PDA

Vis full versjon : Erfaringer angående søknader om motorbygg til Biltilsynet



ChrML
17/03/10, 12:57
Noen som har noen erfaringer angående søking om motorbygg til Biltilsynet. Tenker da på papirer, fremgangsmåte og ting å få med i søknaden.

Det er snakk om en original FK motor som skal ha et skikkelig grenrør og større turbo. Godkjennes så nærme som mulig HK og NM krav på 940.

Kunne vært greit å hatt godkjent bilen min med KKK27 turbo og rundt 230 hk. Sånn at jeg har noen papirer å vise til hvis jeg blir stoppa med dette eller er på EU. Kommer ikke akkurat til å se veldig originalt ut nedi det motorrommet (grenrør osv..).

jonass
17/03/10, 13:50
Er da bare og skriv en søknad det, men få tydelig frem at du ikke skal overstige høyere effekt enn orginalt, også kan du begrunne med at du vil ha en bil som bruker mindre drivstoff, derav at du monterer et mer effektivt grenrør og en turbo som minker mottrykk.
Og få den benket til 230hk. Skulle gå greit dette. Kanskje du også må henvise til miljømålinger, at co'en ikke er høyere enn vanlig og at den ikke støyer.

ChrML
17/03/10, 13:54
Er da bare og skriv en søknad det, men få tydelig frem at du ikke skal overstige høyere effekt enn orginalt, også kan du begrunne med at du vil ha en bil som bruker mindre drivstoff, derav at du monterer et mer effektivt grenrør og en turbo som minker mottrykk.
Og få den benket til 230hk. Skulle gå greit dette. Kanskje du også må henvise til miljømålinger, at co'en ikke er høyere enn vanlig og at den ikke støyer.
Oki, høres kurant ut :). Får prøve å få til det etterhvert når bilen er ombygd. Men lønner seg vel kanskje å skrive søknad før man begynner og?

Volvo-Lars
17/03/10, 13:55
På en PKK (eu-kontroll) på ett bilverksted så kommer de nok til å stille spørsmål på effekten i motoren med større turbo å grenrør.
Men så lenge støy å CO'n er innen for krava, å at bilen generelt er i god teknisk stand så kan ikke ett verksted gjøre annet en å godkjenne bilen. I værstefall blir bilen henvist til biltilsynet med mistanke på effektøkning over det godkjente for bilen.
Vil ikke få noe kjøreforbud.


Hvis du har på forhånd har hvert på biltilsynet å vist bilen med ny turbo å kanskje noen bremsepapirer å fått aksept på dette, så har du ingenting å bekymre deg over;)


Ville heller hvert nærvøs for at dem pirker på at du har multilink på en bilen som kunn kom med stiv-aksel, hehe:) Hvis du er så uheldig å møter på en som veit hva 940 er, hvis du skjønner:)

THolandsli
17/03/10, 13:57
Skulle gå bra det som jonasss sier, men akkurat det med miljømålinger kommer vell mye an på hvilken årsmodell bilen er. Regner med de går etter mer enn CO og at det skal dokumenteres i hue og rævva. Men dette tror jeg Olavxxx er mannen til å svare på. Han har ihvertfall en del erfaring med slike søknader ifm. at han søkte og fikk innvilga twinturbo i sin 95" 960.

Olav'en
17/03/10, 17:09
Det dei krever hjå biltilsynet er effektmåling, måling av avgass og papirer frå Volvo ang maks effekt i angitt bilmodell (dette har dei og sjøl på trafikkstsjonen somregel). Så lenge det ser skikkelig ut, avgass er innenfor kravene og effekt er under maks tilatt skal det ikkje vere problem.

Trenger ikkje sende søknad, men kan vere greit å ta ein preik med dei på stasjonen der du planlegger å vise bilen.

ChrML
17/03/10, 17:13
Oki, det høres lovende ut. :)

Ikke sikkert de legger merke til multilinken når jeg viser dem bilen. Bilen er ikke akkurat lav for øyeblikket eller, så senkesett tror de neppe det er på den. Får bare rydde litt skikkelig i motorrommet og kanskje ikke vise bilen med 18" felger på :).

henrik940
17/03/10, 17:27
Er vel ingenting som sier at du MÅ godkjenne det multilinksystemet?

ChrML
17/03/10, 17:41
Er vel ingenting som sier at du MÅ godkjenne det multilinksystemet?
De fleste jeg har prata med som har peiling på hva som må godkjennes og ikke mener at multilink ikke må godkjennes. Problemet er bare at MK2-en har samlet 40mm breiere sporvidde enn stiv aksel, og alt over 15mm samlet endring av sporvidde må godkjennes.

For at jeg skal ha samme sporvidde som før må jeg kjøre ET40 felger bak og ET20 felger foran (eller ET40 + 20mm spacer foran). ET40 felger bak er lovlig mtp sporvidde sålenge jeg fortsatt har ET20 foran, da er ikke sporvidden endret. Men såvidt jeg vet er ikke bærende skrudde spacere og ET40 felger lov foran hvor det er ET20 originalt?

Og da kan jeg jo få et lite problem mtp at jeg enten må kjøre med forskjellige felger foran og bak når jeg reiser å godkjenner for at sporvidden skal stemme eller så må jeg ha skrudde spacere foran.

Olav'en
17/03/10, 17:58
940 stål felger fremme og 960 stål felger bak med kapsler? :)

ChrML
17/03/10, 17:59
940 stål felger fremme og 960 stål felger bak med kapsler? :)
Kan hende det må bli noe sånt, ja :). Ser jo mest anonymt ut. Selv om jeg har kjøpt noen V70 felger i 16" som er veldig like noen 740/940 felger jeg har i 15", sånn at man nesten ikke ser forskjell om man ikke ser etter.

Men litt kjedelig om de først ser det, sikkert ikke lov med forskjellige dimensjon på felgene foran og bak eller?

Men er det muligheter for å godkjenne bilen med 8x18" felger? Felgene er ikke TUV godkjente eller originale. Eller er det umulig siden jeg må ha 20 mm spacere foran / eller felgene blir for store?

jonass
17/03/10, 19:12
Så lenge du ikke nevner noe om mutli link og felger så tenker de nok ikke på at det kan være uorginalt, godt råd det over her med v70stål felg bak og 940 felg fremme.
Har du tenkt og hatt to map eller boostcontroller inni bilen slik at du kan skru ned effekt ved evt kontroll?
For hvis du har tenkt det hadde ikke jeg hvertfall brydd meg med og godkjenne med annen turbo og grenrør.

ChrML
17/03/10, 19:26
Så lenge du ikke nevner noe om mutli link og felger så tenker de nok ikke på at det kan være uorginalt, godt råd det over her med v70stål felg bak og 940 felg fremme.
Har du tenkt og hatt to map eller boostcontroller inni bilen slik at du kan skru ned effekt ved evt kontroll?
For hvis du har tenkt det hadde ikke jeg hvertfall brydd meg med og godkjenne med annen turbo og grenrør.
Problemet er at det sier seg selv at en bil med stor turbo og det grenrøret ikke fortsatt har de originale 135 hk :). Det hadde ikke vært noen fordeler med den turboen på bare 135 hk. 230 hk ser mye bedre ut i vognkortet ved evt kontroll.

vol760
19/03/10, 18:19
kjøp 4 nye fine 18" felger, drei ned senteret på to av dei 20mm så impresset blir riktig.. ingen som ser det. så har du hjul som er like uten spacer..

ChrML
19/03/10, 18:21
kjøp 4 nye fine 18" felger, drei ned senteret på to av dei 20mm så impresset blir riktig.. ingen som ser det. så har du hjul som er like uten spacer..
Det er jo en løsning, men har ikke lyst til å gjøre det. Veit ikke om det svekker felgen for mye, men har hvertfall lyst til at alle 4 hjula skal være like og en skrudd spacer er jo en fin løsning. Og har allerede kjøpt nye fine 18" felger ;).

volvoRsport
19/03/10, 18:25
drei ned senteret på to av dei 20mm så impresset blir riktig..

Hvis man skal dreie ned hele 2cm blir det vel ikke så mye gods igjen?

DieselDriver
19/03/10, 19:06
Dem sier ikke noe på aksler. Hvor mange amcarer er det ikke som med uorginale aksler foran og bak og de glir igjennom hver gang. Og når du skal godkjenne motor så ville jeg ha hatt svarte slnger og orginalt filter. Hadde jeg vært kontrollør og sett et sportsluftfilter hadde jeg ikke godkjent den. Er en ting jalla så baller det fort på seg.

ChrML
19/03/10, 19:17
Dem sier ikke noe på aksler. Hvor mange amcarer er det ikke som med uorginale aksler foran og bak og de glir igjennom hver gang. Og når du skal godkjenne motor så ville jeg ha hatt svarte slnger og orginalt filter. Hadde jeg vært kontrollør og sett et sportsluftfilter hadde jeg ikke godkjent den. Er en ting jalla så baller det fort på seg.
Skal ha svarte silikonslanger på alt. Hva er det med at sportsluftfilteret er så big deal for de som skal kontrollere? Er jo tross alt den gigantiske turboen som gir effekten...

DieselDriver
19/03/10, 19:20
Det er ofte gamle men som er kontrollører og de liker at ting ser helt og fint ut. Komme uten dørtrekk og slikt skal ikke ha noe og si men de teller det med fordet. Slik er hvertfall mine erfaringer. Har man en ren og nyvaket volvo så kommer den som oftest igjennom selv om det er litt her og der.

Shaiko
19/03/10, 19:59
Jeg var på full teknisk med datasprut, større turbo++ bilen er ikke videre strøken, fant noe smått plukk, men det gikk imellom, hatt mye ukurrante biler via jobben etc som jeg har vært på teknisk med alltid noe plukk på en bil, men det går alltid igennom. klart det er forskjell på sted til annet, er du en vrang jævel som kommer og skal vise bilen din og er overlegen så kan du få vansker med og få igjenom bilen med litt plukk, men om man er hyggelig og klarer og komunisere og snakke vissvass uten og være påtrengende så er det mye lettere og diskutere ting.
Om du legger deg på en list at du er evneverk og ikke vet hva en strekkbolt er engang så kan du også få en tøff kontroll. er man ikke redd og bli møkkete på henda så skjønner ofte kontolløren at du klarer og fikse det som skulle være galt.

cossykiller
19/03/10, 20:43
men datasprut er vel fyfy ? åssen klarte du det uten fordeler osv ?

henrik940
19/03/10, 20:44
Hvorfor er det egentlig ikke lov? Burde ikke være problem å godkjenne. Alt lar seg godkjenne :)

ChrML
19/03/10, 20:49
Hvorfor er det egentlig ikke lov? Burde ikke være problem å godkjenne. Alt lar seg godkjenne :)
Ikke uten rullende landeveistester på avgass og masse sånt piss mener jeg :p. Skal stå svart på hvitt at bilen ikke slipper ut mer gasser og masse sånnt mens man kjører.

henrik940
19/03/10, 20:56
Jammen å godkjenne det på BT.

ChrML
19/03/10, 20:58
Jammen å godkjenne det på BT.
Er vel de som krever alle disse miljøpapirene?

henrik940
19/03/10, 20:59
Se 740 mannen da, han har jo godkjent datasprut :)

ChrML
19/03/10, 21:00
Se 740 mannen da, han har jo godkjent datasprut :)
Yep, er ikke umulig :p. Men lett er det sikkert ikke.

henrik940
19/03/10, 21:04
Må nok under bordet med BT-mannen da :p

cossykiller
19/03/10, 21:13
få kona til og reise inn og godkjenne da ;D

volvoRsport
19/03/10, 22:19
Se 740 mannen da, han har jo godkjent datasprut :)

740 mannen = Erik E.?

THolandsli
19/03/10, 22:29
Han fikk vell godkjent bilen med det ja. +bur, bøttestoler, tremec osv.

cossykiller
19/03/10, 22:49
men kommer vel helt ann på hvem du møter på, og selvom du reiser inn og du får den godkjent, og de ikke oppdager datasprutet, så ligger du like drålig ann om du krasjer ?
om du får det godkjent står det godkjent med datasprut i vognkortet da eller ?

Shaiko
20/03/10, 01:29
er bare og ha en dynamisk 4gas måling på rullende landevei, skal du mappe sprutet ordentlig så er det uansett lettest og ta det på rullendes landeveg, så hvorfor ikke ha 4-gas målingene med så er alt iorden.

henrik940
20/03/10, 12:37
740 mannen = Erik E.?

Japp!

TeamBørnOut
27/03/10, 23:08
kjøp 4 nye fine 18" felger, drei ned senteret på to av dei 20mm så impresset blir riktig.. ingen som ser det. så har du hjul som er like uten spacer..
20mm = 5 hull i felgen hvor boltene detter igjennom :D




Hvis man skal dreie ned hele 2cm blir det vel ikke så mye gods igjen?
De fleste felger har nok gods igjen. men fordi volvo har så korte hjulbolter så har man ikke noe gods igjen til mutterne..

ChrML
14/05/10, 19:19
Hvordan er det med veivhusventilasjon under godkjenning? Mtp ventilering til friluft vs foran turbo. Det beste for effekt og for å unngå tenningsbank er jo å ventilere det til friluft, men mtp godkjenning og for at oljen skal holde seg fri for forurensinger lenger så vil jeg ha den der hvor turboen suger. Men sliter litt med å finne løsninger for hvordan jeg kan gjøre det cleant og pent.

TeamBørnOut
14/05/10, 19:22
Du kan ikke la det gå ut i friluft hvertfall. da klikker det for dem. catch tank med vakum fungerer jo. eller bare tre den orginale slangen inn på "orginal" plassen når du skal vise bilen..

ChrML
14/05/10, 19:24
Tror jeg akkurat fant løsningen; sette nippel i 90 grader silikonslangen inn på turbo :).

http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=SST25K&vg=&vgpath=

Bare synd den skal være så sinnsykt dyr...

TeamBørnOut
14/05/10, 19:35
bare "lim" den fast på røret under kontrollen da? så slipper du kjøre dampen inn i innsuget også.

Iversen
14/05/10, 19:50
De fleste jeg har prata med som har peiling på hva som må godkjennes og ikke mener at multilink ikke må godkjennes. Problemet er bare at MK2-en har samlet 40mm breiere sporvidde enn stiv aksel, og alt over 15mm samlet endring av sporvidde må godkjennes.

For at jeg skal ha samme sporvidde som før må jeg kjøre ET40 felger bak og ET20 felger foran (eller ET40 + 20mm spacer foran). ET40 felger bak er lovlig mtp sporvidde sålenge jeg fortsatt har ET20 foran, da er ikke sporvidden endret. Men såvidt jeg vet er ikke bærende skrudde spacere og ET40 felger lov foran hvor det er ET20 originalt?

Og da kan jeg jo få et lite problem mtp at jeg enten må kjøre med forskjellige felger foran og bak når jeg reiser å godkjenner for at sporvidden skal stemme eller så må jeg ha skrudde spacere foran.

Jeg har fått innvilket montering av 25mm H&R spacere på min 91mod 960 med ET43 felger. Så her er det fullt mulig dersom du har TUV godkjente spacere. Men det må være samme ET foran og bak. Altså må du ha 20mm spacere foran for at det skal bli ET40 foran og bak.

ChrML
14/05/10, 19:58
Jeg har fått innvilket montering av 25mm H&R spacere på min 91mod 960 med ET43 felger. Så her er det fullt mulig dersom du har TUV godkjente spacere. Men det må være samme ET foran og bak. Altså må du ha 20mm spacere foran for at det skal bli ET40 foran og bak.
Ah, oki :). Står det i vognkortet ditt at kjøretøyet ditt skal ha felger med innpress ET45?

Iversen
14/05/10, 21:44
Ah, oki :). Står det i vognkortet ditt at kjøretøyet ditt skal ha felger med innpress ET45?

Har ikke fått rota meg til time enda. Har bare fått godkjenning av søknaden jeg skrev. Men hvis alt var som jeg skrev i brevet så skulle det ikke være noe problem. La ved TUV papirer og refererte til veitrafikkloven om dekk og felg. Da så dem at jeg hadde satt meg inn i forskriftene og kunne godkjenne det :)
Og la meg rette meg selv. Det er vel ET25 originalt på 940/960 -94. Så ET mitt blir vel 50 med spacere.

TeamBørnOut
14/05/10, 21:46
Dette med et skrev de faktisk ikke noe på når kammeraten min godkjente sin bil med multilink og r6... :D

ChrML
14/05/10, 21:47
Dette med et skrev de faktisk ikke noe på når kammeraten min godkjente sin bil med multilink og r6... :D
940? Hvordan gikk han frem for å godkjenne multilink?

TeamBørnOut
14/05/10, 21:50
Vi sa "Så har vi montert multilink" så tittet han. tok masse bilder. sa det så bra ut. og tittet på eksosanlegget

ChrML
14/05/10, 21:55
Vi sa "Så har vi montert multilink" så tittet han. tok masse bilder. sa det så bra ut. og tittet på eksosanlegget
Haha, oki :p. Rart han ikke spørte og gravde mer rundt det med fjører, dokumentasjon av tillatt akselvekt, sporvidde osv...

Men kommer nok helt an på kontrolløren... Kan hende de graver når de ser 3.5"-en min og.

TeamBørnOut
14/05/10, 21:56
Han var fra sarpsborg. og var vandt til volvo. så han viste jo at 940 og 960 er samma fra baksetene og bakover. Men man kan sikkert møte på skikkelig dritt folk også..

ChrML
14/05/10, 21:57
Han var fra sarpsborg. og var vandt til volvo. så han viste jo at 940 og 960 er samma fra baksetene og bakover. Men man kan sikkert møte på skikkelig dritt folk også..
Ah, oki. Kanskje jeg får ta meg en tur der du var hvis jeg finner ut at jeg skal godkjenne multilinken :p.

Christian
17/05/10, 05:40
Jeg vet ihvertfall om èn her i bygda, som har en 93 945 som er TOTALT ombygd til 98 V90, den er godkjent ombygd. Jeg vet ikke hvordan den er bygd, hvis jeg skulle tippa så ville jeg sagt han bare har flytta over b-stolpa, men den er godkjent.

Det står bare:
"Godkjent ombygd fra 311 til 101" i vognkortet, også at det er godkjent med 3l og 150kw.
Den har multilink MK2.