PDA

Vis full versjon : Biltema bredbåndslambda?



Volvo144
17/03/10, 12:29
Vennligst hold biltema-er-dritt diskusjoner borte her...

vil dette funke å vise air/fuel ratio som f.eks. innovate?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Digitalt-maleinstrument/

http://www.biltema.no/Bil---MC/Motor/Tenningssystem-og-motorstyring/Lambdasonde-titan/

A.Finstad
17/03/10, 12:33
ikke regn med samme nøyaktigheten som innovate har, men i bunn å grunn funker det nokk er jo en grunn for at dem har det:p

ChrML
17/03/10, 12:36
Vennligst hold biltema-er-dritt diskusjoner borte her...

vil dette funke å vise air/fuel ratio som f.eks. innovate?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Digitalt-maleinstrument/

http://www.biltema.no/Bil---MC/Motor/Tenningssystem-og-motorstyring/Lambdasonde-titan/
Aner ikke om dette er brukende eller om instrumentet er kompatibelt med denne bredbåndslambdaen. Står ikke noe om det på selve instrumentet.

Som du sikkert vet så kan kun en smalbåndslambda vite om blandingen forbrenner 100% (14.7) eller til en viss grad hvor mager blandingen er. Den kan ikke vite hvor fet blandinga er, som gjør den ubrukelig til å måle blandinga ved trimming når du sikter etter en blanding på rundt 10-12 og ikke 14.7.

http://www.14point7.com (http://www.14point7.com/) lager bredbåndskontrollere som er veldig brukende til ikke så langt unna hva dette koster på Biltema. Selve sonden du får med er hvertfall mye billigere (50$) og dette er original Bosch bredbåndssonde.

Hvis bredbåndssonden til Biltema er like dårlig som smalbåndssonden, så er ikke det brukende til å vise blandingen...

Volvo144
17/03/10, 12:48
Bruker du 14point7 kontrolleren?

ChrML
17/03/10, 12:51
Bruker du 14point7 kontrolleren?
Har ikke montert den enda, men har kjøpt inn en som skal brukes etterhvert. Ser igrunn bra ut og har bare hørt positivt om den :). NAW jeg kjøpte.

Magnus Hagtvedt
17/03/10, 18:34
Hvis man først skal gå for noe ordentlig, ikke monter inn Biltemas digitale målere. Har selv oljetrykk og turbotrykk i samme serien, begge er koblet til samme punkt med lik lengde på ledninger, etc. Volt-meter funksjonene er 0,4V lavere på den dårligste og den mest korrekte er 0,2V lavere. Enn et ordentlig måleinstrument på samme koblingspunkt, oljetrykksmåleren klarte jeg å kalibrere selv (lang og kjedlig jobb, men måtte se om det gikk), og turbotrykket er omtrent korrekt, mest pga ren flaks tror jeg. På en slik funksjon som bredbåndslambda er det veldig lite som skal til for å vise et helt feil måleresultat.

jonass
17/03/10, 19:04
Selve sonden kan man jo bruke, men instrumentet hadde hvertfall jeg holdt meg unna.
Sonden skal jo kalibreres uansett.

Volvo144
08/06/10, 09:24
Har noen testet 14piont7 lambdaen?

Lambdalyset i bilen lyser til stadighet så må få vekk den biltema drittsonden...

Så da står jeg igjen med følgende:

1. Kjøpe orginal bosch lambda sonde (dyrt)

2. Kjøpe bosch - ikke modelltilpasset sonde. (billigere)

3. Kjøpe bredbåndslambda med måler og simulert utgang for ecu (pris mitt imellom de 2 andre, men mye grommere?). Fordelen her er vel også at man kan programmere litt?

Hva gjør jeg?

ChrML
08/06/10, 09:39
Har noen testet 14piont7 lambdaen?

Lambdalyset i bilen lyser til stadighet så må få vekk den biltema drittsonden...

Så da står jeg igjen med følgende:

1. Kjøpe orginal bosch lambda sonde (dyrt)

2. Kjøpe bosch - ikke modelltilpasset sonde. (billigere)

3. Kjøpe bredbåndslambda med måler og simulert utgang for ecu (pris mitt imellom de 2 andre, men mye grommere?). Fordelen her er vel også at man kan programmere litt?

Hva gjør jeg?
Jeg kjører 14point7 sin NAW 7S med den simulerte utgangen koblet på ECU. Koblet opp dette i går. Fungerer veldig bra den :).

Volvo144
08/06/10, 10:02
najs:)

Måtte du nørde eller var det bare plug and play?

ChrML
08/06/10, 10:04
najs:)

Måtte du nørde eller var det bare plug and play?
Man må jo koble litt såklart... Men er jo veldig kurant, bare å lese PDF fila fra dokumentasjonen dems og koble etter skjema der. Må skaffe RK og strømper til å legge opp selv.

Ligger noen bilder på slutten av prosjekttråden min.

Volvo144
08/06/10, 10:06
RK?

(ikke nok tegn...)

ChrML
08/06/10, 10:08
RK?

(ikke nok tegn...)
Mangetrådet ledning, fås kjøpt hos elektrikeren, Clas Olson osv... Bruk 0.75 kvadrat. Ikke finn på å bruk PN eller andre stive ledninger, det er ubrukelig i denne sammenheng.

Kjøp skikkelig tang til å jobbe med kablene og. Ikke sånn at du avisolerer halvparten av trådene...

Volvo144
08/06/10, 10:23
ok, en revisor er ikke bekjent med alle elektriker benevnelser..hehe

Da var NAW bestilt:)

Endelig blir det oversikt om bilen har det godt med både bensin og E85 og forhåpentligvis lavere forbruk...

Ganske sikker på at biltema sonden ikke er bra, for min nyinnkjøpte 960 3 liter bruker endel mindre bensin...

Volvo144
08/06/10, 13:03
Mangetrådet ledning, fås kjøpt hos elektrikeren, Clas Olson osv... Bruk 0.75 kvadrat. Ikke finn på å bruk PN eller andre stive ledninger, det er ubrukelig i denne sammenheng.

Kjøp skikkelig tang til å jobbe med kablene og. Ikke sånn at du avisolerer halvparten av trådene...

Har du noe delenr. / link til ledningen jeg trenger?

ChrML
08/06/10, 14:22
Har du noe delenr. / link til ledningen jeg trenger?
Bare å spørre etter RK 0.75 kvadrat så vet de hva du skal ha.

Husk å kjøp litt svart strømpe til å tre utenpa det du skal ha i motorrommet og så det blir pent, svart tape rundt for å bunte sammen eller RK løst er ikke pent. Ikke krympestrømpe men vanlig svart strømpe. Inni kupe der du plasserer kontrollerenheten trenger du ikke strømpe, der er det bare å tape rundt for å bunte det. Men jeg ville montert kontrolleren inni en boks som du skrur/stripser fast et sted og strekkavlaster bunten som går inn, for den er ganske sårbar.

oar83
08/06/10, 16:54
Handla en svært lik slik sak (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Motor/Tenningssystem-og-motorstyring/Lambdasonder/) til bilen min med ET motor, og eg får en viss peikepinn over kor mykje fuel bilen får. I kombinasjon med autogauge sitt instrument. Fungerar utmerket

ChrML
08/06/10, 19:07
Handla en svært lik slik sak (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Motor/Tenningssystem-og-motorstyring/Lambdasonder/) til bilen min med ET motor, og eg får en viss peikepinn over kor mykje fuel bilen får. I kombinasjon med autogauge sitt instrument. Fungerar utmerket
En vanlig lambdasond og et standard A/F instrument gir jo ingen som helst pekepinn på om bilen får riktig blanding under pådrag. Det eneste den forteller er om bilen holder riktig blanding under tomgang eller hvor magert den eventuellt går. Den forteller ikke om bilen holder 12.0 eller 14.0 i A/F under maks pådrag, som er veldig vesentlig at stemmer for motoren vil ikke holde lenge med 14.0 og pådrag over lang tid.

Så om man først skal investere 400 kr i kun en sonde + instrument kan man like godt investere i bredbåndslambda til litt over 1000 kr. Da har man også Bosch sensor og ikke Biltema og man kan lese av blandingen gjennom hele spekteret fra 10.0 til 20.0.

TeamBørnOut
11/06/10, 06:35
Noe som er viktig med BB lamdaer er at de oppdaterer seg raskt! noe innovate sine gjør.

ChrML
11/06/10, 10:10
Noe som er viktig med BB lamdaer er at de oppdaterer seg raskt! noe innovate sine gjør.
Det gjør NAW 7S og. Detter ned på den nye verdien umiddelbart hvis man stepper gassen hardt ned. Uten merkbar ventetid.

93_volvo960
12/06/10, 15:43
Har noen testet 14piont7 lambdaen?

Lambdalyset i bilen lyser til stadighet så må få vekk den biltema drittsonden...

Så da står jeg igjen med følgende:

1. Kjøpe orginal bosch lambda sonde (dyrt)

2. Kjøpe bosch - ikke modelltilpasset sonde. (billigere)

3. Kjøpe bredbåndslambda med måler og simulert utgang for ecu (pris mitt imellom de 2 andre, men mye grommere?). Fordelen her er vel også at man kan programmere litt?

Hva gjør jeg?

Jeg fikk skiftet lambasonde hos Bilia denne uka - "kun" kr 4 500,- inkl arbeid. :D

TeamBørnOut
12/06/10, 16:32
hvorfor bestilte du ikke på ebay å byttet selv? :P sitter i noen klemmer som sitterfast med en 10mm skrue :P

93_volvo960
13/06/10, 23:32
hvorfor bestilte du ikke på ebay å byttet selv? :P sitter i noen klemmer som sitterfast med en 10mm skrue :P

Får jeg skjennepreke av deg her nå?:o Ja, hadde kanksje spart noen kroner, men jeg er litt grønnsak mht å skru på bil. Da måtte jeg ha fått en mentor til å veilede. Er kanskje noe man kan be om her på forumet, uten at noen fnyser av den grunn? Forventer ikke gratishjelp, så pris burde man vel enige om! :):D

A.Finstad
14/06/10, 21:30
neste gang du sliter med bilen ringer du meg eller TBO :p vi hjelper gladelig til :)

TeamBørnOut
18/06/10, 07:00
Litt skjenn må man regne med når man er på et VOLVO forum å ikke kan bytte lamda selv :D
Jeg skal bytte på dama sin bil. kan lage en "guide" / film om hvor lett det er :D
Kan ha den klar om noen timer. må bare prøve å huske hva jeg egentlig skulle forno "viktig" i dag før jeg rydda ut av garasjen :P

Volvo144
28/06/10, 07:58
Bare å spørre etter RK 0.75 kvadrat så vet de hva du skal ha.

Husk å kjøp litt svart strømpe til å tre utenpa det du skal ha i motorrommet og så det blir pent, svart tape rundt for å bunte sammen eller RK løst er ikke pent. Ikke krympestrømpe men vanlig svart strømpe. Inni kupe der du plasserer kontrollerenheten trenger du ikke strømpe, der er det bare å tape rundt for å bunte det. Men jeg ville montert kontrolleren inni en boks som du skrur/stripser fast et sted og strekkavlaster bunten som går inn, for den er ganske sårbar.

Nå er BB lambda mottatt:)

Brukte du en RK kabel med ledere til alle eller brukte du flere kabler?

Hvor la du "sentralen"?

Hva er den blå ledningen som allerede kommer ut av boksen til?

ChrML
28/06/10, 15:00
Nå er BB lambda mottatt:)

Brukte du en RK kabel med ledere til alle eller brukte du flere kabler?

Hvor la du "sentralen"?

Hva er den blå ledningen som allerede kommer ut av boksen til?
Jeg brukte bare litt Rheyflex avkapp til selve bredbåndslambdaen. Altså fra sentralen og til pluggen til lambdaen. Siden det er 6 ledere som skulle samme vei. Rheyfleks er for eksempel flere ledere som minner mye om RK samlet i en kabel og nummerert inni. Jeg brukte 6x0.75 kvadrat.

Ellers la jeg RK på resten. Ikke noe i veien for å legge RK til bredbåndslambdaen eller. Men må jo samle det da i en form for strømpe. Tape kan brukes under dashbordet til å samle de, men det ser litt jalla ut i motorrommet. Jeg tredde svart strømpe utenpå Rheyfleksen og fordi den er så grå og stygg.

Sentralen satt jeg i en plastboks som jeg skrudde oppunder dashbordet et sted. Den blå ledningen er signalledningen som skal til den runde måleren (inn på grønn ledning).

Volvo144
29/06/10, 22:31
0,75 rk hadde de ikke på biltema eller clasen...

Noen andre forslag? 1,5 kvadrat blir for tykt for den boksen tror jeg...

andre steder hvor jeg kan få tak i?

A.Finstad
29/06/10, 22:47
den lokale elektrikern har det nokk sikkert, har kansje noe kapp eller rester også:p det er veldig kjekt å ha kamerater som er elektrikere når man driver med bil strøm for dem har som regel mye rare dupedingser i firma bilen som kan brukes til mye rart i bil:p

ChrML
30/06/10, 05:35
0,75 rk hadde de ikke på biltema eller clasen...

Noen andre forslag? 1,5 kvadrat blir for tykt for den boksen tror jeg...

andre steder hvor jeg kan få tak i?
Oki. Støtter forslaget over med elektrikeren da. De har garantert mye sånnt liggende (hvertfall hvis de bygger tavler og) og selger deg sikkert noen meter. Du trenger sikkert litt, hvertfall 20 meter. Er tross alt en del ledninger som skal legges opp.

Blir gjerne ikke så mye avkapp av RK fordi det brukes somregel kun inni skap og tavler og sånn og da klippes det meste riktig med en gang. Og når det blir avkapp så er det sjelden noe å spare på :p.

Volvo144
30/06/10, 23:39
Da var 14point7 montert:)

fant kabel på biltema når jeg skjønte at RK ikke betydde at det var 6 ledninger i 1 f.eks... hehe.

Men lurer på hva jeg skal gjøre med de 2 hvite ledningene fra den orginale tilkoblingen for lambda sonden? Nå kobla jeg bare den som endrer volt mellom 0 og 1...

Får også feilmelding på lambda enda:( Mulig jeg må forske mer hva som er galt.

Men BB lambda måleren fungerer hvertfall..

Kjører viking ecomax og 558 dyser og 3"lmm.

På E85 (med flexitune innkoblet) lå lambda å vaket rundt 12 (endret seg kjapt ved pådrag). Uten flexitune fikk den lambda 19,5 til 20... så flexitune gjør jobben ihvertfall...:)

På bensin ligger den rundt 14-15.

Virker som om systemet virker, men jeg får lambda lys i dash og feilkode 2-1-2:( begynner å bli lei av å nappe ut sikringen nå:(

som sagt, jeg sitter med 2 hvite ledninger som går til bilens orginale ledningsnett fra den gamle lambdasonden,, hvor skal de?

Kan jeg ha gjort noe annet galt?

ChrML
01/07/10, 05:30
De to hvite er til forvarming av lambda. De har jeg ikke koblet til noe. Jeg klipte bare av pluggen fra gamle lambdaen og koblet den utgangen som gir simulert smalbåndssignal inn på den. Fungerer fint det :).

Volvo144
01/07/10, 07:20
Farsken... Trodde kanskje det hadde sammenheng med lambda lyset...

Den virker jo til å justere seg riktig i forhold til AFR, men likevel får den lambdalys...

Hva gjør jeg videre? Jeg kan jo ikke nappe ut sikringen hvert femte minutt...

Noen tips?

ChrML
01/07/10, 14:40
Synes det hørtes rart ut. Ville kanskje sjekket ut den ledningen som går til hjernen. For du har koblet deg inn på riktig utgang på enheten? Altså simulert narrowband output og ikke utgangen for bredbåndssignalet (den er kun til datasprut, loggere og lignende).

Eventuellt se om signalet ikke kommer frem ved å plugge den ut og se om den oppfører seg likt.

A.Finstad
01/07/10, 16:59
Farsken... Trodde kanskje det hadde sammenheng med lambda lyset...

Den virker jo til å justere seg riktig i forhold til AFR, men likevel får den lambdalys...

Hva gjør jeg videre? Jeg kan jo ikke nappe ut sikringen hvert femte minutt...

Noen tips?

må bare opplyse om at det ikke er bare lambda feil når den lampa lyser det er en generell motor feil lampe altså at det er noe feil et sted :p

ChrML
01/07/10, 17:00
må bare opplyse om at det ikke er bare lambda feil når den lampa lyser det er en generell motor feil lampe altså at det er noe feil et sted :p
Han får feilkode 2-1-2 som er manglende eller feil lambdasignal.

A.Finstad
01/07/10, 17:19
måtte bare oppklare det for det er mange som ikke veit det :p viste han hadde en feilkode, men har ikke skjema på hva som er hva av alle feilkodene så har ikke sjekka det :p

Modalen
01/07/10, 17:26
Da var 14point7 montert:)

fant kabel på biltema når jeg skjønte at RK ikke betydde at det var 6 ledninger i 1 f.eks... hehe.

Men lurer på hva jeg skal gjøre med de 2 hvite ledningene fra den orginale tilkoblingen for lambda sonden? Nå kobla jeg bare den som endrer volt mellom 0 og 1...

Får også feilmelding på lambda enda:( Mulig jeg må forske mer hva som er galt.

Men BB lambda måleren fungerer hvertfall..

Kjører viking ecomax og 558 dyser og 3"lmm.

På E85 (med flexitune innkoblet) lå lambda å vaket rundt 12 (endret seg kjapt ved pådrag). Uten flexitune fikk den lambda 19,5 til 20... så flexitune gjør jobben ihvertfall...:)

På bensin ligger den rundt 14-15.

Virker som om systemet virker, men jeg får lambda lys i dash og feilkode 2-1-2:( begynner å bli lei av å nappe ut sikringen nå:(

som sagt, jeg sitter med 2 hvite ledninger som går til bilens orginale ledningsnett fra den gamle lambdasonden,, hvor skal de?

Kan jeg ha gjort noe annet galt?

Hvis AFRn din ligger og vaker rundt 12:1 på tomgang/cruising er det ikke rart du får feilkode på lambda i alle fall.
Mulig 12:1 blir blir utenfor justeringsområdet til LH, siden det i grunn er ganske så fett.

Den skal vake rundt 14,7:1 med LH, uansett drivstoff.

A.Finstad
01/07/10, 17:45
Hvis AFRn din ligger og vaker rundt 12:1 på tomgang/cruising er det ikke rart du får feilkode på lambda i alle fall.
Mulig 12:1 blir blir utenfor justeringsområdet til LH, siden det i grunn er ganske så fett.

Den skal vake rundt 14,7:1 med LH, uansett drivstoff.

IKKE med E85!

virker som problemet ligger der siden du kjører på E85 så er det noe hjernen ikke skjønner å tenner lampa fordi den trur det er noe feil.

TeamBørnOut
01/07/10, 17:47
prøv å skru ned trykket litt på btr. det er ikke bra for lamdan å "drukne" i bensin heller

ChrML
01/07/10, 17:56
IKKE med E85!

virker som problemet ligger der siden du kjører på E85 så er det noe hjernen ikke skjønner å tenner lampa fordi den trur det er noe feil.
Vel, både bensin og E85 skal ha lambda verdi 1, dvs fullstendig forbrenning. Selv om indikatoren viser 14.7 så er det bare fordi den tror at bilen går på bensin. Dvs den skal også vise 14.7 på E85 selv om stoiometrisk blanding på E85 er 9.76 og ikke 14.7. 14.7 er det den vil vise når det ikke er verken drivstoff eller luft igjen i eksosen, altså den brenner renest.

Du kan laste ned softwaren til NAW og bytte sånn at du får riktige AFR tall for E85 istedet. Der kan du også velge "turning pointet" til smalbåndslambdasignalet, dvs blandingen hjernen skal prøve å oppnå (bør alltid stå på 1.0).

Hvis lambdaverdien ligger på 12 hele tiden så vil hjernen merke at den ikke klarer å regulere inn til en fin blanding. Dvs at bilen faktisk går for fett, men klarer ikke å regulere inn (men tror det ville gitt en annen feilkode...). Enten det eller så har du koblet lambdasignalet feil sånn at hjernen ikke mottar det og kjører en fet blanding for å safe.

Men skal ikke flexitune også ha lambdasignal for å justere blandingen etter hva du har på tanken?

Modalen
01/07/10, 18:53
IKKE med E85!

virker som problemet ligger der siden du kjører på E85 så er det noe hjernen ikke skjønner å tenner lampa fordi den trur det er noe feil.

Jo...
Lambdasensoren måler i realiteten i LAMBDA. Det du ser som AFR på instrumentet ditt er regnet ut fra lambda, med en støkimetrisk AFR-verdi på 14,7:1 for bensin...

Sensoren måler lambda 1 uansett drivstoff når støkimetrisk blandingsforhold er oppnådd. Regnestykket instrumentet ditt gjør ser slik ut: 14,7*Lambda=Verdi til display.

EDIT:
Hvis LH makser justerings thresholdet sitt, og lambdaspenningen ikke ser ut til å røre seg er det ikke rart du får feilmelding på at lambda er defekt/manglende, og ikke feilmelding på at forholdet er utenfor justerbar grenseverdi.

A.Finstad
01/07/10, 19:00
da er det noen som har klart å lure meg ja :p fikk streng beskjed om at E85 brandt best på 11,3 eller noe sånt, men da er det jeg som tar feil beklager :p

ChrML
01/07/10, 19:03
da er det noen som har klart å lure meg ja :p fikk streng beskjed om at E85 brandt best på 11,3 eller noe sånt, men da er det jeg som tar feil beklager :p
Det er riktig at E85 brenner best på et helt annet blandingsforhold enn bensin, ja . Men dette vet ikke bredbåndslambdaen for den måler jo ikke blandingsforholdet, kun hvor mye luft det er i eksosen eller uforbrennt drivstoff.

Som Modalen sier, kontrolleren til bredbåndslambda regner slik:
Verdi til display = 14,7*Lambda

Men lambda skal alltid være 1 på lav last på både bensin og E85. Det er bare litt feil at den sier 14.7 når E85 forbrenner fullstendig, for det er jo strengt tatt ikke riktig. Hva som skal vises i displayet kan mulighens justeres, så hvis man kjører på kun E85 så kan man gjøre det.

Modalen
01/07/10, 19:06
da er det noen som har klart å lure meg ja :p fikk streng beskjed om at E85 brandt best på 11,3 eller noe sånt, men da er det jeg som tar feil beklager :p

Jeg tror du må lese posten min en gang til...

E85 har lambda 1 ved 9,76:1 , ikke 11,3 (hvor kom det fra?)
Bensin har lambda 1 ved 14,7:1.

Sensoren måler i Lambda, ikke AFR.
Instrumentet er FORHÅNDSPROGRAMERT til å vise verdien som AFR, ut fra det ideelle forholdet for BENSIN.

Det betyr at når instrumentet ditt viser 14,7:1 på E85, er det i realiteten 9,76:1.
Dette kan som regel programmeres om, hvis det er en litt flottere lambdakontroller/instrumentpakke.

Tog du an?

A.Finstad
02/07/10, 00:32
nå skjønner jeg ja :p
11,3:1 fikk jeg fra en som forklarte meg detta med E85 for en eller to år sia og han påsto at det var det idielle for E85 :p

Volvo144
02/07/10, 09:47
Hva angår flexitune, så hadde jeg glemt å koble til ledningen for lambdaen. Men E85 er ikke problemet her.

For nå har jeg koblet bort flexitune og kjører kun på bensin 98 blyfri.

Da ligger den rundt AFR 14,7, altså der den skal være. Lambda lyset kommer opp for det om.

Skal prøve å rengjøre kontaktene kanskje?

Når lambda lyset kommer opp, viser måleren AFR på 15-16, altså går den litt magert... Ved nedoverbakkekjøring viser måleren AFR 20. Trodde egentlig at hjernen her skulle gå i nødmodus og gi den en fetere blanding?

Mulig jeg har for mange mods på bilen her samtidig... hehe.

Skal forsøke med orginal lmm, orginal chip og orginale dyser (når jeg mottar overhalingspakke for dysene da de gamle mistet noen deler under overhaling av motor)

Men dette er ganske irriterende, og samtidig er dette blitt en konebil og dama irriterer seg over å nappe ut sikringen i fart selv om hun er blitt ganske god på det..hehe.

Hvilken ledning brukte du for å koble på simulert smalbåndsutgang i den orginale kontakten til lambda? Tror jeg fant den midterste som den aktuelle... Men mulig dette er feil? Er ihvertfall den jeg hadde kobla flexitune til.. den ledningen varierte mellom 0 og 1 V.

Hvor nøye var du med å koble ledningene fra hverandre? + og -?

Nå er alle ledningene mine trukket ut samme hull... Altså alle ledningene til flexitune og BB lambda igjennom torpedoveggen og det er trangt her... I tillegg har jeg kobla plussene sammen på coilen da denne var enkelt (flexitune også koblet til her) og jordingene i hver sin festeskrue på coilen...

ChrML
02/07/10, 16:25
Hva angår flexitune, så hadde jeg glemt å koble til ledningen for lambdaen. Men E85 er ikke problemet her.

For nå har jeg koblet bort flexitune og kjører kun på bensin 98 blyfri.

Da ligger den rundt AFR 14,7, altså der den skal være. Lambda lyset kommer opp for det om.

Skal prøve å rengjøre kontaktene kanskje?

Når lambda lyset kommer opp, viser måleren AFR på 15-16, altså går den litt magert... Ved nedoverbakkekjøring viser måleren AFR 20. Trodde egentlig at hjernen her skulle gå i nødmodus og gi den en fetere blanding?

Mulig jeg har for mange mods på bilen her samtidig... hehe.

Skal forsøke med orginal lmm, orginal chip og orginale dyser (når jeg mottar overhalingspakke for dysene da de gamle mistet noen deler under overhaling av motor)

Men dette er ganske irriterende, og samtidig er dette blitt en konebil og dama irriterer seg over å nappe ut sikringen i fart selv om hun er blitt ganske god på det..hehe.

Hvilken ledning brukte du for å koble på simulert smalbåndsutgang i den orginale kontakten til lambda? Tror jeg fant den midterste som den aktuelle... Men mulig dette er feil? Er ihvertfall den jeg hadde kobla flexitune til.. den ledningen varierte mellom 0 og 1 V.

Hvor nøye var du med å koble ledningene fra hverandre? + og -?

Nå er alle ledningene mine trukket ut samme hull... Altså alle ledningene til flexitune og BB lambda igjennom torpedoveggen og det er trangt her... I tillegg har jeg kobla plussene sammen på coilen da denne var enkelt (flexitune også koblet til her) og jordingene i hver sin festeskrue på coilen...
Prøv å pip igjennom med multimeteret fra skruehodet for simulert smalbåndssignal på kontrolleren til pin 24 på kontakta til bensinhjernen. Der skal det være forbindelse. Da får du sjekket at det er koblet riktig og at det ikke er brudd på signalet på veien.

Det er den svarte ledningen som er til signalet. De to hvite er forvarming og vil ikke lenger være i bruk.

Det er veldig nøye å koble + og - til signal på en helt annen plass enn til forvarmingen (forvarmingen er skrue 3 og 4 på kontrolleren hvis jeg husker riktig). Det er ikke uten grunn til at dette må gjøres! Forvarmingen til lambda støyer noe ekstremt, prøv å legg den vedsidenav en høytalerledning til diskantene så hører du en irriterende pipelyd i dem selv om forsterkeren er av. I tillegg er det et høyt strømtrekk.

Du skal ikke se bortifra at det er problemet. Det beste er å koble forvarmingen på en egen sikring i sikringsbrettet. Jeg koblet den på samme sikring som bensinpumpa og lambda forvarming er originalt (husker ikke nummeret). Når man gjør det vil den slutte å forvarme når tenning står på uten at bilen går og.

Minusen til forvarming må kobles langt vekk fra alt annet. Skru den til et eget jordingspunkt. Problemet her kan være at du har forbindelse med lambdasignalet til hjernen, men siden kontrolleren er jordet sammen med forvarmingen så støyer det så mye på det jordingspunktet at hjernen som har signaljord et helt annet sted registrerer en masse støy i tillegg til en antydning til et signal. Du bør igrunn jorde signalminusen til kontrolleren (pin 2 mener jeg) til samme punkt som hjernen er jordet, da blir signalet den gir til hjernen mest riktig og med minst mulig støy. Slipper nemlig at referanseminusen til signalet må gå igjennom masse karrosseri for å komme frem.

Det er samme grunn til at det er to ledninger til forvarming originalt må smalbåndslambda og ikke at jordingen går rett til eksosanlegget sånn som det er på signalet.

Godt at du fikk utelukket E85 og flexitune :). Da er vi et steg videre.

Volvo144
04/07/10, 14:34
Prøv å pip igjennom med multimeteret fra skruehodet for simulert smalbåndssignal på kontrolleren til pin 24 på kontakta til bensinhjernen. Der skal det være forbindelse. Da får du sjekket at det er koblet riktig og at det ikke er brudd på signalet på veien.

Det er den svarte ledningen som er til signalet. De to hvite er forvarming og vil ikke lenger være i bruk.


Hvit ledning hadde jeg kobla på...:(

Da er et halvt år med frustrasjon og lambdalys over:) Kanskje også bensinforbruket blir normalt... (litt mindre enn 960en...)

Tusen takk for hjelpen

TeamBørnOut
04/07/10, 14:40
haha sendt 12v eller jord rett i hjernen? :P Uff, det er egentlig en "vanlig" feil hvis man bruker lamdar med de 4 parralympiske ringene på :P

Volvo144
05/07/10, 08:25
ikke 12v nei, den andre...

Men den var det 0,06 volt i, så har ikke tatt noen skade håper jeg...

Skal bli konge å kjøre på ferie uten å nappe ut sikringen..

Men nå som bilen er i orden...

AFR ligger nå på ca. 15 og kanskje litt over... Skal det være slik?

Altså den går litt magert...

A.Finstad
05/07/10, 08:36
den skal ligge på 14,7 på tomgang så ville sett litt på det før jeg hadde kjørt på lang tur med bilen :p

Volvo144
05/07/10, 09:05
Hvilke grep skal man gjøre med dette? er jo hjernen som ordner dette?

Kjører lang tur om 2 timer... Med combicamp...

TeamBørnOut
05/07/10, 09:23
bare kjør å kos deg, ta problemene når du kommer hjem isteden

ChrML
05/07/10, 15:23
Er ikke noe problem om den går litt magert ved lite belastning. Bare se til at den ikke er for høy når motoren blir belastet hardt og får turbotrykk. Skal ikke være noe særlig over 12 ved størst belastning. Nærmest mulig 14.7 ved vanlig kjøring.

jonass
05/07/10, 16:36
Om den ligger på 15 på ROLIG kjøring med mye vakum så er det bare greit for forbruket sin del, så magert som 13,litt på full belastning kan nok begynne og bli litt skummelt.
Men hva vet vel jeg:D

ChrML
05/07/10, 18:56
Om den ligger på 15 på ROLIG kjøring med mye vakum så er det bare greit for forbruket sin del, så magert som 13,litt på full belastning kan nok begynne og bli litt skummelt.
Men hva vet vel jeg:D
Er riktig det :). Men ved delvis belastning er 13 helt greit igjen ;). Jo hardere, jo feitere, ned til 12 ca.

Volvo144
11/07/10, 09:08
da har vi hatt 70 mils kjøring på norges fjell og daler, mesteparten med stor combicamp bak..

Den ligger å vaker rundt 14.9-15,2 AFR på vanlig kjøring. Ved pådrag går den ned i 13. Turbotrykk ca. 0,7 (av en eller annen grunn blir dette 1,1 ved kjøring på E85 med samme innstilling på WG). Over 4000 omdreininger og bånn hyling kan 12 tallet vise seg. Kjørte på blyfri 98 hele turen. i nedoverbakke med 0 pådrag er AFR 20, men så snart gassen røres blir den ca. rett over 15.

Forbruket er blitt mye bedre, 1,22 med combicamp på norske opp og nedoverveier og 1 liter blank uten combicamp over suleskare (fjellovergang, start av måling fra Statoil i Dalen)

Men virker som bilen har det bra nå, og ikke noe lambda lys:)

Er det noen måte jeg kan justere riktig blanding på eller skal jeg bare la det være?

Jeg kommer til å kjøre E85 igjen når alt virker og da blir jo AFR lavere med flexitune...

ChrML
11/07/10, 21:10
Høres normalt ut det du beskriver. Bortsett fra at den skal vake rundt 14.7 på tomgang og under normal belastning. Men det gjør igrunn ingenting at den går litt mer magert da.