PDA

Vis full versjon : 740 -90: Diverse feil med instrumentpanel



Olav
17/09/11, 19:07
Jeg sliter litt med at temp.måleren bare virker av og til. Veldig sjelden etter at bilen har blitt varm. Etter en stund går den ned til null, og blir der.
Hjelper det å gå over loddingene i instrumentpanelet?

Hva er egentlig den dreibare pinnen ved tempmåleren til? Målte litt, og fant ut at det er en variabel motstand på ca 70 Ohm - 7 kOhm. Kan denne ha noe med saken å gjøre?

I tillegg sliter jeg med dårlig kontakt på speedometeret. Et bank eller to i dashbordet pleier å løse det, men ikke alltid. Er det noen som har et tips?

Espen Hveding Nordgård
17/09/11, 19:12
Veldig standard feil du beskriver her, i tillegg kommer den berømte tankmåleren.

Det skal vist hjelpe å gå over loddinger, men har aldri gjort det selv.
Speedo ditt kommer tilslutt til å dø, som det gjorde i den gamle 745'en min. I 744'en har jeg samme symptomer som deg når det gjelder tempmåleren, men den funker bare jeg slår et slag i dashen.

"Motstand" her på forumet hadde tempmåler som ikke virka i det heletatt, men den fiksa seg selv etter en mnd eller to, og den har funka sia.

Den dreibare pinnen du beskriver er justering av belysning i speedo og dash ;)

Jan turbo
18/09/11, 15:39
Jeg har hatt problemer med samme type feil ett par ganger. Lodda bare på ett par ekstra
jordingskabler bak på printarket,da var det iorden igjen

Olav
18/09/11, 20:46
Takk for svar begge to! :)


Jeg har hatt problemer med samme type feil ett par ganger. Lodda bare på ett par ekstra
jordingskabler bak på printarket,da var det iorden igjen

Hva mener du med at du loddet på ekstra jordingskabler? Bare loddet du fast på baner som skal være jordet, og skrudde fast i et jordingspunkt?


Jeg gikk over alle loddingene på temp.måleren i dag, og kjørte en tur for å teste.
Måleren stiger opp til normal arbeidstemperatur, men går fortsatt ned til null veldig kjapt etter dette.
Det hjelper ikke å stoppe motoren og starte igjen. Kan det være føleren som er problemet?

Hvilken verdi skal føleren gi når motoren har oppnådd arbeidstemperatur? Jeg målte 0 Ohm rett etter at jeg stoppet motoren.


Jeg er litt skeptisk til å plukke selve speedometeret med telleverk til km-stand fra hverandre.
Det ser ut som om jeg må ta av tallskiva, men den er limt på. Er det mulig å gjøre dette uten å ødelegge?

Jan turbo
18/09/11, 21:17
Tempmåleren min oppførte seg like idiotisk som din og fulltlysanvisning(blå lampe) begynte
å gløde. Fant ut hva som var jording på blå lampe og loddet fast en ledning der,derifra dro jeg den over til ett fast/skruepunkt på printbanen som var jord.

Jan turbo
18/09/11, 21:18
Det samme var tilfelle med voltmeteret i bilen min. Er orginalt voltmeter i 90 mod turbo.

jacobsen
18/09/11, 22:05
Takk for svar begge to! :)



Hva mener du med at du loddet på ekstra jordingskabler? Bare loddet du fast på baner som skal være jordet, og skrudde fast i et jordingspunkt?


Jeg gikk over alle loddingene på temp.måleren i dag, og kjørte en tur for å teste.
Måleren stiger opp til normal arbeidstemperatur, men går fortsatt ned til null veldig kjapt etter dette.
Det hjelper ikke å stoppe motoren og starte igjen. Kan det være føleren som er problemet?

Hvilken verdi skal føleren gi når motoren har oppnådd arbeidstemperatur? Jeg målte 0 Ohm rett etter at jeg stoppet motoren.


Jeg er litt skeptisk til å plukke selve speedometeret med telleverk til km-stand fra hverandre.
Det ser ut som om jeg må ta av tallskiva, men den er limt på. Er det mulig å gjøre dette uten å ødelegge?

Plukket nettopp stykker mitt speedo-hus. Tallskivene er limt ja (bortsett fra tank og mulig temp, de er skrudd fast). Brukte en tynn og litt lang kniv for å løstne skiva (forsiktig). Og 2 gafler for å sprette av nåla selvsagt :) skiva var en relativt stiv konstruksjon så fikk ingen ujevnheter i den :) limet gikk helt fint å bruke om igjen.

bare pass på å tørk av urenheter og fingeravtrykk før du setter den sammen igjen :p tok masse bilder, skal legge dem ut på tirsdag. reiser bort i morgen. lykke til :)

Olav
22/09/11, 19:46
Etter å ha studert koblingsskjemaet litt grundigere, fant jeg ut at jeg målte feil første gang.
Målte på nytt i dag, og fant ut at motstanden i temp.føleren er 4,2 kOhm på kald motor.
Når motoren er varm, og måleren har gått ned til null, viser multimeteret at det er brudd.
Stemmer dette, eller er det rett og slett føleren som har takket for seg?

Jeg mener å ha lest at dersom kontaktene til føleren kortsluttes, skal måleren stå på rødt. Kan noen bekrefte eller avkrefte det?
Isåfall er det mye som tyder på at det er føleren :)

Jacobsen: Takk for svar! Får se om jeg tør å begynne med det. Tror jeg prøver med litt elektronikkrens i første omgang :)

Espen Hveding Nordgård
22/09/11, 20:20
Kan virke som føleren din driver å tuller ja.
Det skal være en temperaturfølsom motstand (husker ikke om det er negativ eller positiv), så om du har brudd i den er det noe som ikke stemmer...

Er superlett å bytte den, og jeg tror ikke den koster rare saken heller. Jeg plukka min av en bil på høggern, og den funker ennå :p

Olav
18/10/11, 19:05
Byttet temp.føleren forrige uke, og nå fungerer den som den skal :)
Det var egentlig ganske opplagt at det var den som var årsaken, når jeg fikk satt meg ned og studert koblingsskjema og målt litt.

Som sagt er denne føleren en temperaturstyrt, variabel motstand.
Den er koblet til instrumentpanelet med ledning 4 og 7 på den kontakten med 7 ledninger. En gul/svart og en gul/hvit ledning.
I mitt tilfelle målte jeg noen kOhm med kald motor, og brudd når motoren ble varm.
Ifølge Haynes-manualen, skal denne motstanden være 206 Ohm v/90 grader på biler fra og med 87.
For modeller før 87 skal den være 87 +/- 15 Ohm.
Lavere motstand betyr høyere temperatur.

Nå mangler jeg bare å få fikset speedometeret. Her vet jeg at det er dårlig kontakt som er årsaken :)

Olav
18/10/11, 19:06
Kan virke som føleren din driver å tuller ja.
Det skal være en temperaturfølsom motstand (husker ikke om det er negativ eller positiv), så om du har brudd i den er det noe som ikke stemmer...

Er superlett å bytte den, og jeg tror ikke den koster rare saken heller. Jeg plukka min av en bil på høggern, og den funker ennå :p

Det var nok den som var årsaken, men billig var den ikke!
Betalte ca 700 for den, mulig det er en annen type til 16V?

Espen Hveding Nordgård
18/10/11, 19:14
Du kjøpte ny?
Er igrunn greit å handle nytt, men temperaturen var ikke noe jeg bekymra meg for, så leita ikke etter en tempmåler.
Som sagt, jeg plukka på høggern og den funka fint :p

16v og 8v skal være like ;)
Jeg har ikke finni no forskjell iallfall, ikke at jeg har ohma de, men er jo samma instrument.

Olav
18/10/11, 20:01
Kjøpte ny ja :)

16V har to følere; en til instrumentet og en til tennings- og innsprøytningssystemet.
Disse målerne er ikke like, men det er mulig den til instrumentet er lik på 16V og 8V :)

Espen Hveding Nordgård
18/10/11, 20:20
Det samme har 230F :)