PDA

Vis full versjon : Øke effekten på V70 2.0T



iStereo
21/09/11, 22:05
Jeg vurderer å øke effekten på min V70 2.0T 2003 mod automat. Har vel 180hk i dag, og jeg har skjønt at BSR chipper er tingen her. Men jeg har automat, hva tåler den kassa av effekt økning før den begynner å slite/havarerer?

Har forstått det dithen at Volvo automater ikke er spesielt glad i høy Nm, og dermed kan fort ryke?

Så hvis jeg nå skulle trimme bilen, hva vil være på den sikre siden mht automaten?

mrstfu
21/09/11, 22:42
BSR leverer inntil 365Nm, så kassa tåler sikkert drøyt 400Nm. Men ta deg en tur inn i seksjonen for V70N, dette er 850/X70seksjonen, opp til 2000mod biler:D Får sikkert mer svar der:D

Per Turbo
21/09/11, 23:47
Tråd flyttet :)

Har samme motor selv med BSR PPC og det fungerer veldig bra.
Greit så lenge du ikke kjører som om du skulle ha rappa både bil og bensin.. :)

Men kassa skal i utgangspunktet tåle dette.

iStereo
22/09/11, 14:14
Ble det noen merkbar forskjell i draget og akselerasjon med og uten trimsett? Hva med drivstofforbruket gikk det opp eller ned etter trimmingen?

Per Turbo
22/09/11, 15:22
Merkbart ja, bedre drag når turbo får effekt, og forbruket går litt ned. Men bør kjøres med 98 eller 99 oktan.

iStereo
23/09/11, 15:31
Hva anbefales av iSoftloader eller BSR trimming? Ser at det er forskjeller mellom effekten på disse, spesielt da på Nm-biten.

Texascom
23/09/11, 17:49
Rica er kongen når det gjelder tuning da disse endrer på parametrene i hver enkelt bil og ikke har en generell parameterøkning! :)

iStereo
23/09/11, 18:38
Takk for svar!!

Ikke for å kuppe min egen tråd, men jeg ser av service historikken på bilen at det har blitt byttet begge "länkarmar" eller triangelarmer på norsk.

Hva er dette? Og hva gjør disse?

iStereo
30/09/11, 19:29
Da var bilen tunet opp med Rica iSoftloader.. ble en merkbar økning gitt..! GØY for gamlefar!!

Steen
30/09/11, 22:20
Flott du ble fornøyd :)

iStereo
30/09/11, 22:25
Må også spørre dere proffe her inne.. min bil skal til uka flushe automaten på merkeverksted.. Vil de kunne se at den har blitt tunet? Eller vil de måtte legge inn original softvaren på nytt for å «oppgradere» kontrollen/styringen til automaten?

Steelseries850
30/09/11, 22:40
BSR sin tuning er ganske bra ! de har ikke overloada hk og osv ! anbefaler BSR ! :)

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=30792 :D

iStereo
30/09/11, 22:59
Takk for tilbakemelding.. men bilen er nå allerede tunet med Rica iSoftloader.. :)

Steelseries850
30/09/11, 23:05
BSR :) da er du 100 % sikker :D http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1425/ 250 :) flytter seg bra det å :) !

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=30792 :D

iStereo
01/10/11, 19:54
Nå har det jo seg slik at min bil er trimmet med Rica iSoftloader, og da ser jeg ingen grunn til å gå over til BSR! :)

Så tilbake til hovedspørsmålet mitt:

Når nå bilen skal inn til Volvo for å flushe automaten, vil de da legge inn ny softvare som vil kødde det til for tuning programmet mitt? Eller ikke? Om de må oppgradere softvaren på girkassa.. har da den en egen hjerne for formålet? Eller må de inn i motorhjernen som har blitt tunet?

Tom K
01/10/11, 21:34
hvis de har omprogramert softwaren i bilen din så er det fare for at det kan bli krøll med dette hvis Volvo plugger på diagnoseutstyr for å oppgradere ja, fordelen med BSR er at du kan legge inn og hente ut "trimprogrammet" som du selv vil, så hvis du skal ha bilen på service så bruker du ca 3 min på å legge inn original softwaren FØR du leverer bilen på service, så kan du trimme den igjen etter at servicen er tatt

Vatnehol
01/10/11, 22:05
etter jeg leverte min på gass spjeld bytte endte jeg opp med orginal effekt etter verksted besøkte. bilen var chippet med bsr når jeg leverte den inn. men var ikke værre en når jeg kom hjem at jeg chippet på nytt så var alt bra igjen :)

Wardo
02/10/11, 00:49
etter jeg leverte min på gass spjeld bytte endte jeg opp med orginal effekt etter verksted besøkte. bilen var chippet med bsr når jeg leverte den inn. men var ikke værre en når jeg kom hjem at jeg chippet på nytt så var alt bra igjen :)

ikke for å kuppe tråden, men jeg var en tur på realcar på torsdag å snakket med dem ang på BSR, han sa da at de skulle ha 500 kr for å gjøre jobben, noe jeg svarte på at alle klarer å følge en bruksanvisning og trykke på noen knapper :) hvor han da sa at det var mye mer en det.. måtte viste koble ut en vifte og noen sikringer.. noen som vet noe om dette?

Vatnehol
02/10/11, 02:24
hahaha, det er fullstendig tull, er som du sa til de, koble i, trykke på noen knapper og følge bruksanvisning, volà, ekstra power.
tydelig de prøver å kuppe kunder via løgn. om det ikke hadde vært enkelt så hadde ikke så mange brukt det ;)

Tom K
02/10/11, 07:50
den vifta og den sikringe du snakker om gjelder på Saab 93/95 og VAG 1,8T og 1,9TDI,
på Volvo er det bare å plugge inn og trykke på en knapp, så tenningen av og på, trykke på samme knapp et par ganger til og etter 3 min og 24 sek er jobben gjort

Per Turbo
02/10/11, 10:49
hvis de har omprogramert softwaren i bilen din så er det fare for at det kan bli krøll med dette hvis Volvo plugger på diagnoseutstyr for å oppgradere ja, fordelen med BSR er at du kan legge inn og hente ut "trimprogrammet" som du selv vil, så hvis du skal ha bilen på service så bruker du ca 3 min på å legge inn original softwaren FØR du leverer bilen på service, så kan du trimme den igjen etter at servicen er tatt

Dette har ikke jeg opplevd på min ihvertfall. Har oppgradert bilen flere ganger med Service 2.0, CEM og TCM modulene er oppgradert. BSR softwaren sitter der den og alt har gått smertefritt.

GeTReibeAktienGesellschaf
02/10/11, 11:12
Nå har det jo seg slik at min bil er trimmet med Rica iSoftloader, og da ser jeg ingen grunn til å gå over til BSR! :)

Så tilbake til hovedspørsmålet mitt:

Når nå bilen skal inn til Volvo for å flushe automaten, vil de da legge inn ny softvare som vil kødde det til for tuning programmet mitt? Eller ikke? Om de må oppgradere softvaren på girkassa.. har da den en egen hjerne for formålet? Eller må de inn i motorhjernen som har blitt tunet?
http://www.ricaab.se/softloader.aspx
100% kompatibel med nya Volvo Service 2.0! Ingen risk att uppgraderingen försvinner vid verkstadsbesök.
&
100% dealership service compliant

Ifølge reklamen til rica.

Tom K
02/10/11, 12:36
Dette har ikke jeg opplevd på min ihvertfall. Har oppgradert bilen flere ganger med Service 2.0, CEM og TCM modulene er oppgradert. BSR softwaren sitter der den og alt har gått smertefritt.

Nå tenkte jeg på rica, hvis de forandrer på ecu så KAN det skape problemer ved ev oppdatering fra Volvo, leste om en BMW som fikk store problemer etter oppdatering av softwaren

iStereo
02/10/11, 15:13
http://www.ricaab.se/softloader.aspx
100% kompatibel med nya Volvo Service 2.0! Ingen risk att uppgraderingen försvinner vid verkstadsbesök.
&
100% dealership service compliant

Ifølge reklamen til rica.

Så det betyr at jeg «safe»? Jeg har ikke bestilt hovedservice, og skjønner ikke isåfall hvorfor de skal rote rundt i hjernen på bilen..! Jeg skal ha et bytte av olje på kassa, og kun det egentlig! :)

Texascom
02/10/11, 15:19
Godt du kjørte på med Rica, det er gull på nyere Volvo.
Jeg ville for å være sikker lagt tilbake org. programvare da du skal flushe kassen. Og ja, de ser den er tunet.

Tom K
02/10/11, 15:36
er ikke kjent med rica, er det samme prinsipp som ppc til BSR?

iStereo
02/10/11, 16:38
Godt du kjørte på med Rica, det er gull på nyere Volvo.
Jeg ville for å være sikker lagt tilbake org. programvare da du skal flushe kassen. Og ja, de ser den er tunet.


Etter hva jeg har skjønt... så er da fremgangsmåten hvis Volvo legger inn ny programvare i hjernen. At jeg må jeg lese av ny softvare, og legge denne i iSoftloaderen. For så å sende denne inn til Rica, også må jeg sitte og vente noen timer til de oppdaterer programvaren som passer akkurat til min bil, som de sender meg på mail. Så må jeg oppdatere iSoftloaderen med ny programvare i fra Rica som jeg legger tilslutt over til bilen igjen..

Og da jeg la inn dette på lørdag var det herk uten like, flere telefonsamtaler til Autopower, sende inn feilkoder og annet til Rica flere ganger, for så å få flere filer som man prøvde ut, før det til slutt gikk rette veien.. Autopower begynte å snakke om at bilen var trimmet i fra før, og hadde sikkert fått en chip loddet inn i hjernen.. :) Heldigvis virker ikke som det stemte iallefall.

Så som dere skjønner er jeg litt skeptisk til at Volvo skal få rote rundt i hjernen på bilen, da de kun skal ta et oljeskift på kassa og ikke en hovedservice på bilen.. Jeg skal på jobb noen få timer etter at den har vært hos Volvo, og jeg har noen mil og kjøre, så jeg har ikke tid til noe tull.. :P

Texascom
02/10/11, 17:57
Da du først har fått ny SW kan den lastes inn og ut av bilen på et blunk, gjort det flere ganger på slike biler. Men om de ikke skal oppgradere ECM'en i bilen er det jo greit å la den være tunet ;)

Texascom
02/10/11, 18:01
er ikke kjent med rica, er det samme prinsipp som ppc til BSR?

Bare at Rica oppgraderer hver spesifik bil på den måten at de modifiserer bilens SW ved at eieren av bilen leser ut bilens SW og sender til Rica og får en frisert versjon av den tilbake.
BSR har en serie ut i fra VIN-nummer de modifiserer i fra. Dvs. at de tar en mer generell modifisering der effekten kan variere fra bil til bil.
Ricas måte er mer nøyaktig og riktig.

lyngen
02/10/11, 18:52
hvis jeg mister programoppdateringen min på service, kan jeg legge den inn på nytt?
er bsr jeg har! v70 99mod.
kan jeg bruke denne på andre biler en min egen også?

Steelseries850
02/10/11, 19:02
BSR ! sikkre siden :) safty first ! :)

volvoRsport
02/10/11, 20:34
BSR ! sikkre siden :) safty first ! :)

Har du ikke noe bedre å ta deg til enn å spamme tråden med reklame for BSR?

locked
02/10/11, 21:03
BSR tuning gir drøssevis med feilkoder i motorstyreenhet og CEM. som går på ECM - checksum error. og lignende...

Vatnehol
03/10/11, 00:41
bsr ppc chip er låst til vin nr.
jeg har aldri fått feilkode pga bsr sin chip. men det er klart man må følge opp med vedlikeholdet når man henter mer hk ut av bilen, om man ikke gjør det da blir det flere koder.

Dimmur
03/10/11, 21:10
Hvis du er veldig bekymret for dette, er det jo bare å snakke med gutta på verkstedet? Bare si at bilen er chippet, og at du ikke vil ha ECM oppgradert? Vil du være HELT sikker, legg en lapp i bilen, f.eks over instrumentene slik at mekanikeren MÅ se den. Men normalt sett skal det ikke lastes SW ved en oljeflush på automat, kun nullstille teller for hvor lenge siden det er olje er skiftet, hvis jeg ikke husker veldig feil.

aarnes
04/10/11, 09:12
Alle chipper gir deg ECM error... fordi som locked skriver, checksum blir feil med nye verdier . Feilkoden er ikke farlig, den forteller deg bare at ECM programvare har blitt endret. hvis den ikke gjør det, har du ikke fått bra nok chip ;)

locked
04/10/11, 15:50
Alle chipper gir deg ECM error... fordi som locked skriver, checksum blir feil med nye verdier . Feilkoden er ikke farlig, den forteller deg bare at ECM programvare har blitt endret. hvis den ikke gjør det, har du ikke fått bra nok chip ;)
Det ligg fortsatt feilkodar på den "orginale" programvaren som du legg inn på viss du vil skjule for verkstedet at bilen er trimma om du har garanti for eksempel. Irriterande!

Texascom
04/10/11, 19:35
Uansett, alt etterlater spor! ;)

iPaal
20/11/11, 21:46
Bumpe opp denne. Ny innen trimming av bil. Har tuslet rundt i min Volvo V40 1,7 liter i 8 år......men har oppgradert til en 2001 S60 2.0 T. Har bestemt meg for å gå for en Chip. BSR er den jeg har lest mye om og hadde tenkt å gå for. Var ikke klar over at det fantes flere. Hva er fordeler og ulemper med BSR vs RICA?

Vatnehol
20/11/11, 23:35
Alle chipper gir deg ECM error... fordi som locked skriver, checksum blir feil med nye verdier . Feilkoden er ikke farlig, den forteller deg bare at ECM programvare har blitt endret. hvis den ikke gjør det, har du ikke fått bra nok chip ;)

heller omvendt, om du får feilkode så har du ikke fått god nok chip, får da har ikke chip selskapet kompetente nok programmerere til å forandre nok parametere som sitter i hjernen. enkelte chip selskap har overhode ikke peiling med hva de driver med, og bare stiller opp noen få verdier. slike som bsr er experter og de får du ikke feilkode av.
slike motorstyringer som sitter på 2.4t og t5 som er bosch motronic 7 er en veldig avansert som henger i hop med andre styringer, og når de " lager til " chippen til den er det ikke så enkelt som å gå på fuel trim, fortenning, ladetrykk f.eks og øke verdiene. å lage en chip til denne er som å programmere på skikkelig vis som er hex programmering.
se wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Hexadecimal

har forsøkt med egen eksperimentering med mapping. det er utrulig tidkrevende.

jeg anbefaler bsr chip for fullt ut. de har stål kontroll & du har god support.

jeg har ingen feilkoder med bsr.

iStereo
22/11/11, 10:26
Hva er fordeler og ulemper med BSR vs RICA?

Slik som jeg har forstått dette nå, så er den «beste» løsningen Rica. Da de tuner hver enkelt bil individuelt, altså du får den beste løsningen akkurat for din bil.

BSR tuner bilen på et generelt grunnlag. Altså verdiene blir romsligere og det er ikke sikkert at du får den beste tuningen for akkurat din bil.. :)

iPaal
22/11/11, 17:49
Har prøvd å sende mail til Rica uten at jeg har fått svar. BSR fikk jeg svar av etter ett par timer. For meg teller support litt også. Så enn så lenge ligger BSR først på lista.

iStereo
22/11/11, 19:18
Nå er vel Autopower (https://www.autopower.no/) i Arendal som er forhandler av Rica sine produkter, de har også en egen fysisk butikk om man vil kjøpe over disk. Så servicen er det ikke noe å si på der i gården!!

iPaal
22/11/11, 21:31
Nå er vel Autopower (https://www.autopower.no/) i Arendal som er forhandler av Rica sine produkter, de har også en egen fysisk butikk om man vil kjøpe over disk. Så servicen er det ikke noe å si på der i gården!!

For de som bor i Arendal er det sikkert ikke noe problem, men for oss som bor på indre østlandet blir det litt langt. Fant en forhandler i nærheten, men svarer ikke på mail de heller :-(

Hva koster Rica sin?

volvoRsport
22/11/11, 21:53
For de som bor i Arendal er det sikkert ikke noe problem, men for oss som bor på indre østlandet blir det litt langt. Fant en forhandler i nærheten, men svarer ikke på mail de heller :-(

Hva koster Rica sin?

BCB har Rica, der får du også rabatt hvis du blir VCCN-medlem.

iPaal
23/11/11, 09:29
Fikk svar av gutta i Arendal. Det skrives her at Rica henter ut programmet fra bilen og tilpasser trimming til hver enkelt bil. iSoftloader ser ut til å funke på samme måte som BSR sin enhet for min del. Kan ikke tenke meg at iSoftloader til Rica er så intelligent at den lager et program ved å lese progammet i bilen der og da. Men en fordel med Rica som gjør at den blir mer interessant er at enheten kan brukes på 4 biler og ikke 1 som BSR. Det vil jo si at jeg kan enten spleise med noen eller spare den til evt nyere bilkjøp i fremtiden. Koster riktig nok ett par 1000 lapper mer, men det kan det være verdt. Med litt rabatt gjennom VCCN så blir det kanskje ikke så verst. BCB ligger15 min kjøring fra meg :-)

iStereo
23/11/11, 13:24
Det som skjer er at iSoftloader leser og laster ned programvaren for din bil, så må du inn til PC'en, og overføre bilens software til Rica. Der sitter et menneske som oppdaterer de riktige verdiene for akkurat din bil.

Så går det et par timer, så får du tilsendt oppdatert programvare på epost. Så er det bare å oppdatere iSoftlader med ny software og legge denne over til bilen.

Og da har du original softwaren og den nye liggende i iSoftloaderen, så kan du bytte frem og tilbake om du føler for det! :)

Det er veldig enkelt dette; just plug'n'play.. ;)

iPaal
23/11/11, 15:11
Det som skjer er at iSoftloader leser og laster ned programvaren for din bil, så må du inn til PC'en, og overføre bilens software til Rica. Der sitter et menneske som oppdaterer de riktige verdiene for akkurat din bil.

Så går det et par timer, så får du tilsendt oppdatert programvare på epost. Så er det bare å oppdatere iSoftlader med ny software og legge denne over til bilen.

Og da har du original softwaren og den nye liggende i iSoftloaderen, så kan du bytte frem og tilbake om du føler for det! :)

Det er veldig enkelt dette; just plug'n'play.. ;)

Sounds good for me :-)