PDA

Vis full versjon : Bytte pærer i dashbord - 850



Rabagast
17/03/10, 03:42
Dashbordet mitt er helt svart, og jeg skal snart ut på en lengre kjøretur.
Hvordan er disse å bytte selv?

Har hørt rykter om det å demontere dashen, og det lover ikke akkurat så bra når jeg ikke har garasje selv å holde på i eller noe :|

Noen som har en liten walkthrough på hvordan det gjøres? Hvor skruene sitter og slikt?

yearbogen
17/03/10, 08:13
Hei!

Det er ganske enkelt, skruer i luftingen på enden av dashbordet på sjåførsiden (åpne døren og skru ut munnstukket så er det en eller to til bak). Skruer over instrumentene, bak munnstykkene over varmeapparatbryterne. Er litt usikker på om det er skruer i høytalerhullene og enden på passasjersiden.
Men begynn å løsne det du finner så kjenner du forsiktig hvor det henger fast etterhvert.

Hvis du skal bytte pærene i bryterne til varmeapparatet napper du av selve bryterne så er det et par skruer der for å løsne dekselet.

Edit:
Alle skruene til dashbordet er vel torx. Det er fort gjort og enkelt uten garasje.

Johannes
17/03/10, 08:52
Kommer man ikke i konflikt med air bag eller noe? Eller er det noe man må være forsiktig med,jeg skulle ha byttet pærer selv mangler lys der ute temp og klokke er:(

yearbogen
17/03/10, 09:26
ops, glemte airbag. Har ikke airbag på passasjerside på min, så da er det ikke noe problem. Men står i haynes at man skal ta ut hanskerommet og demontere airbag på et vis, men har ikke prøvd det.

Slettmyr
17/03/10, 14:50
Om man må av med airbag så kan det være smart og ta av batteriet en liten stund før man begynner og fikle med den :p

Står ingenting om airbag her så da trenger man sikkert ikke ta den ut :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/946.jpg

yearbogen
17/03/10, 15:05
Airbag henger på undersiden av dash, går sikkert an å la være å løsne den hvis man er forsiktig, men vil tro det er like greit å skru den ut. Kontakten må uansett tas av.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/948.jpg

hgnubel
17/03/10, 15:27
Har du airbag på passasjersiden må den løsnes for å få av dashbordtoppen, siden den henger fast i den luken airbagen eksploderer ut fra hvis du krasjer.

Koble av minuspolen på batteriet 15-20 minutter før du kobler av ledningen til airbagen så bør det være tilstrekkelig. Min erfaring er at hvis jeg kobler av batteriet før jeg begynner å skru av så rekker jeg noen slurker kaffe mellom skruing og å koble av airbagen :)

En annen potensiell fallgruve er å ikke vite hvor radio-koden er hvis du har orginalstereo...

Morgis
17/03/10, 15:40
En annen potensiell fallgruve er å ikke vite hvor radio-koden er hvis du har orginalstereo...

den er godt utprøvd! ikke artig :P

oar83
20/03/10, 02:07
Ja. Har gjort dette sjølv, airbagen kan vere litt "tung" å få ut første gangen.
Var grei operasjon, men må kanskje nullstille srs-lampa når du er ferdig fordi du har tatt av kontakta.

Gjorde dette samtidig med innsetting av kjørekomputer. Tok meg en liten kveld å få på plass med nye pærer