PDA

Vis full versjon : hvordan finne ut åssn baksling man har? :)



kristiansl
18/09/11, 19:04
hei ! jeg har en 240 stv og lurer da på åssn man finner ut åssn bakaksel man har? jeg har vært under bilen å kikka men ser ikke noe sted hvor det står noe.. trudde det skulle være en sånn plate som som ramme nr og farve kode og sånt står på, men det var det ikke. den er ikke sperre i det hele tatt på den og bilen er en 1990 modell og alltid vært en 5 seters aldri vært varebil. og så lurer jeg på noen som veit om en litt grom og holdbar diff og kjøpe å hive inn i den i såfall? :)) takker for gode svar !

Larsgunnar
18/09/11, 20:58
Skal stå enten på huset til diffen på siden mellomakslingen er, eller på en lapp på på til venstre om du ser på akslingen bakfra. Kan visst være forskjellig fra modell til modell. Sto en lapp på min aksling med hvilken utveksling jeg hadde, men det står ingen plass hvilken aksling det er. :p

Ang. sperre ville jeg valgt org. lamelldiff eller TrueTrac. Mer arbeid/tilpassing på TrueTrac da.

kristiansl
19/09/11, 01:55
truetrac passer rett inn? eller må man gjøre mye justeringer ? :P hehehe må ha noe litt morsomt til vintern :D

Ola Moen
19/09/11, 02:57
Det mest sannsynlig en 1031 aksel du har. sett bakfra, så pleier det sitte en lapp på venstre røret. men etter så mange år i saltlake, er den enten borte, eller den er innsausa med tectyl:) raskeste måten er å plukke av baklokket for å sjekke hvilken utveksling det er.:)
men tro meg:) Du kan ha det veldig artig på vinterføre uten sperre også:) Vil nesten påstå det er lettere å lære seg bilen å kjenne den første vinteren med en åpen diff:) Du må legge opp kjøringa litt annerledes. Å stille opp 45'n helt sideveis med åpen diff i godt og vel 110 km/t i 10cm nysnø er ikke no hokus pokus når du kjenner bilen:)

om du skifter diff, så tenk på at du trenger en som passer med el.speedo:)

Larsgunnar
19/09/11, 06:31
truetrac passer rett inn? eller må man gjøre mye justeringer ? :P hehehe må ha noe litt morsomt til vintern :D

Må dreie av klokka å punktsveise på speedoring.

MGP
19/09/11, 07:56
du ser d jo fort på diff huset om d er 1030 lr 1031 :)

ta et bilde så skal du få vite hva d er for noe :)

kristiansl
19/09/11, 12:46
hehehe, okey skal sjekke litt jeg :D

kristiansl
29/09/11, 22:02
noen som veit om en diff som går rett inn i min aksling da ? :) eller må man skimse og sveise om speedoen osv ??

Daruu
29/09/11, 22:22
Diverse lockere passer rett inn.
Men med disse taper du endel komfort da :)

kristiansl
29/09/11, 22:31
vil jo ha litt komfort og da :P hehe men er de 100 % sperre alle sammen?

runejakobsen
30/09/11, 23:33
noen som veit hvilken diff det sitter i volvo 240 gle 1985? sett litt rundt diffen men finner ikke noe...

TurboNoob
01/10/11, 10:02
Heis opp begge bakhjula, og vri på mellomakselen. Tell hvor mange ganger du må vri akselen rundt for at hjula skal gå en runde rundt. Der har du utvekslinga.

Samtidig kan du vri rundt på det ene hjulet, går hjulet på andre siden motsatt vei rundt så har du åpen diff. Går derimot hjulet samme vei har du en slags sperre.