PDA

Vis full versjon : Økt lydnivå og dauere motor, hva er galt?



PyrionZ
20/09/11, 21:50
Skulle råne ei runde ista, og merka at bilen bråka vesentlig mer, det pusta mye mer fra luftfilteret, og eksosen ga mer lyd enn vanlig, dau som bare det var den og!

Tenkte det kunne være eksoslekasje, men dette kan da ikke gi markant dårligere effekt? Og hvorfor er lyden fra luftfilter plutselig så mye høyere?

Montert på 2.5'' simons fra kat. Også har jeg montert BSR optiflow filter, med varmeskjold. Dette skal da ikke ha noe å si, heller omvendt? Den gikk jo bedre i forrige uke.

Noen som har noen tips?

mrstfu
20/09/11, 22:15
På en sugemotor vil ytelsen i prinsipp være dårligere ved eksoslekkasje enn ved helt anlegg, men det er et HAV av variabler. På en turbomotor er det helt motsatt, men om du har en lekkasje foran lambdasonden, får nok sonden feilavlesning, altså det er altfor lite eksos ut i forhold til lufta som kommer inn... og ECU dermed justerer seg frem og tilbake til hverken du eller bilen veit opp eller ned. veit ikke sikkert, men det høres da ikke helt fjernt ut?

PyrionZ
21/09/11, 01:12
Kan jo stemme. Men, eksoslekasjer så nære motor burde da vel være hørbart? Har latt den stå på tomgang mens jeg har kikka/hørt under. Og har ikke merka noen unormale lyder.

En bekjent hadde akkurat det samme problemet med sin bil, og det gikk aldri i orden igjen.
Får bare kjøre den noen dager og se om det bedrer seg. Hvis ikke får Østlie ta en titt på den!

mrstfu
21/09/11, 01:27
Det kan jo alltids være en sjelden kombinasjon av defekt lambda og eksoslekkasje, før siste lyddemper, selv om det ikke er sannsynlig. Akkurat det med at luftfilteret bråker... hva mener du med det?

PyrionZ
21/09/11, 02:36
Man får jo mer lyd av å sette på Konfilter på dissa bila. Men, kan ikke huske at den har gitt så mye sugelyd ved pådrag. Hører mye mer turbosus nå, enn jeg gjorde før. Hører også motoren mye bedre, sånn generelt!

Digger lyden, bare synd det skal gå utover effekten! Men, får man ikke feilmeldinger ved gåen lambda?

mrstfu
21/09/11, 02:56
Det får man, såvidt jeg vet...

Mulig turbo er gåen? Vil jo ofte redusere ytelsen, kanskje den bidrar til økt lyd og.

PyrionZ
21/09/11, 03:27
Er mye mulig, etter turen idag har ihvertfall ikke turboen lada noe særlig! Har slitt lenge med at turboen drar litt olje. Så, kanskje likegreit å bytte den snart!

mrstfu
21/09/11, 03:33
Kan lønne seg det, om det løser problemet eller ikke, får du hvertfall ny turbo.

850GLTsilver
21/09/11, 03:42
Blåst cat?

mrstfu
21/09/11, 17:34
En tom eller fucka katalysator kan jo gi mer mottrykk, ja.

PyrionZ
21/09/11, 23:23
Kjørte bilen til og fra jobb i dag og den funka akkurat som den skulle igjen! Normal lyd fra eksos og filter, normalt drag osv. Merkelig!

Er ihvertfall utkikk etter ny turbo, da den gamle begynner å bli kje. Så da kommer enda et noob'ish spørsmål. Hva heter turboen som sitter i bilen? Motorkode: B5204T4

Asgeirhalvorsen
22/09/11, 08:06
har samme problemet på min v70 99 B5204t4. Tror det er eksosmanifoild. Det kommer og går, særlig vis bilen står litt skjevt.

PyrionZ
22/09/11, 23:08
Akkurat ja. Skjedde etter at bilen sto 5 minutter på tomgang i helling. Merkelige greier: s

Asgeirhalvorsen
26/09/11, 14:15
ja skjer kunn med min når den har stått skjevt, går fort over. Hadde turbo trykks måler før og når dette skjedde så ladet den nesten rett men ble skrangle lyd fra målern, som om trykket pulserte.
Vis catten er tett er den vel det hele tiden?

PyrionZ
09/11/11, 04:30
Da har verksted konkludert med at det måtte være kamakselføleren som sørga for at jeg fikk detta problemet. Ny kamakselføler er bestilt, så blir moro å se om dette var årsaken!

GMV
09/11/11, 09:03
Hva heter turboen som sitter i bilen? Motorkode: B5204T4

TD04HL13G, men de fra 940 passer ikke rett på pga vinkling og wg feste.
Du kan også med fordel sette på en 16-19T.

PyrionZ
09/11/11, 15:24
Hmm, nå fikk jeg "ny" turbo i posten i dag, dette er av typen : TD04HL-12T. Var visst fra en T5 italia. Jaja, vi får prøve, passer den ikke så er det bare å kikke etter en annen en.

Er forskjellig turbo på -98 og 99- 2litern før 99 hadde 180hp, 99 2liter har 163.

mrstfu
10/11/11, 10:14
TD04HL13G, men de fra 940 passer ikke rett på pga vinkling og wg feste.
Du kan også med fordel sette på en 16-19T.

Sier meg ikke uenig, men jeg har hørt en del karer på Volvospeed si at ME7 (mener det er ECUsystemet på 2.0LT?) ikke klarer å kontrollere ladetrykk/tenningstiming på 19T? VIsstnok da en del som har slitt med feiltenning og detonasjoner.

GMV
10/11/11, 10:54
Sier meg ikke uenig, men jeg har hørt en del karer på Volvospeed si at ME7 (mener det er ECUsystemet på 2.0LT?) ikke klarer å kontrollere ladetrykk/tenningstiming på 19T? VIsstnok da en del som har slitt med feiltenning og detonasjoner.

Skal høre mye rart før øra detter av, spesielt kommer det mye rare påstander fra andre siden av dammen....
Det er ikke mye som skiller ME7 i en 2.0T med det som sitter i R utgavene. I 9 av 10 tilfeller er det for svak gnist eller andre feil som forårsaker feiltenning. Man kan gjerne gå på med ett hakk kaldere plugger, og minske gapet med 0,1-0,2mm. Finnes mange plugger som ikke holder mål på markedet.

mrstfu
10/11/11, 11:10
Skal høre mye rart før øra detter av, spesielt kommer det mye rare påstander fra andre siden av dammen....
Det er ikke mye som skiller ME7 i en 2.0T med det som sitter i R utgavene. I 9 av 10 tilfeller er det for svak gnist eller andre feil som forårsaker feiltenning. Man kan gjerne gå på med ett hakk kaldere plugger, og minske gapet med 0,1-0,2mm. Finnes mange plugger som ikke holder mål på markedet.

som sagt, sier meg ikke uenig, prøver bare å plukke med meg så mye som mulig. selv har jeg ALDRI hatt ladetrykksproblemer med 19T:D

Asgeirhalvorsen
19/11/11, 10:13
Lurer på om du har funnet ut av problemet ? Har fått en skrangle lyd under min v70 99 2.0T, og det er ikke løst eksosanlegg eller andre løse ting som vises. Har også det problemet av av og til blir det mere eksosstøy og draget blir kraftig reduseret.

bortstun
19/11/11, 14:35
Lurer på om du har funnet ut av problemet ? Har fått en skrangle lyd under min v70 99 2.0T, og det er ikke løst eksosanlegg eller andre løse ting som vises. Har også det problemet av av og til blir det mere eksosstøy og draget blir kraftig reduseret.

Kaputt katalysator kansje....

PyrionZ
19/11/11, 22:12
Har ikke bytta føleren enda, venter på bedre vær.
Oppdaterer dere så fort det er gjort!

Asgeirhalvorsen
26/04/12, 23:11
Lurer på om det er noen som har funnet nå løsning på dette problemet ?

PyrionZ
26/04/12, 23:13
Jeg kom fram til at det var turboen min som sto fast, pluss at det var feil på kamakselføler. NY føler og turbo nå, og har ikke sett noe mer til problemene.

Edit: Turboen satte seg når jeg sto på tomgang over lengre tid, men løsna igjen når bilen blei kald.