PDA

Vis full versjon : volvo 850 2.0 LT Chip/trimming



85050
18/09/11, 19:16
hallo ja, jeg har en volvo 850 2.0 LT med 175 HK. Lurte på om noen er kjent med disse bilene, er det noe å hente av hk. lurte på chip, men finner ingen som passer 2.0 LT går den under 2.0 T ? hva er så forskjellen på 2.0 LT og 2.0T. Lurte også på generelle ting som kan gjøres for å få litt mer krutt ?

( volvo 850 2.0 LT 1996)

Takker for svar. Mvh Jonas Lunde

mrstfu
18/09/11, 19:33
Fullt mulig å hente MASSE krefter ut av disse, en bekjent av meg har en 96 850 2.0LT, bremsa til 439hk, men den er OMFATTENDE bygd om, ikke noe man gjør over helga, kan du si (i tillegg er bilen ubrukelig på veien, bruker 1.5l på PEN kjøring:D).

Du får chip til dem, men du må nok leite litt, evt ta deg en tur til BSR eller lignende, så de får lagd et custommap til deg. Ellers er eksos og filter en kjapp måte å hente ut litt krefter på.

Forskjellen mellom motorene er at 2.0T er den italienske T5, som i utgangspunktet ble solgt kun i Italia, grunnet noen syke avgifter på motorstørrelse, så vidt jeg vet. 2.0LT er en lavtrykkssturbo, 2.0T er en høytrykkstyrbo.

Jeg mener at styringssystemet er forskjellig de to imellom, 2.0LT er såvidt jeg vet mye mer følsom for ladetrykksjusteringer enn 2.0T, da hjernen ikke klarer å kompensere for den økte luftmengden med riktig tenning (eller noe i den gata). Det kan dog hende at du kan kjøpe en hjerne, evt med ledningsnett, fra en 2.0T, og dermed hente ut mer av den, akkurat der er jeg ikke sikker. Uansett, les litt på DENNE LINKEN (http://forums.turbobricks.com/archive/index.php/t-10961.html), er fra Turbobricks.com, og tar for seg tuning av turbomotorene i 850 og V70 ganske detaljert. Ellers kan du og ta en kikk i tråden her i 850/x70-seksjonen, en som lurer på akkurat samme som deg, bortsett fra at det der er snakk om en 2.0T.

Lykke til:D

850GLTsilver
18/09/11, 19:34
2.0 T er "italienermotoren" (211HK)

Men spørsmålet ditt om trimming ville du kanskje funnet under den andre tråden her på forsiden som omhandler trimming av 2,0T?

mrstfu
18/09/11, 19:38
2.0 T er "italienermotoren" (211HK)

Men spørsmålet ditt om trimming ville du kanskje funnet under den andre tråden her på forsiden som omhandler trimming av 2,0T?

Tror det er greit av han å opprette en egen tråd, det fortjener hvertfall et eget spørsmål, veit det kan være problematisk å få tak i chip til 2.0LT.

850GLTsilver
18/09/11, 19:41
I stand corrected mrsftu.:o

85050
18/09/11, 19:42
hørtes ikke feil ut med 439 hk nei haha. har lett litt etter chip, er ikke så lett å finne til denne bilen. Blir kanskje å ta en tur ned til BSR. Så hvis jeg justerer opp turbo trykket på denne bilen blir det bare tull pga at LT er mer følsom ? .

takker for svaret : )

mrstfu
18/09/11, 19:43
I stand corrected mrsftu.:o

Holster that sidearm, MAGGOT!:D:D

Heh, har blitt korrigert nok av ganger jeg og:D Bare sånn for nysgjerrighetens skyld, hvor gammel er du, GLT? Du virker ikke som en spire med capsen feil vei, hvertfall, om man skal dømme etter diskusjoner du har hatt med noen av forumets mer påståelige medlemmer, som vi ikke trenger nevne ved navn:D

Espen Hveding Nordgård
18/09/11, 20:01
Litt offtopic, men er dette sammen motoren som sitter i V70 1gen?
Ser det er flere som er betegna på 2L Turbo med 180hk.

85050
18/09/11, 20:05
Er ikke helt sikker, men er mye av det samme eneste jeg vet er at i 850 2 lt er det 175 hk .

mrstfu
18/09/11, 20:18
motoren er nok lik på alle måter annet enn en liten endring i ECU, som gir deg de ekstra fem HK, konstruksjonsmessig er nok alt helt likt (rett meg om jeg tar feil her).

så du burde kunne kjøpe trim til en 180hk 2.0LT, som går rett på 175hk 2.0LT:D

Espen Hveding Nordgård
18/09/11, 20:29
Spurte fordi jeg vurderer kjøp av V70 med turbo, med tanke på trimvillighet, men hvis det er klundrete å finne chip o.l så er det jo litt dumt da...

Edit: De har jo ganske så mye her da: http://www.hi-tuning.com/item_list.php?maingroup=Trimchip&secondgroup=Volvo&sort=item&lang=se

85050
18/09/11, 21:09
det er sant, virker som om de bare kaller det for 2.0 t ( lt ) på denne siden http://www.hi-tuning.com/item_list.p...t=item&lang=se. for her er jo 850 2.0t med 180 hk.
mulig det bare kalles t og ikke lt

mrstfu
18/09/11, 21:15
Spurte fordi jeg vurderer kjøp av V70 med turbo, med tanke på trimvillighet, men hvis det er klundrete å finne chip o.l så er det jo litt dumt da...

Edit: De har jo ganske så mye her da: http://www.hi-tuning.com/item_list.php?maingroup=Trimchip&secondgroup=Volvo&sort=item&lang=se


det er sant, virker som om de bare kaller det for 2.0 t ( lt ) på denne siden http://www.hi-tuning.com/item_list.p...t=item&lang=se. for her er jo 850 2.0t med 180 hk.
mulig det bare kalles t og ikke lt


Fullt mulig at det er feilbeskrevet, men før man bestiller lønner det seg nok å dobbeltsjekke at chipen faktisk er til motoren din (B5204T2 mener jeg å huske, på 850 hvertfall), kjipt å punge ut 4laken for noe som ikke passer bilen din.

85050
18/09/11, 21:19
jaja må jo finne ut av det først. greit å få riktig vare sikkert mye rart utte på markedet. er nærmeste hittil.

850GLTsilver
18/09/11, 21:19
Er det ikke en helt annen elektronikk på den Italieneren?

mrstfu
18/09/11, 21:43
Kan godt hende, problemet er at Volvoforums Motoroversikt (http://www.volvoforum.no/volvo_info/motor.htm) (se nedover til 5sylindret hvitblokk) ikke sier noe om styringssystemet på Italia T5. Igjen, den oversikten er litt merkelig, ettersom den sier at Italia T5 motoren er en 10 ventilers motor (B5202T), hvilket jeg har problemer med å tro på.

850GLTsilver
18/09/11, 22:44
Kan godt hende, problemet er at Volvoforums Motoroversikt (http://www.volvoforum.no/volvo_info/motor.htm) (se nedover til 5sylindret hvitblokk) ikke sier noe om styringssystemet på Italia T5. Igjen, den oversikten er litt merkelig, ettersom den sier at Italia T5 motoren er en 10 ventilers motor (B5202T), hvilket jeg har problemer med å tro på.

Virker merkelig ja.
Men den råeste feilen er på bifuel-motoren til S60. :

B2444SG 140 / 192 10.3 2,435 S60, V70 BiFuel (2001->)
S80 BiFuel (2001->)

Visste ikke at Volvo leverte en så rå 2-sylindret motor. Og på 4,4liter da gitt....

Noen som vet hvem man kan kontakte vedrørende rettelser på den lista?

mrstfu
18/09/11, 23:16
Blir vel han som har jsb@volvoforum.no, han som drev det forhenværende VolvoForum, skulle jeg tro?

Kanskje tilogmed spørre om tillatelse til å adaptere denne til VCCN? Med diverse rettelser, selvfølgelig:D

Folkvord
20/09/11, 15:06
hei hei, har selv ein b5204t5 altså den italienske versjonen som er på 211hk, eller rettere sakt motoren stammer fra en s70 163hk, eg har da sjiftet dyser og turbo som er det eneste som er forskjellen på di uten om er ecu, men har en orginal ecu som er til 211hk så da blir det en 211hk;-)

har og chipet den og 3" eksos og filter da skulle det bli ca 270-280hk sier di. men har jukset litt og bygget om litt med en vifte slik den tar bensindampen rett inn i insuget og justert opp turbo trykket til 1.5 bar og bredbånds lambdaen liger da på 10,6 ved fult pådrag;-) er blitt benket til 321,8hk i motoren. kjører da med en orginal 15g turbo

85050
20/09/11, 21:51
hei hei, har selv ein b5204t5 altså den italienske versjonen som er på 211hk, eller rettere sakt motoren stammer fra en s70 163hk, eg har da sjiftet dyser og turbo som er det eneste som er forskjellen på di uten om er ecu, men har en orginal ecu som er til 211hk så da blir det en 211hk;-)

har og chipet den og 3" eksos og filter da skulle det bli ca 270-280hk sier di. men har jukset litt og bygget om litt med en vifte slik den tar bensindampen rett inn i insuget og justert opp turbo trykket til 1.5 bar og bredbånds lambdaen liger da på 10,6 ved fult pådrag;-) er blitt benket til 321,8hk i motoren. kjører da med en orginal 15g turbo

så det jeg trenger for å få 211 hk er en slik euc ? :D vanskelig å få tak i eller?

mrstfu
20/09/11, 22:19
sjekk blocket.se, søk på motorkode og ECU (engine control unit), og du burde få opp noe, kanskje til og med noe er chippet?:D

Superior
20/09/11, 23:41
det er sant, virker som om de bare kaller det for 2.0 t ( lt ) på denne siden http://www.hi-tuning.com/item_list.p...t=item&lang=se. for her er jo 850 2.0t med 180 hk.
mulig det bare kalles t og ikke lt

Når 2 liters turboen kom til 850, kom den som 175 hk. Men det var en liten oppgradering (enten ny styreenhet, eller berre programforandring) enten i 96 eller 97 som gjorde at effekten økte til 180.

85050
21/09/11, 09:02
det som er lurt da er a skaffe seg en ecu og chipe den da eventuelt . hvis det passer rett på 850 lt hadde jo det vært perfekt .. :)

mrstfu
21/09/11, 17:45
En chip er i de aller fleste tilfeller letteste og kjappeste måte å skaffe seg litt mer pulver på, men vær litt forsiktig. Etterhva jeg har fått med meg fra Turbobricks-linken jeg la ut over her, er ECU/turbo på 2.0LT følsom hva gjelder ladetrykksendringer.

Mitt råd er å få tak en chip som er laget til DIN motor, ikke til en ItaliaT5.

85050
21/09/11, 18:51
men hvis jeg får tak i en ecu og turbo fra en italiensk 2.0 l. Passer det på da. muligens skaffet noe, men må være sikker. ifølge "Folkvord" er det bare å bytte ecu, så får jeg 211hk ? Går dette eller blir det bare tulll! :)

Motor koden min er: B5204T2 finner ikke den i motoroversikten ?

VOLVO 850 20L GLT B5204T2 1275553 USA 129KW M43 CHK:3E37 BOSCH 28F5 0261204188 2537355997

mrstfu
21/09/11, 19:11
Hvis interndeler i 2.0LT er lik som på 2.0T5, vil dette være mulig ja, å bare bytte ECU og turbo... for alt jeg vet, kan det hende turboen er samme, skal ikke uttale meg der.

Men hva er du ute etter av effekt, egentlig?

85050
21/09/11, 21:41
Hvis interndeler i 2.0LT er lik som på 2.0T5, vil dette være mulig ja, å bare bytte ECU og turbo... for alt jeg vet, kan det hende turboen er samme, skal ikke uttale meg der.

Men hva er du ute etter av effekt, egentlig?

Tja så mye som mulig ut av enkelte ting som chip, eksos osv. har ikke tenkt til å gå så dypt i det . over 200 hk.

Må vel være noen her inne som har chippa en LT 850 :S :D

mrstfu
21/09/11, 22:38
Hør med Nilsebu her på forumet, han har en V70 2.0LT, visstnok gjort noe i den gata.

Uansett, en chip, for DIN MOTOR, er den billigste og tryggeste veien å gå.

Folkvord
21/09/11, 22:49
du må sjifte turbo, Dyser og ECU for det skal verte en 211hk;-)

mrstfu
21/09/11, 22:51
Hvordan er det med forbruk, Folkvord? Vil ikke et visst bensintrykk med andre dyser gi MINDRE bensintrykk/mer mengde eller hva faen? Hvordan påvirker KUN dysene ytelsen?

Folkvord
21/09/11, 23:08
det er dysene som avgjer hvor mye bensin som kommer inn i kammeret(sylinderen altså) bensin pumpen har eit visst grunntrykk den skal gje ut, og den orginale i 850 har eg hørt skal vere godt for 400-450 hk, men med støre dyser vil det ver mer åpning som
sst du da har forstore dyser så vil bensintrykk
e ikke synke pga det ikke er noe motstand, men bensimpumpen er lik på alle 850er så du kan sette på r dysene uten pumpen er forliten;-) den vil holde nåk trykk opp til en viss størelse dyser. men forbruket mitt ligger på 1.1 til 1-5 på litt blandet kjøring, mens på langturer går den ned i 0.81, brukte mindre etter oppgraderingene

Folkvord
22/09/11, 12:47
Tja så mye som mulig ut av enkelte ting som chip, eksos osv. har ikke tenkt til å gå så dypt i det . over 200 hk.

Må vel være noen her inne som har chippa en LT 850 :S :D

hadde en kammerat som chipet en s70 180hk og med den chipen hans sa di at det skulle bli 240hk.

så enkleste som sakt er chip eksos og filter, tipper du vil få mellom 230-260hk avhengig hva chip du har og slikt, men for eks tm racing i sverige tar 4300 for og mappe hjernen på ny og det er ganske bra sakker etter det eg har hørt;-)

Oxcyder
22/09/11, 13:31
Heisann!
Jeg har en 1998 S70LT med B5204T2 motor (180HK)
Denne trengte "replacement ECU".
Jeg tok turen til www.autopower.no i Arendal, hvor de lodda på ny chip, alt gjort på 1 time.
De hadde en optimalisert programvare liggende på disk fra tidligere kunde.
(De leser ut originalprogrammet og justerer verdier og brenner ny chip)

Dette er en av de bedre invisteringene jeg har gjort!
Klokka 0-100 på rett over 7 sekunder, før chip tok det nesten 9 sekunder!
Ja, jeg har automat og ECC :)
Ikke nok med det, bilen har blitt så hærlig å kjøre på motorvei med, og jeg føler ikke behovet for å kjøre med Sport programmet lenger, så girkassa er ikke så nervøs lenger, nå som jeg kjører på Economic.

85050
22/09/11, 20:18
takker for alle svar, mange gode svar her. Endelig funnet chip http://www.autopower.no/?id=tuning&page=carList&make=Volvo&model=850

Så tror jeg går for den skulle øke fra 175hk 250nm til 225hk 320nm. det får holde en så lenge, effektanlegg og filter kommer jo i tilleg så blir jo litt mer hk. Takker for Hjelpen :D

mrstfu
22/09/11, 20:25
Bare chipen blir I nærheten av hva en t5 produserer, selv om den kanskje har kreftene på litt lavere turtall, er det nok ingen dårlig investering;-)

Yttervik
28/05/15, 21:43
Løfter en gammel tråd..

Har hatt kontakt med Autopower ang. chip til min 2.0LT. Sender inn hjerne og får loddet inn ny, og alt det der er ok. Men de sier [SITAT] "Du må i tillegg ha en boostcontroller/ventil for å øke ladetrykket." [SITAT SLUTT].

Trodde chipen økte ladetrykket? Må den originale BCS overstyres?

Svirre
29/05/15, 11:47
Har du den runde eller rektangulære ventilregulatoren? Jeg mener å huske at den runde er mekanisk, men den rektangulære styres via hjernen.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

gswede
29/05/15, 15:58
Rareste jeg har hørt..
Den originale BCS "boost control solenoid" kan ikke justeres, impulsparametre til denne endres i chippen...

Uten denne og med pysventil vil ikke ECU ha styring med turbotrykket. Da kan du like godt drite i chippinga og heller kjøpe deg en pysventil på biltema.

Så da lurer jeg på, hva er det egentlig for et program på den chippen de lodder inn?

Yttervik
29/05/15, 20:40
Rareste jeg har hørt..
Den originale BCS "boost control solenoid" kan ikke justeres, impulsparametre til denne endres i chippen...

Uten denne og med pysventil vil ikke ECU ha styring med turbotrykket. Da kan du like godt drite i chippinga og heller kjøpe deg en pysventil på biltema.

Så da lurer jeg på, hva er det egentlig for et program på den chippen de lodder inn?

Ja stusset over dette siden jeg har lest en del på forumet her ang. BCS, styring av turbotrykk osv til disse motorene. Jeg har også vært i kontakt med BCB.no som tilbyr chip. Også de skal ha hjernen inn, og bruker både BSR og Autopower som leverandør etter som jeg forstod. De har ikke nevnt noe til meg om boost controller. Kan det være at Autopower har blinkset litt her, eller? Synes det skal godt gjøres at de ikke vet hva de holder på med, de har jo vært i bransjen i mange år.

gswede
29/05/15, 21:37
Du må ikke på død og liv levere inn ECU. Fra BSR kan du kjøpe kun chippen og en chipholder.
Montering er likevel ikke enkelt, som hobbylodder ville jeg ikke gjort det selv, pinnene skal loddes gjennom 2 kretskort.

Jeg kjøpte min chip og holder og fikk en lokal tv reparatør til å lodde den inn. Kostet meg 500,-

Yttervik
29/05/15, 23:28
Ja har tenkt på det også, eneste som stopper meg er tanken på at originalchipen må klippes om jeg gjør det selv, og da har jeg ikke mulighet til å stille den tilbake. Er også usikker på om den lokale elektronikkreparatøren har utstyr for å lodde den ut hel. Det er vel over 20 føtter, og alle må varmes samtidig for å få den ut hel og uten å skade kortet..

Jan Olav
02/06/15, 12:05
Kjøp deg en tuning chip til italienske t5en. Bytt til samme turbo som står i den italienske t5en. Sett på enheten for elektronisk styring av turbo trykket (for det har ikke 2.0lt, men ledning ligger klart). Ferdig [emoji3]

turb00le
02/06/15, 12:20
Les av boksnr. Jeg har motronicsuite liggende her (for øvrig ett gratisprogram, beklagelig nok er prosjektet nedlagt).
Hvis jeg har software til din boks så kan vi legge inn parametre fra en 2.0T, Italia T5 e.l.

Gratis greier det programmet, må koble til en ekstra pin på ECU for å få den ut i "bootmode" også må du ha en kkl kabel typ ftdi 232rl e.l.

Mulig en kan lese ut hele promet på m4.3, går ikke på m4.4.

Yttervik
02/06/15, 22:00
Kjøp deg en tuning chip til italienske t5en. Bytt til samme turbo som står i den italienske t5en. Sett på enheten for elektronisk styring av turbo trykket (for det har ikke 2.0lt, men ledning ligger klart). Ferdig [emoji3]

Hvor mye hk oppnår man da? Skal jeg først chippe blir det 225 som er målet, ikke 211.. :p

Det fantes ikke BCS (magnetventil som styrer turbotrykket) på bilen da jeg kjøpte den, så jeg trodde noen hadde plukket den bort. Fikk tak i en brukt og monterte, men merket ikke noe forskjell. Mener du at min 175hk ikke har denne originalt? Kan dette forklare hvorfor Autopower mener jeg må montere boost-controller.. fordi denne motoren originalt ikke har noe som regulerer turbotrykket? I så fall: Eureka!

Yttervik
02/06/15, 22:05
Les av boksnr. Jeg har motronicsuite liggende her (for øvrig ett gratisprogram, beklagelig nok er prosjektet nedlagt).
Hvis jeg har software til din boks så kan vi legge inn parametre fra en 2.0T, Italia T5 e.l.

Gratis greier det programmet, må koble til en ekstra pin på ECU for å få den ut i "bootmode" også må du ha en kkl kabel typ ftdi 232rl e.l.

Mulig en kan lese ut hele promet på m4.3, går ikke på m4.4.

0261 204 188

Programmerer du hjernen om da, uten å lodde inn en chip? Mulig å oppnå 225hk ca?

Jan Olav
02/06/15, 22:10
Du får det i hk som en chipet italiener vil gi deg. Alså mere enn 225 [emoji6]

Nei, den har ikke magnetvebtilen orginalt. Chipen (hjernen) i bilen din styrer ikke ladetrykket overhodet. Den er ikke programmert for det. Derfor vil du ikke ha noen effekt av å sette på en magnetventil.

Hadde akkurat samme bilen selv og gjorde akkurat som eg beskrev. Så dette er noe eg vet vil fungere!

Yttervik
02/06/15, 22:33
Du får det i hk som en chipet italiener vil gi deg. Alså mere enn 225 [emoji6]

Nei, den har det ikke orginalt. Chipen (hjernen) i bilen din styrer ikke ladetrykket overhodet. Den er ikke programmert for det.

Hadde akkurat samme bilen selv og gjorde akkurat som eg beskrev. Så dette er noe eg vet vil fungere!

Haha, det forklarer mye! :D Takk for en endelig oppklaring:) Har lest mye rundt om på nettet og forumet, og folk mente at jeg manglet BCS, men den skal altså ikke være der..
Men blir vel å koste litt for ny turbo.. hva heter den til T5 Italia da? Har du tilfeldigvis liggende turbo/chip til denne?

Jan Olav
02/06/15, 22:36
Nei, eg har ikke liggende. Bilen min ble kondemnert etter et uhell på jobben. Men eg har tlf nr til han som har kjøpt den av meg som dele bil. Du kan jo høre med han hva han skal ha for turboen og hjernen. Sender gjør han og.

97879694. Da kommer du til Eivind.

turb00le
03/06/15, 06:42
Hadde ikke den fila der. Har kun for 2 liter Italia motor på 210hk.
En mulighet er å prøve å flashe inn den fila men jeg har hatt litt varierende hell med å flashe inn software fra en helt annen boks.

Du kan jo evt få taki en ecu fra en Italia motor?

Yttervik
24/03/16, 19:09
Oppdaterer tråden litt, ser det snart er ett år siden jeg skrev forrige innlegg.

Jeg endte opp med å kjøpe 15G turbo og chippet hjerne fra Eivind som nevnt i post # 48 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=48) . Hjernen ble montert i fjor sommer og bilen gikk som en kule, dette var med original 13G turbo montert.
Skal montere 15G turboen nå i sommer, og i forbindelse med det har jeg noen spørsmål:

1. Må jeg bytte dyser? Står originale 175hk dyser på (husker ikke farge).
2. Ca hk. med 15G turbo og chippet Italia-hjerne?
3. Tenker å oppgradere eksos også, kommer vel ikke utenom 3" downpipe hvis jeg skal ha effektøkning?

Yttervik
29/03/16, 20:15
To the top! ;)

mrstfu
29/03/16, 20:29
Original vanlig T5 får du opp på drøyt 250hk uten å bytte eksos, så det originale downpipen holder til en moderat effektøkning, jo.

Yttervik
29/03/16, 21:22
Original vanlig T5 får du opp på drøyt 250hk uten å bytte eksos, så det originale downpipen holder til en moderat effektøkning, jo.

Er T5 2.0 eller 2.3? Så det vil si at jeg kan regne med ca 250hk på min B5204T2 med chippet T5 Italia hjerne, samt 15G turbo?

Hadde vært flott å slippe å bytte downpipe da den er svindyr, ca halvparten av hva jeg gav for bilen..

Yttervik
29/03/16, 21:59
Har forøvrig orange/sorte dyser, gode for ca 300hk?

mrstfu
29/03/16, 22:43
Det jeg sa var at en vanlig T5, som er 2.3, fint klarer 250hk på veiva uten å bytte eksos - ikke at du kan regne med 250hk sånn uten videre, bare at eksosen din fløder godt nok til å tillate det. Hvor mye du kan få ut av setupen din aner jeg ikke dessverre.

Yttervik
30/03/16, 19:26
Aha, da var jeg nok for snar da jeg leste innlegget ditt.

Vet ikke om det er samme eksos på T5 og min 2litring, men går ut fra det.
Noen som vet om det er effekt å hente med 2.5" catback fra f.eks. BSR, eller er det mest for lydens skyld? Hadde ikke gjort noe med litt grovere femmer-lyd ;)

Angående dyser har jeg lest meg fram til at målet de fløder grovt sett tilsier hvor mye HK de er gode for, i mitt tilfelle 315cc --> ca 315 HK.

HansOla
30/03/16, 22:09
Aha, da var jeg nok for snar da jeg leste innlegget ditt.

Vet ikke om det er samme eksos på T5 og min 2litring, men går ut fra det.
Noen som vet om det er effekt å hente med 2.5" catback fra f.eks. BSR, eller er det mest for lydens skyld? Hadde ikke gjort noe med litt grovere femmer-lyd ;)

Angående dyser har jeg lest meg fram til at målet de fløder grovt sett tilsier hvor mye HK de er gode for, i mitt tilfelle 315cc --> ca 315 HK.

På en 6'er holder de vel til 315hk, men på en 5'er holder de til 262hk :)