PDA

Vis full versjon : Ekstra batteri til basser?



Revell
16/09/11, 17:57
Er det så lett som og legge plusskabelen fra batteriet foran og koble det på batteriet bak? og jord til minus og videre fra batteri til forsterker?

THolandsli
16/09/11, 17:59
Ja. Hiv gjerne på ei sikring ved batteriet fram også.

Revell
16/09/11, 18:07
men vil det ha noe påvirking på strømmen i bilen? og kan jeg da bruke batteriet bak uten att det foran tappes???

Espen Hveding Nordgård
16/09/11, 22:33
Da må du ha skillerelè ;)
Eller diode(r)...

Revell
16/09/11, 22:35
Da må du ha skillerelè ;)
Eller diode(r)...??????? Forklar litt bedre?

Espen Hveding Nordgård
16/09/11, 22:52
Heheh :p

Om du vil ha to batterier, så bør de for det første være like, både av type og av alder. Dette er for å minimalisere selvuladninga dem i mellom, siden to ulike batterier har forskjellig indre motstand, og dermed vil lade hverandre ut over tid.

Om du tenker å bruke begge batteriene ved start o.l. men ikke vil at hovedbatteriet (under panseret) skal lades ut om du står å spiller musikk uten at motoren går vil jeg anbefale et skillerele eller hovedstrømbryter.
Et skillerele kan du koble sånn at det skrur seg på når du skrur på tenninga, og dermed får strøm fra begge batteriene ved start. Relèet vil da skru seg av når du skrur av tenninga og skille batteriene fra hverandre.
(Jeg ville hatt bryter i tillegg, så jeg kunne ha kobla fra anleggsbatteriet ved start når jeg hadde tappa det langt ned)

En manuell hovedstrømsbryter kan også brukes, men det er jo ikke så morro som med automatiske duppedingser. Kan kjøpes på biltema for 200kr.

Over til dioder:
nei...
Glem dioder! Skreiv det litt fort, og det vil ikke funke riktig... :p

VolvoMan
16/09/11, 23:43
Pappa kjøpt et slik rele på mekonomen til ha i bobilen mener det er på 150A..

Det skiller batterien når motoren ikke går, men så snart dynamoen begynner å lade kobler det inn igjen og begge batteriene lades

Var enkelt å koble det opp

30 ----Pluss batteri 1
85 ---- Jord
86 ---- D+ Dynamo
87 ---- Pluss batteri 2

Var 5mm bollter på kontakt 30 og 87

850GLTsilver
17/09/11, 18:31
Veldig lurt det skillereleet.

Og husk for all del sikring i BEGGE ender av den plusskabelen mellom batteriene.
Er så kjedelig å få ledningsbrann bare fordi man ikke giddet/ikke så nytten i sikring i begge ender.
Tro meg, nytteeffekten er direkte ENORM.

Svirre
27/09/11, 00:29
Kan legge til at jeg har ekstra batteri på anlegget mitt, og ja; nytteeffekten er bemerkelsesverdig! Målte volum inne i bilen og det ble en betydelig forbedring. Når du får montert, spiller du det anlegget er god for (eller høyt volum), også kobler du til batteri og spiller på samme volum. U gonna løv it! :D