PDA

Vis full versjon : Dunking i høyre hjul under kjøring



Evensol
21/09/11, 15:12
Har hatt problemet siden eg skifta bremseskiver og dekk for ca ei uke siden.

Merker det når eg er mellom 70 og 90 km/t. Hører dette like godt som eg kjenner det på bilen.

Har hatt alle felgene på avbalansering idag(21.09.11) og dei var i meget god stand unntatt ene bakdekket som hadde eit ørlite kast, men ikkje nokke som skulle kunne merkes.
Einaste dei gjorde der var å tappe ut litt luft, hadde 43 psi, dei luftet dekkene ut til 36 som var optimalt for bilen. Då blei problemet mindre, men er fortsatt der.
(Dekkene er Nokian Hakkapelitta, Piggfrie vinterdekk som sitter på originale Volvo 15" Aluminumsfelg )

Når eg skiftet skivene var eg ikkje ani kulelager, bærearm o.l. og skivene er skittfrie og alle bolter er fine, sånn at det er sagt.

Noen som har vert borti noe lignende?:confused:

Takk på forhånd for svar! ;)

mrstfu
21/09/11, 17:36
Dunking? Altså, høres det ut som en mekanisk metall-mot-metall-lyd, eller som en høylytt vibrering?

Robert H.
21/09/11, 18:00
Regner med at du er heeelt sikker på at boltene til kalipperholderen er skrudd til.
Minner om de lydene Hans! hadde i forstillingen:rolleyes:

Evensol
21/09/11, 18:51
Dunking? Altså, høres det ut som en mekanisk metall-mot-metall-lyd, eller som en høylytt vibrering?

Er litt vanskelig å forklare lyden, men det føles som om det er noe med dekket eller bremsen, det dunker så tar seg ei omdreining så dunker det igjen, rask kontinerlig dunking med andre ord.

Evensol
21/09/11, 18:54
Regner med at du er heeelt sikker på at boltene til kalipperholderen er skrudd til.
Minner om de lydene Hans! hadde i forstillingen:rolleyes:

Ja første gang eg hørte det demonterte eg heile bremsen igjen for sjekke at alt var i orden, pusset i tillegg vekk rust og skitt inni calipperholderen i tilfelle det var noe som tok ani, så er sikker på at alt er fint å stramt der;)

mrstfu
21/09/11, 19:07
Er litt vanskelig å forklare lyden, men det føles som om det er noe med dekket eller bremsen, det dunker så tar seg ei omdreining så dunker det igjen, rask kontinerlig dunking med andre ord.

Høres veldig hjullager ut for min del (kjører med samma selv:D), sikker på at det ikke er det?

Evt, hvordan er rullebanen til dekket?

Slangeløse dekk består jo kort fortalt av to gummilag med en metallnetting mellom, på mine gamle vinterdekk slapp det ene gummilaget et lite stykke, så jeg hadde en 4-5cm tjukk kul midt i rullebanen. Du kan tenke deg hvordan det hørtes ut?:D

Hvordan merker du det på bilen? Går rattet fra side til side, eller bare vibrerer det? Noen annen måte du merker det på?

All info hjelper på fjerndiagnose:D

Robert H.
21/09/11, 19:16
Avbalanseringslodd som er borti kalipperen kanskje?

Evensol
21/09/11, 19:49
Høres veldig hjullager ut for min del (kjører med samma selv:D), sikker på at det ikke er det?

Evt, hvordan er rullebanen til dekket?

Slangeløse dekk består jo kort fortalt av to gummilag med en metallnetting mellom, på mine gamle vinterdekk slapp det ene gummilaget et lite stykke, så jeg hadde en 4-5cm tjukk kul midt i rullebanen. Du kan tenke deg hvordan det hørtes ut?:D

Hvordan merker du det på bilen? Går rattet fra side til side, eller bare vibrerer det? Noen annen måte du merker det på?

All info hjelper på fjerndiagnose:D

Det er no litt merkelig at hjullageret skal ta helgen på akkurat samme tida eg skifter bremser og dekk.

Når eg avbalanserte dekkene idag sa "dekkmannen" at dekkene var i perfekt stand og han så nøye over dei.

Viss noe så synes eg at det er ørlite vibrering i både rattet og pedalene.

Evensol
21/09/11, 19:51
Avbalanseringslodd som er borti kalipperen kanskje?

Viss det er sånne brikker du tenker på så nei, har sånne som er på utsiden av felgen.

Evensol
21/09/11, 19:54
Høres veldig hjullager ut for min del (kjører med samma selv:D), sikker på at det ikke er det?

Evt, hvordan er rullebanen til dekket?

Slangeløse dekk består jo kort fortalt av to gummilag med en metallnetting mellom, på mine gamle vinterdekk slapp det ene gummilaget et lite stykke, så jeg hadde en 4-5cm tjukk kul midt i rullebanen. Du kan tenke deg hvordan det hørtes ut?:D

Hvordan merker du det på bilen? Går rattet fra side til side, eller bare vibrerer det? Noen annen måte du merker det på?

All info hjelper på fjerndiagnose:D

Korleis merker du det på bilen din då foresten? med hjullageret?

mrstfu
21/09/11, 20:40
Avhenging av hvor sliten hjullageret er, merker du det som en høylytt "vomvomvomvomvomvomvomvom" osv, helt opp til ekstrem vibrasjon i rattet. Hører det best når det aktuelle hjulet er i ytterkant sving, dvs mer vekt på det hjullageret enn på det andre.

Evensol
21/09/11, 22:00
Avhenging av hvor sliten hjullageret er, merker du det som en høylytt "vomvomvomvomvomvomvomvom" osv, helt opp til ekstrem vibrasjon i rattet. Hører det best når det aktuelle hjulet er i ytterkant sving, dvs mer vekt på det hjullageret enn på det andre.

Då trur eg nok det er hjullageret, merker lyden best når hjulet i er ytterkant sving, som du sier.

mrstfu
21/09/11, 22:49
jekk opp bilen din, så tar du tak i hjulet det gjelder, og snurrer rundt. burde merke motstand på visse punkter, kanskje skraping. burde høre/ de det ganske greit om det bremsecaliper som er løs, evt høre det om det er skiva det er snakk om.

om skiva tar borti caliper/kloss kan du finne ut ved å ta et tynt stykke papir, skli den mellom skive og kloss, og snurre på skiva. om skiva sitter skeivt, vil skiva dra med seg papirbiten.

siden du nylig skiftet skiver, du rengjorde skikkelig på anleggsflata til skiva? skal ikke så mye møkk der før du merker forskjell, kast i skiver merkes gjerne rundt 0.05mm skevhet:D

Soulair
22/09/11, 13:01
Kjørte en hel vinter med en tikkelyd fra høyre bakhjul. Også her forsvant tikkelyden når jeg svingte mot høyre, og ble forsterket i venstresving. Skjønnte ikke hva det var før jeg tilfeldigvis reiv litt i hjulet når bilen sto på bukk! Jekk opp bilen og riv litt i hjulet så kan du hvert fall utelukke det..:)

Evensol
30/09/11, 17:23
Noe eg har glømt i si tidligare, då eg skiftet begge skivene framme så luftet eg ikkje bremseslangene, kan dette ha nokke å si?