PDA

Vis full versjon : Byttet bremseklosser 2005 V70 - Pedalen synker inn



n0gga
19/09/11, 20:14
Heihei godtfolk!

Har nettopp byttet bremseklosser foran på pappas Volvo V70 D5 fra 2005.
Jobben var enkel og grei den, men når alt var montert synker pedalen i bånn.
Dette er vel og merke når bilen er i gang. Når bilen er av blir pedalen steinhard.

Under kjøring er det veldig dårlig reaksjon på bremsene. Kjørte en del, og bremset ganske mye, så bremsene ble sinnsykt varme. Men har alltid likt bremsene på denne bilen, fordi man har bare såvidt trengt å tenke på bremsepedalen før den står i ro. Nå er det ikke i nærheten av det!

Kan nevnes at når jeg skulle trykke inn stemplene på kalipterne, hadde jeg et spesialverktøy som egentlig er beregnet på en audi, så den passet ikke rundt kanten på stempelet. Den runde enden på verktøyet passet dog inn i hullet på stempelet, så jeg presset stempelet inn ved å presse helt innerst i hullet på stemplet. Men det burde vel ikke ha noe å si, hele stempelet er jo av stål?

Noen andre som kan foreslå hva dette kan være? Tenker jo på at det kanskje er klossene som må gå seg litt til slitekantene på skiva...?
Er forresten ikke mye slitekant, men litt er det.

Harald
19/09/11, 20:22
virker bremsene dårlig hele tiden eller må du pumpe de for at de skal bli bra?

caterham
04/10/11, 10:49
Jeg skiftet bremser på en 2008 XC70II og pedalen gikk i bunn etter at jeg var ferdig. Snakket med Volvo og de bekreftet at det var vanlig. Vakumpumpa er så kraftig at den drar sylinderen i bunn. Dette merker du bare når du tester og ikke når du kjører. Hjulene låser opp lenge før du når bunn. Det ble utført bremsetest for å bekrefte dette.

Når det gjelder bremseeffekt så må dette ligge på at klossene ikke er innpå eller at du har en annen type klosser med annen effekt og følelse i. Det skal ikke være slik. Bekymringsfullt å ha varme bremser uten at du får noe effekt ut av dem.....(friksjon = varme = effektive bremser)

C.Erstad
04/10/11, 13:42
Er normalt at bremser ikke er helt normale før etter en stund...
Går noen km før klossene begynner å bite skikkeligt!

Bjørn A.
06/10/11, 18:06
Så lenge du ikke hadde av bremseslangene og fikk luft i systemet så er det nok bare å ta tiden til hjelp. Bremsene må slite seg til som alt annet som er nytt.