PDA

Vis full versjon : Varme i motor vinterstid, V50 1,6D



V50 05mod
22/09/11, 09:44
Jeg hadde i fjor en 1,9tdi vag motor som hadde store problemer med å holde varmen når det ble mindre enn 15minusgrader ute. Selv med motorvarmer, tildekket grill og varme klær var det kaldt i kupeen!
Nå kjører jeg en Tyskimportert V50 uten dieselvarmer og lurer på om denne kommer til å gi meg en like kald opplevelse som jeg hadde i fjor.

Tar det lang tid før denne motoren når driftstemp ved 15minus? Hvis den idet heletatt gjør det?

Jeg mener å ha lest at de bilene som ikke har dieselvarmer har en form for elektrisk vannvarmer istedenfor? Stemmer dette? Og klarer denne å holde driftstempen på motoren?

Alle svar og erfaringer settes pris på:)

gull pilen
22/09/11, 10:48
Jeg hadde i fjor en 1,9tdi vag motor som hadde store problemer med å holde varmen når det ble mindre enn 15minusgrader ute. Selv med motorvarmer, tildekket grill og varme klær var det kaldt i kupeen!
Nå kjører jeg en Tyskimportert V50 uten dieselvarmer og lurer på om denne kommer til å gi meg en like kald opplevelse som jeg hadde i fjor.

Tar det lang tid før denne motoren når driftstemp ved 15minus? Hvis den idet heletatt gjør det?

Jeg mener å ha lest at de bilene som ikke har dieselvarmer har en form for elektrisk vannvarmer istedenfor? Stemmer dette? Og klarer denne å holde driftstempen på motoren?

Alle svar og erfaringer settes pris på:)

har dieselvarmer på min så kan ikke svare på hvordan det funker uten den men min blir hvertfall varm på omtrent samme tid som på sommeren...
gammelt tjuv triks er jo papp plate forran halve radiatoren så blir det nok varmt skal du se...;)

-Tommy
22/09/11, 15:30
Tror ikke du burde regne med at den blir driftsvarm med mindre du har skikkelige langturer med litt belastning. Dieselvarmeren døde på min S40 ifjor og da var det ikke kaldere enn 0grader, men tok allikavel over 40min før det begynnte å bli litt lunk i motor.

V50 05mod
23/09/11, 13:12
Takk for svar.
Dekke til radiatoren med papp prøvde jeg i fjor uten at det hjalp, forståelig nok. Når motoren ikke når normal driftstemp vil heller ikke vannet sirkulere gjennom radiatoren.

Noen som vet om det er tillegsvarmer på bilen jeg har? Noe som varmer kjølevannet under kjøring ved hjelp av glødeplugger ala den her?

http://img195.imageshack.us/img195/8938/coolantpreheater.jpg