PDA

Vis full versjon : Webastoproblemer (starter ikke)



eab
21/09/11, 21:25
Hei

Webastoen i min 02 d5 har tidligere nektet å starte, og dersom jeg prøver så blinker det "brenslevarmare på" 2-3 ganger før den går over på brenslevarmare av igjen. Dette er vel fordi det var satt en feilkode i varmeren etter så og så mange mislykkede startforsøk.

Etter å ha lastet inn bsr-programvaren i bilen så ble jo alle feilkoder slettet, og da prøvde ihvertfall varmeren å starte. Kupevifta starter, det tikker ca midt under bilen (dieselpumpa til varmeren?), det lukter diesel og man kan høre noe som summer og går bak støtfangeren. Men det virker ikke som varmeren klarer å tenne. Den prøver et par tre ganger før den bare slår seg av igjen.

Hvor og hva bør jeg gjøre? Er det noen gjengangerfeil på disse varmerne? Tenkte å plukke ut varmeren til helga og gjøre rent og bytte glødepluggen. Stemmer det at varmeren bruker samme plugg som motoren?

_tormod_
21/09/11, 21:51
Er nok bare å plukke opp varmeren. Hender seg det løsner litt deler der inne som gjør at den ikke tenner. Det ser du først når du har plukket den opp. Sjeldent det er defekt glødeplugg, men det skjer i blandt.
Ikke samme plugg i varmeren som motor nei.

runepv50
22/09/11, 10:39
Hiver meg på tråden din.

Min er også treg starta nå...så tenkte å ta den ut å rengjøre. Sånn tidsmessig....hvor mye tid kan dette ta? Jeg regner med å plukke av fronten på bilen (Dette har jeg gjort før).

Mye som skal koples av før en tar ut varmeren? tenker på slanger osv.

_tormod_
22/09/11, 16:30
Du gjør mye på en time. De som driver med dette daglig overhaler/bytter innmat i disse på 30minutt. Men om man skal drive hjemme uten løftebukk, ikke fast plass på verktøy går det nok 1.5-2timer.
Behøver ikke ta av fronten da, men du kan da godt gjøre det. Holder å ta vensre framhjul og borre ut 4 popnagler i innerskjermen. da kommer du til varmeren. den sitter med en 18mm bolt i nedkant og en 13mm mutter ovenfor. La den henge i vannslangene så slipper du tappe av den vannet. Da er det bare å plukke den opp :)

runepv50
22/09/11, 19:50
Fant denne også:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=8006&postdays=0&postorder=asc&start=0

runepv50
22/09/11, 19:58
Du gjør mye på en time. De som driver med dette daglig overhaler/bytter innmat i disse på 30minutt. Men om man skal drive hjemme uten løftebukk, ikke fast plass på verktøy går det nok 1.5-2timer.
Behøver ikke ta av fronten da, men du kan da godt gjøre det. Holder å ta vensre framhjul og borre ut 4 popnagler i innerskjermen. da kommer du til varmeren. den sitter med en 18mm bolt i nedkant og en 13mm mutter ovenfor. La den henge i vannslangene så slipper du tappe av den vannet. Da er det bare å plukke den opp :)

Men når den skal plukkes opp...mener du da å løsne innerdelen slik at en del blir hengende igjen i slangene?

Håkon89
22/09/11, 21:24
Hadde disse symtomene på min s80 - 99... Da var det sirkulasjonspumpen som var gåen... prøv å start varmeren når motoren går. da driver motoren vannet rundt og flammevakten slår ikke inn.

_tormod_
22/09/11, 22:27
Ja, du plukker ned hele varmeren komplett, lar den henge igjen i de to vannslangene. Så demonterer du lokket (3stk torx), og peller ut innmaten. Da blir varmeveksleren hengene igjen.

runepv50
22/09/11, 22:33
Ja, du plukker ned hele varmeren komplett, lar den henge igjen i de to vannslangene. Så demonterer du lokket (3stk torx), og peller ut innmaten. Da blir varmeveksleren hengene igjen.

Bør en gjøre ren varme veksleren også?

_tormod_
23/09/11, 05:55
nei, det trengs ikke med mindre det har falt noen løse deler fra brennenheten nedi. Da snur du den bare på hodet og rister ut det som evnt måtte ligge nedi der.

runepv50
24/09/11, 13:20
hvordan løsner en innermaten i den..? har løsnet de 3 torx skruene og tatt av toppen...

cortinaterje
24/09/11, 13:58
Det er en sprengskisse i denne linken om det hjelper.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=16271

runepv50
24/09/11, 16:17
Gjorde et forsøk i dag men måtte gi opp da jeg ikke fikk ut innmaten før det begynte å regne.

Men jeg har noen spørsmål:

1. Får en kjøpt glødeplugg andre plasser enn hos Volvo? Tenkte å bytte denne mens jeg har den demontert. Ca pris?

2. Hvis en kopler av slangene til kjølevannet, renner det mye ut da? Tenkte å demontere og ta ut hele saken for å lettere løse innmaten. Kan mann demontere slangene og fortsatt ha bilen i drift eller går kjølevannet gjennom denne brenneren? Har programvare slik at dieselvarmeren ikke starter automatisk.

3. Når jeg løsnet den bolten som har 18mm hode, så passet jeg på å støtte under "ramma" med en bukk. Var redd for at noe skulle falle ned. Er dette nødvendig?

Stig-Arne
24/09/11, 16:39
finn deg en rørbit som passer i slangen, er vel 1/2" tenker jeg. Så kan du bruke bilen i mellom tiden :)
Er ikke mye kjølevann som leker ut, kan også kanke slangen med strips for midlertidig tetting :)

cortinaterje
24/09/11, 17:16
Gjorde et forsøk i dag men måtte gi opp da jeg ikke fikk ut innmaten før det begynte å regne.

Men jeg har noen spørsmål:

1. Får en kjøpt glødeplugg andre plasser enn hos Volvo? Tenkte å bytte denne mens jeg har den demontert. Ca pris?

2. Hvis en kopler av slangene til kjølevannet, renner det mye ut da? Tenkte å demontere og ta ut hele saken for å lettere løse innmaten. Kan mann demontere slangene og fortsatt ha bilen i drift eller går kjølevannet gjennom denne brenneren? Har programvare slik at dieselvarmeren ikke starter automatisk.

3. Når jeg løsnet den bolten som har 18mm hode, så passet jeg på å støtte under "ramma" med en bukk. Var redd for at noe skulle falle ned. Er dette nødvendig?

1. ca 600 på Volvo. Prøv hos båtforhandlere eller her: http://www.termomarin.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2fdefault.aspx

2. Du må sette klemmer på slangene ellers kommer kjølevannet i motoren ut. Slangene er 3/4" innv. dvs 19mm. Jeg mener det er det samme om du plugger dem eller by-pas'er dem. Husk å blende av fuelslangen også, og er det vinter og saltsesong bør du beskytte kontakten på kabelen.

3. Vet ikke. Jeg pleier å la braketten sitte igjen og løsne de to 8mm (12Nøkkel) nede.

runepv50
29/09/11, 20:37
Nå har jeg demontert varmeren og byttet pluggen. Såg ikke så verst ut inni der. Når jeg prøver å starte den så starter vifta men jeg hører ingen tikking fra diesel pumpa.

Hvordan kan jeg sjekke at denne er i orden? Er det noen sikkringer som kan være gåen?

mister j
29/09/11, 22:38
Har du sjekket for løse deler inni der?
Er forferdelig vanlig at sprederen som sitter på viftemotorakselen løsner og detter av.

vikry
30/09/11, 07:36
Varmeren har egen sikring. Sjekk i håndboken hvor du finner den. I min bil gikk sikringen før varmeren rakk å starte. Det viste seg å være kortslutning i glødepluggen. Ny glødeplugg, og alt i orden.

runepv50
30/09/11, 13:37
Har du sjekket for løse deler inni der?
Er forferdelig vanlig at sprederen som sitter på viftemotorakselen løsner og detter av.

Varmeren er plukket fra hverandre og ingen løse deler...

aarnes
30/09/11, 18:00
sikring nr 1 i motorrommet, kan være lurt å sjekke den.
edit: hvis den starter, men ikke får diesel kan det tyde på at pumpa har tatt kvelden.
er kun en sikring for hele varmersystemet og det er den jeg nevnte lenger opp...

gunnargt
30/09/11, 18:15
Start varmeren og mål om det kommer strøm bak til pumpa. Hvis ikke det gjør det så har overhetingstermostaten din tatt kvelden. Strømmen til pumpen går gjennom denne,har byttet mange av de som det er brudd i. Den sitter bak det lille dekselet på varmeren ved siden av glødpluggen,en liten firkantet dings som er skrudd fast med en mutter

runepv50
30/09/11, 19:25
Start varmeren og mål om det kommer strøm bak til pumpa. Hvis ikke det gjør det så har overhetingstermostaten din tatt kvelden. Strømmen til pumpen går gjennom denne,har byttet mange av de som det er brudd i. Den sitter bak det lille dekselet på varmeren ved siden av glødpluggen,en liten firkantet dings som er skrudd fast med en mutter

Skjønner jeg det slik at det ikke er pumpa som har tatt kvelden da men altså den termostaten? Hos meg ser det ut til at den termostaten ikke er skrudd på plass men bare trykket på plass slik som flammevakten!

Pumpa, er det den som står like ved avtappingsskruen til diesel på høyre side bak?

gunnargt
30/09/11, 20:10
Skjønner jeg det slik at det ikke er pumpa som har tatt kvelden da men altså den termostaten? Hos meg ser det ut til at den termostaten ikke er skrudd på plass men bare trykket på plass slik som flammevakten!

Pumpa, er det den som står like ved avtappingsskruen til diesel på høyre side bak?

Pumpa står rett ved filteret ja. Har en til overs skulle det være den du trenger.
Den du tenker på er sikkert en rund giver?
Den er i tilfelle til vanntempen,overhetingen sitter litt nedenfor denne.

runepv50
30/09/11, 20:26
Pumpa står rett ved filteret ja. Har en til overs skulle det være den du trenger.
Den du tenker på er sikkert en rund giver?
Den er i tilfelle til vanntempen,overhetingen sitter litt nedenfor denne.

Ja den jeg tenker på kan en se på bilde nr 7 på denne linken. Nederst på bildet.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=19712&start=15

gunnargt
30/09/11, 20:31
Ja da skal den sitte ved siden av den,på den skruen du ser med mutter på der

runepv50
30/09/11, 20:39
Ja da skal den sitte ved siden av den,på den skruen du ser med mutter på der

Pos 17 på sprenskissen her...?

http://www.impek-berlin.de/shop/userfiles/file/Installation-und%20Wartungsanweisung%20Ardic%20912_952%20DE.pdf

gunnargt
30/09/11, 20:53
Nei nummer 16: Überhitzungsthermostat

runepv50
01/10/11, 15:36
Da er ny sensor handlet inn...målte spenning på pumpa...der var det dødt. Så nå er det bare å få tid til å skifte sensoren.

Noen som vet hvilket moment som skal være på den bolten som holder motor rammen?

aarnes
01/10/11, 15:55
Ifg VIDA:

Momentdra skruven med 105 Nm (78 lbf.ft.). Vinkeldra med 120° eller MAX 280 Nm (206 lbf.ft.).

eab
01/10/11, 17:31
http://dl.dropbox.com/u/18246351/webasto.jpg


I dag fikk jeg endelig sett på varmeren. Etter å ha demontert den så fant jeg den "vifta" som fordeler dieselen (nr 14 på tegningen i den andre tråden) liggende løst nede i bunnen av varmeren. Satte den på plass igjen og som dere ser av bildet så ser det ut som om ting fungerer :)

Nå må jeg bare vente på at motoren blir kald igjen så jeg får prøvd den skikkelig. Den starter iallefall slik den skal nå

aarnes
01/10/11, 18:47
hohooho minner meg om mondoen jeg hadde. den røyk sånn støtt. sto i kø for å kjøre inn på sandefjord-strømstadbåten, folka lurte på om jeg hadde diesellekkasje.

eab
01/10/11, 19:58
Satser på at den slutter å ryke så mye etterhvert. Det der var første oppstart på flere år :)

runepv50
02/10/11, 13:58
Da er sensoren skifta og varmeren går som ei kule...!

takk folkens for hjelpa :)

aarnes
02/10/11, 15:46
Genialt! Ingenting er bedre enn en dieselvarmer som virker! (Min virker :D)

eab
02/10/11, 17:43
Jeg har funnet ut at sirkulasjonspumpa ikke går på min :-(

Den starter som den skal, men stopper så fort vannet blir varmt rundt termostaten. Når motoren går så fungerer varmeren helt topp. Må vel av med støtfangeren igjen for å måle litt spenning her og der

eab
04/10/11, 20:38
Da har det oppstått flere problemer med dieselvarmeren.

Jeg har somsagt funnet ut at sirkulasjonspumpa er defekt, og i et forsøk på å reparere den så gikk magnetene inne i motoren i smådeler. Så jeg må ha ny pumpe.

Nå starter ikke dieselpumpa til brenneren heller. Når man prøver å starte brenneren så begynner selve el-motoren i brenneren å gå rundt, men den stopper nesten med en gang. Samtidig så er det et ganske stort spenningsfall en eller annen plass, såpass at man ser kupelyset bli merkbart svakere rett før brenneren slår seg av. Dette skjer uansett om motoren går eller ikke. Det er nok strøm på batteriet.

Såvidt jeg har funnet ut så går strømmen til dieselpumpa først inn til den modulen som står på brenneren, før den går gjennom "överhettingsgivare" og videre ut til dieselpumpa. Er denne överhettingsgivaren den saken som sitter inne i toppen av brenneren, rett under den tallerkenen som blåser ut eksosen fra brenneren?

*edit: boschnummeret på sirkulasjonspumpa er forresten 0 392 020 034, hvis noen vet om en plass som selger boschdeler billig. Den er mye brukt på diverse vag og opel produkter har jeg sett.

cortinaterje
04/10/11, 20:58
*edit: boschnummeret på sirkulasjonspumpa er forresten 0 392 020 034, hvis noen vet om en plass som selger boschdeler billig. Den er mye brukt på diverse vag og opel produkter har jeg sett.

Du kan ta en titt her: http://www.pumpvendor.com/Johnson_CM10P7-1_CM30P7-1_series.html

tror ikke det blir noe særlig billigere :)

roar oppi
05/10/11, 01:20
Er du ikke mer mekaniker enn at du bytter hjul sommer og vinter.. Så bør du overlate dette m varmer`n til Bilia.. Har du hatt 3 stopp MÅ du ha på PC`n for å resetè ... Det er det kun Bilia og noen få utvalgte som kan.. Jada det koster litt... Men luxus koster.. HiHi

cortinaterje
05/10/11, 05:58
Er du ikke mer mekaniker enn at du bytter hjul sommer og vinter.. Så bør du overlate dette m varmer`n til Bilia.. Har du hatt 3 stopp MÅ du ha på PC`n for å resetè ... Det er det kun Bilia og noen få utvalgte som kan.. Jada det koster litt... Men luxus koster.. HiHi

Ubeskivelig god følelse når man sitter der og har fått det til.
................istedenfor å sitte der og bare betale og irritere seg. :p

eab
05/10/11, 09:39
Er du ikke mer mekaniker enn at du bytter hjul sommer og vinter.. Så bør du overlate dette m varmer`n til Bilia.. Har du hatt 3 stopp MÅ du ha på PC`n for å resetè ... Det er det kun Bilia og noen få utvalgte som kan.. Jada det koster litt... Men luxus koster.. HiHi

Nå er det heldigvis slik at jeg kan resette varmeren selv, slik jeg skriver i første post. Skal ikke skryte på meg å være utdannet mekaniker, men har bygget motorer, overtalt og reparert girkasser, satt sammen bakakslinger osv osv. Så jeg tror det skal gå bra å reparere varmeren selv.

runepv50
05/10/11, 18:29
Nei den saken som sitter inne i toppen er flammevakten mener jeg. Den sensoren sitter ned på brenneren bak det dekselet. Dekselet sitter fast med en mutter. Bak der er det flere ledninger. Den sensoren sitter fast med en mutter den også. Jeg bytta min i helga. Da fikk jeg strøm til pumpa. Jeg vet ikke hvordan en legger inn bilder her men har du en epost så kan jeg sende et bilde.




Såvidt jeg har funnet ut så går strømmen til dieselpumpa først inn til den modulen som står på brenneren, før den går gjennom "överhettingsgivare" og videre ut til dieselpumpa. Er denne överhettingsgivaren den saken som sitter inne i toppen av brenneren, rett under den tallerkenen som blåser ut eksosen fra brenneren?

Vatnehol
05/10/11, 18:40
den flammevakten, er på kjelebrennere ombord båter og, de bruker ihvertfall der å sote igjen, så å vaske de i heftig avfetting, så er det ofte brukbare igjen. men det er en forbruks del.

eab
05/10/11, 19:01
Nei den saken som sitter inne i toppen er flammevakten mener jeg. Den sensoren sitter ned på brenneren bak det dekselet. Dekselet sitter fast med en mutter. Bak der er det flere ledninger. Den sensoren sitter fast med en mutter den også. Jeg bytta min i helga. Da fikk jeg strøm til pumpa. Jeg vet ikke hvordan en legger inn bilder her men har du en epost så kan jeg sende et bilde.

Skal vente til jeg får sirkulasjonspumpa før jeg tar av støtfangeren og prøver mer. Men da skal jeg sjekke om det kommer strøm fram til dieselpumpa, evt. om den överhettingssensoren er defekt.

Volvo skulle forresten ha over 2000kr for pumpa, mens meca selger den for 600kr :rolleyes:

runepv50
05/10/11, 22:02
Jeg klipset av ledninga som går inn på pumpa og målte der. Lett å komme til der.