PDA

Vis full versjon : S60 2002 - klunk i gasspedalen?!



aarnes
15/09/11, 07:53
Etter at jeg senket bilen har jeg fått en morsom og irriterende lyd:

Hvis jeg feks kjører i kø, frikobler, og kobler inn 1 gir så kommer det et lite klunk i gasspedalen. det er KUN på 1gir, og den kommer bare innemellom.

Jeg mener at dette kom etter at vi senka bilen, men jeg har gått over og sjekket at alt er strammet til.

Forslag anyone?
kan dette være den berømte axle ping'en som kommer?

C.Erstad
15/09/11, 08:04
Klunk i gasspedalen pleier vel ikke å komme veed axle-ping.

Bare få en til å stå utenfor bilen og hør om det kommer lyd fra navet foran :)

aarnes
15/09/11, 08:05
Klunk i gasspedalen pleier vel ikke å komme veed axle-ping.

Bare få en til å stå utenfor bilen og hør om det kommer lyd fra navet foran :)

Åssen skal man høre det når det kun kommer i fart? :P

C.Erstad
15/09/11, 08:06
Åssen skal man høre det når det kun kommer i fart? :P

Da må du ha noen som kan løpe! :D

OleIdole
15/09/11, 16:09
da må du ha noen som kan løpe! :d

haha ;)

locked
18/09/11, 10:37
Etter at jeg senket bilen har jeg fått en morsom og irriterende lyd:

Hvis jeg feks kjører i kø, frikobler, og kobler inn 1 gir så kommer det et lite klunk i gasspedalen. det er KUN på 1gir, og den kommer bare innemellom.

Jeg mener at dette kom etter at vi senka bilen, men jeg har gått over og sjekket at alt er strammet til.

Forslag anyone?
kan dette være den berømte axle ping'en som kommer?
Vel, det må komme klunk i fra heile bilen då, for gasspedalen har ingen fysisk forbindelse med motoren anna enn koparkabel. Den er skrudd rett i torpedoveggen og er berre en plastboks med nokre motstandar inni.

aarnes
18/09/11, 20:22
Vel, det må komme klunk i fra heile bilen då, for gasspedalen har ingen fysisk forbindelse med motoren anna enn koparkabel. Den er skrudd rett i torpedoveggen og er berre en plastboks med nokre motstandar inni.

Det kan det, men jeg hører at det kommer forfra. mistenker at jeg har glemt å dra til en mutter på et fjærbein. lyden kommer i enkelte dumper også.

aarnes
05/10/11, 17:35
nå er jeg helt sikker på at det kommer fra bremsene.
forsket litt på det istad, og hvis jeg triller saaaakte forover og trår inn bremsen hardt og slipper den så kommer lyden. lurer på om en av kalipera ikke er strammet ordentlig til gitt

C.Erstad
05/10/11, 17:59
Sjekket håndbremssko?
Ikke feile klosser/ for stor klaring mellom klosser og klaven som holder de?

aarnes
05/10/11, 18:14
jepp, alt er som det var før...
var ute en tur nå, og alt satt fast.
ifg en mekanikerkompis så er det stor sannsynlighet for at det er bærekulene.
noen her som har en formening om det?

Vatnehol
05/10/11, 18:16
+1 på bærekuler, eller foringer fremme. foringer er lette å se om de er dårlig, bare få en kompis til å stå på utsiden å se når du brå bremser om hjulet v/h beveger seg frem og bak.

aarnes
05/10/11, 18:19
+1 på bærekuler, eller foringer fremme. foringer er lette å se om de er dårlig, bare få en kompis til å stå på utsiden å se når du brå bremser om hjulet v/h beveger seg frem og bak.

du har tydeligvis ikke lest tråden om bilen min :p

har bytta alt i forstilling og bakstilling, utenom bærekuler og venstre drivaksel.

Vatnehol
05/10/11, 18:21
det har jeg ikke :P
men siden du har det, da har du igjen bærekulene ;)

aarnes
05/10/11, 18:23
får trå til å bytte de og da. så kanskje alt blir bra.
kan de skape vibrasjoner?

Vatnehol
05/10/11, 18:24
ja det kan de, de kan også gjør hjulvinklene helt skjeve. heldigvis rimligere bærekulene. kan vere ett helvete å få de ut da. alt etter hvor fast irret de er.
bare å lage seg noe gaffel verktøy for å gjøre jobben enklere om de sitter. men visst du er plaget med vibrasjoner og, så kan hende de er godt løse

Steen
05/10/11, 18:27
Funker med et stort flatt skrujern og hammer for og få ut bærekulene også :)
Bytta mine tidligere i sommer

aarnes
05/10/11, 18:28
foreløpig har jeg ikke møtt på en eneste bolt eller mutter på denna bilen som ikke kunne løsnes med skralle og hånd. det har sine fordeler med en italiaimportert bil :)

Vatnehol
05/10/11, 18:36
hehehe, det tror jeg på, var det samme på cossien min, fra italia den og.
derimot volvo'n har vært i norge hele livet, der alt må løsnes med hat og en liten dose galskap :P

aarnes
05/10/11, 18:39
hehehe, det tror jeg på, var det samme på cossien min, fra italia den og.
derimot volvo'n har vært i norge hele livet, der alt må løsnes med hat og en liten dose galskap :P

jeg brukte opp alt hatet og galskapen på mondeoen jeg hadde. for der var det ikke en eneste bolt og mutter som ikke måtte løsnes med varme (ca 800grader) og da gikk foringer og alt som var.

men nok offtopic.

jeg må få sjekka bærekulene mine

Vatnehol
05/10/11, 18:49
ett triks på å sjekke de er å jekke opp rundt oppunder bærekula, og ta tak i dekke å kjenne etter slakke. nesten samme som å sjekke lager slakke. var slik jeg gjor det på cossien, men husker ikke om jeg kom til med jekken oppunder bærekula på s60'n.

aarnes
06/10/11, 10:37
nå har jeg kjøpt nye bærekuler og satser på å få byttet disse i kveld.
da vet jeg hvertfall at de er byttet. er det noen som vet om det er nødvendig med forstillingskontroll etter å ha byttet de?

C.Erstad
06/10/11, 13:44
Trenger ikke det nei... de sitter i fast form og endrer ikke hjulvinklene! :)

aarnes
06/10/11, 13:48
Trenger ikke det nei... de sitter i fast form og endrer ikke hjulvinklene! :)

thanks. da melder jeg tilbake her når de er byttet

Vatnehol
06/10/11, 15:03
Trenger ikke det nei... de sitter i fast form og endrer ikke hjulvinklene! :)

fast form til de blir slitt ut av formen, og dermed kan endrer hjulvinkel!

ingen forstillingskontroll er nødvendig.
forsvant vibrasjonene, & klunken ?

aarnes
06/10/11, 15:24
fast form til de blir slitt ut av formen, og dermed kan endrer hjulvinkel!

ingen forstillingskontroll er nødvendig.
forsvant vibrasjonene, & klunken ?

Som skrevet, jeg kommer tilbake når jeg får byttet de :p

aarnes
06/10/11, 21:37
Da er det konstatert at bærekulene har sagt takk for seg. og det noe så veldig også.
Skulle bytte de, men delene jeg fikk passet ikke helt, så det ble en halvveis løsning bare for å få bilen på hjula igjen.

uansett; den ene siden som ble byttet resulterte i mindre vibrasjoner og ingen klakkelyder lenger. så det er klart at de hadde gjort sitt.

neste prosjekt:

kjøpe originale kuler og få noen til å bytte de for meg..

cortinaterje
06/10/11, 21:51
Da er det konstatert at bærekulene har sagt takk for seg. og det noe så veldig også.
Skulle bytte de, men delene jeg fikk passet ikke helt, så det ble en halvveis løsning bare for å få bilen på hjula igjen.

uansett; den ene siden som ble byttet resulterte i mindre vibrasjoner og ingen klakkelyder lenger. så det er klart at de hadde gjort sitt.

neste prosjekt:

kjøpe originale kuler og få noen til å bytte de for meg..

Det skal alltid være noe :) To ting popper opp i skallen hos meg.
1.)Har du hatt hjulkontroll etter du senket bilen? dvs hjulkontroll med de dårlige bærekulene? Om du har, så har det kansje blitt justert inn kompensasjon for slitasjen. Vær våken om ikke rattet er helt som før etter du har byttet til nye kuler.

2.)Hvem selger ubrukelige deler?

aarnes
06/10/11, 21:54
Det skal alltid være noe :) To ting popper opp i skallen hos meg.
1.)Har du hatt hjulkontroll etter du senket bilen? dvs hjulkontroll med de dårlige bærekulene? Om du har, så har det kansje blitt justert inn kompensasjon for slitasjen. Vær våken om ikke rattet er helt som før etter du har byttet til nye kuler.

2.)Hvem selger ubrukelige deler?

1. Nei ikke etter at jeg senket bilen, men hadde hjulkontroll tidligere i høst, og jeg skal love deg at jeg merket det nå. rattet er jo skjevere enn Tom Sterri og Elton John til sammen. så det må en ny kontroll til, etter at begge kulene er byttet.

2. Det er ikke så viktig, jeg må få avklart hvorfor de ikke passet først, om jeg har fått feil, om det er produksjonsfeil eller hva som har skjedd.

cortinaterje
06/10/11, 22:07
1.) Billigste og beste hjulkontroll jeg vet om her helt sør i landet, er NAF.

2.) Regner med det blir utstedt en advarsel om det viser seg nødvendig :)

Sjakalen
07/10/11, 08:08
Har no' klunk jeg også nå og ganske riktig. Bærebruene sjekket i går ved hjulbytte. Holdt i hele 1 år gitt! Fantastisk!! Foringene har jo revna.

mister j
07/10/11, 08:19
1.) Billigste og beste hjulkontroll jeg vet om her helt sør i landet, er NAF.


Husker ikke pris og Terje?

cortinaterje
07/10/11, 09:49
Husker ikke pris og Terje?

Mener det var rundt tusenlappen for medlemmer, og EU og hjulkontoll utført samtidig. Det er fort etpar EUkontroller siden nå, rundt 4 år siden tenker jeg.

Det var mens NAF holdt til på den gml adressen og jeg mener hjulkontroll apparatet var rimelig nytt.

Skal si tida flyr:)

aarnes
07/10/11, 22:23
da var begge kulene byttet, og det viste seg at det var produksjonsfeil på den ene kula jeg hadde fått.

Klunk i gasspedal er borte, og langt mindre vibrasjoner!

Sollien
08/10/11, 06:57
greit når man får ordnet flere ting en det en satte seg til å gjør i utgangspunktet :D

aarnes
08/10/11, 07:07
Helt riktig.
det som var mindre kult var at vi dro ut drivakselen :D
Det ga oss en time ekstra jobb. men fikk det nå sammen igjen.

Sollien
08/10/11, 08:53
tja... ville heller sagt "sjekka drivakselen" i samme slengen :P

Sjakalen
10/10/11, 08:44
Det var bra :)