PDA

Vis full versjon : Tull knappebelysning 940



JørnM_940
18/09/11, 15:42
Har noe tull med knappebelysninga.. Hvis jeg har på parklys, lyser det i de fleste knapper untatt lysbryteren, men slår jeg på tenninga lyser det kun i lysbryteren, og resten er mørkt. Instrumentpanelet er det lys i ved begge tilfeller. Så tenninga overstyrer altså parken. Hvor bør jeg begynne?

850GLTsilver
18/09/11, 19:46
Hente skjema på instrumentbelysningen og se om du finner ut av det derfra.
(Se skjemasiden under tips og triks)
Kan bety til dels omfattende omkoblinger av instrumentbelysninga om du vil ha endret på det der.
Spørsmålet blir da i grunnen: Hvordan ønsker du det skal fungere?

JørnM_940
18/09/11, 19:47
Hente skjema på instrumentbelysningen og se om du finner ut av det derfra.
(Se skjemasiden under tips og triks)
Kan bety til dels omfattende omkoblinger av instrumentbelysninga om du vil ha endret på det der.
Spørsmålet blir da i grunnen: Hvordan ønsker du det skal fungere?
Jeg ønsker det skal fungere som det skal gjøre, regner med at det skal lyse i alle knapper uavhengig om man har park eller tenning på?:p

850GLTsilver
18/09/11, 19:54
Er dessverre ikke slik.

Alt etter som hvilket land bilen er levert i opprinnelig så fungerer alt dette forskjellig.
Har noe med å gjøre om hva som skal være mest synbart og så videre.

Ett mønster med lys i stilling AV
Ett annet mønster i Park
Atter et mønster når bryteren står på fullt lys.
(I værste fall)


Se på skjema så vil du finne ut av det meste. Er det på en -91 modell dette?
(Kan se over skjemaet her om du ønsker det)

HER (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/900-x90/volvo_940__1990.pdf) er link til skjemaet i alle tilfelle.

850GLTsilver
18/09/11, 20:23
Slik det ser ut for meg, så er alle bryterbelysningene samt instrumentlyset håndtert for seg, og lyset i lys-bryteren er fullt på i både park, fullt lys samt når bilen går.
Altså likt om tenning er av eller på.
Vil anta at lyset i brytere forøvrig er avhengig av at tenningsbryteren står i "run".

Dette da jeg ser at reostaten går inn til instrumentet, hvor det sitter en "solid state" som regulerer spenningen til lampene. Lyset bak lysbryteren går ikke inn på denne "solid state" men kobles direkte til chassis ved reostaten.

Vi kan jo rope på litt hjelp fra noen andre som faktisk eier en 940?

JørnM_940
18/09/11, 21:45
Men om det skal være sånn så er det greit:p Syntes bare det var litt rart.. Men takk for hjelpa:)