PDA

Vis full versjon : Spørsmål og forslag rundt foringer i forstilling - 850



mrstfu
20/09/11, 21:27
Vedlagte video viser nuværende funksjon (eller mangel på som sådan) ved fremre foring på bærebru høyre side foran:

WWvW3Xw8qPc


Som dere ser, er ikke dette helt up to specs. Jeg har i det siste hatt mye merkelige opplevelser med bilen, spesielt under akselerasjon og bremsing, da retningsstabiliteten ikke er tilstede i det hele tatt. Med en sliten høyre fremdemper, har jeg hele tiden trodd at oppførselen skyldes demperen, ettersom stabstag sitter mellom demperene, er det ikke usannsynlig at en defekt eller sliten fremdemper vil endre styregeometrien noe.

Demonterte i stad for å bytte demper foran, og oppdaget da dette. Sånn jeg ser det, kan ikke oppførsel ved bremsing og akselerasjon skyldes noe annet enn denne foringen, defekt demper vil vel ikke kunne være mer enn en liten bidragende faktor. Med bilen jekket opp, og dekket montert, kan hele dekket skyves inn og ut med en drøy centimeter slingringsmonn. Årsaken til at jeg ikke vurderte foringer som feilkilde, er at disse var sprell nye for et drøyt år siden, regna ikke med de var slitte ennå. Det er hvertfall kun synlig/merkbart slark i den fremre foringen, den bakre virker tight som fy.

Spørsmålet blir da:

Har noen en klar forestilling om hva slags kjøring og forhold som fører til denne type slitasje? Er rimelig flink til å kjøre utenom hull og store fordypninger i veien, så jeg får meg ikke til å tro at det skyldes det.

Hva slags slitasje kan jeg forvente meg ved polyurethan-foringer i stedet for originalforinger? At bilen blir stivere ved polyforinger, bryr meg fint lite, dette er ingen/skal ikke bli en komfortbil uansett, er ute etter holdbarhet. Om polyforing til dobbel pris slites like fort, er jo poenget borte.

Hvordan slites polyforinger? Har fått inntrykk av at de ikke slites bort som vanlige vulk-foringer gjør, men er uten slitasje helt til de sprekker ved FOR HARD belastning?

Setter pris på forslag til foringer, gjerne med pris og slikt. Dette er en KLAR toerfeil på PKK, kan man si:D

Har tilgang på hydraulisk presse, så det er ikke noe stress, men om det finnes noe som kan dyttes på med håndmakt, er ikke det meg imot:D

850GLTsilver
21/09/11, 03:56
Hvilket moment trakk du til de boltene med?

Skal draes til med rent syk kraft, med brua i "normal ride position" .

For meg ser det ut til at foringens stålrør ikke er blitt sittende på plass der i ramma, og at den muligens har gått hen og blitt oval på grunn av belastningene.
Skal komme tilbake til forslag om løsninger på dette, da jeg selv heller ikke liker det patentet der. Må dra nå, men kommer tilbake senere på dagen.

Robert H.
21/09/11, 14:42
Har du hatt en oljelekkasje eller noe slikt?
På min lakk det litt servoolje fra beholderen til servoen pga en dårlig slangeklemme.
Det havnet delvis på den foringen og resten havnet på motorfestet:rolleyes:
Gummi og olje går dårlig sammen, da gummien blir svampete av olje.
Ble ny slangeklemme, nye bærearmer (når jeg allikevel holdt på skiftet jeg begge) og nytt motorfeste.
Det er også viktig som GLT Silver skriver at den bolten gjennom foringen skal skrus til når bilen står med vekten på hjulene for at ikke stålhylsen skal vris løs fra gummien

mrstfu
21/09/11, 17:40
Hvilket moment trakk du til de boltene med?

Skal draes til med rent syk kraft, med brua i "normal ride position" .

For meg ser det ut til at foringens stålrør ikke er blitt sittende på plass der i ramma, og at den muligens har gått hen og blitt oval på grunn av belastningene.
Skal komme tilbake til forslag om løsninger på dette, da jeg selv heller ikke liker det patentet der. Må dra nå, men kommer tilbake senere på dagen.

Hvilket moment FAR trakk til med, aner jeg ikke, men han er ikke kjent for å være spesielt sensitiv:D Skal opp en tur med alt idag, da plukker jeg av brua og ser hva som har skjedd.


Har du hatt en oljelekkasje eller noe slikt?
På min lakk det litt servoolje fra beholderen til servoen pga en dårlig slangeklemme.
Det havnet delvis på den foringen og resten havnet på motorfestet:rolleyes:
Gummi og olje går dårlig sammen, da gummien blir svampete av olje.
Ble ny slangeklemme, nye bærearmer (når jeg allikevel holdt på skiftet jeg begge) og nytt motorfeste.
Det er også viktig som GLT Silver skriver at den bolten gjennom foringen skal skrus til når bilen står med vekten på hjulene for at ikke stålhylsen skal vris løs fra gummien

Det med å skru til med vekta på hjulet, har jeg fått med meg, men det ble IKKE gjort når disse foringene ble byttet, der har vi nok funnet synderen. Oljelekkasje har jeg og hatt, men ikke noe som synlig har havnet på brua eller foringene...

Hva med polyforinger? Hvordan reagerer disse på olje?