PDA

Vis full versjon : Hvilken clutch burde jeg gå for?



M.Engelsen
14/09/11, 23:46
Har snart en b230f, bygget om til turbo, og har planer om ca 0,8 i trykk..

Hvilken clutch burde jeg da gå for om jeg skal ha noe som funker bra uten sluring, men samtidig tåler herjing, og det evt "clutch kicket"

Vil ha noe som passer rett på da jeg vil bruke bilen mest mulig, og ikke gidder eller har penger til og begynne med letting, planing osv.

Motoren er i utgangspunktet en 88 mod b230f med Lh 2.2

Anyone? :D

Minge89
15/09/11, 00:10
Da kan det være greit å vite hvilket svinghul du har og hvilken girkasse..

M.Engelsen
15/09/11, 00:39
Girkassen er en m46?
4trins uten overdrive

Svinghjul har jeg ikke peiling på annet enn motorstyring, og at det er enkeltmasse..

Minge89
15/09/11, 13:42
Oki, vil du ha komfortabel clutch eller en clutch som tar med en gang?:)

M.Engelsen
15/09/11, 15:09
Vil ha en clutch som virkelig funker :)
Komfortabelt er ikke nødvendig

Minge89
15/09/11, 16:59
Da ambefaler jeg sinter clutsh fra kl racing på det varmeste ^^

volvoRsport
15/09/11, 17:26
Girkassen er en m46?
4trins uten overdrive

m45 kasse.

Sebbe
15/09/11, 17:58
Da ambefaler jeg sinter clutsh fra kl racing på det varmeste ^^
eventuellt en standard turboclutch til 740 turbo, koster vel 1700 eller noe fra pedersens racing, holder til 0.8 bar. koster mye mindre også holder nok kassa litt lenger enn om du bruker en sinterclutch

Minge89
16/09/11, 15:03
Koster mye mindre? jeg ga 1400 svenske for sinter clutchen min...
trur nok ikke kassa holder no lenger fordet, kassene til volvo er generelt skrot når man ikke kjører orginalt, m90 fungerer bedre, synes jeg da i hverftal:)

OlavS.
16/09/11, 17:06
Koster mye mindre? jeg ga 1400 svenske for sinter clutchen min...
trur nok ikke kassa holder no lenger fordet, kassene til volvo er generelt skrot når man ikke kjører orginalt, m90 fungerer bedre, synes jeg da i hverftal:)

kassa holder nok en del lengre med orginal fjæret lamell enn med ufjøret sinter.
en orginal fjæret vil ikke rykke så mye, og vil derfor være snillere en sinteren, om vil ta hardt og rykke, og spise drivverk. gå for clutch fra 740tic du, jeg hadde det på samme motoroppsett, og den slurte aldrig, og tok bra om du nappa litt i den.

Sebbe
16/09/11, 17:15
1400 for lamellen ja, tror ikke det er noe god ide og bruke sinterlamell med orginal trykkplate, så må du ut med 2500 for forsterket trykkplate i tillegg, og jo, M45,6 og 7 holder greit om man ikke bruker de som en idiot

Minge89
16/09/11, 18:06
Ok.. Da gjør dem det. Jeg mener noe annet men, 3 på min M46 takket for seg etter en drøy månede med pen kjøring..

Evolve_88
16/09/11, 19:13
kjøp 763 trykkplate med en gang. 740 turbo clutch fungere ei lita stund. men slipper fort taket med litt herjing etter ei stund. kjør med organisk lammel.

Ola Moen
16/09/11, 20:59
Ok.. Da gjør dem det. Jeg mener noe annet men, 3 på min M46 takket for seg etter en drøy månede med pen kjøring..
Da har du hatt ei kasse som er ihjelkjørt fra før.
Jeg har kjørt med M45, M46A og M47 kasser på Turbomotorer de siste 14-15 årene og har ALDRI rasert ei girkasse. Jeg har ikke kjørt de pent bestandig. Problemet er folk som ikke klarer å bruke ei girkasse ordentlig. Den pedalen til venstre skal være trådd inn før man rører girstanga. og man skifter gir, slipper clutch, og rører ikke gasspedal før clutchpedal er slippet helt opp igjen. man skal heller ikke prøve å skifte gir mens man prøver seg på en burnout. Det er døden. sånn skal ikke ei standard girkasse brukes. De som gjør det, og kaller kassa for skrot, bør heller gå litt i seg selv. De er tross alt beregnet på ordentlig kjøring, og ikke panikkgiring og idiotclutching.

Til trådstarter:
Du kan gjerne bruke forsterket clutch til 740Tic. De ligger på ca 3000,- og de holder opptil ca 320-330Nm.

Minge89
16/09/11, 21:32
Da har du hatt ei kasse som er ihjelkjørt fra før.
Jeg har kjørt med M45, M46A og M47 kasser på Turbomotorer de siste 14-15 årene og har ALDRI rasert ei girkasse. Jeg har ikke kjørt de pent bestandig. Problemet er folk som ikke klarer å bruke ei girkasse ordentlig. Den pedalen til venstre skal være trådd inn før man rører girstanga. og man skifter gir, slipper clutch, og rører ikke gasspedal før clutchpedal er slippet helt opp igjen. man skal heller ikke prøve å skifte gir mens man prøver seg på en burnout. Det er døden. sånn skal ikke ei standard girkasse brukes. De som gjør det, og kaller kassa for skrot, bør heller gå litt i seg selv. De er tross alt beregnet på ordentlig kjøring, og ikke panikkgiring og idiotclutching.

Da har du kjørt meget pent da vel. Det kan det nok hende jeg har hatt. Men dem kassene og den tekniologien begynner jo å bli gammel.
Det er jeg helt enig i. Men vil ikke kalle å puttre pent på 3. og gi gass fordi det kommer en bakke, også gjør det bare ett h*****es smell, også var det ikke mere 3. gir for grisekjøring lurer jeg virkelig på hvordan dere kjører. Ja jeg har kjørt hardt innimellom med den, men aldrig stress gira, og det er fordi jeg vet at de kassene ikke tåler bråe bevegelser.

rogern
20/09/11, 18:23
m4x kasser er triste greier.
med sinter blir det enda værre.
en 740 turbo clutch, eller en 763 trykkplate funker fint. den siste koster dog litt mer.