensorer som får den til å lyse? Finner ingen på verken hjul eller bremseveske.

Det sitter en giver der hvor bremserørene kommer ut ifra forsterkeren. Fjærer foran bytter du på et kvarter hvis du er driftig.

Hallgeir
19/03/10, 19:12
Det er ei kontakt på "fordelingsklumpen" rett forran forsterker ja. Men den sitter det ikke noe ledning på. Lukter litt att det ligger en løs ledning ett eller annet sted som får litt sporadisk kontakt med jord. Får leite litt :)

DieselDriver
19/03/10, 19:17
Den skal det sitte ledning på.

Hallgeir
22/03/10, 16:59
Fant ledningen som får lampa til å lyse. Den lå inntil noe metall. Den er sikkert tatt av med vilje da lampa fortsetter å lyse om jeg setter ledningen på plass. Så da er føleren gåen.
Hva gjør føleren? Og hvor får jeg tak i ny?

PekaillVolvo
22/03/10, 21:16
Fjærer foran bytter du på et kvarter hvis du er driftig.

Beklager om jeg stjeler tråden her nå, men gjelder dette også 240-serien eller er det enklere på 145-ern?

Om det gjelder 245 også: Hvordan gjør man slikt? Og det samme gjelder vel i praksis støtdempere... :)

Robert H.
22/03/10, 21:42
Fant ledningen som får lampa til å lyse. Den lå inntil noe metall. Den er sikkert tatt av med vilje da lampa fortsetter å lyse om jeg setter ledningen på plass. Så da er føleren gåen.
Hva gjør føleren? Og hvor får jeg tak i ny?

Det er slett ikke sikkert at føleren er gåen!
Det du gjør, er å skru ut føleren, trakk hardt på bremsen, og skru inn føleren etterpå.
Da skal det ikke lyse dersom føleren er ok.
Denne saken er der for å varsle dersom det er en lekkasje på den ene kretsen.

DieselDriver
22/03/10, 23:08
Beklager om jeg stjeler tråden her nå, men gjelder dette også 240-serien eller er det enklere på 145-ern?

Om det gjelder 245 også: Hvordan gjør man slikt? Og det samme gjelder vel i praksis støtdempere... :)

det finner du ut. Men du må passe på og sette klemmer på fjerene.

PekaillVolvo
22/03/10, 23:23
det finner du ut. Men du må passe på og sette klemmer på fjerene.

Ja, klemmene er en ting...

Men alt det andre skal jo av også... må man ikke ta av hele greiene og vel så det? Og da tar det vel mer enn et kvarter, mener jeg... Hjulet skal av og så videre... Aldri gjort det før selv, men det virker som det vil ta mer enn et kvarter å skifte støtdemper og/eller fjærer...?

DieselDriver
22/03/10, 23:39
På 240 tar det en halv time hvis du kan det.

PekaillVolvo
22/03/10, 23:47
På 240 tar det en halv time hvis du kan det.

Ok... Sånn kjapt regnet opp i noenlunde rett rekkefølge... Hva må da gjøres?

Dekket tas av. (Fyll inn.... :))

Og til slutt settes dekket på igjen...

DieselDriver
22/03/10, 23:53
Du må skru av stabstag og endeledd. Så må du merke med en tusj før du skrur av de tre skruene på toppen og så tar du ut fjerbeinet og skrur av fjøra med en muttertrekker. Du finner ut av det!

Robert H.
23/03/10, 09:40
Du må skru av stabstag og endeledd. Så må du merke med en tusj før du skrur av de tre skruene på toppen og så tar du ut fjerbeinet og skrur av fjøra med en muttertrekker. Du finner ut av det!

Den prosedyren er jo til 240!
Dette her var vel en 145??

DieselDriver
23/03/10, 09:42
Han spurte om 245 da.

Robert H.
23/03/10, 10:43
Han spurte om 245 da.

Ser det nå....slik blir det når det er flere som bruker samme tråden til å spørre om forskjellige ting..:D
Det begynte jo med fjærer bak til 145......:p