PDA

Vis full versjon : Nullstilling av Airbagsystem



wilecat
14/09/11, 10:48
Har en '04 V70 hvor jeg satte inn PA200 om dagen, og måtte ut med klimapanel for å strekke kabler.
Etter det fikk jeg feillampe på Airbagsystemet.
Dette kostet 600,- på Volvo.
I ettertid har det slukket noen pærer i panelet, og det må ut igjen, da sikkert med ny feilkode på airbag.
Også skal jeg ut med førerstolen for å få sydd trekket innen kort tid, da sikkert også med feillampe på airbag.

Da spør jeg: finnes det noen enkel DIY måte å nulle dette systemet på
i.e. ta av batteriet i 5 min, kortslutte noen pinner etc..
Ellers kan dette fort bli kostbart for 30 sekunder med et apparat på volvo..

todleif
14/09/11, 11:07
Koblet du ikkje ifra batteriet???

Det skal du jo gjera. Når du kobler til batteriet att, skal tenningen være på 2.

Dette har eg gjort på min 03 S60 når eg skal styre på med elektronikken på bilen.

wilecat
14/09/11, 11:59
Nei... :confused:
Bare drevet med "gamle" biler jeg..
Sånne finurligheter har jeg aldri forholdt meg til..

Men da kanskje jeg slipper å få feilkoder ja..
Tusen takk :D

aarnes
14/09/11, 14:41
ALLTID koble av batteri når du holder på med montering etc.
Da slipper du feilkoder til den store medalje.
Skulle du alikevel få masse feilkoder kan du PM'e meg så skal jeg nullstille de for deg ;)

ragge1
14/09/11, 15:43
det eg har forstott er feilkode på airbag mår du in hos Volvo för å sletter det men andra kode går det om du har kodelesare , kan tar feil

andreas
14/09/11, 18:43
Du må ha enten PPC Filkodelesar eller VIDA og DiCE.

aarnes
15/09/11, 07:49
Du må ha enten PPC Filkodelesar eller VIDA og DiCE.

PPC fungerer ikke for å ta Airbaglampa.. såvidt jeg har forstått er det KUN VIDA som gjør det, for når den lyser skal det egentlig foretas en kontroll på airbagsystemet

Wirrumen
15/09/11, 09:52
Den testeren jeg har sletter airbag lamper :). Autologic tester heter den, genial. Har til og med tuna min V50 1,6d med den :D

andreas
15/09/11, 10:04
Off topic: men autologic, kan den lesa/sletta feilkoder frå alle bilar? Vi er på jakt etter noke slikt på jobb.

Wirrumen
15/09/11, 10:38
Autologic kjøper man kun med de bilmerkene man ønsker eller som man bruker mest, er en "orginal" tester. Den programmerer og koder styreenheter, nøkkler, moduler, tuning muligheter etc..

Men har du testet Salus? Vi har det også og der får jeg lest av airbagen på min V50. Hvor jobber du?

andreas
15/09/11, 10:50
Jobber hos et privat busselskap på Sotra utenfr Bergen. Har eget verksted og noen Sprintere, Ivecoer og Caraveller vi av og til skulle lest og slettet. Og gjerne store busser også forsåvidt...

Wirrumen
15/09/11, 11:28
Jobber hos et privat busselskap på Sotra utenfr Bergen. Har eget verksted og noen Sprintere, Ivecoer og Caraveller vi av og til skulle lest og slettet. Og gjerne store busser også forsåvidt...

Okey ;). Universal testeren våres går på caraveller, sprintere etc hvertfall. Tror ikke man får tak ikke en tester som går til person bil og lastebil/buss.

Men hvis dere er interrisert i en tester som kan dekke behovene deres på de små bussene så har vi noen demo brukte testere som vi selger rimelig.

andreas
15/09/11, 12:10
Nice... Har du type/modell og ca pris? :)

Wirrumen
15/09/11, 13:02
Har sendt deg en PM :)

locked
18/09/11, 10:42
Frakobling av airbagutstyr:

1. Sett tenning i POS II.
2. Evt. automatkasse settes i N.
3. Koble fra batteriet.
4. Demonter

5. Monter
6. Sett på batteripolen igjen. (Når batteriet blir kobla til skal tenning stå i POS II og INGEN personer befinne seg i kupeen)
7. Skru av tenning
8. Start bilen og sjekk at alle lampar sloknar som dei skal.

ragge1
18/09/11, 13:12
detta sletter ikke airbag feikode

locked
18/09/11, 15:31
detta sletter ikke airbag feikode
Det har eg vel ikkje påstått heller, men det hindrar at du får feil i utgangspunktet...

HansM
18/09/11, 17:31
Frakobling av airbagutstyr:

1. Sett tenning i POS II.
2. Evt. automatkasse settes i N.
3. Koble fra batteriet.
4. Demonter

5. Monter
6. Sett på batteripolen igjen. (Når batteriet blir kobla til skal tenning stå i POS II og INGEN personer befinne seg i kupeen)
7. Skru av tenning
8. Start bilen og sjekk at alle lampar sloknar som dei skal.

Skal ikke nøklen stå i POS 0 når man kobler av batteriet? Eller det anerledes ut fra Volvo anbefaler til HU'ene når man driver med Airbag?

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO/V70%2800-08%29/2004/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-162539-1/V70_%2800-08%29,_2004

aarnes
18/09/11, 20:21
Annerledes med airbag, fordi man skal unngå at den utløser seg ved evt feil på airbag etc.
du kan jo såklart ta strømmen med pos 0 på nøkkel, men den skal ALLTID stå i pos 2 når du kobler til batteriet igjen. jeg har det som en grei regel at den alltid står i pos 2 når batteriet blir koblet på. uansett. så slipper du garantert å få deg en overraskelse :)

ragge1
18/09/11, 21:41
Skal ikke nøklen stå i POS 0 når man kobler av batteriet? Eller det anerledes ut fra Volvo anbefaler til HU'ene når man driver med Airbag?

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO/V70%2800-08%29/2004/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-162539-1/V70_%2800-08%29,_2004

trenger ikke ha nykkler i ner du kopplar bort batteri men med nykkel i POS II eller POS I er bara så du ikke ratt lås gå i ner du skall tar ut airbag på en 3 ekrad ratt så mår du kunna vri på ratten , det eg har gjört anbefaler ikke men haft bilen på så er lett å vri på ratten så låser låsfjädern og så kopplar ur batteri og venta ca 10 min för eg koppler ur kabbler

locked
18/09/11, 22:34
Skal ikke nøklen stå i POS 0 når man kobler av batteriet? Eller det anerledes ut fra Volvo anbefaler til HU'ene når man driver med Airbag?

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO/V70%2800-08%29/2004/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-162539-1/V70_%2800-08%29,_2004


Annerledes med airbag, fordi man skal unngå at den utløser seg ved evt feil på airbag etc.
du kan jo såklart ta strømmen med pos 0 på nøkkel, men den skal ALLTID stå i pos 2 når du kobler til batteriet igjen. jeg har det som en grei regel at den alltid står i pos 2 når batteriet blir koblet på. uansett. så slipper du garantert å få deg en overraskelse :)
Dersom du som i dette tilfellet skal demontere midtkonsollen må du ha girvelgeren i N, og med automat går det berre med tenninga på. Tilbake i P en gang uten strøm så blir girvelgeren ståande der til du får strøm på igjen.

HansM
19/09/11, 15:24
Annerledes med airbag, fordi man skal unngå at den utløser seg ved evt feil på airbag etc.
du kan jo såklart ta strømmen med pos 0 på nøkkel, men den skal ALLTID stå i pos 2 når du kobler til batteriet igjen. jeg har det som en grei regel at den alltid står i pos 2 når batteriet blir koblet på. uansett. så slipper du garantert å få deg en overraskelse :)

Leste bare toppen på veiledninga med nøkkel i pos 0.
Står jo brukermanualen for bilen at nøkkel skal stå i pos 2 når man kobler til batteriet. Var frakobling jeg tenkte på, med tanke på elektronikken. Men som jeg leser tar ikke den skade av det :)

Erfaring med automat og de problemene det har med strøm tom bil tenkte jeg ikke på. :o