PDA

Vis full versjon : Hjelp: Bakrute list



Karsko1
16/03/10, 13:40
Håper noen av dere som er mer erfarne enn meg kan gi meg et godt svar på spørsmålet mitt:

Jeg har lest rundt om at en bør ta bort den bakrute listen som er på nedsiden av bakruten. Har hørt noen er limt og at de er vanskeligere å få bort.

Da jeg prøvde på min så viste det seg at metallet som var inne i listen var så rustent at det bare knekker. Hva kan jeg gjøre?:confused:

Og gjelder det det samme for listen på oversiden av bakruten?

Morgis
16/03/10, 15:22
Ofte denne listen er vrien å få av dersom den er limt.
Jeg hadde valgt å bruke en noe kraftig kniv, å bare kutte den av gjevnt med ruten.
Kan være litt risiko å dra den av, da ruten kan sprekke.

Listen på oversiden? finnes det da?

Karsko1
16/03/10, 15:39
Ut ifra det jeg ser så er det en på oversiden av ruten også. Skal montere spoiler enten denne eller neste uke, så det kunne være lurt å få den bort før den skal få den montert. Istedet for å stresse med den da.

Jeg prøvde meg litt frem med den nedre listen. Jeg tok en tapetkbiv og skar bord den nederste delen av listen. Så varmet jeg den med hårføner, tok en liten knipetang og sammen med fingrene brettet ned den øverste delen. Så var det bare å trekke resten ut.

Morgis
16/03/10, 15:54
hvor er den plassert på oversiden?
Trodde ruten bare var bøyd 90grader, og fuget med rutelim ?..

MrX
16/03/10, 16:04
Er ikke noen list oppe på ruten på min bil heller.

Karsko1
16/03/10, 16:39
Den var på min. Skal ikke ha noe å si at bilen er tysk. Men da kan jeg nok bare plukke den av, for det så ut som om det var samme prinsippet:)

Men jeg ble ikke helt ferdig isted, så gikk ned igjen og fortsatte, men jeg kom til et sted hvor det var en liten bøy på listen. Der må det ha kommet vann ned, for det resulterte i at det ikke var mulig å trekke den lengre av. Samme med et annet sted ifra andre siden. Slik at nå sitter jeg igjen med en stygg stubb litt skjevt fra midten...

volvoRsport
16/03/10, 17:40
Skal være en list øverst på ruta også ja, både faren og broren min har det på sine V70'er. Den øverste lista tror jeg bare er trykt innpå, da den på faren min sin sklir ut i ene hjørnet innimellom.

Karsko1
16/03/10, 17:42
Da er det altså ikke noe problem å fjerne den øverste da? :)

Men du vet ikke noe om hvordan jeg kan få bort "restene" av listen nede? ;)

frodo_t5
19/03/10, 15:42
Jeg har den øverste listen på min 850. jeg vet ikke helt hva slags funkjson den skal ha, men ser ikke helt poenget i å fjerne den hvis du skal ha på vinge. den vil ikke syntes uansett da.

Tore
19/03/10, 21:46
Jeg fjernet den nedre listen på bakruta på min bil for ett par år siden; Bilen stod i sola en dag og vips så var det bare å ta av lista - enkelt og greit - sola gjorde nok oppvarming til at jobben gikk som en lek :-) Prøv forsiktig med varme - min ikke bruk makt - da kan ruta gå.... Om jeg har noen list øverst på ruta? Aner ikke - der sitter en spoiler og dekker over kanten....

volvoRsport
19/03/10, 22:04
JOm jeg har noen list øverst på ruta? Aner ikke - der sitter en spoiler og dekker over kanten....

Du ser lista selv om du har takvinge, ihvertfall hvis du har originalvingen.

Tore
19/03/10, 22:10
Du ser lista selv om du har takvinge, ihvertfall hvis du har originalvingen.

Da har jeg vel ikke sett nøye nok :rolleyes:

MrX
20/03/10, 15:30
Måtte se etter på min, og jaggu var det ikke en list der oppe også. Ser ut som om at den er tredd ned på ruten.

Tore
20/03/10, 17:44
Måtte se etter på min, og jaggu var det ikke en list der oppe også. Ser ut som om at den er tredd ned på ruten.

På min også :-) Men denne listen ser fortsatt helt fin ut så den lar jeg bare være; den som var nederst hadde gått i "oppløsning" så den forsvant for ett par år siden...