PDA

Vis full versjon : meninger/erfaringer V70XC `99mod



norges blomsterdal
19/09/11, 18:43
Hei,

vurderer å kjøpe en V70XC som vinterbil. Har noen erfaringer som kan være nyttig? Dvs dypsnø kjøring, pakket snø, is, bratte bakker med svinger og is på?
Har hatt engang en V70XC 2000 modell fra USA med automatik. Kjempedårlig bil. Unntatt komforten i bilen var det ikke mye å skryte av. Er det kanskje anderledes med forgjengeren? Liker mye bedre manuell giring.

mrstfu
19/09/11, 20:36
Uansett hvordan du ser på det, V70XC er ingen firehjulstrekker, det er en forhjulstrekker med hjelpetrekk bak. Dette innebærer at bakhjula har tilnærmet ingen drift inntil forhjula spinner. Da strammes viskosekoblingen på mellomakselen opp, og overfører krefter til bakhjula, visstnok med ca 50/50 fordeling av kreftene.

I prinsipp vil ikke dette være noe problem for de fleste, så lenge du husker på at hvis forhjula begynner å spinne eksempelvis i en oppoverbakke, må du ikke slippe gassen. Såvist jeg husker må forhjula spinne en og en halv gang rundt før bakhjula tar tak, så om du slipper gassen, blir du stående:D

Dypsnøkjøring vil den selvfølgelig være bedre på enn en FWD, men selv om den har økt bakkeklaring, er den ikke fjellhøy. Å vrenge ut på nærmeste jorde midt i romhjula er vel en sikker oppskrift på å bli stående fast, på denne siden av en traktor:D

Så lenge viskosekoblinga er god og varm, burde oppoverbakker med svinger, pakket snø og slikt ikke by på noen problemer, om det er speilblank is, kommer det selvfølgelig mye mer an på dekka dine.

Apropos, dekka MÅ være lik alder, merke, modell og rulleomkrets på alle fire hjul, hvis ikke vil du nesten garantert kjøre i stykker viskosekoblinga. Noen andre ting er det og smart å være obs på, bakbremsene er eksempelvis forskjellig fra FWD V70, det kreves mer bremsekraft for å stoppe et hjul med drift på, enn et hjul som bare ruller med underlaget.

Dette er ikke erfaringer jeg kommer med, da jeg hittil klarer meg fint med en 850, men ting jeg har plukka oop underveis. Mange flere her som kan gi deg mer detaljert informasjon.

norges blomsterdal
19/09/11, 21:14
Tusen takk for det her.
Det jeg opplevde var at jeg rygget ut av tunet og opp i en snøhaug. Jeg kom ikke av gårde før naboen kom med sin eldgamle bil.

Har vurdert Toyota RAV4 men er veldig fornøyd med min V70 TDI mod 99. Har hatt Volvo i mange år. Men liker mest 850/V70 I.

Hvordan er det med høy km-stand for en bensin motor?

mrstfu
19/09/11, 21:33
Bensinmotorene er mye mer tilgivende enn TDIene, spesielt hva gjelder høy kilometerstand. Selv om det ikke er en unnskylding for å slippe vedlikehold, MÅ man ikke være like religiøs med serviceintervaller på bensinmotorene. Så lenge pakninger og pumper er i orden, holder det med jevnlig olje, plugg og filterskift.

RAV4 er nok noe bedre på dyp snø, men den har jo og sine begrensninger. Hvor dyp snø regner du med å måtte forsere?

Aberet med de fleste AWDsystemer (AWD, ikke 4WD, forskjell der:D) er at det i hovedsak dreier seg om helt åpne differensialer både på frem og bakaksel. Dette er som sagt kun inntrykket jeg har fått av, men om vi tar V70 AWD som eksempel, ettersom (såvidt jeg vet) vinkelkassa, som sender krefter til bakaksel, sitter på høyre fremre drivaksel, risikerer du at den åpne differensialen på fremaksel (i girkassa) sender alt av krefter til venstre fremhjul, og sitter i prinsipp igjen med en enhjulsdreven bil....

Dette er som sagt kun det jeg har fått inntrykket av, og det er et EKSTREMT tilfelle... Det kan og hende at Quaife-differensialen som kan monteres i 850 og X70 FWD, kan monteres i manuellkassa til en AWD.

MortenKr
20/09/11, 09:13
Har en 2000 1.gen xc70 med automat og jeg for min del har bare god ord når det gjelder fremdrift og AWD systemet på den bilen. Har vært mye i Oppdal traktene og kjørt både bratt, dypt med snø, påskegjørmeveier, etc. og det har aldri vært noe problem med å komme frem. Har inntrykk av at på min, kommer bakhjulene med ganske så kvikt når det trengs. Så lenge systemet er i orden, er min påstand at systemet fungerer strålende.

Kjøpte en Subaru Forester 2010 i fjor, og jeg synes ikke Volvo'n er noe vesentlig dårligere til å komme seg frem på dårlig føre. Den oppleves helles som nesten tryggere på glatt landevei og den er nesten umulig å fremprovosere sleng på den, i motsetning til Subaruen :-). Og subaruen har strålende kjøreegenskaper .....

Soulair
20/09/11, 10:26
Uansett hvordan du ser på det, V70XC er ingen firehjulstrekker, det er en forhjulstrekker med hjelpetrekk bak. Dette innebærer at bakhjula har tilnærmet ingen drift inntil forhjula spinner. Da strammes viskosekoblingen på mellomakselen opp, og overfører krefter til bakhjula, visstnok med ca 50/50 fordeling av kreftene.

Jeg syns ikke en halv omdreining med forhjula før du har 50/50 og halvsekundet senere har slått inn sperra, er mye å klage over.:rolleyes:


Dette er ikke erfaringer jeg kommer med, da jeg hittil klarer meg fint med en 850, men ting jeg har plukka oop underveis. Mange flere her som kan gi deg mer detaljert informasjon.

Satt meg fast en gang i fjor vinter pga for lav bakkeklaring, og da hjelper det fint lite om det står AWD, 4x4 eller Quattro på bakluka...

gaupe
20/09/11, 10:28
Her var jo det mykje svartmaling og tildels faktafeil. Til trådstarter, er du sikker på at du hadde drift på bakhjula på den XCen? Firhjulstrekket er så godt som identisk på ein 99 XC og ein 2001, reint bortsett frå ein litt annaleis bakaksling.

Har kjørt desse bilane sidan 2000, og har aldri hatt noko problem med å ta meg fram. Det er ingen open diff bake på desse, det er slyngdiff, så det er berre å satse litt, så bit den som ein bakhjulstrekkar med sperre bak. Viskosen er treig i forhold til ein del nyare system, som førvrig også ofte er viskosebasert. Dette systemet er basert på kun viskositet, og derfor må ein ha litt forskjell på drifta mellom dei to akslingane, før det låser. Derfor må ein ta litt i, før ein får med seg bakhjula, elles er firhjulstrekket ikkje ulikt det ein finn i dag.

Ein vil ikkje kome opp i ein situasjon med berre drift på eit hjul, sidan TRACS vil begrense spinninga på framhjula, og det vil føre til at ein får drift bake.

mrstfu
20/09/11, 17:29
I stand corrected:D

Som sagt, jeg deler bare inntrykk, overlater fakta til dere som kan det:D

norges blomsterdal
20/09/11, 20:11
den jeg hadde denne gangen var en V70XC II. En av de første også usa import med automat. 200hk som ikke virket som 100hk engang. Vel vel. Jeg kommer sikker til å kjøpe en slik i løpet av høsten. Forresten, er det noen folk her som bor i gri stad som hadde gidda å møte meg? Hadde veldig mye lyst til å kikke nærmerer på en uten å reise halve norge.

norges blomsterdal
21/09/11, 19:13
forstår jeg riktig at jeg må ha en visst fart før bakhjulene kobler seg til?
Altså står jeg fast i en snøhaug som jeg opplevde så kobler bakhjulene seg ikke til fordi jeg har ingen/for lite fart?
Har jeg fått 20-30cm over natte og skal ut av tunet og forhjulene spinner så kobler bakhjulene ikke inn pga lite fart?

mrstfu
21/09/11, 19:53
nei, forhjulene må spinne et visst antall ganger (0.5 - 1.5 runde, ettersom hvem du spør) før viskosen herder og drar med seg bakhjula, har ingenting med hastighet å gjøre, sånnsett.

om du først kjører deg FAST, feks ved mye snø, vil jo de fleste 4hjulstrekkere sitte fast og, om underlaget bare er løs snø.

lyngen
22/09/11, 22:13
jeg har en slik bil :D veldig god å kjøre :D
min 4wd er med med en gang et hjul bare småsklir på feks. grus :D

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=27201

kjøpe min :)

tofsrud
22/09/11, 22:41
Dvs dypsnø kjøring, pakket snø, is, bratte bakker med svinger og is på?

En Subaru gjør nok jobben bedre ;)

lyngen
22/09/11, 22:58
En Subaru gjør nok jobben bedre ;)

jeg har kjørt mye subaru, bra 4wd å det er det eneste. heslig å skru, . lat, å rar bråkelyd av motor og dekk, dårlig lydisolert. dyrere deler.

mye bedre å kjøre en volvo
sprek, helt ok 4wd når det er i orden, VELDIG god å kjøre. men bruker litt mere bensin kansje en subaru. men dette tjener du igjen med billiere deler :D

Robert H.
23/09/11, 09:07
Største problemet til Subaru er den jævla kjipe plasten!
Har hatt diverse Subaruer som lånebil når Roveren har vært på service, og er forbauset over at det faktisk går an å selge biler som er så kjipe innvendig.

norges blomsterdal
27/09/11, 08:36
kan denne viskose greier slites ut? Hvordan kan det være?

T90
28/09/11, 16:54
hvordan er de 193 hkerne i forbruk?

lyngen
28/09/11, 18:14
hvordan er de 193 hkerne i forbruk?

hei, jeg har automat, å min gikk på 1,1-1,2 på småkjøring. 0,85 på langkjøring.
men nå har jeg bsr steg2 går på det samme nå å :)

lyngen
28/09/11, 18:17
kan denne viskose greier slites ut? Hvordan kan det være?

den kan slites/bli tregere, er en slags silikon inni viskossen, som "slites på et vis" min awd har gått 190 000km, å den låser hjulene med en gang :D
men kan være flere ting som gjør til at 4wd ikke kobler inn. fordelingskassa! å mye mere

norges blomsterdal
28/09/11, 19:37
kan et verksted finne det ut uten mye styr? Tenker når jeg prøvekjøre en slik bil og kjører til naf eller vegvesen for å skjekke hele bilen kan finne ut om det awden funker?

Soulair
28/09/11, 19:52
kan et verksted finne det ut uten mye styr? Tenker når jeg prøvekjøre en slik bil og kjører til naf eller vegvesen for å skjekke hele bilen kan finne ut om det awden funker?

Tviler på at verken NAF eller Vegvesenet har noe særlig kunnskap om akkurat dette..:rolleyes:
Jekk opp et fremhjul og bruk latmannsarmen på senterbolten. Da skal du kjenne at hjulet gir etter saaaakte. Husker ikke hvor mye moment det skal være men hvis hjulet er lett å snurre, så begynner viskosa å bli slitt. Også kan du selvfølgelig se etter svetting på selve viskosa.:)

norges blomsterdal
25/10/11, 06:46
nå har jeg tenkt mye fram og tilbake og e tror jeg venter til vinteren så prøver jeg jeg enten V70 awd eller XC70 begge som diesel fra 2004.